Binnen de ZLC (=Zoetermeerse) wordt er al jaren met verschillende variaties van een depron Pitts gevlogen. Vroeger werd depron met houten mallen gesneden maar tegenwoordig gebruiken we een cnc apparatuur om de platen te bewerken. Hiervoor zijn de maximale afmetingen aangepast aan het werkoppervlak van de freesmachine (30x40 cm). Note: Onderstaande posts zijn aangepast met foto's van de meest actuele batch. Een oudere iteratie van de Pitts. Gegevens: Span: 39 cm Lengte: 43 cm 1s ontvanger met geïntegreerde ESC Vier 1.7 grams servo’s 1104 motor, 6 gram, 4300kv Vlieggewicht: 60 gram Drie gefreesde (een soort) grijze depron platen met de onderdelen. Een aantal 3d-geprintte onderdelen. Landingsgestel is van PETG. Wielnaafjes, motor mount en servo hevels van PLA. Verder gebruiken we een 1S ontvanger met ESC, drie 1,7 grams servo's, een 1104 motortje, ...
Beginnen met het lijmen van de 'wing strut doublers'. Wel in spiegelbeeld om niet met twee rechter of linker zijkanten te hebben. Daarna het tussenschot waar het landingsgestel later tegenaan moet komen. Het idee is dat het 3d-geprinte landingsgestel hier later tussengeschoven wordt. Nog niet vastzetten, oid., het wordt pas aan het einde tussengezet.
Onderdelen van de neussectie: En, de assemblage... Hierbij is het aan te raden om de motor eerst op de firewall te vast te schroeven en dan pas te lijmen. Eenmaal gelijmd, wordt het heel moeilijk om erbij te komen.
Beginnen met de romp... Eerst de bovenkant en dan pas de ribben lijmen is net wat handiger. De neussectie lijmen is best een uitdaging. Het moet goed uitgelijnd en aangeduwd worden met heel veel lijmvlakken. Vooral met deze zwarte depron die wat kwetsbaarder is, moet er voorzichtig maar snel gewerkt worden. Tenslotte kan de achter/onderkant ook gelijmd worden.
Handig om alvast wat versterkingen en roerhevels in te lijmen. Hierbij carbon gebruikt maar sateprikkers werken net zo goed. Met de 'normale' witte depron zijn de inkepingen genoeg om de roeren te late scharnieren. Deze zwarte scheurt heel makkelijk, daarom plak ik wat tape aan de achterkant aan de uiteinden van de scharnierlijnen. De wielen aan elkaar lijmen samen met de naafjes. Handig om hiervoor verse/dunne Uhu Por oid. te gebruiken om ze goed aan te kunnen drukken zodat het uiteinde van de naaf net iets uit kan steken. Als de lijm goed uitgedroogd is kunnen de randen nog even geschuurd worden. Het kan zijn dat de naaf uitgeboord moet moet worden afhankelijk van de dikte van de gebruikte as (kopspelden in dit geval).
Hallo, wat een leuk mini bouwprojectje Is de DXF voor het snijden van de kitjes toevallig ook beschikbaar?
Hi, Hierbij het DXF bestand voor de: Pitts Mini van ZLC - Los van de grond Zoetermeerse Luchtvaartclub www.zoetermeerseluchtvaartclub.nl Oorsronkelijke ontwerp: ??? (wordt onderzocht) Gedigitaliseerd door: Cees Versteegh - 2010 Deze iteratie: Sinan Inanc - 2024
Ontvanger binden, motor testen, servo’s centreren, etc. Ook de stuurstangen voor de richting en de hoogte gemaakt van staal en carbon. Later is gebleken dat ze iets te kort zijn helaas. De servo’s met de stangen en al op hun plek waarbij de stuurstang voor het hoogteroer door de opening is gevoerd. De stang voor de richting moet voor het dichtlijmen van de andere zijkant door de opening gehaald worden. Nu kan de neussectie afgemaakt worden met de zijwand (#15) en het steuntje onderaan (#17). Vergeet niet voor het sluiten van de romp, de stuurstang voor het richtingsroer door de andere opening te halen.
Bij het afsluiten van de romp, eerst de stuurstang voor het richtingsroer door het gaatje te halen en dan pas vastlijmen. Het wordt moeilijk om het na het lijmen van de zijkant alsnog te doen. En de kielvlakken lijmen. Daarna kunnen de rug afdekking en de cockpit afwerking (#18, randen een beetje schuin afsnijden) op hun plek.
Magneetje voor de accuklep ook alvast gelijmd. Een testje gedaan met goedkope packaging tapes. Ze doen het allemaal heel goed op witte depron maar op deze grijze is het geen succes. Op de foto lijkt het nog beter dan in het echt. Alleen de zwarte vind ik oké. Een accentje op de neus voordat de vleugels er bij komen. Later worden de vleugeltippen ook van deze tape voorzien.
De carbon roerstangen voor de kielvlakken aangesloten met een stukje staal dat is verbonden met krimpkous en secondelijm. Met de hightech pvc-buigtool de vleugels behandeld en een beetje versierd met de zwarte tape. De servo en de hevels voor de rolroeren op hun plek. Vleugels gelijmd. Flapje voor onder lijm ik alleen aan de voorkant zodat ik later makkelijk bij de servo’s en de ontvanger kan. De achterkant zet ik dan vast met een paar spelden of tape. De wielen worden met spelden gemonteerd aan de geprinte poten van PETG. Het is de bedoeling dat het geheel er makkelijk in geschoven kan worden. In dit geval ging het wat minder makkelijk dan gedacht door waarschijnlijk de overtollige Uhu Por resten. Een stukje metaal (afkomstig van een stripje om accu cellen te lassen) op de klep gelijmd. Een stukje tape als lipje om de accuklep makkelijk te kunnen openen. En, nog een stukje tape als scharnier voor de accuklep.
Dit is zo een beetje het volledige bouwverslag. Als het indoorseizoen alweer begint, kunnen we de vluchtvideo’s maken. Het is een heel gemoedelijk vliegend kistje en door haar formaat voelt elke zaal heel groot aan.