Nant Clwyd y Dre

Discussie in 'Diorama's' gestart door Lisette, 1 mei 2024.

  1. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Wrexham
    Ik vond een poos terug in een tweedehands winkel 'The Authentic Tudor & Stuart Doll's house' boek. Erg mooi boek, over hoe je (je raadt t nooit) een Tudor en Stuart Poppenhuis kan maken. Nu heb ik een paar book nooks en dingetjes gemaakt, dus ben nu overmoedig. En heb ik het idee in mn hoofd om een diorama van Nant Clwyd y Dre te maken.

    [​IMG]

    Nant Clwyd y Dre is het op een na oudste timber frame huis in Wales (de buren zijn de oudste, bleek een paar jaar geleden). Het is eigendom van Denbighshire Council (waar ik voor werk, maar ik werk voor Plas Newydd).

    Als ik het ooit idd afmaak, is het de bedoeling om het aan Nant de doneren, zodat hij daar in het museum te bewonderen is.

    Via werk heb ik de plattegrond van het huis, op schaal. Ook kan ik zoveel foto's maken, dingen opmeten, bekijken, wat ik maar wil. Dat zal vast handig zijn.

    Dus, keuzes. De schaal die ik ga maken is 1:50. Puur omdat dit makkelijk is, daar het de helft is van de schaal plattegrond die ik kan printen. Tevens past dit nog bovenop mn boekenkast tijdens het maakprocess. En het voelt alsof het een redelijk formaat model is, niet te klein. Op deze schaal wordt het huis 67cm x 35cm (geen idee hoe hoog XD)

    Twee van de buitenmuren zien er prachtig uit, die wil ik maken. De andere twee zijn simpeler, dus ik denk dat ik die weg laat, zodat je van die kant naar binnen kunt kijken.

    [​IMG]

    Dit is een plattegrond van de ground floor. Groen zijn de mooie kamers. Oranje zijn kamers open voor t publiek, maar hier zijn de 'moderne benodigdheden', wc, de kassa etc. Roze is afgesloten voor t publiek, en er is weinig te zien. Het zijn storage cupboards, staff room etc.
    De tweede verdieping is vrijwel hetzelfde, aan de ene kant zijn alle prachtige kamers, de andere kant is afgesloten voor t publiek. Deze kamers zijn nooit echt goed gerestaureerd. Er is een kantoor, en de andere kamers zijn grotendeels voor werknemers ook afgesloten.
    Dus wellicht kan ik de muren daar rondom ook maken, zodat dat deel dicht en afgesloten is, daar ik niet goed weet hoe ik de binnenkant van de kamers zou maken.

    Verder heb ik geen flauw idee... En ik weet niet zo goed hoeveel ik van tevoren moet weten, of wat ik gewoon kan bedenken als we er aan toe zijn.
    Ik denk de muren te maken van balsa en foamboard. Ik wil wel eik gebruiken, maar dat lijkt moeilijker te vinden. En ik weet niet of dat echt meerwaarde heeft. Een houten plank waar ik het opbouw, ik kan de plattegrond erop tekenen, en er dan 'overheen' bouwen.

    Ik kan ieder tip goed gebruiken! Weten jullie van UK based websites waar ik materialen vandaan kan halen? Hoe zouden jullie beginnen? Waar moet ik aan denken?
     
    ozy, Ruud Pont en Herby63 vinden dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Brugge
    Succes met dit project.
    Vroeger was Cornwall model boats mijn favoriete webshop, meer met Brexit onbereikbaar zonder torenhoge extra kosten.
    Zij hebben zowat alles voor de scheepsmodelbouwer, inclusief veel basismaterialen die ook in dit project bruikbaar zijn.
     
    Lisette vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina