Berekenen van motor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door spits, 28 feb 2010.

  1. spits

    spits

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Aarschot
    Hallo

    Ik heb een sia Marchetti van aviomodeli en wil deze ombouwen naar elektro. Maar hoe bereken ik nu precies welke motor ik nodig heb?

    Zijn er misschien tabellen voor beschikbaar of dergelijke?

    Mvg
    Spits
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2010
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Dat vliegtuig heeft minstens een 15cc 4takt nodig. Zo'n motor levert al snel ongeveer 1200Watt aan vermogen. Als je hier een elektromotor voor in de plaats wilt zetten zal je zo ongeveer hetzelfde vermogen nodig hebben.
    Afhankelijk van de gekozen accu zal het gewicht van de elektromotor, regelaar en de accu toch nog zwaarder uit kunnen vallen. Iets meer vermogen zal dan waarschijnlijk wel prettig zijn. Zo zou je uit kunnen gaan van 1300Watt.
    DEZE motor zou misschien net voldoen maar waarschijnlijk is een zwaardere (sterkere) een betere keuze. Hie komt natuurlijk ook een geschikte regelaar bij en een stevige LiPo accu. Je moet dan denken aan een accu van 5 of 6 cellen. Ga niet voor minder want dan worden de stromen door de motor wel heel erg hoog. Met een 6 cel accu en de motor die ik aan heb gegeven moet je al rekenen met 50A bij volgas!
    Wanneer je er een avondje voor gaat zitten zal je best een geschikte motor kunnen vinden bij één van de vele internet winkels.
    Succes.
     
  3. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Motorvermogen

    Deze kist weegt volgens Verspaget 3800 gram (er staat ook bij "2 takt 10 cc of 4 takt 15 cc"). Volgens deze richtlijnen moet je voor een sportvliegtuig ongeveer 200 a 250 watt per kilogram tellen. Da's dus ongeveer een 1000 watt motor.

     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2010
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Choosing a power setup
    How to choose a power system - RC Groups
    Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    E-flight calculators, a compilation, met name MM_Calc en Drive_Calculator:
    e-flight calculators (compilation) - RC Groups



    For a rainy day ...

    * Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
    3$ diy Watt-meter:
    $3 Wattmeter - RC Groups

    * Presentation: de-mystifying Electric Flight
    http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

    Get a current/Watt-meter :)

    * Amp Aviators - Home
    -> Beginner Guide

    Get a current/Watt-meter :)

    * E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
    http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
    Corresponding discussion:
    Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    Get a current/Watt-meter :)

    * Several Wiki's
    WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    Get a current/Watt-meter :)

    * The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
    -> Faq

    Get a current/Watt-meter :)

    * System wiring diagrams:
    R/C Calculations
    * LiPo pack and balancer cable wiring:
    R/C Calculations

    Get a current/Watt-meter :)

    * Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
    The Future is Electric

    Get a current/Watt-meter :)

    * Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
    brushless motor animations and simulations - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * Choosing a power setup
    How to choose a power system - RC Groups
    Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

    Get a current/Watt-meter :)

    * About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * E-flight calculators, a compilation
    e-flight calculators (compilation) - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
    AMPs and other general information - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * About BECs, #servos and battery voltage:
    Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
    "Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
    cd-rom tricks - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * How to repair a brushless motor
    How to repair an electric motor. - RC Groups

    Get a current/Watt-meter :)

    * Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
    GB | Home
    -> knowledge base
    -> basic overview (1-5)

    * And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D



    ps: "Get a current/Watt-meter :)"
    copyright Cato Maior, 234-149BC
     
  5. spits

    spits

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Aarschot
    Hoi

    Allemaal bedankt voor de snelle info.
    Ik zal eens een avondje uitbesteden om alles ne keer grondig na te gaan.

    Mvg
    spits.
     
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    REO
    Spits,

    De door Ernst voorgestelde motor is behoorlijk aan de (te) lichte kant. Een (eerste) vuistregel is dat de motor 10 % van het totaal vlieggewicht vertegenwoordigt. Voor lipo is dan 20 % gereserveerd (2) Bij een verwacht vlieggewicht van 3800 gr (Thieu) is die motor dus erg licht. Het nadeel van een bestaande kist, bedoeld voor IC, ombouwen naar electro is dat het airframe dan steviger, en dus zwaarder, is dan nodig. Natuurlijk kan het wel!
    Daarnaast vraagt een dergelijk kist, afhankelijk van het gewenste vliegbeeld tussen de 300 en 400 per kg opgenomen electrisch vermogen (3)
    Op de sites van Ron valt veel uit te zoeken over deze materie.

    groet,

    Erik
     
  7. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Dat lijkt me geen wet. Het gaat er denk ik om dat je bij de bouw van een vliegtuig rekening moet houden met ongeveer 10 procent van vlieggewicht voor de motor. Uiteindelijk heb je een bepaald vermogen nodig om met de kist te kunnen vliegen op de manier die jij wilt.

    De vuistregels waarop ik (en ook Ron) wees geven dit aan: "Warbird, 'sport' aerobat: 200 watts per kilo" en 3,8 x 200 is 760 wat.
    Bedoeld vliegtuig is m.i. niet bedoeld om mee te prophangen ofzo, daar zijn andere typen voor. Het lijkt me min of meer (semi) schaal en daar hoort een bepaald vliegbeeld bij waarbij 1000 watt vermogen wel eens ruim voldoende zou kunnen zijn :)
    Maar dat gewicht zit natuurlijk al in het opgegeven totaalgewicht zodat de vuistregel blijft opgaan.
    Op de sites van Ron staat voor 300 watt per kg "Racer, 3D" en bij 400 watt per kg heb ik ook wel eens de uitdrukking "Ballistic" zien staan :). Het lijkt mij echter het model van een gewoon sportkistje wat dat vermogen niet nodig heeft.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2010
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2010
  9. boris

    boris Guest

    de 200 a 250 watt per kg berekent is juist

    maar aangezien de modelvliegers graag over vermogen willen nemen sommige 300 per kg

    200 a 250 watt per kg is al overpowerd maar vanaf de grond opstijgen en recht omghoog gaan na 1 a 2 meter gaat dan niet lukken

    we gaan wel uit van het totaal gewicht vliegklaar
     

Deel Deze Pagina