transmissie of slipperclutch traxxas rustler vxl

Discussie in 'Electro auto's' gestart door stefanostokman, 7 nov 2014.

  1. stefanostokman

    stefanostokman

    Lid geworden:
    13 aug 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Epe gelderland
    hallo beste lezers !

    ik heb een rustler vxl die inmiddels 2 jaar oud is maar nu maakt die een zeer hard piepend geluid wat waarschijnlijk de slipperclutch is maar ik heb de pads veer moer en het dunne pinnetje door de as die uit de transmissie komt al vervangen mijn vraag is wat zorgt er voor dit afschuwelijke geluid ?

    ik heb dit al 1 keer eerder gehad maar toen is het na wat kloten met de slipper en het afstellen daarvan is weg gegaan maar na letterlijk 1 week prutsen nog niks :( hopelijk weten jullie hier een oplossing op

    mvg stefano
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Enige oplossing is alles stap voor stap nalopen...
    Beginnen bij de slipper en als dat het niet oplost de transmissie open schroeven en na gaan lopen.

    Dit is typisch zo iets wat je niet op afstand op kan lossen...
     
  3. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Slipper strap aan draaien. Kijken of de spur nog oke is?
    Want dan maakt hij ook een heel hoog piepend geluid.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.343
    Locatie:
    Zwolle
    Kapot diff, waardoor deze slipt?

    Inderdaad zou je de moer helemaal vast kunnen draaien, en dan voorzichtig een rondje rijden, maar wat het dan zou kunnen zijn weet ik ook niet?
    En anders alles los halen, lagers na kijken, tandwielen, in het vet zetten etc.
     
  5. stefanostokman

    stefanostokman

    Lid geworden:
    13 aug 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Epe gelderland
    oké bedankt voor de reacties de spur ziet er inderdaad een beetje versleten uit de niet heel erg maar een beetje dus ik denk dat het hier aan ligt ik laat nog van me horen

    mvg stefano
     
  6. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Kijk goed naar de tandjes van de spur. Zijn die een stuk afgesleten? --> nieuwe spur, dat zal moeten helpen.
    Dit had ik ook in zwitserland met de rustler. Naar hoog geluid, wat de pinion en spur zijn.
    Doordat de pinion te ver van de spur heeft gestaan, is de spur kaal gemaakt, daardoor gaat deze krijsen.

    Anders slipperclutch helemaal vastdraaien en kijken of dat helpt.

    Diff zal het wel niet zijn, die transmissie van de traxxas 2wd serie is zeer goed!
     
  7. stefanostokman

    stefanostokman

    Lid geworden:
    13 aug 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Epe gelderland
    de spur is idd erg versleten ik heb de onderdelen van de slipperclutch allemaal vervangen je kan ook zien dat wanneer de auto stil staat en je je voet ervoor zet dat de pinion tegen de spur aandraait dit zorgt voor het piepende geluid bedankt voor jullie hulp

    mvg stefano
     
  8. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Draait de spur mee? Nieuwe spur is aan te raden
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.343
    Locatie:
    Zwolle
    Wat bedoel je met het stuk wat ik dik gedrukt heb?
    Dat de gearmesh ( de afstand tussen de tandwielen ) te strak was?


     
  10. stefanostokman

    stefanostokman

    Lid geworden:
    13 aug 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Epe gelderland
    de spur draait niet mee omdat de tanden te ver weg zijn gesleten de gearmesch was niet goed daarom is de spur ook versleten hij was idd te strak dit kwam doordat de 2 schroefjes die de motor op zn plek houden een beetje los zaten tijdens het rijden is de pinion te dicht bij de spur gekomen en vervolgens is die dus gestript

    ik bestel zo wel 3 reserve spurs voor de zekerheid dan kan ik weer lekker bashen
     
  11. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Te ver af. Een spur stript als de pinion de spur alleen op het puntje van de tanden raakt, waardoor minder contactoppervlak en slijten de puntjes heel snel

    Voortaan even met een papiertje tussen de pinion en spur, pinion tegen het papiertje en spur aandrukken. Dan de schroefjes vastdraaien en klaar is kees
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.509
    Locatie:
    Sassenheim
    Regel een stalen spur, de kunststof spurs staan erom bekend snel te strippen.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.343
    Locatie:
    Zwolle
    Dan verleg je het breekpunt naar een duurder/moeilijker te vervangen onderdeel?
    Ik gebruik alleen plastic spurs, en dat werkt perfect als je de mesh goed hebt?
    En ze zijn ook stiller.
     
  14. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Een kwestie van goed afstellen. Dan gaan die spurs lang genoeg mee.
    Bovendien maakt staal op staal een irritant geluid
     
  15. Gerjon Schoeber

    Gerjon Schoeber

    Lid geworden:
    30 apr 2024
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Wezep
    Maar kun je kunstoffen spur ook gebruiken met 3 s accu
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.509
    Locatie:
    Sassenheim
    Misschien moet je de vraag anders stellen. Kan je een metalen spur vinden?
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is een best oud topic :D

    een originele nieuwe rustler vxl kan al op 3s.
    In de handleiding staat dit ook, en achterin zit ergens een tabel met welke tandwielen je kunt gebruiken.
    Is het een oude, moet je even de handleidingen van de regelaar opzoeken.
    de regelaar is bepalend.

    Als je wilt weten welke tandwielen je kunt pakken, download je die handleiding, en zoek je even het artikelnummer op van dat tandwiel.
    vrij makkelijk te vinden allemaal, het is alleen ff 2 tellen werk

    staal is vaak niet perse beter.
    afstelling wel..
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.509
    Locatie:
    Sassenheim

Deel Deze Pagina