Weer een beginnersvraag, waar ik in de FAQ en met de zoekfunctie geen goed antwoord op vind: M'n Fusion is nu uitgerust met een 400 motor en een 5x5 prop, moet de dompingshoek van de motor ook worden aangepast als ik er een brushless motor op zet? Zo ja, moet 'ie groter of kleiner? Maakt het ook uit, dat de prop verder van de standaard positie komt, een motorlengte (30 mm) meer naar de staart, dus? Groeten, Jan.
Als je een brushless moter'tje neemt dat ongeveer gelijk aan een SP400 presteert ("ietsje" meer mag) dan hoef je niets te veranderen, alleen als je er een "achterlijk" vermogen op gaat zetten dan zou ik wat minder domping geven .... dat de prop wat verder naar achter gaat staan is niet zo heel spectaculair, alleen moet je waarschijnlijk je zwaartepunt opnieuw instellen (meer lood in de neus, of je accu's naar voren als dat kan ...)
Bedankt voor je antwoord Dirk, Als ik het goed begrijp kan de hoek die de motoras maakt met de koorde van de vleugel dus kleiner worden als ik véél meer vermogen installeer. Achterlijk veel is niet de bedoeling, maar wel iets van het dubbele van de huidige 400 motor, met de wind van gisteren (2-3Bft.) was er zo nu en dan amper tegenin te komen en hoogte winnen lukte al helemaal niet. Dit zijn de gegevens van de buitenloper die ik heb liggen als vervanger: A2212 2200 Outrunner Brushless Motor (2200Kv) Shaft diameter: 3mm Dimension : 27.5mm x 27mm Length : 30mm Recommended Propeller: 2-cells 8 x 4 , 3-cells 7 x 5 Weight: 48g KV: 2200rpm/V Max. Efficiency current: 14-22A Max Current 8A for 60s No load current : 1.2 A No. Of cells: 2-3S Li-Poly, 6-8 Ni-xx Ik heb twee 2200mAh 3S lipo's voor m'n Parkfun Fusion, ik denk, dat ik ten opzichte van een standaard 400 ruim 6500 toeren onbelast méér heb, da's toch niet 'achterlijk' hoop ik... Gezien het verschil in gewicht tussen de 400 en de buitenloper denk ik, dat het zwaartepunt nagenoeg op dezelfde plaats zal blijven. Groeten, Jan.
Hoi Jan, Ik heb dezelfde motor op mijn fusion gehad met een 6x4 prop en een 30A ESC, vliegt perfect! Ik heb de dompingshoek niet aangepast. Mocht je de domping willen aanpassen, moet de hoek juist GROTER maken (=meer domping) De as moet dus meer omhoog wijzen...
Hmmm de richting durf ik eigenlijk bij dit model niets over te zeggen. Ligt er net aan hoe je het bekijkt. Bij meer vermogen is meer domping wel beter maar niet noodzakelijk. Een zwaar overpowered model gooit toch wel zijn neus de lucht in bij volgas. Zelf houd ik altijd maar aan dat hij bij half gas netjes rechtuit moet vliegen en bij vol gas je iets down moet drukken om niet tot looping over te gaan. bv 3 tot 5% down in mixen vanaf 50 tot 100% gas is ook een mogelijkheid. Gr. Dennis
Heren, bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga de brushless in eerste instantie gewoon op de oorspronkelijke plaats zetten en er eens mee vliegen. Groeten, Jan.