Bouwverslag Poor Mans Computerzender met 8 modelgeheugens

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 17 jun 2014.

1. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Ik had al een tijd twee nauwelijks gebruikte 25 dollar zenders liggen. Een van de twee is een Fly Sky, maar die is identiek aan dit Hobbyking exemplaar. De reden dat ik ze niet gebruikte was het gebrek aan modelgeheugens in de zender. Voor de rest vind ik het een prima ding voor zijn geld.

Onlangs echter is er een nieuwe versie uitgebracht van deze Arduino opensource transmitter software Ik was al een poosje in contact met de maker en had "eenvoudig wisselen tussen modelgeheugens" op de wensenlijst gezet. In de huidige versie is dat nu ingebouwd, wat voor mij de aanleiding was om de Fly Sky maar eens te gaan demonteren.

Stap 1.
    Verwijderen van het oude moederbord.
    Alle draden heb ik dicht bij het moederbord afgeknipt, want die lengte heb ik nodig. Een stukje gekleurde isolatie bleef zitten, zodat ik het het oude moederbord er weer in kon zetten en aansluiten mocht het ombouwen een mislukking worden.

Stap 2
    Het maken van een nieuw moederbordje, waarbij alle aansluitingen van de draden dmv pinheaders zijn uitgevoerd. Ik kon dan servostekkers aan de afgeknipte draden monteren om ze later op het moederbord aan te sluiten.
    Het schema voor de aansluitingen stond op de hardware pagina, maar ik heb zoals je kunt zien een eigen, compactere, layout gemaakt. Je moet hiervoor bij voorkeur een Arduino Nano V3 nemen (blauwe ding in het midden van de foto), want die heeft een USB poort alsmede de poorten A6 en A7.
    Ik heb bewust ook alle niet gebruikte aansluitingen via pinheaders beschikbaar gemaakt, zodat als ik bijvoorbeeld een potmeter op de zender door een schakelaar zou willen vervangen ik alleen even de software hoef aan te passen en een schakelaar aanbrengen, zonder te solderen.

En de achterkant ziet er dan zo uit:

Stap 3
    Rotatieschakelaar solderen en inbouwen.
    De software heeft 9 modelgeheugens. Je kunt 3 verschillende manieren kiezen hoe je van het ene naar het ander model kunt schakelen.

1. een simpele 2-weg schakelaar voor schakelen tussen 2 modellen
    2. een drukknop, die bij indrukken door de 9 modelgeheugens loopt en na model 9 weer bij het eerste geheugen begint
    3. een meerstanden rotatieschakelaar inbouwen.
    Ik heb voor optie 3 gekozen d.m.v. deze 8 standen schakelaar. Ik kan dus schakelen tussen 8 modelgeheugens.

Stap 4
    Inbouwen van het moederbordje, rotatieschakelaar, commandoschakelaar, aan-uit schakelaar, info-led en batterijmonitor.
    Dit was even puzzelen om bovenstaande onderdelen zo te rangschikken dat alles past en de zender ook nog dicht kan, zonder dat het klemt. Met name de rotatie schakelaar is een nogal solide exemplaar, die wat ruimte inneemt.

De commandoschakelaar is opgenomen in het ontwerp als extra beveiliging, dat je niet per ongeluk van model zou kunnen wisselen. Eigenlijk is dat met de rotatie-schakelaar niet echt nodig, want die verzet je niet gauw per ongeluk. Bij modelwissel optie 2 (drukknopje), lijkt me deze extra beveiliging weer wel noodzakelijk.
    Als aan/uit schakelaar heb ik weer een verzonken schuif schakelaar ingebouwd, omdat een tuimelschakelaar weer eerder per ongeluk kan worden aangeraakt.
    De info led geeft het actieve model geheugen weer in morse code :eek:
    De batterijmonitor had ik nog liggen, dus die heb ik er ook maar opgeplakt. Dit in plaats van de buzzer uit het oorspronkelijke ontwerp, die ik weer niet heb gebruikt.

Zo heb ik de onderdelen een plekje gegeven:

En met alle draden aangesloten ziet het er dan zo uit:

Stap 5
    Voedingsbron kiezen en USB kabel aansluiten.
    Ik heb gekozen voor een LiFe 1100 mAH 2S accu, die ik ook wel als receiver pack gebruik. Hij is mooi klein, houdt het ongeveer 5 uur vol en ik heb ruimte voor de opgerolde USB kabel naast de accu. Het batterijdeksel kan nu nog net dicht. Alternatief was geweest om het moederbordje zo in te bouwen, dat je via een gat in de behuizing een USB kabel in de Arduino USB poort kunt prikken. Dan past er weer een grotere accu in.

Stap 6
    Configureren.
    Je hebt die USB verbinding nodig om de modelgeheugens via je PC te kunnen configureren. Omdat deze software geen display gebruikt, heb je dus nog steeds je PC nodig om de zender in te stellen voor elk model. De vooruitgang t.o.v. de standaard Hobbyking zender is dus het kunnen schakelen tussen 8 verschillende modellen (zonder PC) op het veld. Naast Dual Rate en mixers, wat de HK zender ook al had, krijg je nu ook expo, subtrim en servo end-points die je in kunt stellen per model.

Eerst moet je eenmalig de potmeters calibreren en vervolgens de gebruikte modelgeheugens instellen.
    De servo end-points had nog een verrassing. Je doet dit door de laagste en hoogste PPM waarden in te geven per servokanaal. Normaal lopen die van 1000 - 2000 ms. De defaults hadden wat ruimere marges 790 - 2200. Dit zorgde er bij mijn ontvangers voor dat die de pulsen niet meer uit elkaar kon houden als er een knuppel(s) naar de uiterste stand werd bewogen. Dat kostte me een avond voor ik er achter was waarom het niet werkte. Nadat ik de ondergrens naar 900 had verhoogd en de bovenwaarde naar 2100, werkte alles goed.

En nu is de zender klaar om eerst eens met een schuimpje oid te gaan vliegen om te kijken of het in de praktijk ook allemaal werkt.

De credits hiervoor gaan uiteraard naar Richard Goutorbe die de ontwerper en maker is van deze open source hack

to-do: Aan de achterzijde wil ik in het gat van de trainer/com poort nog een verzonken drukschakelaar maken, voor de "bind" functie van de zender. Ik heb alleen nog geen geschikte verzonken drukknop schakelaar gevonden.

Laatst bewerkt: 18 jun 2014
  2. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    zelfbouw zender

Leuk project, maar het is wel lastig dat je een PC / laptop nodig hebt om instellingen te veranderen (buiten de trim om). Met name mixers, en mixer gain, kun je eigenlijk alleen op het veld uittesten.

P.S. als je een goede schakelaar vind (die niet uit steekt uit de bodem, en weinig inbouw diepte heeft) post dan even het type. Ik zoek nog een drukknop voor op mijn zender voor het vuren, bij IR combat.

3. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Dat heb je goed gezien. Het is bij een nieuw model toevoegen nog bij het oude gebleven. Dan neem ik mijn laptop mee naar het veld. Is het model eenmaal ingesteld, dan kan de laptop nu echter thuisblijven. Ik heb hem niet meer nodig om van model te wisselen.
    Nu moet ik wel erkennen dat ik met de simpele modellen, waar ik deze zender voor gebruik, nogal ouderwets vlieg. Ik gebruik geen expo of dual rate en ik trim mijn modellen bij het invliegen mechanisch af met de servo armen.

Laatst bewerkt: 18 jun 2014
  4. hmeijdam

hmeijdam

Lid geworden:
    29 jan 2010
    Ik heb deze schakelaar op Ebay gekocht

De inbouwdiepte is 2 cm

Deel Deze Pagina