HB FP na lipo upgrade onbestuurbaar

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door wright_bros, 31 jan 2009.

  1. wright_bros

    wright_bros Guest

    Beste,

    Ik ben net nieuw hier, maar toch maar een postje. Ik zag dat er een standaard HB FB draadje is, maar om daar deze vraag zo in te knallen lijkt me ook weer niet zo handig.

    Ik heb onlangs een standaard HB FP gekocht na heel wat leeswerk op deze site. Na wat oefenwerk lukt het me om de heli ietwat in de lucht te houden, helaas is dan de batterij leeg.
    Ik heb dan ook een upgrade setje bij aerotronic gekocht inclusief 2 st. 11,1 v 3s 900 mah batterijen. Nadat ik e.e.a. had ingebouwd begon de ellende, de heli begon om zijn eigen as te tollen. Het staartrotortje draaide dus ook niet, alleen bij heel veel gas (heet dit zo bij elektro?) begon het staartrotortje te draaien.
    Na leeswerk op deze site e.a. las ik dat het aan de gaintrimmer of de proportionnaltrimmer kon liggen, waarbij de laatste het minst belangrijk is.

    Ik heb toen de gain iets aangepast waardoor de staartrotor eerder begon met draaien, wanneer ook de hoofdrotor begint met draaien. Of dit goed is weet ik dus niet. Dit leek in het begin goed te gaan, maar helaas.

    Wat er nu gebeurd is dat bij een beetje gas, zo weinig dat de heli niet beweegd, de staartrotor begint te draaien. Deze gaat echter na enkele seconden uitzichzelf volgas draaien zodat de heli een ongeleid projectiel word en als een bezete om zijn as gaat tollen (wat heel lekker is als je er vlakbij zit).

    Ik heb nu beide trimmers op "nul"gezet en ben gaan afstellen, maar dit geeft helaas niet het gewenste resultaat.

    Iemand een idee?
    Bedankt alvast
     
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoi wright bros,

    welkom op dit forum allereerst :)

    Eigenlijk is dit een vraag waar het standaart Honey Bee FP draadje voor bedoeld is.

    Dus ik zou daar de vraag ook maar eens posten, want daar lezen meer Honey Bee gebruikers mee.

    Zelf zou ik eerlijk gezecht de oplossing van het probleem niet weten :oops:

    Groetjes,

    Ludo
     
  3. wright_bros

    wright_bros Guest

    Hoi Ludo,

    Dank!
    Ik had er wel aangedacht om dit draadje in het HB draadje te zetten, ik was alleen bang dat er zoveel onderwerpen door elkaar gaan lopen dan.
    Misschien kan jij het linkje naar mijn topic erbij zetten zodat het toch 1 geheel wordt? Anders post ik mijn vraag er gewoon bij hoor, als dit mag van de moderator natuurlijk want dan is het weer een dubbele post.
     
  4. knoxville

    knoxville

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    223
    Locatie:
    Alkmaar
    Je stelt dat de proportional schroef de minst belangrijke is maar dat is niet helemaal het geval. Beide schroeven zijn belangrijk. Met de gain stel je de gevoeligheid van de gyro af (in het nederlands: hoe fel de gyro corrigeert bij onverwachte (niet stuur) bewegingen). De proportional schroef bepaalt hoe hard de staart rotor draait om de heli recht te houden (en niet tegen de hoofdrotor in de draaien). De gyro schroef dient net over de helft te staan (60 a 70 %) en de proportional schroef (bij een nieuwe motor) precies op de helft. Als de kop van de heli dan nog naar links draait moet je de schroef iets meer met de klok mee draaien, als de kop van de heli naar rechts draait, moet je de schroef iets tegen de klok indraaien. Ik zou voor de zekerheid de batterij los maken als je deze instellingen maakt. Dit zou jouw probleem moeten oplossen. Als dit niet het geval is horen we dat graag.
     
  5. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Ik ben het even kwijt maar 11.1 op de standaard staartmotor is dat niet wat aan de hoge kant...
     
  6. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Kan gewoon, zit waarschijnlijk een bec in de regelaar....
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Bec is voor je electronica spanning.
    De staartmotor krijgt de volle 11,1V mep voor zijn zwakke borstelveertjes en die gaan oplichten..
     
  8. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    als je nu eens probeert om met de "oude" accu te gaan vliegen?
    Is je tail daarna nog steeds onbestuurbaar dan is het einde oefening voor het motortje en moet je hem dus vervangen voor een kwalitatief betere...
     
  9. wright_bros

    wright_bros Guest

    Ten eerste dank aan allen.
    Ik heb zojust nog even zitten rommelen en de aanwijzing van Knoxville uitgevoerd, maar helaas. Ik denk zelf dat het grootste probleem nog niet eens in het tollen zit, maar in het feit dat de staartrotor uitzichzelf voluit begint te draaien. Zojuist bij een eerste test gaat het staartrotortje keurig meedraaien, maar dan gaat ie ineens uitzichzelf volgas draaien en wordt de heli onbestuurbaar. Wanneer ik nu van te voren de trim bijstel dan draait het staartrotortje helemaal niet in het begin en schiet bij iets meer gas voluit aan. Ik heb trouwens beide (Gyro & Proportional) tegelijk op minimaal en maximaal gehad, maar het resultaat van een voluit draaiende starrtrotor blijft hetzelfde.

    Wat ik zo gelezen heb hier op de site en bij aerotronic begreep ik dat deze batterij gewoon op de bestaande motortjes kan.

    @Ferdy: Daar heb ik ook aangedacht om dit te gaan proberen, alleen liggen die op mijn werk. Dat wordt morgen dus.
    Edit: Ik zat nog even na te denken, maar het kan toch niet zo zijn dat een werkend staartrotortje ineens "op" is nadat ik een sterkere batterij inbouw? Dan zou ie hoogstens stuk zijn denk ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2009
  10. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik vlieg ook op 3S (= 11,1 volt) met de standaard 4-in-1. Je moet de oplossing zoeken in de afstelling van die 4-in-1 om er voor te zorgen dat de staartmotor redelijk gelijk mee gaat met de hoofdmotor.
    Wat ook helpt is accepteren dat het nooit perfect zal zijn; als ik opstart, druk ik mijn staart met de knuppel op de zender meestal ook in een hoek, om rare reacties te voorkomen. Eenmaal bijna op voldoende toeren om te kunnen vliegen is de zaak dan in balans om zonder grote correcties netjes te blijven hangen.

    Afgezien van het goed afstellen van je electronika, denk ik dat je een probleem ziet dat er niet is (hooguit een verbrande staartmotor, omdat die door verkeerd afstellen van de 4-in-1 te veel correctie - en dus spanning - voor z'n kiezen heeft gehad). Overigens: mijn mening is niet heilig - ik ben ook pas net begonnen, maar heb wel een aantal ervaren mensen om mij heen die gewoon kunnen vertellen of iets goed is of niet.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2009
  11. wright_bros

    wright_bros Guest

    Het wordt nog leuker, ik ben verder gegaan met de anwijzingen van knoxville en kreeg het idee dat het beter werd. Het wordt alleen beter wanneer ik de heli op mijn hand houdt en ga afstellen. Je moet trouwens voor elke wijziging eerst de batterij losmaken anders gebeurd er niets. Maar goed op mijn hand had ik het idee dat de heli redelijk stabiel draaide.

    Zet de ik de heli echter op de grond dan begint het gelazer weer. Een variabele staartrotor snelheid wat resulteert in het vol vermogen gaan van deze rotor. Resultaat dat het stangetje waar het staartje vertikaal aan vast zit afbreekt.

    Ik weet dat je last hebt van de wind als de heli op de grond staat, maar zo krijg je echt geen heli de lucht in.

    Met de 8,4 v batterij lukt het afstellen een stuk beter trouwens.
    Iemand nog een idee?
     
  12. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Als je de voeding aansluit hou je de heli dan stil? Als je beweegt dan initialiseert de gyro niet goed en gebeuren er vreemde dingen. Als ik de voeding aansluit zet ik de heli altijd eerst op de grond.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2009
  13. soul

    soul Guest

    Heb ook van die problemen gehad met mn HB.
    Ik vlieg ook met 7,4 volt en heb het idee dat de HB daar veel rustiger op vliegt en maak minder gekke dingen mee. Zoals in 1 keer op volle touren draaiende of wegvallende staartrotor ???
    Verder maakt vliegtijd niet veel uit vind ik de 11,4 als je hem uitperst 10 a 11 minuten en de 7,4 een minuut of 8 a 9.
    Dus ik heb net 6 xtra 7,4 lipos betseld en ga verder met 7,4 volt.

    Ook binnen heb ik veel last van rare oprispingen, buiten veel minder.

    Het kan best een frusterende helitje zijn die HBFP. Esky electronica is gewoon s..t

    de 4 in 1 kan 11,4 volt aan als het de 4 in1 is die ook geschikt is voor de HB CP. er zijn ook 4 in 1 die daar niet op gemaakt zijn, dan lees je verhalen van 4 in 1 die afbranden of op hol slaan etc. Dat kan dus ook nog dat je 4 in 1 niet goed met de hogere spanning overweg kan/gaat.

    s6. Probeer ook een andere tailmotor die kan ook kapot zijn.

    Nog een ding je lipo is lichter dan de standaar Nimh dus je mioet je batterij verder naar voren monteren om je zwaartepunt goed te krijgen, pak de heli met batterij aan het midden van de rotorkop op en je heli moet horizontaal hangen. Is hij tail heavy krijg je veel problemen maar zal waarschijnlijk niis m et het draaien te maken hebben.


    Als de heli vliegt kun je er wel veel van leren het is een geode rtainer dat klopt wel. Dus gewoon volhouden tot het vliegt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  14. soul

    soul Guest

    wat bedoel je hiermee ?

    "Ik heb nu beide trimmers op nul gezet " want als je de rudder trim helemaal op de linkse stand zet gaat je staartrotor bij een beetje gas vol optoeren.

    Staan je servo reverse switches op van rechst naar links: rev rev nor rev Dus rudder op Rev ? en je hebt geen servo aansluitingen losgehaald op je 4 in 1 ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2009
  15. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Soul; je hebt pm
     
  16. wright_bros

    wright_bros Guest

    Dank voor de reacties.
    Even kijken hoor:

    @MUrdock, ja de heli hou ik stil. Wel gaf ik vaak te snel gas voordat de 4 in 1 gereed was. Nu wacht ik tot het lampje groen is.

    @Soul, ik had de gain en de propertional op nul gezet en dit langzaam veranderd, maar helaas het probleem bleef. Ik dacht op deze manier tegen veranderingen aan te lopen.

    Ik heb alle aansluitingen los gehaald van de 4-1, maar volgens mij wel weer goed aangesloten. Ik heb dit nagezocht op het forum en ik had met stift alles gemerkt.

    Mijn servo reverser staat precies zoals jij aangaf alleen dan van links naar rechts. Dus rev, rev, nor, rev. Dus THR staat op norm.

    Ik zal morgen nog eens de originele 8,4 volt 650 mah batterij erin zetten en nog eens kijken of ik het dan weer redelijk in orde krijg.

    Welterusten!:sleeping:
     
  17. soul

    soul Guest

    is al gezegd beginnen met gain en proportional op 50-60% en dan proportional
    bijstellen afhankelijk van draaiing van de heli. kop draait rechtsom prop. omlaag dus tegen de klok in en omgekeerd bij naar links draaien. Dan gain hoger tot tail gaat hunten. evt bij draaien weer prop. bijstellen.

    Je trims staan die allemaal in het midden ?, want daar geef je geen antwoord op.

    weet je zeker dat je de main en tailmotor aansluiting niet verwisseld hebt ?
    tail zit boven en main onderste aansluiting en bij de mainaansluiting zie je de pinnetjes. Zou problemen van je heli verklaren.
     
  18. soul

    soul Guest

    thnx kom er zo op terug
     
  19. wright_bros

    wright_bros Guest

    Ik zal het vanavond nog een keer proberen

    nee dus

    Ik denk het wel, ik zal dit vanavond even nakijken. Van 1 stekker zie je de pinnetjes, maar of dit van de main is durf zo uit mijn hoofd niet te zeggen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2009
  20. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Op deze 4-in-1 (overigens beschikbaar voor overname i.v.m. koop van losse gyro) zie je hoe bij mij de tail is aangesloten; misschien helpt dit je op weg

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina