BMI allegro 1500

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door hastalafisher, 7 feb 2024.

  1. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Voor zover ik heb kunnen vinden op het forum nog geen bouwverslag/ topic van dit model.
    Het model is verouderd en wat ik nu bouw is via 2e hands bij mij terecht gekomen. Omdat het niet gebouwd was kon het nog verstuurd in de doos.

    Helaas bleek het roer achter te zijn afgebroken en een kleine doorbuiging van een pijpje bij de cockpit. (waar de vleugel as ingaat)

    Verder lijkt alles wel ok, het is geen wereld kwaliteit maar voor het geld en inclusief motor/ regelaar is dat ook niet gek.

    Het materiaal heet epo-flex en lijkt nogal op piepschuim. Heb nog geen CA op durven gebruiken.
    Veel ruimte in de romp en een mooie stroomlijn. Het neuswiel is bestuurbaar.
    De besturing lijkt wel zwaar te lopen voor 9 grams servo's dus ik heb nu een iets zwaardere servo voor het roer en neuswiel.
    Doordat de stang voor het hoogteroer omhoog loopt via een buisje loopt die wat zwaarder en daarmee twijfel ik voor zo'n lichte servo. Iemand ervaring bij dit formaat?
    De spanwijdte is 1500 mm en hij gaat ca 1,3 kg wegen.

    Tot op heden ben ik nu bij het inbouwen van servo's, hij heeft ook rolroeren.
    Daarna nog de accu plaatsen, ik hoop een zwaardere van 5000 mah te gebruiken zodat de vliegtijd wat langer is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp.jpg
      romp.jpg
      Bestandsgrootte:
      108,1 KB
      Weergaven:
      81
    • staart.jpg
      staart.jpg
      Bestandsgrootte:
      97,5 KB
      Weergaven:
      79
    • vleugels.jpg
      vleugels.jpg
      Bestandsgrootte:
      49 KB
      Weergaven:
      79
  2. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Vandaag kwamen servo's binnen en bijna alle onderdelen gemonteerd, qua gewicht 900 gram excl accu. Een 4 ah accu weegt 340 gram waarmee het onder de richtwaarde komt van 1300 gram. Echter de accu is te lang om het zwaartepunt helemaal goed uit te lijnen dus daar komt iets kleinere voor.

    Niemand ervaring blijkbaar met dit model?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.850
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb er eentje mogen invliegen, het kistje heeft een hoge vleugel belasting en moet dus flink vaart hebben. Het zwaartepunt is erg belangrijk en beter iets naar voren. Geen beginners kistje.
     
  4. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    ok, gek eigenlijk de hoge vleugelbelasting ik kom op 1200 / 35 = ca 34 gr/dm2. Niet gek toch?
    De stikkers zal ik voorlopig niet plakken maar gewoon acrylverf erop.

    Ik had gehoopt hiermee te kunnen oefenen, al wel enige vliegervaring van iets kleinere modellen.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.301
    Locatie:
    REO
    Een mogelijk hoge vleugelbelasting is simpel te verlagen door juist met een (veel) kleinere accu te gaan vliegen. Een langere vliegtijd lijkt mij (alleen) van belang als je een soort van bedrijfs vlucht maakt waarbij een langere luchttijd wenselijk is. In mijn ervaring duren de meeste les of recreatieve vluchten zelden langer dan vijf a zes minuten. Voor mij dan tijd voor een kop koffie of een praatje en na een verse lipo weer de lucht in.

    Een lichtere kist vliegt aanmerkelijk fijner!

    Erik
     
    easy vindt dit leuk.
  6. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Zeker belangrijk om hem licht te houden dat is altijd mijn insteek. Ik kan nog bedenken om een 950mah pakket in parallel voorin de cockpit te schuiven zodat het helemaal voorin wordt geplaatst.

    Blijft dat de vleugelbelasting van 34 gr/dm2 niet echt hoger is dan vergelijkbare modellen dus ik begrijp nog niet waarom dat hoog is maar we zullen zien zodra het warmer weer wordt.
     
  7. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Na wegen blijkt het cockpitkapje (blauw lexaan) ca 45 gram te zijn. Nogal een significant gewicht voor zoiets wat. Misschien kan ik er ramen uit halen om wat gewicht te besparen.

    Verder heb ik de vleugel onderzijde rood gemaakt dat is handig voor zicht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Vandaag vliegklaar gemaakt en start gehad.
    Na 2 x vastgelopen op het gras ging de 3e vlucht bijna 45 graden omhoog ivm up.
    Dat ging net wat te snel en snelle landing brak de prop.

    Eerst maar testen zonder wielkapjes, met name voorwiel loopt vast.
     

Deel Deze Pagina