1:12 stock regelement MACH indoor

Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11

  • 10,5 Regelaar vrij accu vrij

    Votes: 3 6,4%
  • 10,5 Regelaar vrij Lipo

    Votes: 13 27,7%
  • 10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij

    Votes: 5 10,6%
  • 10,5 regelaar zonder vertiming Lipo

    Votes: 22 46,8%
  • 13,5 regelaar vrij en accu vrij

    Votes: 4 8,5%

  • Total voters
    47
Een paar weken terug heb ik met een clublid op de HFCC met 0 graden timing (SP 13.5 v3 op +10graden) gereden. We hebben toen een verplaatsing van ongeveer 4.3 gereden.

Wat opvalt is dat de snelheid enorm terug valt ten opzichte van de timing setup. Uiteindelijk was ik ruim 1 seconde per ronde langzamer dan voorheen (13.5 met timing). De setup van de auto lijkt ook iets minder belangrijk, omdat bijna elke auto met die snelheid wel rond moet komen. Zoals Robert ook zegt slijten de banden nauwelijks, omdat de snelheid waarmee je de bocht induikt vele malen lager is dan met timing.

Wat mij betreft is het een leuke klasse om te hebben, alleen moet er zeker over een aantal dingen nagedacht worden. Een standaard motor is naar mijn idee een must, een SP 13.5 is gewoon minder snel dan een LRP X12. Daarnaast moet er denk ik ook voor elk circuit een maximale overbrenging vastgesteld worden, zoals ook is gedaan bij de ETS. Anders gaan we denk ik toch weer de limiten van het motortje opzoeken, wat ook niet altijd goed ging met de timing regelaars...
 
Een standaard motor is naar mijn idee een must, een SP 13.5 is gewoon minder snel dan een LRP X12. Daarnaast moet er denk ik ook voor elk circuit een maximale overbrenging vastgesteld worden, zoals ook is gedaan bij de ETS. Anders gaan we denk ik toch weer de limiten van het motortje opzoeken, wat ook niet altijd goed ging met de timing regelaars...



WAt zeg ik "Gamm...." , oh nee verkeerd;)

Wat zeg ik dus spur en pinion vastleggen kan weer wel bij de rubber bandjes.:)

Greetz JW
 
Joost , dus is dat weer een uitdaging voor je , namelijk hoe ga je de rollout niet de kant van de 19 turns stock te laten gaan met heel hete motoren en spullen die stuk gaan?

Anders is ook nog mod voor mij eventueel toch. Zou de TEkin RS een 7,5t aan kunnen denk je??

Hoor het wel, Greetz JW
 
Heeft niks met een uitdaging te maken... Zet een vaste roll-out gewoon eens uit je hoofd want het gaat niet werken met een pancar... Dat zal elke ervaren pancar rijder beamen. Het is wat mij betrefd niet eens een discussie waard, het werkt niet!

Geen idee, heb geen Tekin. Moet je op de Tekin site kijken wat hij aankan... Ik zou als ik jou was eerst lekker ervaring opdoen in de 1/12 voordat je modified gaat rijden...
 
volgens pieter was er 0,2 s verschil tussen stock en mod. :rolleyes:

Dus maakt met trainen niet veel uit met vorig seizoen. Wanner de 0 graden er is is de snelheid er uit dus zal het alicht makkelijker zijn denk ik.

Ik zal er over ophouden dan over spur. Ik reed indoor alleen met een 28 t Pinion maar sleep wel de banden op maat zegmaar.
Vandaar.

Greetz JW
 
Maar een verschil in rondetijden wil niet zeggen dat het vermogen van de auto's ook gelijk is. Een 1/12 met een modified motor heeft een HOOP meer punch onderin dan een stock en om dat goed op de baan te hebben duurt even...
 
Las net dat de RS 5,5T aankan, dus dat wordt toch proberen denk ik. Heb nog een aantal voor armpjes liggen :)
Misschien vraag ik Koen of die me helpt afstellen:p

Spreek je bij de MACH.

Greetz JW
 
Ik had helaas geen tijd meer gister om te bellen met Niels en dat had waarschijnlijk toch niet meer uitgemaakt. Als het regelement er vandaag op stond dan was het gister ook al bekend dus...

Zo blijkt het dat er gewoon met timing op de ESC gereden kan worden... Het zij zo, we zullen het zien. Ik heb er evengoed wel zin in komend indoor seizoen!!!
 
Jammer. Degene die nog NiMh cellen hebben of willen kopen gaan gewoon harder.
Ik had graag naar Haarlem gekomen, maar om nu al te weten dat ik word weg gereden door auto's met cellen maakt dat een stuk minder interessant.
1 van 35 in de pol.... Grote meerderheid... hahahaha :D
 
Laatst bewerkt:
Uiterst teleurstellend !

Ik hoop een beetje dat ze per ongeluk het reglement van vorig hebben gebruikt en dat er binnenkort een aanpassing op komt ;)

IDEM HIER!

Niemand zal dus met een Lipo gaan rijden (is gewoon te langzaam) en elke beginner met regelaar setup problemen.

Het meeste vreemde is dat er geen mod-klasse is, terwijl die nu juist het grootste is in de landen om ons heen. Dit vanwege het verschil in kosten (stock) en fun (mod).

Dan maar naar Duitsland om daar clubwedstrijden te rijden...

-------------------------------------------------------------------------------------

Technische reglement 1:12 2wd:
Afmetingen en specificaties voor de 2wd 1:12 pancar
- Schaalverhouding: 1:12
- Maximale breedte: 172mm
- Wielbasis: 184-222 mm
- Aandrijving: op 2 wielen
- Versnellingsbak: niet toegestaan
- Rijhoogte minimaal 3 mm


Accu
4 cellen sub C (4,8V) of 1S hardcasedlipo (3,7V)


Gewicht
Minimum gewicht 800 gram voor 4 cellen sub C en 730 gram voor 1S lipo. De gewichtslimieten gelden te allen tijde voor een raceklare wagen met transponder.


Banden
Foam. Smeren mits reukloos, is toegestaan.


Motorspecificaties
10,5 turns brushless, (merk vrij) toe te passen zonder modificaties (zo uit de doos).


Body
Groep C prototype body’s 1:12
 
Okeewj...

Ik hang net op met Niels de Zwijger aangaande het regelement wat nu op de MACH site vermeld staat.

Ik heb het er met hem over gehad en er is absoluut nog steeds ruimte om het een en ander aan te passen dus mensen, laat je vooral niet afschrikken door wat er nu op de site staat. We komen er zeker wel uit! Als het betekend dat het merendeel zonder vertiming wil rijden dan is dat wat de MACH betrefd geen probleem zolang de rijders lol hebben en het naar hun zin hebben...

Maar vooral wil ik (en ook Niels) zeggen... Kom allemaal gewoon naar de indoorbaan en kom rijden! Met het regelement komt het wel in orde...

Hopelijk sust dit enigszinds de gemoederen een beetje en houd iedereen de zin er in om te komen rijden deze winter...

Er komt nog een aanvullende melding op de MACH site hierover, dat vertelde Niels mij zojuist..


:mrgreen:
 
Denk dat de discussie over timing nog niet eens de belangrijkste is. Wellicht is het afschaffen van de 4 cell nimh, of een spanningslimiet van 3,7 volt nominaal belangrijker. Dan wordt he tlipo of 3 cellen nimh met minimumgewicht van 730 gram.... Is in ieder geval een stap in de richting van de eps standaard, en het internationaal gangbare.
 
Alle 1/12 rijders gewoon straks lekker naar de baan komen denk ik en dan kunnen we daar de puntjes op de i zetten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook voor maar ik kan nu niet dingen gaan beslissen natuurlijk... Er is iig gezegd dat er ruimte is voor aanpassingen dus dan komt het wel goed denk ik...
 
Overwegingen

Na het telefoontje van Joost vanavond voor het eerst dit topic maar eens gelezen :-) Was al een tijdje niet op het forum geweest vandaar.

Als ik het goed begrijp zijn er 2 punten uit het reglement waar de meesten van jullie over struikelen: Lipo vs cellen en regelaars vertimen ja of nee.

Uitgangspunt voor lipo vs cellen is zo min mogelijk rijders bij voorbaat uit te sluiten. Vandaar iedereen met een T-bar auto mogelijk nog met cellen laten rijden (als deze er nog zijn :-) ). Indien blijkt dat iedereen inmiddels is overgestapt naar lipo en linkauto of erg handig is in passen en meten en een saddlepack lipo in zijn T-Bar auto krijgt geprakt vind ik het best om alleen met lipo te gaan rijden.

Het wel of niet vertimen van regelaars is lastiger. Welke (oude) regelaars gaan we toestaan? Is bijvoorbeeld de LRP SPX toegestaan? Deze heeft wel een vorm van dynamische vertiming maar kan niet aan de pc gehangen worden. Als het criterium 'vertiming' is dan dus niet. De moeilijkheid is de controle van de regelaars met een '0' graden instelling. Tussen de heats is te weinig tijd om de auto's aan de pc te hangen en dit te controleren. Verder zijn er alweer diverste trucjes om de ledjes te laten knipperen. Ik heb altijd geleerd: als je het niet kunt controleren moet je er geen regels voor maken. Het blijkt namelijk jammer genoeg dat rijders toch de grens op zoeken en er overheen gaan.
Zoals ook al eerder genoemd hier wordt de motor belangrijker in dit verhaal, dus zou ik het liefst een motor voorschrijven zodat iedereen met de zelfde motor rijdt. Dit betekent weer dat iedereen moet investeren. (na 2 weken indoor trainen weet iedereen waarschijnlijk toch wel wat de snelste combo is en schaffen de mensen die koste wat kost vooraan willen rijden dit toch wel weer aan).

Kortom: ik vind het zeer lastig om hierover een goede beslissing te nemen. Er zijn veel variabelen en evenzoveel argumenten te bedenken voor bovenstaande zaken.

Misschien allemaal met dezelfde motor en regelaar gaan rijden? ETS 1:12 klasse?
Ik sta open voor discussie en goede id'n. De eerste indoorwedstrijd is gepland voor 30 en 31 oktober. We hebben dus nog even tijd om hier een knoop over door te hakken. Ik zou zeggen kom naar de indoorbaan om te rijden/testen en dan is dit natuurlijk bespreekbaar. Mijn doel is om het voor zoveel mogelijk rijders leuk te maken (kan het helaas toch nooit voor iedereen goed doen ;-) ).

Groeten Niels
 
Back
Top