Trimtips in het Nederlands

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door hezik, 16 sep 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Het uittrimmen van een toestel is een wetenschap op zich. Bij m'n wedstrijdperikelen heb ik gemerkt dat het wel iets is wat je echt moet doen, dat het echt een wereld van verschil maakt of je toestel goed getrimmed is, of niet. Hoe slechter het toestel afgesteld is, hoe lastiger het vliegt, het werkt je tegen.

    Ik gebruik deze trimkaart veel:
    Afsteltips

    Voor wat ik erover weet en gevonden heb, kloppen de tips in deze afstelkaart. Ik heb die kaart niet opgesteld, noch zeg ik dat dat perse de waarheid moet zijn, maar het is een goed begin.

    Probleem van die tekst, is dat hij in het Engels is. Daarom heb ik 'm naar het Nederlands vertaald.

    Hopelijk heeft iemand er wat aan. Aanvullende tips en/of opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom!

    //edit
    naar aanleiding van de discussie, vermeld ik erbij dat deze trimkaart voornamelijk is gericht op kunstvlucht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2008
  2. hezik

    hezik Guest

    Hier dan de vertaling:


    Neutrale stuurvlakken

    Vlieg een rechte lijn

    Gebruik zendertrims om het model 'hands off' rechtuit te laten vliegen

    Pas stuurstangen aan zodanig dat de zendertrims in neutrale positie staan


    Uitslagen

    Vlieg en test de volledige uitslagen in alle richtingen (achter elkaar)

    Gewenst resultaat:
    Ailerons, grote uitslagen, 3 rollen in 3 tot 4 seconden
    Ailerons, kleine uitslagen, 3 rollen in 6 seconden
    hoogteroer, grote uitslagen, geeft een 90 graden hoek
    hoogteroer, kleine uitslagen, geeft een looping met een diameter van ca. 40 meter

    Zwaartepunt, methode 1

    Rol het model in een bijna meskant bocht. Als de neus naar beneden komt, voeg gewicht aan staart toe,. Komt de staart naar beneden, voeg gewicht aan neus toe.

    Zwaartepunt, methode 2

    Rol het model op zijn kop (rechtuit).

    Als er veel down nodig is om het model op hoogte te houden, gewicht aan staart toevoegen
    Als er geen down nodig is, of het model zelfs gaat klimmen, gewicht aan neus toevoegen

    Instelhoek
    Laat met model een verticale duik maken met de motor stationair, 90 graden op de wind, als er wind is.

    Als het model recht naar beneden gaat is de instelhoek goed
    Als het model eruit komt door rechtuit te gaan vliegen verklein de instelhoek
    Als het model eruit komt door op z'n kop te gaan vliegen vergroot de instelhoek

    tip gewicht
    Vlieg het model rechtuit en trim het zodanig dat hij niet rolt. Rol het model op z'n kop en laat de aileronknuppel los.

    Het model gaat niet rollen -> tipgewicht goed
    De linkervleugel valt -> voeg gewicht toe aan de rechtervleugeltip
    De rechtervleugel valt -> voeg gewicht toe aan linkervleugeltip.

    uitslagen elevator-helften (voor toestellen met afzonderlijke elevatorhelften)
    Vlieg het model van je af en recht de wind in (als er wind is). Trek het model in een binnenwaarte looping. Rol het model inverted en trek een buitenwaartse looping. Kijk of het model wil rollen.

    Rolt het toestel niet, is het goed. Als hij in beide tests dezelfde kant op rolt, dan staan de elevatorhelften niet gelijk. Zet een kant omhoog of de andere kant omlaag.
    Als hij in beide tests een andere kant op rolt, dan hebben de elevatorhelften niet dezelfde uitslag. Verklein de uitslag op de helft met de grootste uitslag, of vergroot de uitslag op de helft met de kleinste uitslag.

    Tipgewicht, laatste aanpassing

    Vlieg het model recht van je af of naar je toe, in de wind, duw het model in een verticale duikvlucht en trek 'm hier scherp uit. Let op 'vallende vleugels'.

    Als er niets gebeurd, is het model goed. Valt de linkervleugel, voeg gewicht toe aan de rechtertip. Valt de rechtervleugel, voeg gewicht toe aan de linkertip

    V-stelling
    Vlieg het model in een rechte lijn op 1 hoogte, stuur met het rudder en let op rolneigingen. Test dit beide kanten op en begin met kleine uitslagen. Maak je geen zorgen over de hoogte, als het model wil vallen of klimmen, laat het.

    Als het model niet rolt is het goed.
    Rolt het model in de richting waarin je het rudder stuurt, verklein dan de v-stelling
    Rolt het model tegen de richting waarin het rudder gestuurd wordt, vergroot dan de v-stelling

    zijstelling

    Vlieg het model van je af, recht de wind in. Trek het verticaal. Let op afwijkingen naar links en rechts terwijl het model snelheid kwijtraakt.

    Als het model rechtdoor gaat, is het goed
    Als het model naar links afwijkt, de zijstelling naar rechts bijstellen
    Als het model naar rechts afwijkt, de zijstelling naar links bijstellen

    motordomp

    Vlieg het model in een rechte lijn op 1 hoogte en trek het in een verticale klim, vol gas. Laat het hoogteroer los. Het toestel zou nu rechtdoor moeten klimmen.
    Als het model nu richting cockpit afbuigt, meer domp instellen. Als het model richting landinggestel afbuigt, minder domp instellen.

    Aileron differential

    Vlieg het model van je af, recht de wind in, en trek het in een 45 graden klimvlucht. Maak 1 hele rol rechtsom.

    Als het model rechtdoor gaat, is het goed.
    Wijkt het model na de rol naar rechts af, vergroot het differential, vergroot de uitslag naar boven op beide ailerons
    wijkt het model na de rol naar links af, verklein het differential, vergroot de uitslag naar beneden op beide ailerons

    herhaal deze test voor linksom rollen

    meskantspoor
    Vlieg met model knife-edge, hou hoogte met behulp van het rudder. Als het model een rechte lijn vliegt, is het goed.
    Als het model richting cockpit trekt, verplaats het zwaartepunt naar achter of vergroot de instelhoek van de vleugel of trim beide ailerons een stukje omlaag.
    Als het model richting landingsgestel trekt, verplaats het zwaartepunt naar voren of verklein de instelhoek van de vleugel of trim beide ailerons een stukje omhoog.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2008
  3. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat zijn tips waar we wel wat mee kunnen :)

    Thank you, Hezik ;)
     
  4. MPXfan

    MPXfan Guest


    Sluit ik me bij aan; ga ik morgen meteen in de praktijk brengen. Thanks!
     
  5. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    hartstikke bedankt voor de vertaling:D
     
  6. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    Stikkertje of laten opnemen in de FAQ

    Hezik,

    wil je dit laten opnemen als stickertje en/of in de FAQ?

    Dan kunnen we elek nieuwe vraag over afstellen van een een vliegtuig of het invliegen van het zwaartepunt met de zoekfunctie op 'zijn of haar oren slaan.

    READ THE Functional FAQ's !!!!

    Hans
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Eén klein foutje. Dit moet zijn VERGROOT de uitslag naar beneden. ( increase the down throw on both ailerons.)
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Ik heb het aangepast, bedankt voor het melden!
     
  9. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ik denk wat betreft dit niet klop en dit is de aangepaste versie.

    Het trimmen van een modelvliegtuig



    Neutrale stuurvlakken

    Vlieg een rechte lijn (vol gas, half gas????)

    Gebruik zendertrims om het model 'hands off' rechtuit te laten vliegen

    Pas stuurstangen aan zodanig dat de zendertrims in neutrale positie staan


    Uitslagen

    Vlieg en test de volledige uitslagen in alle richtingen (achter elkaar)

    Gewenst resultaat:
    Ailerons, grote uitslagen, 3 rollen in 3 tot 4 seconden
    Ailerons, kleine uitslagen, 3 rollen in 6 seconden
    hoogteroer, grote uitslagen, geeft een 90 graden hoek (of een gebroken vleugel J)
    hoogteroer, kleine uitslagen, geeft een looping met een diameter van ca. 40 meter

    Het vliegen met verschillende uitslagen is een achterhaalde techniek en erg af te raden, tenzij je met dat model ook 3D figuren kunt en mag vliegen)

    Zwaartepunt, methode 1

    Rol het model in een bijna meskant bocht.(meskant vlucht of meskant bocht????) Als de neus naar beneden komt, voeg gewicht aan staart toe,. Komt de staart naar beneden, voeg gewicht aan neus toe.

    Komplete onzin, weliswaar heeft verplaatsing van het zpt enig invloed op dit verschijnsel, edoch goochelen met je zpt heeft een enorm effect op je stabiliteit, en dat is vele malen belangrijker als het voornoemde. Zonder bijsturen met rudder zal een model altijd met de neus gaan zakken, dit is JUIST de bedoeling! Anders zou het betekenen dat het model richtingsONSTABIEL zou zijn!

    Zwaartepunt, methode 2

    Rol het model op zijn kop (rechtuit).

    Als er veel down nodig is om het model op hoogte te houden, gewicht aan staart toevoegen
    Als er geen down nodig is, of het model zelfs gaat klimmen, gewicht aan neus toevoegen

    Idem, zie boven, kletskoek! Het al dan niet duiken in rugvlucht komt door een véélvoud van effecten, ondermeer zoals profielvorm, domping van de motor en instelhoek verschil tussen stabilo en vleugel)

    Instelhoek
    Laat met model een verticale duik maken met de motor stationair, 90 graden op de wind, als er wind is.

    Als het model recht naar beneden gaat is de instelhoek goed
    Als het model eruit komt door rechtuit te gaan vliegen verklein de instelhoek
    Als het model eruit komt door op z'n kop te gaan vliegen vergroot de instelhoek

    Dat zijn van die leuke “armchair pilot” opmerkingen, alsof het makkelijk is om “even” de instelhoek (ik neem aan dat de schrijvert de hoofdvleugel bedoelt) aan te passen. Doorgaans is de eenmaal ingestelde instelhoek niet meer te veranderen, tenzij je een ander model bouwt…

    tip gewicht
    Vlieg het model rechtuit en trim het zodanig dat hij niet rolt. Rol het model op z'n kop en laat de aileronknuppel los.

    Het model gaat niet rollen -> tipgewicht goed
    De linkervleugel valt -> voeg gewicht toe aan de rechtervleugeltip
    De rechtervleugel valt -> voeg gewicht toe aan linkervleugeltip.

    Ook hier vele oorzaken van dit effect, zoals teveel of te weinig zijtrek, rudder niet centraal. Voor je gaat vliegen beide vleugels qua gewicht en met gelijk zwaartepunt maken.

    uitslagen elevator-helften (voor toestellen met afzonderlijke elevatorhelften)
    Vlieg het model van je af en recht de wind in (als er wind is). Trek het model in een binnenwaartse looping. Rol het model inverted en trek een buitenwaartse looping. Kijk of het model wil rollen.

    Rolt het toestel niet, is het goed. Als hij in beide tests dezelfde kant op rolt, dan staan de elevatorhelften niet gelijk. Zet een kant omhoog of de andere kant omlaag.
    Als hij in beide tests een andere kant op rolt, dan hebben de elevatorhelften niet dezelfde uitslag. Verklein de uitslag op de helft met de grootste uitslag, of vergroot de uitslag op de helft met de kleinste uitslag.

    Reden voor wegrollen is doorgaans een andere: bvb niet zuiver gebouwd en dus een verschil in instelhoek, lichte rudderuitslag, zijtrek motor

    Tipgewicht, laatste aanpassing

    Vlieg het model recht van je af of naar je toe, in de wind, duw het model in een verticale duikvlucht en trek 'm hier scherp uit. Let op 'vallende vleugels'.

    Als er niets gebeurd, is het model goed. Valt de linkervleugel, voeg gewicht toe aan de rechtertip. Valt de rechtervleugel, voeg gewicht toe aan de linkertip

    Bij scherp optrekken (zeker met grotere propellers en motoren) wordt dit effect veroorzaakt door het gyroscopisch effect van de prop. Meestal helpt alleen wegsturen van dit effect door de vlieger, iedere keer als je scherp de hoek om gaat.

    V-stelling
    Vlieg het model in een rechte lijn op 1 hoogte, stuur met het rudder en let op rolneigingen. Test dit beide kanten op en begin met kleine uitslagen. Maak je geen zorgen over de hoogte, als het model wil vallen of klimmen, laat het.

    Als het model niet rolt is het goed.
    Rolt het model in de richting waarin je het rudder stuurt, verklein dan de v-stelling
    Rolt het model tegen de richting waarin het rudder gestuurd wordt, vergroot dan de v-stelling

    Hahaha, rudder geven: dan vergroot je de snelheid van de buitenvleugel en bij veel modellen zal er helling ontstaan. Acro kisten, zeker de middendekkers, hebben doorgaans weinig of geen V-stelling en zal dit effect geringer zijn, maar ook hier doet de schrijver voorkomen, alsof je “even” de V-stelling kan veranderen!

    zijstelling

    Vlieg het model van je af, recht de wind in. Trek het verticaal. Let op afwijkingen naar links en rechts terwijl het model snelheid kwijtraakt.

    Als het model rechtdoor gaat, is het goed
    Als het model naar links afwijkt, de zijstelling naar rechts bijstellen
    Als het model naar rechts afwijkt, de zijstelling naar links bijstellen

    Onzin! Slechts bij één snelheid/gasstand kun je de ideale combinatie vinden van rudderuitslag/motordomping zodat een model recht naar boven gaat. Bij een perfect ingesteld model zal bovenin de klimvlucht, als de snelheid terug is gelopen, de neus altijd naar links wegtrekken. Een model wat gedurende een (lange) klim ZONDER correcties met rudder kan vliegen, is niet mogelijk, je moet altijd bijsturen. De truuk is om het effect te middelen, zodat je bovenin slechts weinig hoeft te sturen.

    Ook hier weer alsof het makkelijk is motordomping bij te stellen: Bijstellen domping vereist dat de motor in zijn geheel verplaatst wordt naar buiten(lekker karweitje…), anders gaat het van kwaad tot erger, de passing/spinner/motorkap is verziekt, aansluiting gasservo is verstoord, mogelijk dat de uitlaat niet meer past op de romp, etc…

    motordomp

    Vlieg het model in een rechte lijn op 1 hoogte en trek het in een verticale klim, vol gas. Laat het hoogteroer los. Het toestel zou nu rechtdoor moeten klimmen.
    Als het model nu richting cockpit afbuigt, meer domp instellen. Als het model richting landinggestel afbuigt, minder domp instellen.

    Ik begin moe te worden van dit gebeuzel…

    Aileron differantial (differential)

    Vlieg het model van je af, recht de wind in, en trek het in een 45 graden klimvlucht. Maak 1 hele rol rechtsom.

    Als het model rechtdoor gaat, is het goed.
    Wijkt het model na de rol naar rechts af, vergroot het differential, vergroot de uitslag naar boven op beide ailerons
    wijkt het model na de rol naar links af, verklein het differential, vergroot de uitslag naar beneden op beide ailerons

    herhaal deze test voor linksom rollen

    Naar mijn mening is dat veel beter te vliegen in een verticale klim….net zoveel experimenteren dat de neus recht naar boven blijft wijzen.

    meskantspoor
    Vlieg met model knife-edge, hou hoogte met behulp van het rudder. Als het model een rechte lijn vliegt, is het goed.
    Als het model richting cockpit trekt, verplaats het zwaartepunt naar achter of vergroot de instelhoek van de vleugel of trim beide ailerons een stukje omlaag.
    Als het model richting landingsgestel trekt, verplaats het zwaartepunt naar voren of verklein de instelhoek van de vleugel of trim beide ailerons een stukje omhoog.

    Ja, hoor, gooi het zwaartepunt maar weer eens ergens anders neer! Het effect ontstaat door de interactie van het rudder met het stabilo. Ontwerpers van goede modellen experimenteren dan met steeds nieuwe posities van het stabilo, vormen van het hoogteroer en rudder, totdat het vrijwel neutraal reageert op rudder. Voor de doorsnee modelbouwer is dit geen optie, zijn model is al gebouwd.

    Is geschreven in een tijd dat er geen computerzenders waren waarbij je dit effect makkelijk wegwerkt door hoogteroer bij te mengen met rudder, evt afschakelbaar met een knop, zodat je er geen last van hebt bij bvb een stallturn.

    De oplossingen komen niet van mij maar van een ander getalenteerd modelvlieger
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2008
  10. hezik

    hezik Guest

    Is totaal niet relevant. Een kunstvluchtmodel moet bij alle gasstanden gewoon rechtuit vliegen. Deze trimlijst is wel afgestemd op kunstvlucht. (edit: ja als je stationair gaat vliegen, komt je model naar beneden, normaliter.. laten we zeggen dat een model tussen kwart gas en vol gas gewoon rechtuit moet blijven vliegen, ook bij lastwisselingen)

    Dit is gewoon onjuist, niet waar en kletskoek. Bij wedstrijdvliegen vliegt praktisch iedereen met een differential om een haakeffect te vermijden. Dat is geen theorie, maar is een feit. Ga anders eens een dat bij een F3A wedstrijd langs en vraag het de piloten.

    Het is geen complete onzin, jij hebt het verkeerd gelezen. Mogelijk komt dit ook door mijn vertaling. Het gaat om een bocht (zoals er ook staat, dus waar die vraag van jou vandaan komt, is voor mij een raadsel) met een 'bijna meskant bank-angle'. De verdere aanwijzingen mbt. zwaartepunt kloppen gewoon.

    Het is waar dat het een samenspel is en dat je moet experimenteren. Zoals de engelsen zeggen 'your mileage may vary'. Beweren dat het kletskoek is, is echter pas echte kletskoek.

    Instelhoeken zijn relatief en bij praktisch alle kunstvluchttoestellen (of grotere 3D toestellen) is de instelhoek wel degelijk instelbaar, hetzij bij vleugel, hetzij bij stabilo. Bij mijn Derwisj zelfs bij beide. Die zijn met een imbussleuteltje 'makkelijk even aan te passen'.

    Wederom; deze lijst is gestoeld op een kunstvluchtleest en gaat van een goed gebouwd model uit.

    Zeker niet 'even' en inderdaad, het betreft hier kunstvlucht toestellen. Dat zijn ook de modellen waarbij het zo nauwkeurig komt, voor een schaalpiper ofzo, is het niet zo van belang, omdat plaatsing in de lucht dan minder belangrijk is, het gaat dan meer om het totale vliegbeeld.

    Overigens, zie hier bijvoorbeeld een topic van iemand die deze tip in de praktijk heeft toegepast, en waarbij blijkt dat hij werkt. Jij mag er dus om lachen, maar dat zegt meer over jou dan over die tip.

    rudder-roll-coupling-acromaster-elimineren

    En ja.. mijn kunstvluchtkisten kun je mee rudderen wat je wilt, maar ze rollen niet.

    Je moet beter lezen. De rudderuitslag en de motordomp hebben, in dit verband, niets met elkaar te maken, deze tip gaat over de zijstelling en daarbij is het wel degelijk waar dat deze tip werkt zoals beschreven. Ik heb het zelf meerdere malen in de praktijk toegepast.

    Kom even langs op het veld in utrecht, dan zal ik je meerdere kisten laten zien die gewoon rechtdoor blijven vliegen omhoog. Tegenwoordig hebben de motoren dat vermogen. Verder heb je gelijk dat, bij tekort komend vermogen, een kist uiteindelijk zal gaan wegvallen. Deze tip spreekt dan ook nergens over dat je kist kilometers rechtuit moet gaan, de tip geeft aan dat je je toestel verticaal moet trekken en DAN GELIJK moet kijken hoe en wat. De tip is gewoon correct.

    Als je het over onzin hebt, dan heb je het over het bovenstaande. Motordomp en zijstelling zijn eenvoudig bij te stellen, afhankelijk van hoe e.e.a. gebouwd is. We hebben het niet over bijstellingen van tientallen graden, het gaat om nuances. Als het goed is, is bij de bouw al een goed uitgangspunt genomen voor zowel domp als zijstelling. Verder vraag ik mij af wat jouw alternatief dan is, wil je met mixers gaan werken? Als je het over een gebed zonder einde hebt..

    Als je kritiek was geweest dat deze trimkaart voornamelijk voor kunstvlucht of serieuze 3D vliegers is, dan heb je helemaal gelijk gehad. Mogelijk had ik er bij moeten vermelden dat de lijst voornamelijk bedoeld is voor mensen die kunstvlucht aspireren.

    Als je had gezegd 'nou het wordt wat versimpeld soms, sommige dingen zijn een samenspel van factoren en je moet experimenteren'.. ja ook dan had je gelijk gehad.

    Als laatste.. ik zeg nergens dat deze lijst per definitie de perfecte lijst is, sterker nog, ik geef duidelijk aan dat er niet zoiets als 'de waarheid' bestaat op dit vlak, je kunt op vele manieren naar Rome komen. Het enige wat ik gedaan heb, is een bekende trimchart, welke al door veel piloten succesvol gebruikt is en gewoon werkt in de praktijk, vertalen van het Engels naar het Nederlands, meer niet.

    Ik wil je wijzen op wat ik in de topicstart al schreef:
    Hoe je het ook wend of keert, bovenstaande is gewoon waar.

    Kritiek is welkom, maar doelloos afzeiken, mogelijk vanuit een antipathie, heeft niemand wat aan. Als je door wilt gaan met deze discussie, zou ik je willen verzoeken de persoonlijke aanvallen of waardeoordelen achterwege te laten, en gewoon te argumenteren wat je bedoelt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Dit vind ik nou echt een leuke posting.

    Ik haal vast popcorn en een pilsje :-D

    EDIT: ik was alweer te laat. Ik bedoelde natuurlijk de posting van vliegman.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Je weet toch br@m dat er, als het om mij gaat, geen tijd meer is voor het halen van popcorn en bier? ;)

    (op mijn typediploma staan 320 tekens per minuut, blind.. dat was 18 jaar geleden, inmiddels haal ik meer :p)

    vind je mijn posting niet leuk? (stel je hier een sip lipje bij voor ;))
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2008
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    man man :) Als dit allemaal voor die super competitie modellen is geschreven...
    Waarom kopen die super competitie mannen dan allemaal gewoon geen goed vliegtuig, dan mag je de helft van deze discussie al schrappen... zoals het instellen van de instelhoeken...

    Hmm zo een echte OXAI F3A he, hadden we maar veel geld :)
     
  14. SkullTrail

    SkullTrail

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Munster
    Om even terug te komen op dat rudderen. Ik weet wel een beetje hoe een normaal vliegtuig werkt en volgens mij is dat bij rc modellen net zo.

    Als je werkt met het rudder dan zal dat altijd rollen tot gevolg hebben. Als je werkt met het rudder legt de buitenste vleugel namelijk een langere weg af en daar stroomt de lucht dus sneller langs. Dat heeft tot gevolg dat de buitenste vleugel meer lift genereerd en dus zal gaan rollen.

    Een vliegtuig dat dus geen enkele vorm van rollen laat zien bij het gebruik van het rudder vliegt dus ontzettend onrealistisch, zelfs mijn taxi rolt een beetje als ik het rudder gebruik, zodra ik het rudder loslaat corrigeerd de V stelling dat wel weer natuurlijk.

    Heb hier afgelopen zomer namelijk een boek gehad van de luchtmacht voor de vliegsimulator. Stond alles in over het dalen, opstijgen, bochten maken etc. (helaas niet gehaalt maar wel erg leerzaam en leuk om te lezen ;) )
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2008
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Hezik in stilte ben ik jouw grootste fan.

    Jouw postings zijn er de oorzaak van dat dit forum zo af en toe nog ergens over gaat. :-D
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ook bij de Oxai modellen kun je de instelhoek instellen en zal dat ook gedaan worden, mede ook omdat hoe je je instelhoeken wilt configureren, een persoonlijk iets is. Als je bv. naar Derk kijkt, die vliegt 'met alles op 0', tenminste, als ik het goed begrepen heb. Gevolg daarvan is dat ie zelf vliegend z'n hoek van inval moet maken en het toestel dus altijd iets achterovergeheld zal liggen bij rechte lijnen. Anderen willen bv. 'de vleugel op nul en het stabilo op een halve graad', waarbij ik mij even niet uitlaat over negatief of positief uit chaoot zijn, maar goed, het gaat er dus om dat er niet zoiets bestaat als 'de universeel juiste instelhoek', omdat daar ook een stuk persoonlijk voorkeur inzit. Net zoals bij het zwaartepunt, bijvoorbeeld.

    Overigens.. je weet denk ik wel welke flauwe opmerking ik nu zou kunnen maken over een bepaald F3A trainertje van een bepaalde fabrikant? ;)

    @Bram: oef.. ik ben altijd slecht geweest in het scheiden van een serieuze opmerking van een sarcastische. Soms zal ik onzin uitkramen, soms niet, maar ik probeer in elk geval altijd de discussie zodanig op te poken dat ook de mensen aan de zijlijn hun mening gaan geven ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2008
  17. hezik

    hezik Guest

    Om heel eerlijk te zijn, zo heb ik het ook 'geleerd'.. alleen blijkt het in de praktijk dus niet zo te werken. Zonder gekheid, mijn Derwisj, mijn Alliance, mijn shockflyers.. ze rollen geen van alle als je het rudder gebruikt. Wel pitchen ze iets (duiken).

    Wat ik er half van begrepen heb ooit, is dat het idee dat het om grotere afstand/snelheid zou gaan, niet klopt, maar dat je ook te maken hebt met luchstromingen parrallel aan de vleugellijst. Misschien dat iemand met meer verstand van deze materie hier iets zinnigs over kan zeggen?
     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Hezik, je weet even goed als ik dat minimum 80% van de piloten de standaard instelhoeken gaat gebruiken. Of ga jij als je bv een krill koopt (die al hun vliegtuigen met instelhoek 0 bouwen, maar neem nu dat dit anders zou zijn) onmiddellijk de instelhoeken gaan veranderen omdat 0 voor jou het beste is ? Op zijn minst rare uitspraken.

    ps: het is wel heel zwak, ... en nog veel meer van jou om nog maar eens een verwijzing te maken naar andere producten, terwijl ik verwees naar high end modellen zoals OXAI's van ettelijke 1000'en Euro's per kit. Die met geen enkele kit vergelijkbaar zijn! Einde discussie ;-)
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2008
  19. hezik

    hezik Guest

    Welke piloten heb je het dan over? Ik ken geen aantallen, heb er geen onderzoek naar gedaan, kan alleen vertellen wat ik denk gezien te hebben bij de wedstrijden waar ik geweest ben, en meen gehoord te hebben op fora.

    Als je 'over het geheel' gaat kijken, heb je denk ik gelijk, ben je misschien zelfs nog optimistisch met de 80%, het zou mij niets verbazen als dat 98% was.

    Ik denk alleen dat je dan dit topic uit context trekt. 'De gemiddelde ARF bouwer'* zal niet zo heel veel gaan trimmen en zal dit topic niet interessant vinden.

    * met gemiddelde arf bouwer bedoel ik niets negatiefs, ga het aub ook niet zo opvatten

    Mogelijk had ik het onder 'kunstvlucht' moeten zetten, maar ondanks het feit dat weinig mensen daadwerkelijk tot het uiterste gaan qua trimmen, blijven trimtips naar mijn mening universeel.

    Het zijn dan ook niet mijn uitspraken. Hoe Krill levert, weet ik niet, ik kan mij voorstellen dat dat ook afhangt van welk product je van ze afgenomen hebt, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de instelhoeken bij een Krill niet instelbaar zijn?

    Ik zeg ook nergens dat iemand een instelhoek onmiddels moet gaan veranderen of instellen. Ik vertaal een trimchart waarin een manier staat om een instelhoek te controleren. Niet meer en niet minder.

    Je hebt gelijk, had het ook niet moeten zeggen. Verder on-topic :)
     
  20. hezik

    hezik Guest

    We kunnen de trimkaart trouwens ook uitbreiden en gaan splitsen naar toesteltypes.

    Waar vliegman, gelijk mee heeft, is de onderliggende boodschap dat de lijst die ik vertaald heb, niet voor alle toestellen en/of gebruiken geldt. Nu is dit gewoon een vertaling, hij kan veranderd en uitgebreid worden voor een FAQ.
     

Deel Deze Pagina