DLE 60 benzine 2 takt motor

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door L. Bakker, 15 mrt 2024.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik had dezelfde ervaring.
    Ik denk dat de krumscheid van aluminium is.
    Dat dempt denk ik beter.
    In de romp leggen scheelt ook alweer iets.
    Je moet echt alles uit de kast halen om te mogen vliegen met zulke motoren.
    Vroeger had je King motoren, deze liepen met een erg laag toerental waardoor ze makkelijker stil waren te krijgen.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    Een dle 61 is prima stil te krijgen . Met een Zimmerman uitlaat op maat bij Zimmerman voor een 300 . Motor op rubbers en een 24x10 of 8 prop er op . Lucht haal je uit de romp .
    Krumscheid is ook goed net als pefa . Echter rvs geeft een diepere klank aan de uitlaat en kan dunwandiger dan aluminium waardoor betere koeling . Kost ook meer dan een aluminium demper, daarom zie je meer aluminium dempers.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    Het grapje wil, dat die rvs wat harder klinken, maar absoluut niet slechter
    in duikvlucht krijgt dit toestel zo'n lekker geluid...

    de andere kist zal dan inderdaad alu zijn, die heeft dat weer totaal niet.

    nu zitten wij gelukkig op een plekje waar geluid niet zo'n heel groot punt is.
    is ook weer niet zo dat die kist echt hard klinkt. maar hij klinkt zeker anders dan degene met de alu pijp..
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even een vraagje tussendoor.
    Waarom koelt een rvs uitlaat beter?
    Aluminium geleid toch ook goed warmte ook al is hij wat dikker?
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    Aluminium is heel goed in warmte opnemen ,maar minder in afgeven doordat het materiaal dikker is . Een rvs demper werkt met 1mm tot 0,6mm wanddikte een alu demper 1,5 tot 1mm.
    Hierdoor koelt de rvs demper beter. Tevens door materiaal resonantie geeft de rvs demper een diepere klank wat aangenamer is voor het gehoor.
     
  6. L. Bakker

    L. Bakker

    Lid geworden:
    3 okt 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Flevoland
    Kan je mij vertellen waar deze van MTW te vinden is.
    Maar dan van een DLE 61 EME
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2024
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat laatste heb ik anders ervaren, maar dat kan voor iedereen verschillend zijn natuurlijk.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    dat dunne rvs koelt idd wel erg vlot af, het heeft ook weinig massa om de warmte in opgeslagen te houden
    een dikker alu houdt het dan zowieso al langer vast
    daar zal ook een heel verschil uit komen..
     
  9. L. Bakker

    L. Bakker

    Lid geworden:
    3 okt 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Flevoland
    Dus nu deze maar gekocht : 40cc - 85cc Canister Set Front Exit Special Order.
    Maten van de uitlaat komen overeen met die van DLE
     
  10. L. Bakker

    L. Bakker

    Lid geworden:
    3 okt 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Flevoland
    Ok dus ik had deze gekocht
    40cc - 85cc Canister Set Front Exit maar deze maakt net zo veel geluid als zonder uitlaat.
    Doe ik iets verkeerd of zo

     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoeveel dba maakte hij eerst en hoeveel nu?
    En als ik het goed lees heb je een andere demper gekocht dan werd aanbevolen of lees ik het verkeerd?
     
  12. L. Bakker

    L. Bakker

    Lid geworden:
    3 okt 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Flevoland
    nou volgens de sspecs moet dit de goede zijn voor een DLE60eme hij zit ruim boven de 90dba
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoeveel was hij eerst en hoe heb je gemeten?
    Je geef zo weinig informatie namelijk.
    Ik heb even het draadje niet meer terug gelezen.
    Hoe is de motor ingebouwd?
    Heb je de inlaat in de romp met filter?
    Een driebladsprop?
    Ik heb het geloof ik al eerder vermeld de motor is ongeveer 1/3 van de prijs.
    De rest heb je nodig om hem stil te krijgen.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    specs zeggen nooit iets over geluid
    voor de motor is het waarschijnlijk een goede uitlaat.
    tegendruk etc.

    geluid is een los ding.
    En inderdaad, meten is een kunst.
    officieel zijn daar regels voor.
    - 7 meter afstand
    - rondom
    - type ondergrond (op straat of asfalt krijg je weerkaatsing, op gras bijna niet )
    - stand van de meter (je hebt een stand waarbij hij toppen meet, en eentje waarbij hij gemiddeldes pakt)

    zoals je ziet, ik weet er net genoeg van om iemand in de war te maken, maar niet genoeg om het exact uit te leggen:D
    maar meet jij op de "toppenstand" op bestrating, 1 meter afstand meet jij een serieus hogere waarde dan op gras, 7 meter, gemiddeldes.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    De toendertijdse methode van de KNVvL was geluidsbron 120cm boven onverharde ondergrond met een 4 punts meting in de vier windrichtingen op 7 meter afstand en 120 cm boven ondergrond en vrij van geluidsreflecterende voorwerpen . Van deze vier punten neem je de max waarden en hier neem je het gemiddelde van . De meting gebeurt onder vollast van de aandrijving .
    De max gehanteerde waarde verschilt per club . Er zijn clubs met 78 db en clubs met 85 db . De meter moet een gecalibreerd en goedgekeurde meter zijn .
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Om een 60 cc 120 cm boven de grond te zetten moet je wel iets hebben wat erg stevig is.
    Maar je hebt gelijk zo zijn de regels net als bij de f35 in Leeuwarden en op schiphol;)
    Maar goed om de hobby voor anderen niet verder in te perken, is het wel wijs om te doen wat mogelijk is om je kist stil te krijgen.
    Als het simpel was waren de regels er ook niet want dan kwam een motor stil uit de doos.
    Om een model stiller te maken moet je best wel wat doen.
    Daarom kocht ik geen arf model zodat je alle keuze had om de boel zonder eerst te breken op de goede manier in kon bouwen.

    Met alleen een goede demper ben je er niet.
    Hoe men het nu doet weet ik niet maar ik had de volgende zaken gedaan (of alles echt een vermindering van het geluid gaf weet je nooit precies)
    Het betrof bij mij een 45 zenoah
    Een krumscheid resonantie uitlaat.
    Deze lag in een tunnel in de romp.
    De tunnel had ik weer bekleed met 1 mm balsa om de trillingen te dempen.
    Aan het einde had ik een stuk siliconen slang gedaan om weer wat trillingen te absorberen (dit bleef wonderwel heel)
    De motor stond op een hydromount van toni Clark
    (Bij een andere kist heb ik ook wel rubbers ipv olie dempers gebruikt)
    De inlaat had ik in de romp met trompet en filter.
    De motorkap was met geluiddempend materiaal beplakt.
    En een drieblads koolstof prop (ook stiekem vaak een 2 blads koolstof prop gebruikt;)) met relatief veel spoed en zo groot mogelijk zodat het toerental wat lager blijft.
    Om de trillingen naar de vleugel te verminderen had ik 3 mm dik beglazingsband op de wortelrib geplakt.
    De cockpit aankleding was van deprop, om ook zo nog de klankkast te verminderen.


    En ja ik was altijd gek op een reso uitlaat lekker stil en een berg meer power.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    geluid.. Electro is standaard "stil"
    wordt regelmatig niet gemeten..

    ik heb regelmatig een kist bij me die het tegendeel bewijst :D
    snerpende fluitkist.. die gezichten af en toe als je de brandstoffer neerzet, en daarna dat ding pakt.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    Daarom vlieg ik tegenwoordig viertakt benzine .
    Mijn ums 100cc is gemeten met de ring uitlaat standaard op 5 meter afstand 77db .
    Dikke prima .
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is ook geen herrie maar muziek die motor van je;)
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina