Verenigingsproject: Pitts Mini

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door PapaHotel, 3 mei 2024.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Binnen de ZLC (=Zoetermeerse) wordt er al jaren met verschillende variaties van een depron Pitts gevlogen. Vroeger werd depron met houten mallen gesneden maar tegenwoordig gebruiken we een cnc apparatuur om de platen te bewerken. Hiervoor zijn de maximale afmetingen aangepast aan het werkoppervlak van de freesmachine (30x40 cm).

    20240424_191230.jpg

    Note: Onderstaande posts zijn aangepast met foto's van de meest actuele batch.

    20230209_205452.jpg
    20230209_205434.jpg
    Een oudere iteratie van de Pitts.

    Gegevens:
    Span: 39 cm
    Lengte: 43 cm
    1s ontvanger met geïntegreerde ESC
    Vier 1.7 grams servo’s
    1104 motor, 6 gram, 4300kv
    Vlieggewicht: 60 gram


    Drie gefreesde (een soort) grijze depron platen met de onderdelen.
    20240505_142629.jpg
    20240505_142731.jpg
    20240423_020449.jpg

    Een aantal 3d-geprintte onderdelen.
    20240505_012631.jpg
    Landingsgestel is van PETG. Wielnaafjes, motor mount en servo hevels van PLA.


    Verder gebruiken we een 1S ontvanger met ESC, drie 1,7 grams servo's, een 1104 motortje, ...
    20240505_012757.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
  2. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Beginnen met het lijmen van de 'wing strut doublers'. Wel in spiegelbeeld om niet met twee rechter of linker zijkanten te hebben.
    New folder_20240505_025927.jpg
    New folder_20240505_025940.jpg


    Daarna het tussenschot waar het landingsgestel later tegenaan moet komen.

    Pitts foto's_20240423_022057.jpg
    Pitts foto's_20240423_022335.jpg

    Het idee is dat het 3d-geprinte landingsgestel hier later tussengeschoven wordt. Nog niet vastzetten, oid., het wordt pas aan het einde tussengezet.
    Pitts foto's_20240423_114142.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
  3. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Onderdelen van de neussectie:
    New folder_20240505_030246.jpg

    En, de assemblage...
    Hierbij is het aan te raden om de motor eerst op de firewall te vast te schroeven en dan pas te lijmen. Eenmaal gelijmd, wordt het heel moeilijk om erbij te komen.
    New folder_20240505_031341.jpg
    New folder_20240505_031433.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  4. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Beginnen met de romp...
    New folder_20240505_032705.jpg
    New folder_20240505_032717.jpg
    Eerst de bovenkant en dan pas de ribben lijmen is net wat handiger.

    De neussectie lijmen is best een uitdaging. Het moet goed uitgelijnd en aangeduwd worden met heel veel lijmvlakken. Vooral met deze zwarte depron die wat kwetsbaarder is, moet er voorzichtig maar snel gewerkt worden.
    New folder_20240505_033527.jpg
    New folder_20240505_033538.jpg
    New folder_20240505_033542.jpg
    New folder_20240505_033545.jpg
    New folder_20240505_033600.jpg

    Tenslotte kan de achter/onderkant ook gelijmd worden.
    New folder_20240505_034331.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
    janhein, M.l.v.Doesburg en coen_l vinden dit leuk.
  5. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Handig om alvast wat versterkingen en roerhevels in te lijmen. Hierbij carbon gebruikt maar sateprikkers werken net zo goed.
    New folder_20240505_025110.jpg

    Met de 'normale' witte depron zijn de inkepingen genoeg om de roeren te late scharnieren. Deze zwarte scheurt heel makkelijk, daarom plak ik wat tape aan de achterkant aan de uiteinden van de scharnierlijnen.

    De wielen aan elkaar lijmen samen met de naafjes. Handig om hiervoor verse/dunne Uhu Por oid. te gebruiken om ze goed aan te kunnen drukken zodat het uiteinde van de naaf net iets uit kan steken.

    New folder_20240505_034546.jpg
    New folder_20240505_035044.jpg
    Als de lijm goed uitgedroogd is kunnen de randen nog even geschuurd worden. Het kan zijn dat de naaf uitgeboord moet moet worden afhankelijk van de dikte van de gebruikte as (kopspelden in dit geval).
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2024
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hallo, wat een leuk mini bouwprojectje:)
    Is de DXF voor het snijden van de kitjes toevallig ook beschikbaar?
     
  7. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Hi,
    Hierbij het DXF bestand voor de:
    Pitts Mini van ZLC - Los van de grond
    Zoetermeerse Luchtvaartclub
    www.zoetermeerseluchtvaartclub.nl

    Oorsronkelijke ontwerp: ??? (wordt onderzocht)
    Gedigitaliseerd door: Cees Versteegh - 2010
    Deze iteratie: Sinan Inanc - 2024
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 mei 2024
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  8. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Ontvanger binden, motor testen, servo’s centreren, etc. Ook de stuurstangen voor de richting en de hoogte gemaakt van staal en carbon. Later is gebleken dat ze iets te kort zijn helaas.
    Pitts plaatjes_20240506_193007.jpg

    De servo’s met de stangen en al op hun plek waarbij de stuurstang voor het hoogteroer door de opening is gevoerd. De stang voor de richting moet voor het dichtlijmen van de andere zijkant door de opening gehaald worden.
    Pitts plaatjes_20240506_193410.jpg
    Pitts plaatjes_20240506_193432.jpg

    Nu kan de neussectie afgemaakt worden met de zijwand (#15) en het steuntje onderaan (#17).
    Pitts plaatjes_20240506_194225.jpg

    :bye: Vergeet niet voor het sluiten van de romp, de stuurstang voor het richtingsroer door de andere opening te halen.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2024
  9. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Bij het afsluiten van de romp, eerst de stuurstang voor het richtingsroer door het gaatje te halen en dan pas vastlijmen. Het wordt moeilijk om het na het lijmen van de zijkant alsnog te doen. :hammer:
    Pitts plaatjes_20240506_195141.jpg
    Pitts plaatjes_20240506_195147.jpg

    En de kielvlakken lijmen.
    Pitts plaatjes_20240506_202310.jpg

    Daarna kunnen de rug afdekking en de cockpit afwerking (#18, randen een beetje schuin afsnijden) op hun plek.
    20240506_223033.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2024
  10. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Magneetje voor de accuklep ook alvast gelijmd.
    Pitts plaatjes_20240506_201052.jpg

    Een testje gedaan met goedkope packaging tapes. Ze doen het allemaal heel goed op witte depron maar op deze grijze is het geen succes. Op de foto lijkt het nog beter dan in het echt. Alleen de zwarte vind ik oké.
    Pitts plaatjes_20240506_203544.jpg

    Een accentje op de neus voordat de vleugels er bij komen. Later worden de vleugeltippen ook van deze tape voorzien.
    Pitts plaatjes_20240506_210027.jpg
     
  11. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    De carbon roerstangen voor de kielvlakken aangesloten met een stukje staal dat is verbonden met krimpkous en secondelijm.
    Pitts plaatjes_20240508_001439.jpg

    Met de hightech pvc-buigtool de vleugels behandeld en een beetje versierd met de zwarte tape.
    Pitts plaatjes_20240507_235714.jpg

    De servo en de hevels voor de rolroeren op hun plek.
    Pitts plaatjes_20240508_000445.jpg

    Vleugels gelijmd.
    Pitts plaatjes_20240508_002300.jpg

    Flapje voor onder lijm ik alleen aan de voorkant zodat ik later makkelijk bij de servo’s en de ontvanger kan. De achterkant zet ik dan vast met een paar spelden of tape.
    Pitts plaatjes_20240508_003028.jpg

    De wielen worden met spelden gemonteerd aan de geprinte poten van PETG. Het is de bedoeling dat het geheel er makkelijk in geschoven kan worden. In dit geval ging het wat minder makkelijk dan gedacht door waarschijnlijk de overtollige Uhu Por resten.
    Pitts plaatjes_20240508_004253.jpg

    Een stukje metaal (afkomstig van een stripje om accu cellen te lassen) op de klep gelijmd.
    Pitts plaatjes_20240508_005127.jpg

    Een stukje tape als lipje om de accuklep makkelijk te kunnen openen.
    Pitts plaatjes_20240508_005346.jpg

    En, nog een stukje tape als scharnier voor de accuklep. Pitts plaatjes_20240508_005633.jpg
     
    E.hof en ikonmy vinden dit leuk.
  12. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Den Haag
    Dit is zo een beetje het volledige bouwverslag. Als het indoorseizoen alweer begint, kunnen we de vluchtvideo’s maken. Het is een heel gemoedelijk vliegend kistje en door haar formaat voelt elke zaal heel groot aan.
     

Deel Deze Pagina