Aanbrengen exploitant nr op modellen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Emanuel, 30 dec 2020.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Tilburg
    Ok, kan ook altijd blanco onderdelen printen als ik wil verkopen maar het risico hierop is erg klein gezien mijn vliegtalenten!
    Ik heb een mini drone en ik kan opstijgen/landen/vooruit/achteruit en links en rechts vliegen. Het is pas 1 keer gelukt om een bocht te maken die op een bocht lijkt en de 2e poging eindigde in de kerstboom :D.

    Met auto's kon ik zonder na te denken rijden hoe ik wilde maar met vliegen kun je weer opnieuw beginnen heb ik gemerkt.
     
  2. Kapteijn

    Kapteijn

    Lid geworden:
    28 apr 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Dit is letterlijk wat er in de mail staat van de RDW: "U bent verplicht om een deel van het exploitantnummer aan te brengen op uw drone(s) of ander(e) onbemande luchtvaartuig(en). Let op: het is niet de bedoeling dat u het hele exploitantnummer op uw drone(s) of ander onbemande luchtvaartuig(en) aanbrengt."

    Dus dat is makkelijk ik heb NLDY51A ervan gemaakt omdat dit iets op een echt nummer lijkt en deze op de staart geplakt. Staat best aardig.
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Krabbendijke
    Maar er staat wel specifiek het volgende:

    Exploitatienummer aanbrengen op uw drone
    U hoeft alleen het gedeelte vóór het streepje goed zichtbaar vast te maken aan de buitenkant van de drone. Bijv. met een sticker of door het nummer in te programmeren. De laatste 3 letters laat u weg.

    Dus je kan niet zomaar zelf een stukje kiezen
     
  4. Kapteijn

    Kapteijn

    Lid geworden:
    28 apr 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Waar heeft u dat gevonden? Dit is niet terug te lezen in de mails van de RDW. Heb ook gebeld naar de RDW en deze meneer gaf aan dat dit voldoende is. Heb wel het volledige nummer voor de zekerheid aan de binnenzijde geplakt.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.101
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Huizen
    Het is hier al eens aangehaald en ik gebruik deze methode ook. Printje maken van je exploitant nummer en eventueel je telefoonnummer op je model op een simpele en goedkope manier. Bovendien watervast.
    Op A4 een printje maken van je nummer deze kopiëren en diverse malen onder elkaar plakken. Dit bevloeien met superlijm(gewoon de goedkope variant bij bijvoorbeeld de action of zeeman) en vervolgens plastificeren met breed plakband. Vervolgens de onderkant op dubbelzijdig tape plakken en viola je eigen sticker is een feit. Zo kan je geheel naar eigen inzicht je eigen stickers maken, desnoods op gekleurde A4 papier. Ik heb er even een video van gemaakt zoals ik het doe. Het exploitant nummer en telefoonnummer zijn natuurlijk niet mijn nummer maar als voorbeeld.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Huizen
    Dat zal ik zeker niet doen. Stel, je raakt je model kwijt. Zo zou zomaar een ander met jouw reg nr gekke dingen kunnen doen waar jij voor wordt aangesproken. Neem, als je gaat vliegen, wel je RDW bewijs mee waar het volledige nr opstaat. Dat i.v.m. politie die even wil checken. Die kans is weliswaar heel klein, maar je weet maar nooit. Dus nooit het gehele nr op je model zetten.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. Kapteijn

    Kapteijn

    Lid geworden:
    28 apr 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Top video en dank je voor alle tips. Ik ga er wat moois van maken. Heb de laatste 3 cijfers van mijn nummer eraf geknipt.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    Het doel van het nummer is verzekering en controle
    Wie is aansprakelijk wanneer wat gebeurt.
    Met dat nummer kan men checken of degene die dan vliegt zijn zaken op orde heeft.
    Heb je het niet, heb je een uitdaging (als je een agent treft die er op doorgaat)

    wordt een toestel gevonden bij een groot verkeersongeval, ben je dan natuurlijk de eerste die gebeld wordt (als jouw nummer erop staat)
    maar, dat had toch wel gebeurd.
    want een gezond denkend vlieger zet zijn telefoonnummer in het toestel, voor als hij gevonden wordt en mensen hem terug willen brengen.

    Hoe je het doet met dat nummer maakt geen fluit uit.
    Als er maar zonder gereedschap bij te komen is.
    Bij een drone kun je vaak de batterij eraf halen, je zou het dan bijvoorbeeld onder de batterij kunnen zetten.
    Sommigen zetten het in het klein in een scharnierlijn

    Er zijn mensen die er moeilijk over doen.
    Maar tegelijk hebben we ook auto's met van die gele platen, die ook worden gejat en bijgemaakt
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad, dat was ik nog even vergeten te vermelden: Een telefoonnummer op je sticker is niet verplicht, maar ik vind het persoonlijk wel aan te raden, precies om die reden zoals Student al heeft aangegeven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen ervan vinden, wel of geen telefoonnummer?

    Helixer
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Onbekend
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2024
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.320
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je voegt hier dingen samen die los staan van elkaar.
    Het doel van het nummer is registratie waarmee de eigenaar van het toestel is te herleiden, dat hoeft dus niet perse de piloot te zijn.
    Bij het modelvliegen is het wel heel vaak zo dat de vliegenier ook de toesteleigenaar is, maar dat hoeft dus niet.

    De piloot moet afhankelijk in welke klasse/categorie het toestel valt en omgeving waarin het vliegt, wel aan wat voorwaarden voldoen om er mee te mogen vliegen in die buitenruimte.

    En qua aansprakelijkheid bij een incident, het is niet vanzelfsprekend, ook al wordt dat vaak wel gedacht, dat de veroorzaker van een incident daar ook aansprakelijk voor is.
    Beide partijen, vaak zijn het maar 2 partijen, hebben ieder ook een eigen verantwoordelijkheid.
    Over het algemeen doen verzekeringsfirma's niet zo moeilijk als het niet gruwelijk in de papieren loopt.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    vanuit de verkeerswet, kan ik je volgen dat een veroorzaker niet altijd schuldig is.
    iemand die op een doorgaande weg rijd, een uitparkerend persoon zonder goed zicht niet voorlaat, en daar komt een klapper van..
    wel veroorzaker, niet schuldig.

    in ons deel van de wereld (vliegend) zit dat denk ik wel een beetje kritischer.
    de luchtwet heeft een regel dat mandragend altijd voor niet mandragend gaat.
    dus in de lucht ben je altijd fout, als je in aanraking komt met een mandragend toestel.

    crasht je toestel op een auto of persoon, gaan ze denk ik gewoon schade betalen, wel gesteld dat de piloot de schuldige is.
    hierin is lesgeven een leuk dingetje: dan is de instructeur de piloot.. niet de leerling.
    bij lesauto's ook zo

    willen ze echt fout, kan het alle kanten op.
    maar in de regel is het onderzoek naar zoiets een stuk duurder dan de schade.
    en heb je het regelmatig, gaan ze natuurlijk extra voorwaarden stellen
    in onze club 1 keer gehad.. toestel in een auto gevlogen door een defect aan een schakelaar.
    ze waren er niet blij mee, er moest een keer met hun eigen regels geflapperd worden, maar ze hebben het wel uitgekeerd
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.320
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heb je daar een linkje van?
    Dat is een snelle conclusie.
    Er zullen ongetwijfeld voorrang regels zijn, ken je ze allemaal?

    Voor de verdere rest, hoe een verzekering omgaat met schade, dat valt allemaal reuze mee.
    De aangerichte schade door je toestelletje, meld je bij je eigen WA verzekering en zij zorgen voor de rest.
    Neem nooit de schuld op je en al helemaal niet de aansprakelijkheid ook al kwebbelt de tegenpartij je de schuld in de schoenen.
     
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Huizen
    Wat ik tijdens de online cursus heb geleerd is dat je in de lucht altijd voorrang moet lenen aan bijvoorbeeld een trauma heli, die doorgaans bij het zoeken naar een landingsplek erg laag vliegen. Andere vliegtuigen vliegen allemaal hoger dan 120mtr.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.765
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En hoe zit dat bij Vrije Vlucht modellen?
    Daar valt weinig aan te sturen...
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Huizen
    Dat is een goede vraag.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.972
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ooit de cursus gedaan om professioneel drone te vliegen.
    meerdere dagen doorgezaagd over dit type dingen
    rechtstreekse link zou ik echt naar moeten zoeken..

    en inderdaad, ze hebben voorrangsregels, maar daar hebben wij als hobbyvlieger niets mee te maken.
    de regel mandragend verkeer voor niet mandragend is eerst.
    maakt niet uit of die mandragende op zn kop, te laag en zonder transponder vliegt, niet mandragend moet wijken

    Vrije vlucht: ik vermoed dat dit wordt opgepakt alsof degene die de beslissingen maakt (piloot, bestuurder, gooier) het aanspreekpunt is
    sta je naast een snelweg zo'n ding weg te gooien, of sta je in een veld overal ver vandaan..
     
  19. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    401
    Locatie:
    sambeek
  20. Wilko

    Wilko

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Iedere modelvlieger moet die voorrangsregels kennen. Zo ingewikkeld zijn ze niet.

    En met een héél klein beetje moeite kan je ze ‘zelfs’ via Google vinden: zoek op ‘regeling modelvliegen’.

    Hint: Artikel 1b.
     

Deel Deze Pagina