robbe rembertiturm

Discussie in 'Werkschepen' gestart door OVL, 23 jun 2012.

  1. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Hallo allen,

    heb juist een koopje gedaan: een Rembertiturm van robbe. Kompleet in de bouwdoos!
    1 probleem: geen handleiding in nederlands!
    Heeft iemand een idee waar ik dit kan vinden aub?

    Dank U
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Misschien was er helemaal geen nederlandse bij.
    Je mag blij zijn dat de doos compleet is met tekening en beschrijving(al is het niet in het nederlands)

    succes met de bouw Mvg. Richard
     
  3. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Sorry, was te snel met reageren... De bouw beschrijving is niet in het nederlands te verkrijgen, ik heb zelf contact gehad tijdje geleden om tekeningen en de handleiding te verkrijgen van de Rembertiturm en kreeg de mededeling dat deze alleen in het duits geleverd waren,
     
  4. Klusmanpatrick

    Klusmanpatrick

    Lid geworden:
    3 jun 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Diest België
    Hay Olav: ik zit in hetzelfde probleem handleiding enkel in het Duits, oplossingen zijn het te vertalen met Google Translate maar is wel wat werk of iemand die de Duitse taal machtig is en deze wil vertalen wat ik heb gedaan , ik wacht nog op de vertaling , is niet dringend ,is werk voor komende wintermaanden
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik vermoed en hoop dat OVL (4 jaar geleden voor het laatst op het forum geweest) na 12 jaar de boot wel af heeft. ;)
     
  6. Klusmanpatrick

    Klusmanpatrick

    Lid geworden:
    3 jun 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Diest België
    Nu je het zegt, ik had de datum van plaatsing niet gezien
     
  7. Klusmanpatrick

    Klusmanpatrick

    Lid geworden:
    3 jun 2023
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Diest België
    Weet er iemand,( waarschijnlijk wel) waar en hoe je het symbool op de waterlijn legt hoe ziet dat eruit,en hoe plaatst men de cijfers vooraan en achteraan
     
  8. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Friesland
    Beste Patrick,
    Het merk op de waterlijn heet Plimsoll merk. Even zoeken op internet , is genoeg over te vinden.
    Wikipedia , bijvoorbeeld:
    Een plimsollmerk, ook wel uitwateringsmerk, is een merk op een zeeschip dat aangeeft wat de maximale diepgang (en dus daarmee maximale belading) mag zijn. Hoewel niet direct van invloed op de stabiliteit, geeft een groter vrijboord een groter stabiliteitsbereik en daarmee een grotere veiligheid. Het merk is genoemd naar de Brit Samuel Plimsoll die als lid van het Lagerhuis een fervent voorstander was van de invoering van een uitwateringsmerk om het aantal ongelukken op zee met overbeladen schepen in te dammen. In de binnenvaart kent men het vergelijkbare inzinkingsmerk.
    [​IMG]

    De cijfers zijn diepgangsmerken en deze worden vaak drie maal op elke scheepswand aangebracht ; 1 keer bij achterschip , 1 keer midscheeps en 1 keer bij de boeg.

    Gr. Menne
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.195
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.048
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarbij het handig is om te weten dat de diepgangsmerken zo dicht als practisch mogelijk is bij de loodlijnen aangebracht zijn.
    Als ze decimaal zijn bestaan ze uit minimaal 2 cijfers en worden alleen de even getallen gebruikt. De cijfers zijn 10 cm hoog, en de onderkant van het getal ligt op de waarde van het getal, de bovenkant van het getal ligt op de tussenliggende oneven waarde. De getallen representeren de diepgang in decimeters.
    Dat houdt in dat de cijfers "uitgerekt" worden als de huid ter plaatse niet verticaal loopt.
    Je kunt dus niet zomaar plaklettertjes gebruiken, de cijfers zijn afhankelijk van hun locatie op maat gemaakt.

    De loodlijnen zijn denkbeeldige verticale lijnen. de Achterloodlijn is het het hart van de roerkoning, de voorloodlijn is de verticale lijn door het voorste punt van de geladen zomerlastlijn (de waterlijn op maximale zomerdiepgang). Theoretisch steekt het schip dus ingeval van trim in werkelijkheid dieper dan de merken aangeven, maar dat wordt meestal verwaarloosd, omdat men eigenlijk altijd voldoende marge hanteert. Maar voor indokken kan het van belang zijn.

    De voor en achterdiepgangen zijn ALTIJD aangebracht (tenminste, ik heb nog nooit gezien dat dat niet zo was) maar de middendiepgang is niet altijd een gegeven.
    Sommige schepen hebben het, andere niet. Het heeft met lengte te maken maar er is geen duidelijke grens aan te geven van wanneer wel en wanneer niet.

    Het Plimsoll merk ligt niet noodzakelijkerwijs in de midscheeps, het is aangebracht ter plaatse van het gemiddelde geometrische zwaartepunt van het waterlijnoppervlak. Dat is namelijk ook het punt waar het schip om roteert als bij gelijkblijvende waterverplaatsing de trim verandert. Op die manier blijft, ongeacht de trim, het plimsollmerk een betrouwbare indicatie van de maximaal toegelaten waterverplaatsing. Helemaal zuiver is het niet, want dat zwaartepunt verschuift als het schip vertrimt, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben... :D
     
    Zeiler, Gerrit-Jan en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina