Bouw kits scale sleep vliegtuig

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door rc flying, 14 apr 2024.

  1. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    72
    goede dag zijn er laser kits van scale sleep vliegtuigen

    Ik had de site gezien van rc Europa de decatholn
    Maar zijn hier meer keuze in
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    In welk formaat zoek je ?
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    Zelf ben ik met een herschaalde cmelak bezig van rc Europe . Deze wordt ook meer schaal als het grote voorbeeld . 280 span . En goed tot een 70cc tweetakt .
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vergat nog wat.
    Als je echt voor een 4 meter kist wil gaan zal de keuze kleiner zijn.
    Maar er is denk ik nog een probleem.
    Met zo'n groot model moet je extra op het gewicht letten om niet boven de 25 kilogram uit te komen.
    Vaak wordt een sleper wel wat zwaarder door de verstevigen voor het sleepgebeuren denk ik.
    Een bijkomend nadeel zou ik vinden, dat de lol van het slepen minder wordt.
    Met zulke kisten slepen wordt het allemaal we erg simpel, of je moet 10 meter plus zwevers willen slepen en daar zijn er niet zoveel van.
     
    Terence vindt dit leuk.
  7. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    72
    Bedankt voor alle reacties

    Ik zit zelf aan een model te denken van 3 mtr
    Lijkt mijn mooi om modellen van 6 mtr tot max 7 mtr omhoog te kunnen slepen
    Dan heb je toch wel 120 cc nodig
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    Nee hoor 120 cc is wel lekker ruim vermogen . Maar ligt aan het sleep toestel en zwever in combinatie.
    En zwevers van 7 meter gaan ook omhoog met 60 cc sleeptoestellen .
    Heb je een Piper welke geen hoge eigen snelheid heeft dan heb je vermogen nodig om toch te kunnen trekken .
    Decathlon is wat sneller van zich zelf .en zal dan met minder vermogen toe kunnen om zijn eigen weerstand als eerste te overwinnen .
    Rond de 5000 toeren draait elke prop op zijn beste rendement . Dan is ook mijn advies om daar de motor naar uit te zoeken . Een fiala/valach 120 boxer is dan een mooie keuze .
    Toestellen in deze categorie ,Decathlon ,wilga,Swiss trainer, monsun,flybaby, druine turbulent(wordt mijn volgend project 300cm)
    Plz104, plz106,cmelak z37.
    Piper Pawnee .
    Nu mijn vraag welke in dit rijtje heeft de voorkeur ?
     
  9. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    72
    Qwa model vind ik de decathlon en de Wilga en swiss trainer mooie modellen om te zien

    Ik heb zelf nog een saito fg 57 boxer motor
    Dus nu denk ik gelijk dat een decatchol een mooi model zou zijn ?

    En wat ik ik denk vliegt deze ook mooi en rustig
    En komt mooi rustig binnen ?
     
    serge pot en Bertus vinden dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zelf had ik graag de swiss trainer gehad.
    Deze sleept geweldig.
    Ik heb het jaren met een husky en later met een piper moeten doen, al vond ik dat toen ook leuk.
    Ik ben het helemaal met Serge eens wat vermogen betreft.
    Verder zouden remkleppen mijn voorkeur hebben.
    Dan kan je na de sleep lekker snel naar beneden komen en heb je tijdens de landing wat meer mogelijkheden wat betreft de snelheid er uit te halen en eventueel wat hoger binnenkomen met sleep.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
    Is een hostettler Decathlon . Vliegt bere goed .
    Zorg als je hem besteld dat je hem compleet besteld .
    290 cm span
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.558
    Locatie:
    Ede
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.476
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja tot de 3 meter is er veel meer keus.
    Maar nog even een aanvullende vraag.
    Waarom laser en niet vanaf tekening of een kist met bijvoorbeeld een gfk romp?
     
  16. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    72
    Vanaf tekening sta ik ook open voor
    Gfk romp met wat ik heb gezien gaat de prijs ook erg omhoog
    Vandaar mijn eerste keus laserkit

    Maar ik zie wel aan alle antwoorden dat ik lang niet alles heb gezien nog
    Wat er te koop is
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    72
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.476
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik weet niet precies hoe benzine vertaalt naar electro, maar als de conversie ongeveer klopt (4.5 hp -> 3.3 kW)
    dan zit je prima qua vermogen. Je kunt daarmee tot een meter of 6 a 7 zwevers van 12-15 kg wel slepen waarschijnlijk.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.859
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is lastig te vertalen vind ik.
    Beide heb ik gehad.
    Met elektro verbaasde het me hoe veel power je had.
    Een benzine motor heeft een aantal pks bij een bepaalt toerental.
    Vaak is dat toerental hoger dan dat de motor daadwerkelijk op een vliegtuig draait.
    Elektro heeft zijn volle vermogen gelijk.
    Daarnaast kan je de kist lichter bouwen omdat hij minder trillingen heeft.
    Het opladen is wat meer gedoe maar ik kon destijds heel de dag slepen zonder met lege accu's te zitten.
    Het is veel rustiger.
    Een stationair draaiende motor wil je het liefste voorkomen als de zwever aan het aankoppelen is.
    Met elektro is de motor uit en hoor je de vogeltjes fluiten.
    Ik sleepte met zo'n 5000 watt en had geen moeite met 7 meter kisten. ( of ik moest een foutje maken;))
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2024
    Berrie vindt dit leuk.
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.476
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank Bertus, ik heb geen ervaring met brandstof dus kan niet goed vergelijken. Ik sleep met < 3 kW (eco boomster)
    en trek daarmee ongeveer 7 m / 13 kg maximaal. De grens niet opgezocht. Maar in principe zou een 3.3 kW equivalent
    in brandstof dan een heel eind moeten komen.
     

Deel Deze Pagina