Op het Vintage Glider Treffen heb ik van Kees (PL119) een bouwdoos overgenomen van een Robbe Nova:
De Nova is een 2.12 m. span zwever met een vlinderstaart; tweekanaals, geen ailerons of kleppen (zijn ingetekend op de foto van de doos, maar dat is dus nep). De rompneus is glasvezel, de rompstaart een aluminium buis van plm. 2,5 cm dik.

Dat stoelde op sentimenten: ergens eind jaren 70 heb ik, in een opwelling van modelbouwlust, een Nova gebouwd. Deze was niet helemaal recht en bleek dan ook niet geweldig te vliegen... ik heb 'm verkocht (ja hoor, heb erbij gezegd wat ermee loos was) en heb dertig jaar niks meer aan modelbouw gedaan. Nu dus even terug in de tijd... ik vind het nog steeds een heel sierlijk toestel. Hiermee heb ik bij het Vintage Glider Treffen in 2010 iets bizonders!
De Nova is een 2.12 m. span zwever met een vlinderstaart; tweekanaals, geen ailerons of kleppen (zijn ingetekend op de foto van de doos, maar dat is dus nep). De rompneus is glasvezel, de rompstaart een aluminium buis van plm. 2,5 cm dik.
Tot mijn verrassing heeft deze versie een met abachi ingedekte schuimvleugel; het toestel dat ik 30 jaar geleden bouwde had een ribbenvleugel. Dat schiet op met bouwen!
De doos is niet helemaal kompleet. Voor het merendeel is dat geen probleem; zo zit er van origine een wiel onder, maar ook als het erbij had gezeten zou ik dat niet gebruikt hebben. Ook zat in het origineel een ingenieuze mechanische mixer voor de V-staart; is er niet, maar ook die mis ik niet...
Wat ik wel mis, zijn de rompschotten, of tenminste een tekening ervan. De omtrek kan ik desnoods afleiden van de binnenkant van de glasvezel romp, maar in het achterste rompschot zit een rond gat waarin de aluminium staartboom past. Deze fixeert daarmee dus ook de instelhoek; met andere woorden, de plek van dat gat is kritisch:
De doos is niet helemaal kompleet. Voor het merendeel is dat geen probleem; zo zit er van origine een wiel onder, maar ook als het erbij had gezeten zou ik dat niet gebruikt hebben. Ook zat in het origineel een ingenieuze mechanische mixer voor de V-staart; is er niet, maar ook die mis ik niet...
Wat ik wel mis, zijn de rompschotten, of tenminste een tekening ervan. De omtrek kan ik desnoods afleiden van de binnenkant van de glasvezel romp, maar in het achterste rompschot zit een rond gat waarin de aluminium staartboom past. Deze fixeert daarmee dus ook de instelhoek; met andere woorden, de plek van dat gat is kritisch:

Ik ben begonnen Robbe te mailen met de vraag of ze me aan de tekening van de rompschotten kunnen helpen. Dat zou een boel schelen.
Ik had van tevoren al bedacht dat ik graag een outrunner in de Nova zou stoppen, want ik heb nu al drie pure zwevers en zo vaak vliegt de Huckepack op mijn club nou ook weer niet. Alleen blijkt de cockpit erg ver naar voren door te lopen:

zodat je daar niet zonder meer de neus af kan zagen:

Hier moet ik nog eens ernstig over denken. Een optie is om neus & cockpit af te zagen en een motorschot in de romp te lijmen waarvan de bovenste helft op de cockpitkap aansluit. Nogal een spannend avontuur... van origine moet de cockpitkap op een wit kunststof frame gelijmd worden, dat hoef ik niet per sé te gebruiken maar zonder versteviging is de kap wel een beetje flimsy... Suggesties?

Op zich is het natuurlijk geen ramp om de Nova toch als zwever te bouwen, dat is plan B...
Haast heb ik zeker niet met het project. Het kan best eens heel lang duren voor ik daadwerkelijk aanvang met de bouw...
Het is dus wel de bedoeling hem klaar te hebben op het volgende Vintage Glider Treffen!
Haast heb ik zeker niet met het project. Het kan best eens heel lang duren voor ik daadwerkelijk aanvang met de bouw...
Het is dus wel de bedoeling hem klaar te hebben op het volgende Vintage Glider Treffen!

Laatst bewerkt door een moderator: