FrSky beginnersvragen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helicor, 28 apr 2024.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.048
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kun je hier vinden: https://www.modelbouwforum.nl/forum/ph-sam-topics.193/
     
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Krabbendijke
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    Die eerste link van brutus geeft een foutmelding, maar de volgende van Hoogendijk maakt het helemaal duidelijk, bedankt....
    Cor
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.384
    Locatie:
    Groningen
    Je kan onbeperkt aantal ontvangers koppelen met ACCST en met Access en Tandem maximaal 3 per moduul. Met Tandem en Access kan je 24 kanalen per moduul gebruiken. Deze ontvangers hebben ook een Sbus24 modus waarbij ze een Sbus uitgang hebben met 24 kanalen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.048
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Raar, die werkt bij mij wel?
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    Ik krijg dit:
    Schermafbeelding 2024-04-30 121522.png
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.294
    Locatie:
    Boskoop
    Omdat je zelf PH-SAM lid bent kun jij die link gebruiken, maar @Helicor niet
     
    Helicor vindt dit leuk.
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Krabbendijke
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.384
    Locatie:
    Groningen
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.476
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Nog een laatste optie (wel een dure): je kunt een redundancy box nemen, rb10, rb20, etc. Die functioneren ook als een sbus-decoder.

    In de praktijk heb ik 1 vliegtuig met zo'n RB ding erin, en nog 1 die gebruik maakt van 2 ontvangers om meer dan 8 kanalen te krijgen en redundancy.

    Er zijn nieuwere frsky ontvangers (access en tandem) die 10 of zelfs 18 kanalen in PWM hebben.
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb daarom ook weer gezocht op die "channelchanger" onder 'accessories', maar daar niet kunnen vinden. Een paar vragen, wat moet er aan die laatste dan nog geprogrammeerd worden?
    Waarom zou je een duurdere 4 kanaals kopen, als er een goedkopere 8 kanaals converter beschikbaar is, zie eerste link van Arie @AHoogendijk hierboven? Als ik het goed begrijp heb je daarmee 2x 8 kanalen beschikbaar, en kost minder dan €20? Of zijn er nog andere zaken die ik niet weet en dus over het hoofd zie?
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.384
    Locatie:
    Groningen
    Betrouwbaarheid vindt ik een stuk belangrijker dan een paar euro besparen. Ook maakt het formaat soms uit. Ik gebruik deze expanders in dure modellen en gebruik liever wat ik ken. Nadeel van die frsky 4 kanaals is dat elke uitgang op kanaal 1 staat standaard, erg onhandig.... Soms is het toewijzen van de kanalen handig maar meestal maakt dat weinig uit. Ik gebruik vooral wat ik ken.

    Deze zijn ook mooi en ondersteunen het frsk protocol ook.
    [​IMG]
    Hier bv heb ik weinig ruimte in de staart en daar zou een 8 kanaals niet passen:

    [​IMG]
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    Ja dat snap ik helemaal, betrouwbaarheid is in de vliegerij (waar de meeste afstandsbesturingsactiviteiten plaats vind) het allerbelangrijkste natuurlijk; dat speelt wat minder bij de land modellen, trucks, kranen en ook bij de bootjes. Daarom kijk ik er misschien wat anders tegen aan, maar ben mij nu vooral aan het oriënteren op de nieuwere techniek (voor mij in elk geval) met OpenTX en wat daar allemaal bij komt kijken. Daarom zijn jullie opmerkingen, foto's en linkjes zo behulpzaam :).
    Dat moet dan toch altijd gebeuren, als je 4 uitgangen hebt, dan moeten die toch allemaal op een ander kanaal; het lijkt mij dat die dan 'ergens' op kanaal 9-16 gezet moeten worden, nooit op kanaal1 ...?
    Cor
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    ...Niet meer van toepassing, oplossing gevonden :zoeken:
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2024
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    Toch weer zo'n noob vraag, of eigenlijk 2;
    Ik heb nu een bijpassende ontvanger X8R bij de 'nieuwe' zender x9e, en ben na het kijken van vele filmpjes e.d nu aan het proberen om de ontvanger t binden; dat gaat niet zonder de nodige moeite, en wèl zonder succes!
    Ik zet de zender AAN, nadat ik de ontvanger in de bind modus heb gezet, en beide rode en groen LED's branden.
    dan krijg ik MODEL2 (omdat ik al aan het stoeien ben geweest, en ik hem niet blijvend terug kan krijgen op MODEL1) maar uiteindelijk krijg ik model 1 er wel op.
    Dan moet ik naar 'Model set-up' pagina 2/13, maar daar is nergens in de lange lijst, de MODE(moet D16 zijn) te zien , en ook niet de lijn 'Receiver' waar ik naar "Bind" moet.
    Ik ben daar nu de hele avond mee bezig geweest, en kom geen slag verder, want de menu's die ik zie stemmen gewoon niet overeen, met allerlei publicaties die ik voorbij kom.
    En het eerdere probleem: hoe krijg ik blijvend Model1 op mijn scherm bij het aanzetten?
    Als het binden straks niet gaat lukken, dan weet ik dat ik een EU versie ontvanger heb ontvangen(staat nergens), terwijl de zender (nog) op FCC staat, maar dat is een volgende stap.
    Cor
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Krabbendijke
    Stuur eens een fotootje mee.

    Denk dat je eerst nog moet kiezen of je intern of externe module gaat gebruiken, daar kan je pas kiezen welk protocol je gebruikt
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    Een foto'tje van wat?
    En externe module? Heb ik volgens mij niet. maar zeg maar wat u wilt zien:koud:
    Cor
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Cor,

    Ik zie allemaal vragen bij elkaar, wil je er wel stap voor stap doorheen helpen, maar dan even bij het begin beginnen:
    - Eerst maar eens kijken of de zender op FCC of EU staat, moet dus op EU komen.
    - Vervolgens naar de nieuwste firmware gaan https://www.frsky-rc.com/wp-content/uploads/Downloads/Firmware/X9E/FW-X9E-200617.zip en https://www.frsky-rc.com/wp-content/uploads/Downloads/Firmware/ACCST-2.1.x/FW-XJT-v2.1.0.zip
    - Nieuwste firmware voor de ontvanger op je zender zetten. https://www.frsky-rc.com/wp-content/uploads/Downloads/Firmware/ACCST-2.1.x/FW-X6R-X8R-v2.1.0.zip
    - Firmware van de ontvanger bijwerken (via de zender) https://www.frsky-rc.com/wp-content...pgrade Smart Port enabled products-170109.zip
    - Je zender instellen op de juiste output
    - Ontvanger binden
    - Met modellen stoeien

    Heb je wel de handleiding? https://www.frsky-rc.com/wp-content/uploads/2017/07/Manual/X9E-151020.pdf
    Heb je Companion op je PC, dat is makkelijk voor het instellen

    Gr
    Arie
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.615
    Locatie:
    Krabbendijke
    Onze berichten gingen langs elkaar heen ;)
    Als je dichterbij woonde kwam ik wel even langs, maar dit is te ver.
    Even kijken, maar we moeten er wel uit kunnen komen zo, even stap voor stap.
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.694
    Locatie:
    Drenthe
    Ik moet vanmorgen een paar uur weg, maar zal zo snel mogelijk antwoorden; om te beginnen: ik weet dat de zender op FCC staat; heb een nieuwe ontvanger X8R waar niets op staat. Ik dacht dus eerst uit te vissen of ik die kon binden, zo niet dan is dat een EU-LBT.
    Ik heb Companion op mijn PC.
    Ik heb ook een 700+ pagina Duitse handleiding van af openrcforums.com gedownload en ook de handleiding voor de X9D, die intern identiek zou zijn....
    Ga even die link die je me gaf downloaden en bekijken.
    Tot later.
    Cor
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina