DJLeonardo, mijn auto's

djlslashs.jpg


In dit topicje wil ik graag de voortgang van mijn projecten bijhouden.

Ik heb al een tijdje een Slash 2WD 1/10 en heb er een paar maanden terug een Slash 4x4 Platinum Edition bijgekocht. (en een gewone Slash 4x4 maar die is weer verkocht)

herfst 2010 zag ik op RCtech een ombouw van een RC8e buggy naar SC10 4x4. Ik wilde die meteen ook gaan doen dus niet snel daarna een RC8e gekocht. Dezeis inmiddels ook afgebouwd. Nu staat er nog een zelfde ombouw aan te komen van en Mugen MBX6eco naar SC truck.

De Slash 2WD heb ik inmiddels omgebouwd tot Slice.

De Slice A (was ooit een Traxxas Slash 2wd)
Chuckworks Slice A chassis, reversed tranny
32p conversie, RVS slipperclutch/spur en pinion.
Hitec 7965MG servo
Neu 1512 motor
Castle MMP
MIP CVD kit
Fastlane aluminium Sealed Diff, Trannycase, Shocktower en Bearing carriers
RPM draagarmen
Lunsford Titanium turnbuckles
Traxxas Bigbore shocks met shocksocks
STRC Alu Hubs
Robinson Racing RVS 32P 56t spur/slipper, 22t pinion
RC Screwz RVS schroefjes
RVS lagers
STRC bulkhead, caster blocks, steering belcrank
RPM voorbumper
Hot Racing swaybars

DIY alu undertray and brace

dsc6046s.jpg



dsc6148s.jpg



Hoe de Slash ooit was:
slash2wdinside.jpg



De Slash 4x4 Platinum Edition
32p , Hardstaal spur en pinion.
Alu centerdiff en Alu motormount (Fastlane)
Spektrum 3.0 2,4 GHz zender onvanger

5S Lipo (18.5 V) 40700 RPM

Nog even een testconfiguratie. Zal met name de bedrading nog verder wegwerken maar wil even weten of dit was is. Hij is wel rap iig.

Tekno Neu 1509 1.5Y (2400Kv) 5S 3000mah 40C lipo
Caslte MMP
Savox 1258TG
Castle BEC
standaard telecopische assen
Alu centerdiffcup en Alu motormount (Fastlane)
alu front & rear diffcups (STRC)
keramische lagers in de aandrijlijn (Boca Bearings)
AKA 17hex conversie
RPM draagarmen
TRX alu turnbuckles
RVS beslag
LED verlichting

slash4x4peneummpsavox3.jpg


slash4x4peneummpsavox2.jpg


slash4x4peneummpsavox.jpg


dsc3055s.jpg


dsc3057s.jpg


dsc3052s.jpg


slash4x4aludiffs2.jpg


slash4x4aludiffs1.jpg



En hier de oude setup met Castle Creations, Mamba Monster 2200kV

slash4x4inside.jpg


Dit was erg bruut maar ook erg zwaar en de auto was niet echt wendbaar. Met de nieuwe setup is de auto zowel snel als agiel.


martinigulfbugfront.jpg


martinigulfbugfront2.jpg


martinigulfbugfront3.jpg


martinigulfbugrear.jpg


martinigulfbugnight.jpg



Met dank aan screenprint voor de custom sticker designs.
 
Laatst bewerkt:
De ombouw naar de Slice.

Ik had er al een VXL set en een 32p in zitten, maar ik was op zoek naar wat meer controle voor de 2WD. Ik had al een dikke olie in m'n diff en kortere shocks om het COG omlaag te brengen. Dit hielp al tegen het omrollen. Het diff lekte echter, ik kreeg het niet goed gesealed. Ook vond ik dat de auto aan de achterkant erg zwaar was. Toen ik op een gegeven moment een diff lock had gemonteerd en het diff wel vier keer opnieuw open had gehad (er zat een stelschroef los) en ook nog eens aandrijfassen en meenemers stripte was ik het zat.
Het was voor mij alles of niks. Of ik gooi het ding in de hoek of ik maak er de Ultieme Slash van, compromisloos.
Iets weggooien kan ik niet dus het werd het laatste.

dsc6046s.jpg


Slice A, low center of gravity chassis. De tranny zit omgedraait (voor de achteras dus)

Neu 1512 1.5Y (1850 Kv)
geared 22/56 op 3S of 4S

Castle MMP

Traxxas
-Big bore shocks (alu) met shock socks

Robinson Racing 32p 56t hardstaal slipper/

Fastlane Machine
-sealed differential, ABEC5 keramische lagers
-tanny case
-voor en achter shocktower
-achter bearing carrier

Lunsford titanium turnbuckles

Hot Racing Swaybar kit

Yeah Racing RVS lagers voor de assen.

RPM
-voorbumper
-diffcover
-voor en achter draagarmen
-stuurarmen
-light canister

ST Racing (alu)
-bulkhead (houdt voorste draagarmen vast aan chassis)
-stuurinrichting
-caster blocks
-meenemers

RCScrewz, RVS schroefjes set voor de Slash aangevuld met een ander merk RVS


dsc6094s.jpg


dsc6092s.jpg


dsc6063s.jpg


dsc6067s.jpg


dsc6071s.jpg


dsc6073s.jpg


Ik heb er een DIY alu undertray bij gemaakt op grootte van de overtray (die eigenlijk een Slash 4x4 undertray is)
Deze undertray zit over de hele lengte aan het composiet chassis vastgeschroeft (kan weer los bij onderhoud) De tray loopt door tot aan de voorbumper en geeft dus extra stevigheid bij een head-on.

dsc6080s.jpg


Oudere foto's van voor de laatste upgrades (en zonder undertray)

dsc2825s.jpg


dsc2817s.jpg


dsc2800s.jpg



___________________

Getting started:
slice01.jpg



Fastlane sealed diff:
slice02.jpg


Eerste delen gemonteerd:

Fastlane Sealed Diff, Trannycase, Rear Shocktower en bearing carriers
Slice chassis
RPM arme
Lunsford Titanium turnbuckles
Traxxas Bigbore shocks met shocksocks
ST Racing Alu Hubs
Robinson Racing RVS 32P spur/slipper
Slash 4x4 axle (wordt MIP CVD)
montage met RVS schroefjes
slice03y.jpg


Op de foto hier nog met Traxxas VXL set die inmiddels is overleden

dsc2802s.jpg


dsc2801s.jpg


De voorkant:
STRC bulkhead, caster blocks, stuurinrichting
Fastlane shocktower
RPM draagarmen, stuurarmen, bumper en lichtjes
Hot Racing swaybar (achterkant moet ik nog pas maken past niet op de fastlanetower

dsc2805s.jpg


dsc2808s.jpg


dsc2806s.jpg


dsc2809s.jpg


Inmiddels ook toegevoegd:

Hitec 7955Tg servo
Neu 1512 motor
Castle MMP
MIP X-Duty CVD kit
DIY alu undertray and brace

Slice in "Ultimate Bug Mode"

dsc5600s.jpg


dsc5589s.jpg


dsc5591s.jpg


dsc5595s.jpg


sliceamonsterbug.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ombouw van RC8e naar een SC810e

Ben een tijdje terug begonnen aan de Associated RC8e buggy. De auto komt nieuw van ebay en het gaat een SC truck worden. De wielbasis en spoorbreedte van de RC8 is zo goed als identiek aan de SC10. De bumpers van de Associated SC8 passen erop en daarmee wordt het dus min of meer een hybride tussen een SC10 en SC8.

dsc5846m.jpg


De ombouw is al eens eerder gedaan door mensen op RCtech.com. Zij gebruikten de (bredere) shocktowers van de SC8 met body posts. Ik kwam erachter dat dat niet hoeft als je Slash bodypost gebruikt. Deze kan je op de bestaande RC8 towers monteren.

dsc3859s.jpg


binnenkant
dsc3855s.jpg

De Slash achter bodypost is een kwestie van gaatjes boren in de carbon achtershocktower en monteren
dsc3848s.jpg


De voorkant is wat meer werk. Ik heb de posts van een Slash achterbodymount gesneden en de onderkant van de Slash voorste bodymount. Deze heb ik op elkaar geschroeft.
dsc3852s.jpg


dsc3851s.jpg


dsc3854s.jpg


inmiddels is de auto zo'n beetje af.


dsc5827s.jpg


dsc5833s.jpg


dsc5898s.jpg


dsc5862s.jpg


dsc5884s.jpg


dsc5864s.jpg


dsc5865s.jpg



Ik heb inmiddels een paar keer gereden met de RC8SC (noem ik 'm dan maar) en hij is enorm stabiel, retesnel en heel controleerbaar. Alleen is ie niet licht en agiel. Het rijklaar gewicht met 450 gram 5S Lipo is 4,2 kilo. Dat zit een stukje hoger dan het gewicht dat AE opgeeft over de SC104x4. Wat ik dus lees van b.v. een van de testrijders van AE is dat de SC10 superstil is en heel licht en controleerbaar (ook een beetje verkooppraat natuurlijk) De SC104x4 zal dan ook beter geschikt zijn voor kleine technische tracks. Mijn RC8SC zal, net als de gewone RC8e, beter tot z'n recht komen op grotere snelle circuits of om gewoon lekker te bashen.


De specs:

Neu 1515 1YF/H dus met ingebouwde fan (2200Kv) met keramische lagers (Boca Bearings)
MambaMonsterMax
7955TG servo
Hobbywing Ubec
Team upgrades
HPI Trepador belted tires, geen ballooning!

Ik heb dus de standaard shock towers gebruikt (en niet de SC8 zoals ander ombouwsels) body posts zijn van de slash met aanpassingen.

De snelheid op 4S is hoog en op 5S... hoger :cool:.
Hij neigt iets naar oversturen in de bochten wat ik persoonlijk erg fijn vind. Hij is daardoor met zowel stuur als gas goed door de bocht te krijgen. De echte 1:1 Short Course trucks hebben dat ook (ook de Pro4 klasse)
De Slash 4x4 was juist ondersturend (mede door zijn relatief hoge gewicht met de MMM set) en dat vond ik vervelend rijden.

De banden zijn HPI Blitz banden maar dan met verstevigd loopvlak waardoor ze niet meer balloonen. Je hoeft ze dus niet meer te tapen. Geweldige banden dit. Zowel asfalt als gemixed offroad erg goede grip. Beter dan alles wat ik heb geprobeerd.

Gearing is nu 19/44. Ik kan dit nog varieren met 15t of 22t pinion maar voorlopig voelt dit erg goed. De auto heeft meer dan genoeg acceleratie vermogen. Misschien dat ik nog een lichtere motor probeer (Neu 1512) om het gewicht nog iets omlaag te brengen
De motor is na 15 minuten bashen handwarm (35 graden)

Hier nog ff de RC8Bug in straatmodus :cool:

Het zijn Ofna buggy banden met een rug erin verlijmd. Deze banden baloonen dus helemaal niet. Ideaal voor hoge snelheden. En ja, dit gaat erg hard....

dsc7342s.jpg


dsc7341s.jpg


dsc7350s.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mugen Seiki MBX6 ECO Short Course conversie

Na de RC8E SC wilde ik hetzelfde trucje bij de Mugen proberen.
Ik noem 'm de Mugen MBSC6 ECO


mbx6sc01.jpg


mbx6sc02.jpg


mbx6sc04.jpg


mbx6sc03.jpg





_____________________________

Het begin van alle motor upgrades
vlnr:
Neu 1515H1YF 2200Kv (dus met ingebouwde fan) voor de RC8SCbe
Neu 15151YF 2200Kv voor de Slash 4x4
Neu 15121YF 2650Kv voor de Slice

de 1515H was een koopje op ebay (nauwelijks gebruikt) deze heeft de gaas upgrade niet. De andere 2 zijn nieuw

neus.jpg



De uiteinde van de 2 nieuwe zijn voorzien van filtergaas (door In-Racing)

15121yback.jpg




Hier is de 1515 open.
neu1515reaopen.jpg



De 1515H heeft hier nog geen gaas. Dat heb ik er inmiddels in gezet.

1515h1yback.jpg


voorkant 1515H

1515h1yfront.jpg


De keramische lagers zijn inmiddels binnen.
De 1515H 1Y/F is voorzien en heeft de gaas filter gekregen. Hij zoemt inmiddels vrolijk in de RC8SCe. Het Koppel is mooi krachtig. Hij cogged helemaal niet en onderin de toeren is ie dan ook super smooth. Hij kan bijna kruipen als een crawler en dat met 19/44 vertanding. Na een kwartier bashen is ie lauw (35 graden) Het mooie van deze motor is natuurlijk dat hij zichzelf koelt.

De rotor van de 1515 H

hrotor.jpg


dsc5914s.jpg


Ook de ex 1512 1.5Y (1850Kv) van SSI is voorzien van nieuwe lagers en gaas en heeft even de Slice blijgemaakt totdat de diffgears stripten (ongelukje met stoeprand en strakke slipper). Ook erg soepel deze motor maar ook nog eens lekker stil. Meer dan genoeg vermogen voor de 3 kilo wegende Slice met achterwiel aandrijving. Vraag me af hoelang de arme 48P tandwieltjes in het diff het deze keer gaan uithouden.

dsc5923s.jpg



_______________________________

Lagers

Ik heb overwegend RVS lagers waarvan sommigen met keramische balletjes. Met name lagers in de aandrijflijnen van de auto's en de motorlagers van alle Neu's zijn keramisch met RVS behuizing. Hoewel deze niet roesten moeten ze wel schoongemaakt worden.

Schoonmaken van lagers doe ik met dit spul:
dtxc2458.jpg

Het werkt het beste van alles wat ik heb geprobeerd. Gewone electric cleaner of andere isopropanol werkt ook alhoewel het iets minder oplost.

stalen seal: gewoon met het tuitje op de seal spuiten en het vuil druipt er aan de andere kant uit
teflon/rubber seal: voorzichtig met een ultradun schroevedraaiertje of hobbymesje het seal eraf wippen en dan vol spuiten.

Het spul lost enorm goed op en door de kracht van het tuitje spuit je al het vuil eruit.

Omdat het spul zeer vluchtig is kan je bijna meteen weer greasen.

Daar gebruik ik Sin voor van Acer.
sinsi.jpg


Het spul is ook echt zo goed als ze beweren. De lagers lopen enorm soepel en blijven dat ook doen. Ik gebruik het zelfs voor al mijn nieuwe lagers en de verbetering is gegantisch t.o.v. het gewone vet. Zo'n piepklein flesje gaat echt nooit leeg omdat je maar heel weinig nodig hebt.

Ja, ik maak al mijn RVS lagers schoon en zeker mijn keramische. Deze kosten toch al snel 15-20 euro per stuk (de grotere) Dan wil je ze wel schoonmaken.
Op tijd schoonmaken is voor gewoon stalen lagers natuurlijk erg belangrijk anders gaan ze roesten (vandaar liever RVS)

links een oud roestig lager, in het midden een net schoongemaakt en gesinned RVS lager, rechts een schoongemaakt keramisch lager (nog geen lube)
lagers.jpg
 
Laatst bewerkt:
En ik sluit me daar volledig bij aan:cool: Netjes bezig hoor....waar ik benieuwd naar ben gezien jij vooral speedruns doet met je wagens....welke is sneller?:p
 
Laatst bewerkt:
Tja ik kan niet wachten om verder te gaan. Het wachten is even op een aantal fabrikanten. Ik wil eigenlijk de 4x4 op de zelfde manier gaan benaderen maar daar is voorlopig nog weinig voor te krijgen. Zit nu te wachten op die dude die bezig is met een aluminium Diff voor de 4x4. Heb ook Fastlane gevraagd maar die zijn niet zo goed in email contact.

@Robin
gek genoeg lijkt de Slash nu een stuk sneller geworden dan dat hij was met dezelfde motor en vertanding. Alles loopt wel een stuk soepeler nu dus maakt blijkbaar veel uit. Toch is deze setup wel meer bedoeld voor offroad. Wil er mee op het baantje van RCCL. Tevens heb ik gisteren lekker over bospaadjes gereden en dat ging behoorlijk goed. Het blijft een Slash met giftige kont maar z'n gedrag is een stuk stabieler. Met name de wegligging over hobbels is echt heel erg goed. Omdat het COG nu zo laag is en vanwege de Swaybars kan ik met dunne shock olie rijden zonder dat hij omvalt. Door de dunne olie zijn de shocks heel soepel en reageren ze goed op korte hobbeltjes. (eigenlijk zoals stock maar dan zonder de nadelen)
 
Als je dan toch zo aan het veranderen bent zou ik ook voor een snellere/betere servo gaan, scheelt ook een stuk als je scherpe bochten hebt.
 
mooi hoor dat je slash 2wd zo vooruit is gegaan. Geloof gelijk dat hij beter op de weg ligt met dat lagere zwaartepunt. Een achterwielaangedreven rc zal bijna altijd een giftige kont hebben denk ik. Als je updates hebt voor de 4x4 zien we ze wel verschijnen:)
 
Mooi project hoor...Ook zeker benieuwd naar de 4X4.. Wellicht tot donderdag op het RCCL baantje;)
 
waar ik benieuwd naar ben gezien jij vooral speedruns doet met je wagens....welke is sneller?:p

Ik heb vanavond met de Slice eens het gas open gehad op een leeg en afgelsoten parkeer terrein. Best een groot terrein waar toch een kleine duizend auto's kunnen staan.
Ik vond het best spannend want het terrein was gewoon echt te klein! :cool:
De auto gaat zo goed als niet op z'n kant. Alleen met gas vol open en een iets te lange strakke bocht kreeg ik 'm 1x op z'n dak.
Welliswaar heeft deze motor een stuk minder vermogen dan de Mamba Monster. De auto heeft een vergelijkbare vertanding. De top snelheid is lastig in te schatten maar het lijkt er op dat de Slice gewoon harder gaat dan de 4x4 met MMM! De Slice heeft met de Velineon duidelijk minder koppel maar qua accelleratie doe hij niet heel veel onder. Een duidelijk lager gewicht (MMM is behoorlijk zwaar en een 5S Lipo ook) speelt hier wel mee denk ik. Toch is de Slice niet veel lichter dan het origineel dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom alles nou ineens zo duidelijk harder gaat. Ben benieuwd hoe dat straks met de Tekin gaat die even licht is als de Velineon maar net zo krachtig als de Mamba.
De wegligging in het bos (toch wel makkelijk die LED's in de schemering)
is er ook op vooruit gegaan maar minder spectaculair. Het zwaaien van de kont is wel beter controleerbaar nu.
 
Mooie auto's, ga je er ook echt mee crossen en jumps mee maken?
Met beide auto's wordt regelmatig gereden. De Gulf kap spaar ik nog even. De Martini kap is al aardig gebrjuikt zoals je verderop kan zien.

Wil je trouwens je full quote even verwijderen? Anders wordt het zo onleesbaar, dank.

@Nard Het idee van de Proline Baja bug kapis idd niet nieuw en komt van de zeer succesvolle Tamiya bajabug. Heb er aan zitten denken om die reissue van Tamiya te kopen maar dat is dan alleen voor het mooie. Deze Slice is ook voor het strand bedoeld. Het hele idee van de aanschaf van de Slash destijds was om er mee op het strand te rijden maar het bleek al snel dat de Slash toch niet zo heel erg waterproof was. Afgezien van het feit dat er gewoon water in de ESC en de Motor kan komen is niets van de standaard hardware roestvrij. Op deze auto zit niks dat kan roesten behalve de hingepins maar die zijn verchroomd. De rest is allemaal kunstof, aluminuim, RVS of titanium. De ESC en de motor is zijn door mij gesealed (ook te zien op de foto's) Ik denk dat als je met de Tamiya op het strand gaat rijden je 'm een week later kan weggooien.
 
Back
Top