Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 19 feb 2023.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.828
    Locatie:
    Zeewolde
    Respect voor de tekenaars, ontwerpers en bouwers van de Stichting PHantasy in Blue Gloster Meteor F Mk 4.

    Wat een werk heeft daar in gezeten, en dan te bedenken dat dit maar 1 van de vele projecten was van PHiB.
    Er was toen ook niks voor te verkrijgen dus alles moest zelf getekend en gebouwd worden.

    Ook geinig om te zien dat ze er Ramtec .91 ducted fans voor bedacht hadden en wat later AMT turbines.

    De pluggen en mallen staan veilig op m’n werk, de tekeningen liggen thuis.

    Dat zijn al werkstukken op zich.

    Alle tekeningen op rol, nog even uitzoeken wat daar allemaal op staat.
    Sowieos romp, vleugels,stabilo, gondels etc:
    [​IMG]

    En dan nog gevouwen tekeningen van gondels, vleugels, ribben, etc:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En een map met documentatie en tekeningen van de gears:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    strutter, HansH, Hans Rijkuiter en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    759
    En dat was allemaal in de vorige eeuw begonnen met “Operatie Schaal ‘94 “.
    Het 75 jarig bestaan van Fokker en KLM en luchtmacht als initiatiefnemers met later nog de NLR , KNVVL en nog eentje… erbij image.jpg

    Nostalgie :thumbsup::thumbsup::mad::confused::)
     
    Berto en AHoogendijk vinden dit leuk.
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.828
    Locatie:
    Zeewolde
    Echt nostalgie, geweldig wat jullie allemaal hebben gemaakt.
    En dat ik daar nu voor een heel klein deeltje deel van mag uitmaken.

    En dat laatste logo was van Ministerie Verkeer en Waterstaat.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.828
    Locatie:
    Zeewolde
    Vanavond eens de tekeningen wat gedetailleerder bekeken en krijg steeds meer inzicht in hoe het model is opgebouwd.

    De map met gedetailleerde tekeningen van het landingsgestel en verder informatie is ook zeer interessant.

    Vooral ook de brief die erbij zit over het gewicht, vliegklaar 17 kg werd er geschat (op het eerste info blad staat 19 kg), maar we weten dat dat uiteindelijk veel meer was.
    Daarbij aan de hand van de vleugelbelasting een geschatte overtrek snelheid van +/- 65 km/uur.

    Gezien de uiteindelijk zwaardere kist lijkt die 80km/uur momenteel wel aardig te kloppen (zal nu dus weer wat lager liggen).

    Verder ook in de brief de waarschuwing voor de 'phantom dive` waar de eigenlijk alle type Meteors gevoelig voor waren, gebeurde vooral in het circuit bij downwind.
    Als ze vergaten de airbrakes in te trekken en het gear uit selecteerde dan kon het voorkomen dat door een kleine slip 1 van de hoofdpoten nog in bleef terwijl de ander en het neuswiel al volledig uit waren.
    Gebeurde dit dan rolde de kist om en dook zo de grond in.

    Oorzaak was het verschil in luchtstroom over de airbrakes en waardoor het richtingsroer vol in de werveling zat en de kist niet meer te corrigeren was.

    Er zit ook een verhaal bij van een piloot die dit op hoogte heeft geprobeerd en hem er dus bewust intrapte, pas na een duik van 8000' (2500mtr) kreeg hij de kist weer onder controle, gebeurt dit in het circuit dan is er geen redden meer aan.
     
    Henri Kaper, HansH, Johannes59 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    759
    Een inmiddels overleden kennis ( geboren in ‘31) vloog na de WWII bij de KLU op de Spitfire en is daarna gestopt met vliegen want hij wilde ,naar eigen zeggen , niet in de door de toenmalige piloten genoemde “ flying coffin “ vliegen.
    Hij heeft me nooit verteld wat nou eigenlijk de oorzaak was van de craches ,maar misschien wist hij dat ook niet.
     
    Henri Kaper en serge pot vinden dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.828
    Locatie:
    Zeewolde
    Naast de bovengenoemde zijn er diverse andere oorzaken, onder andere:
    slechte remmen, landingsgestel wat niet uitkwam, hoog brandstofverbuik en dus korte vliegduur (minder dan een uur) en slecht te vliegen met 1 motor uit.
    Als er in de eerdere versies een schietstoel had gezeten zou dat een hoop slachtoffers hebben gescheeld, nu moesten ze eruit klimmen maar dat was door de hogere snelheid vrijwel niet te doen met ook de kans tegen de staart te klappen, de schietstoelen pas vanaf de F8 er in.

    Alleen al bij de RAF hebben ze al 890 Meteors verloren en 450 piloten :eek:


    In Nederland zijn er 52 piloten omgekomen met de Gloster Meteor.
    Bijna de helft van de 266 afgeleverde toestellen zijn afgeschreven.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2024
    HansH, Henri Kaper en serge pot vinden dit leuk.
  7. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    759
    Dan had ie groot gelijk om te stoppen!
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.828
    Locatie:
    Zeewolde
    Sow, dat was een lekker avondje gister.
    En kan wel zeggen dat de ombouw een succes is.

    Eerste vlucht met andere motoren is toch altijd even spannend dus had met Leon afgesproken om wat hoog te blijven om even te voelen.
    Mwah, geloof dat dat met 2 rondjes al wel klaar was en toen zakte de hoogte al weer.

    Qua start zijn de prestaties gelijk, qua vliegen voelt het model lichter aan, en lijkt ook zo te vliegen.
    De gasrespons is wel heel fijn, tikkie meer of tikke minder voel en zie je meteen aan het model waardoor deze veel beter te vliegen is.
    Met het gas zo rond het midden vliegt de Meteoer voor mijn gevoel vrij schaal, en met volgas klimt ie lekker door.

    Landingen lijken ook beter te regelen ivm de gasrespons, kan nu een tikke bij geven en dan reageren de motor en de kist meteen hierop.
    Touch en Go is een eitje en kan gewoon lekker snel gas geven, deze motoren pakken zo lekker snel op tov de oude P80`s.
    Landing was top, kon iets langzamer, kreeg nu een snelheids melding toen ik al stond.

    2de vlucht was lekker, beetje show flight fly passes gedaan.
    En weer touch en go met laten een nette landing.

    3de vlucht was samen met Leon’s Republic F-84G Thunderjet.

    Voor de derde vlucht had ik nog een probleempje wat door Leon`s motoruitval voor mij goed uitpakte.
    Leon en ik hadden besloten dat we samen wel een rondje konden doen dus allebei gestart en naar de baan getaxied.

    We lopen naar de pilot plek en toen schakelde Leon per ongeluk z`n motor uit.
    Hij terug rennen om hem opnieuw op te starten en toen zei Jasper ga eens dichter bij staan.

    Dus ik wil naar de F-84G taxiën wil m`n kist alleen nog maar rechtsaf, neuswiel deed niks meer terwijl ik ook naar de take off plek wat gereden.

    Ik motoren uit en ook naar de kist, blijkt de kwiklink van de servoarm af te zijn.
    Verder geen schade dus er weer opgezet en toen werkte het weer, geen idee waarom dat gebeurde dus nog eens even naar kijken.

    Allebei de motoren weer gestart, Leon ook weer zijn motor en nu waren we er klaar voor.

    De take off was wel heel gaaf, de rest van de vlucht erg losse formatie en allebei een landing uit het boekje.

    Landingsnelheid was nu goed, kreeg toen ik nog vloog een snelheidsmelding en vlak daarna de landing op volgend mij 70km/uur.

    Nu alle data nog eens even verweken van de 3 vluchten.

    En een kort filmpje van de formatie vlucht, op den duur komen er ook wat foto`s voorbij:
     
    bipeflyer, Hans Rijkuiter, HansH en 10 anderen vinden dit leuk.
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.246
    Locatie:
    Den Haag
    Moooooooooie landingen! :beer:
     
    Berto vindt dit leuk.
  10. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Hier
    Chapeau Berto.
    Ziet er heeeeeel mooi uit zo, mooi langzaam schaal te vliegen en zeker in de landing.
    Kwisnie da Leon de Thunderjet nu vliegt, maja, kan niet in betere handen zijn.
    Was Frank ook paraat?

    Seeyou.
     
    Berto vindt dit leuk.
  11. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooi mannen.
     
    Berto vindt dit leuk.
  12. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dirksland
    :worship:
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.828
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, Leon en ik hebben toen samen een kist van Frank overgenomen.
    En nee, Frank was er niet bij.

    Nu nog eens alle data uitzoeken, Heel interessant wat daar allemaal uit te halen is.

    Ik tank hem tot 4 liter, heb in de ECU aangegeven dat ik maar een 1,5 ltr heb per motor dus 3 liter totaal.
    Na alle drie de vluchten zat er volgens de telemetrie nog 10% in de tank, dus zo`n 0,3 ltr. en dat klopte ook steeds wel, visueel zat er na elke vlucht net geen 1,5 ltr in de tank.

    Kan nu de ECU vertellen dat ik 2ltr per motor heb en dan waarschuwingen programmeren bij een x percentage brandstof.
    Moet ik hem wel altijd tot 4 tr tanken.

    Ik zal ook eens waarschuwingen gaan instellen voor de turbine`s zodat ik weet als er 1 uitvalt.

    Maar zal dan eerst weer eens wat teksten maken om deze af te laten spelen.

    Op het moment vlieg ik nog op GPS snelheid, die begint onder de 90km/uur tegen me te mekkeren.
    De eerste vlucht begon die net toen ik bijna aan het afvangen was.
    Bij de 2de vlucht begon die wat eerder en de derde vlucht nog iets eerder.

    Met JetiStudio terugkijkend zat ik bij de eerste vlucht op 90km/uur touch down, bij de 2de vlucht op 80 en de derde vlucht op net boven de 70km/uur.

    Toch eens kijken of ik de IAS werkend krijg met waarschuwingen.
    Of een CB-electronics aanschaffen want mijn Mspeed week volgens mij af maar krijg die data niet opgeslagen, moet ik nog eens naar kijken.
     
    Hans Rijkuiter en Johannes59 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina