Hallo Ik heb een sia Marchetti van aviomodeli en wil deze ombouwen naar elektro. Maar hoe bereken ik nu precies welke motor ik nodig heb? Zijn er misschien tabellen voor beschikbaar of dergelijke? Mvg Spits
Dat vliegtuig heeft minstens een 15cc 4takt nodig. Zo'n motor levert al snel ongeveer 1200Watt aan vermogen. Als je hier een elektromotor voor in de plaats wilt zetten zal je zo ongeveer hetzelfde vermogen nodig hebben. Afhankelijk van de gekozen accu zal het gewicht van de elektromotor, regelaar en de accu toch nog zwaarder uit kunnen vallen. Iets meer vermogen zal dan waarschijnlijk wel prettig zijn. Zo zou je uit kunnen gaan van 1300Watt. DEZE motor zou misschien net voldoen maar waarschijnlijk is een zwaardere (sterkere) een betere keuze. Hie komt natuurlijk ook een geschikte regelaar bij en een stevige LiPo accu. Je moet dan denken aan een accu van 5 of 6 cellen. Ga niet voor minder want dan worden de stromen door de motor wel heel erg hoog. Met een 6 cel accu en de motor die ik aan heb gegeven moet je al rekenen met 50A bij volgas! Wanneer je er een avondje voor gaat zitten zal je best een geschikte motor kunnen vinden bij één van de vele internet winkels. Succes.
Motorvermogen Deze kist weegt volgens Verspaget 3800 gram (er staat ook bij "2 takt 10 cc of 4 takt 15 cc"). Volgens deze richtlijnen moet je voor een sportvliegtuig ongeveer 200 a 250 watt per kilogram tellen. Da's dus ongeveer een 1000 watt motor.
Choosing a power setup How to choose a power system - RC Groups Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight E-flight calculators, a compilation, met name MM_Calc en Drive_Calculator: e-flight calculators (compilation) - RC Groups For a rainy day ... * Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself! 3$ diy Watt-meter: $3 Wattmeter - RC Groups * Presentation: de-mystifying Electric Flight http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf Get a current/Watt-meter * Amp Aviators - Home -> Beginner Guide Get a current/Watt-meter * E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf Corresponding discussion: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight Get a current/Watt-meter * Several Wiki's WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight Get a current/Watt-meter * The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft -> Faq Get a current/Watt-meter * System wiring diagrams: R/C Calculations * LiPo pack and balancer cable wiring: R/C Calculations Get a current/Watt-meter * Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o. The Future is Electric Get a current/Watt-meter * Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy: brushless motor animations and simulations - RC Groups Get a current/Watt-meter * Choosing a power setup How to choose a power system - RC Groups Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight Get a current/Watt-meter * About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else': Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups Get a current/Watt-meter * E-flight calculators, a compilation e-flight calculators (compilation) - RC Groups Get a current/Watt-meter * Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained AMPs and other general information - RC Groups Get a current/Watt-meter * About BECs, #servos and battery voltage: Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups Get a current/Watt-meter * 'Dry' testing brushless motors after a mishap: "Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight cd-rom tricks - RC Groups Get a current/Watt-meter * How to repair a brushless motor How to repair an electric motor. - RC Groups Get a current/Watt-meter * Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star GB | Home -> knowledge base -> basic overview (1-5) * And I almost forgot, get a current/Watt-meter ps: "Get a current/Watt-meter " copyright Cato Maior, 234-149BC
Hoi Allemaal bedankt voor de snelle info. Ik zal eens een avondje uitbesteden om alles ne keer grondig na te gaan. Mvg spits.
Spits, De door Ernst voorgestelde motor is behoorlijk aan de (te) lichte kant. Een (eerste) vuistregel is dat de motor 10 % van het totaal vlieggewicht vertegenwoordigt. Voor lipo is dan 20 % gereserveerd (2) Bij een verwacht vlieggewicht van 3800 gr (Thieu) is die motor dus erg licht. Het nadeel van een bestaande kist, bedoeld voor IC, ombouwen naar electro is dat het airframe dan steviger, en dus zwaarder, is dan nodig. Natuurlijk kan het wel! Daarnaast vraagt een dergelijk kist, afhankelijk van het gewenste vliegbeeld tussen de 300 en 400 per kg opgenomen electrisch vermogen (3) Op de sites van Ron valt veel uit te zoeken over deze materie. groet, Erik
Dat lijkt me geen wet. Het gaat er denk ik om dat je bij de bouw van een vliegtuig rekening moet houden met ongeveer 10 procent van vlieggewicht voor de motor. Uiteindelijk heb je een bepaald vermogen nodig om met de kist te kunnen vliegen op de manier die jij wilt. De vuistregels waarop ik (en ook Ron) wees geven dit aan: "Warbird, 'sport' aerobat: 200 watts per kilo" en 3,8 x 200 is 760 wat. Bedoeld vliegtuig is m.i. niet bedoeld om mee te prophangen ofzo, daar zijn andere typen voor. Het lijkt me min of meer (semi) schaal en daar hoort een bepaald vliegbeeld bij waarbij 1000 watt vermogen wel eens ruim voldoende zou kunnen zijn Maar dat gewicht zit natuurlijk al in het opgegeven totaalgewicht zodat de vuistregel blijft opgaan. Op de sites van Ron staat voor 300 watt per kg "Racer, 3D" en bij 400 watt per kg heb ik ook wel eens de uitdrukking "Ballistic" zien staan . Het lijkt mij echter het model van een gewoon sportkistje wat dat vermogen niet nodig heeft.
Ee motor van 400g en Kv400 op 6S (lekker veel cap. bijv 5000mAh) 16 inch prop is leuk schaal. Voorbeelden: MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM Goedkope kloon van die motor (alle merken hebben wel zoiets) A4130-8 Brushless Outrunner 380KV Hier niet verkrijgbaar, maar een leuk voorbeeld. Motor heet ¨60" om de vervanging voor 20cc duidelijjk te maken: Power 60 Brushless Outrunner Motor, 400Kv (EFLM4060A): E-flite - Advancing Electric Flight
de 200 a 250 watt per kg berekent is juist maar aangezien de modelvliegers graag over vermogen willen nemen sommige 300 per kg 200 a 250 watt per kg is al overpowerd maar vanaf de grond opstijgen en recht omghoog gaan na 1 a 2 meter gaat dan niet lukken we gaan wel uit van het totaal gewicht vliegklaar