Robbe Nova

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Op het Vintage Glider Treffen heb ik van Kees (PL119) een bouwdoos overgenomen van een Robbe Nova:
67574a12f53ac3b52.jpg
Dat stoelde op sentimenten: ergens eind jaren 70 heb ik, in een opwelling van modelbouwlust, een Nova gebouwd. Deze was niet helemaal recht en bleek dan ook niet geweldig te vliegen... ik heb 'm verkocht (ja hoor, heb erbij gezegd wat ermee loos was) en heb dertig jaar niks meer aan modelbouw gedaan. Nu dus even terug in de tijd... ik vind het nog steeds een heel sierlijk toestel. Hiermee heb ik bij het Vintage Glider Treffen in 2010 iets bizonders!​

De Nova is een 2.12 m. span zwever met een vlinderstaart; tweekanaals, geen ailerons of kleppen (zijn ingetekend op de foto van de doos, maar dat is dus nep). De rompneus is glasvezel, de rompstaart een aluminium buis van plm. 2,5 cm dik.
Tot mijn verrassing heeft deze versie een met abachi ingedekte schuimvleugel; het toestel dat ik 30 jaar geleden bouwde had een ribbenvleugel. Dat schiet op met bouwen!
De doos is niet helemaal kompleet. Voor het merendeel is dat geen probleem; zo zit er van origine een wiel onder, maar ook als het erbij had gezeten zou ik dat niet gebruikt hebben. Ook zat in het origineel een ingenieuze mechanische mixer voor de V-staart; is er niet, maar ook die mis ik niet...
Wat ik wel mis, zijn de rompschotten, of tenminste een tekening ervan. De omtrek kan ik desnoods afleiden van de binnenkant van de glasvezel romp, maar in het achterste rompschot zit een rond gat waarin de aluminium staartboom past. Deze fixeert daarmee dus ook de instelhoek; met andere woorden, de plek van dat gat is kritisch:​
67574a12f558028f2.jpg
Ik ben begonnen Robbe te mailen met de vraag of ze me aan de tekening van de rompschotten kunnen helpen. Dat zou een boel schelen.​

Ik had van tevoren al bedacht dat ik graag een outrunner in de Nova zou stoppen, want ik heb nu al drie pure zwevers en zo vaak vliegt de Huckepack op mijn club nou ook weer niet. Alleen blijkt de cockpit erg ver naar voren door te lopen:​
67574a12f53adcd9f.jpg
zodat je daar niet zonder meer de neus af kan zagen:​
67574a12f557da9b9.jpg
Hier moet ik nog eens ernstig over denken. Een optie is om neus & cockpit af te zagen en een motorschot in de romp te lijmen waarvan de bovenste helft op de cockpitkap aansluit. Nogal een spannend avontuur... van origine moet de cockpitkap op een wit kunststof frame gelijmd worden, dat hoef ik niet per sé te gebruiken maar zonder versteviging is de kap wel een beetje flimsy... Suggesties?​
67574a12f53b198c5.jpg
Op zich is het natuurlijk geen ramp om de Nova toch als zwever te bouwen, dat is plan B...
Haast heb ik zeker niet met het project. Het kan best eens heel lang duren voor ik daadwerkelijk aanvang met de bouw...
Het is dus wel de bedoeling hem klaar te hebben op het volgende Vintage Glider Treffen! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kun je er niet een opzetmotor op zetten?
Huh... ja, er staat op de tekening zelfs een optionele pylon getekend, die kan tussen de vleugels op de vleugelpennen worden geregen. Heeft natuurlijk het voordeel dat je naar believen mét of zonder kan vliegen... maar om je de waarheid te zeggen vind ik het van die ontsierende dingen vergeleken met een klappropeller. :(
 
ontsierender dan de neus van een 30 jaar oude zwever zagen ? ;-)
Nou, we zijn het er vast wel over eens dat het aller ergste is om een 30 jaar oude zwever op zolder te laten liggen. Om dat te vermijden dacht ik hem dus te motoriseren... :rolleyes:
Kweenogniehoor. Misschien vlieg ik vandaag of morgen mijn Riser wel in de soep, dan heb ik een goede reden om de Nova als pure zwever te bouwen...

Misschien moet ik maar beginnen met de vleugels, nog even de grote beslissing voor me uit schuiven.
 
Moeilijk hoor Bart,

Zou zelf ook niet zo makkelijk zijn neus er af zagen. Tis een schitterende neus, zelden zo'n mooie neus gezien......

Een motoropzet zou een alternatief zijn, maar dan nog.
Zelf heb ik bij een zwever met goeie vleugels een aparte romp gemaakt met een motortje er in. Dat bevalt ook best. Mis je wel weer het originele rompje.

Weet ook niet wat wijsheid is. Ook wel eens een oplossing gezien waarbij de cockpitkap kon worden vervangen door een exemplaar met motoropzet :confused:

Sterkte met je beslissing,

JH
 
Ook wel eens een oplossing gezien waarbij de cockpitkap kon worden vervangen door een exemplaar met motoropzet
Hee dat vind ik wel een leuk idee. Heeft bovendien het voordeel dat ik 'm rustig eerst kan afbouwen als zwever.
En dan een dummy van de cockpitkap maken, van balsa denk ik, waar voorin een outrunner kan. Je krijgt dan een wat bizarre rompvorm... maar misschien best leuk.
Misschien handig als ik daar al rekening mee hou met de cockpitsluiting, want origineel schuif je die naar voren eraf... dat is niet handig als de motor die naar voren trekt...

Ik heb vandaag voorlijsten en tippen op de vleugels gelijmd, en voor- en achterlijsten en tippen op de vlinderstaart. Binnenkort al dat spul in de tuin in model schuren - scheelt een boel troep op mijn bouwzolder...
Ik heb er maar geen foto's van gemaakt want dat soort handelingen kent iedereen wel denk ik.

Na een week nog geen antwoord van Robbe over die rompschotten. Dus heb ik vandaag nóg maar eens gevraagd of ze daar nog een tekening van hebben; de eerste keer had ik in het Engels geschreven (lekker makkelijk) maar nu in het Duits. Zou dat helpen?
 
Vandaag eerst maar eens de voorlijsten en tippen van de vleugels en staartvlakken geschuurd, lekker in de tuin. Bij de tippen zaten nogal wat beschadigingen (weet je veel wat er in dertig jaar met zo'n bouwdoos is gebeurd...) dus daar heb ik met microballoons wat gaten opgevuld, daar moet ik dus nog een keer schuren:

67574a1ad3fd8d792.jpg

Daarna deed ik een nogal vervelende ontdekking. De twee helften van de V-staart moeten met behulp van twee ABS delen tegen de alu staartboom gemonteerd worden. Die twee ABS delen zaten in een plastic zakje dat waarschijnlijk 30 jaar geleden is dichtgeniet door iemand van Robbe.
Goed, ik scheur dat zakje open... en vind twee linker delen. Je kan de L er in zien staan:​

67574a1ad3fd4f320.jpg

En links en rechts zijn echt niet identiek; als de V-stelling van de V-staart 90º zou zijn, ja, dan zouden ze hetzelfde zijn; maar de hoek is wat groter (ik schat 100º) en er zit dus een hoekverschil in.​

Tja... ik heb nog geen reaktie van Robbe op mijn vraag naar de tekening van de rompschotten; ik heb nu dus nóg maar een mail gestuurd met uitleg en de vraag of ze per ongeluk onderdeel 73 nog hebben liggen (links en rechts zijn delen 72 en 73) maar de kans dat ze me hiermee kunnen helpen is nog wel een heel stuk kleiner dan met die rompschot-tekening...​

Wat heb ik voor opties? Ik denk bijvoorbeeld, eerst die twee staartvlakken met epoxy tegen de staartboom lijmen en zorgvuldig uitlijnen; na droging wat glas draperen over de root van de vlakken en de staartboom. Zo maak ik het ontbrekende deel na van glas. Of het mooi wordt... tja.
Heeft er nog iemand een slim idee? De staartvlakken zijn, net als de vleugels, schuim met abachi indekking.:confused:

Al typend denk ik: Ik moet eens kijken of het haalbaar is één staartvlak zó te schuren dat het achterstevoren in dat ABS deel past... dan zou ik de twee in de goede hoek tegen de staartboom kunnen bevestigen...
Is niet helemaal mooi natuurlijk, maar ach, zogauw het toestel drie meter hoog vliegt zie je dat al niet meer...:rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag email van Robbe. Tekeningen hebben ze niet meer... en ABS delen natuurlijk al helemaal niet. Pech gehad.

Voor de stabilobevesting is het inderdaad mogelijk om één van de (linker) bevestigingsplaatjes achterstevoren te gebruiken. Dat zal alleen zichtbaar zijn voor wie er met zijn neus bovenop zit. (Ik zie het al voor me bij het Vintage Glider Treffen volgend jaar; de één na de ander, "Bart, daar klopt iets niet hoor..." :D)

Voor die rompschotten zal ik gaan avonturen, eerst met papier een schabloon maken, dan met depron, en als het allemaal goed past 4mm triplex. Door op het zijaanzicht van de tekening op te meten hoe ver de vleugelbuis van de vleugelonderzijde af zit ter hoogte van het achterste rompschot, zal ik de instelhoek denkelijk goed kunnen krijgen.

Inmiddels zijn ook de Microballoons-reparaties aan vleugels en stabilo geschuurd, de vleugel is nu in principe klaar voor de Oracover. Maar eerst even erop uit met de caravan. (Wel iets te vliegen mee natuurlijk...)
 
Ha, ja, daar heb ik ook al aan gedacht...
Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe beter mij de oplossing bevalt om een tweede cockpit te maken, met een uitstulping boven de eigenlijke neus, waar dan de motor in kan; het leuke is dat je dan heel simpel mét of zonder motor kan vliegen.
Plus het voordeel dat ik al noemde, ik kan 'm nu rustig afbouwen als zwever en daarna aan die motor-kap beginnen.

Ik stel me voor om die kap op te bouwen van lagen 10mm balsa, hij kan dan hol zijn en ik kan 'm een beetje groot opzetten en in model schuren.
Zoiets dus:
67574a1beb627f9c6.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier nog een bouwdoos liggen van de Robbe Nova waar wel de houten spanten van de romp bijzetten. Ik kan er wel een scan van maken volgende week (als ik weer een scanner heb).

Ik heb ook nog de tekening van de rvleugels met ribben, mocht je daar interesse in hebben.

Ruud
 
Ik heb hier nog een bouwdoos liggen van de Robbe Nova waar wel de houten spanten van de romp bijzetten. Ik kan er wel een scan van maken volgende week (als ik weer een scanner heb).

Ik heb ook nog de tekening van de rvleugels met ribben, mocht je daar interesse in hebben.

Ruud
Dat zou geweldig zijn! :thumbsup:
Inderdaad is de afbeeldingsmaatstaf belangrijk, maar er zijn wel maten (zoals de breedte bovenaan) waarmee ik het zonodig op de goede schaal terug kan brengen.
Maar, ik ben er helemaal blij mee!
De tekening van de vleugels (en zij- en bovenaanzicht van de romp, en de "Explosionszeichnung") heb ik, en daar heb ik niet zo veel aan - ik heb een set schuimvleugels, en die is inmiddels klaar.
Ik neem per PB contact met je op.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bart Doets en andere NOVA's (oude en hernieuwde)

Op vergelijkbare wijze wilde ik mijn NOVA haar luchtdoop gaan geven, bouwde haar ± 30 jaar geleden maar vloog nooit.

Ik heb er ook nog een liggen met beplankte vleugels, (kocht ooit ook al een kapitaal en startrubber,) en dacht inmiddels zelf aan een pylon met E-motor, desnoods duw.

Vlieg nl sinds kort weer met een Skyraider (Schuimreder) (Protech, Parkfun - kloon ook bij Multiplex). Dat ding bevat miniservo's, lion-accu en een duwprop, naarmate een mens ouder wordt, wordt het leven lichter ;-)

Maar mijn 30 jaar oude grote Futaba servo's (het lijkt wel of dat kleuterlego is geworden), gaan ergens anders dienst doen.

Die staartdelen zijn met die voetjes sowieso erg kwetsbaar, ik lijmde ze op een stuk plastic buis dat over de romp schuift. Foto's volgen.

Ik zal ook zoeken naar de tekening met de rompschotten of wellicht de stansresten.
Ik weet wel dat ik het toen een flutverbinding vond, en de hele zooi achter Bulkhead Nr Zoveel heb volgeharsd ... yep ver achter het zwaartepunt.

Hee, ik voel wel wat voor die oplossing met die motor voorin, al plannen?

Moeten er trouwens geen ailerons en of kleppen in, ja toch?
De oorspronkelijke servomixer liep niet, ik kocht een kleinere, maar ook dat wordt waarschijnlijk een speciaal printje en snoertje heb ik al gezien.

Ballast voorin lijkt me prima...

groet van over het gooimeer.
 
Leuk, een Nova-hausse!
Die staartdelen zijn met die voetjes sowieso erg kwetsbaar, ik lijmde ze op een stuk plastic buis dat over de romp schuift. Foto's volgen.
Ja, da's ook een optie... aan de andere kant, juist omdat het een V-staart is loopt het vrij weinig risico. Voorlopig hou ik de originele constructie aan (allleen met 2 linker delen... ;))

... en de hele zooi achter Bulkhead Nr Zoveel heb volgeharsd ... yep ver achter het zwaartepunt.
En, kreeg je toen het zwaartepunt nog een beetje goed?

Hee, ik voel wel wat voor die oplossing met die motor voorin, al plannen?
Nou, ik ga op mijn gemak eerst de zwever afbouwen en dan dus een motor-kap maken, maar in mijn hoofd krijgt het al vorm.

Moeten er trouwens geen ailerons en of kleppen in, ja toch?
Ik had aanvankelijk het plan om er ailerons in te bouwen, maar toen bleek de Nova die ik kocht vrijwel kant-en-klare schuimvleugels te hebben met abachi opdekking. Dus heb ik het maar zo gelaten. Hij zal best leuk vliegen mét ailerons, maar zonder lijkt me ook okee.
Ik moet zeggen, mijn eerste zwevers hadden allemaal ailerons, en nu pas heb ik er een paar met alleen richting; dat vliegt best wel heel relaxed hoor. Alleen bij 't landen mis ik nog wel eens ailerons...

De oorspronkelijke servomixer liep niet, ik kocht een kleinere, maar ook dat wordt waarschijnlijk een speciaal printje en snoertje heb ik al gezien.
Ja, als je zender het al niet kan verzorgen kost een electronische mixer bijna niks.

Ballast voorin lijkt me prima...
Zal wel moeten, maar zo'n Nova moet vandaag toch wel ietsje lichter uit kunnen komen dan 30 jaar geleden...

Wat die rompschotten betreft - ik ga ervan uit dat Ruud1970 mij aan een scan kan helpen. Maar ik heb nu zelfs keuze...
Je hebt toch niet per ongeluk bij jouw Nova een rechter-stabilo-bevestigingsplaatje over hè? :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Hi Bart,

Ik heb hier een scan van de plaat waar ooit de rompschotten in zaten (hoe dat 4 verhuizingen overleefd heeft begrijp ik ook niet), hebbie daar wat an?

Ik ben morgen nog bereikbaar en dan een week weg.

Mooi weer vandaag, jammer van de wind.

groet Henk,
 
Hallo Henk,
Ik stuur je een PB met mijn email adres...
Het helpt al maar nog niet helemaal. Omdat in het achterste schot dat gat voor de staartboom moet zitten, en dat kan ik aan de buitenomtrek natuurlijk niet zien. Ik hoop dus ook nog op de scan van Ruud, maar ik wil het best op safe spelen om jouw scan ook vast te krijgen...
De planning was dat mijn vrouw en ik volgende week op stap gingen met de caravan, maar daar is iets tussen gekomen. Dus kan ik komende week ook nog bouwen, en wil graag die rompschotten kunnen maken.
 
Ik ontdek net nog iets dat ik mis: de V-stelling.
Die staat niet op de tekening, en ik heb geen manual en ook geen vleugelpen.
Die maak ik wel zelf, dat is geen probleem, maar... Ruud of Henk (of iemand anders), kan iemand mij vertellen wat de V-stelling moet zijn? Bijvoorbeeld, als je één vleugel plat op tafel legt. hoe hoog komt dan de andere vleugeltip?
 
hmm, er zijn twee sets vleugelpennen, je kunt ook volkomen vlak instellen met een dikke en een dunne rechte pen,

morgen als gepakt ben voor mijn vertrek maandag wil ik proberen eea voor je te fotograferen, de pennen, de meting van de vleugelhoek en natuurlijk mijn rompoplossing en het staartstuk als ik toch al...

ik zal datgene wat ik nu al op foto heb staan even platslaan en naar je opsturen,
als ik daarop die twee instelhoeken kan ontwaren.
lullig genoeg heb ik weer geen idee waarom mijn tekening niet in de doos ligt, die heb ik tzt ook nog een keer nodig, maar eens echt gaan zoeken geloof ik.
 
Back
Top