Discussie motor- of accudraden verlengen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Burp, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Aangezien er verschillende opvattingen zijn over het verlengen van draden van de motor of van de accu kan deze discussie hier gevoerd worden. Uiteraard heeft de situatie invloed op de gekozen oplossing. Graag met voorbeelden aangeven waarom je denkt dat de accudraden verlengd moeten worden of de draden van de motor.

    Discusseer er op los maar houd het bij feiten en val elkaar niet persoonlijk aan omdat hij een andere mening heeft.

    /edit
    Nog even voor de duidelijkheid, in een ander topic is het flink uit de hand gelopen waar de TS helemaal niets aan had in zijn draadje. De discussie kan hier verder gevoerd worden.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2010
  2. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    over het algemeen word geadviseerd om (zonder aanpassingen te hoeven doen aan de ESC) om de motor draden te verlengen

    wil je perse om wat voor reden dan ook je stroom kabels verlengen moet je zorgen dat je 2 aders zo dicht mogelijk naast elkaar lopen en een extra condensator van bv 330 microF tussen de +en - te solderen
    anders gaan van loop van tijd je ESC condensatoren het begeven
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.726
    Locatie:
    Ede
    ik zou de accu draden vervangen voor dikkere en dan dus ook langer (heeft te maken met soortelijke weerstand ),hoe langer de draad hoe meer weerstand ,hoe dunner hoe meer weerstand . de draden tussen regelaar en motor zo kort mogelijk ivm aansturen motor zodat de pulsen zo zuiver mogelijk overkomen en dus geen storingen kunnen oppikken zoals eigen magnetisch veld rond de kabels .
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    volgens mij heeft "ron van sommeren" hier al het een en ander over geschreven.
    Heb het alleen niet zo snel kunnen vinden.
    misschien kom ik het nog tegen.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.726
    Locatie:
    Ede
    ron kennende zal hij vast reageren met het linkje :)
     
  6. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Dat linkje kan ik je zo geven maar doe ik lekker niet. Het komt allemaal vanzelf ;)
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja maar
    waar zijn wij nou helemaal mee bezig?
    het verleng-de-draden-wiel opnieuw uitvinden?
    ;)
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik zou zeggen, motordraden niet verlengen, vanwege timins problemen. Dus de accu draden verlengen, das minder kritisch, iig voor de timing van de motoren, maar nadelig voor de electronica, wbt storing....
     
  9. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Oke dan, dit was het betreffende draadje.

    te-lange-accudraden-vernielen-regelaars-too-long-battery-wires-kill-controllers

    Echter zijn er situaties denkbaar dat je het misschien anders kan. Het betreffende draadje was geplaatst in het scheepsbouw deel, daar is het denk ik wel van toepassing.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ok, dan bij deze mijn bijdrage.

    Tenzij je FPV vliegt, is het altijd beter om je motordraden te verlengen en niet de accudraden.

    Er zijn 2 problemen aan de accukant:

    1) de inschakelpuls. Hoewel er ook fabrikanten zijn die zeggen dat de vonken je vrienden zijn, omdat ze aantonen dat je condensatoren nog goed zijn, is het niet bevordelijk voor je stekkers en het kan ook dermate pieken veroorzaken dat het niet goed is voor je ESC. Overigens zijn hierdoor, voor zover bekend, in het echt nog geen ESC's door doorgebrand

    2) tijdens gebruik, en bij verlengde kabels, zullen door een combinatie van inductie en weerstand (over/van de kabels) de condensatoren warm worden en kapot gaan. Dit komt wel degelijk in de praktijk voor, het heeft al meerdere mensen een kist gekost.

    Probleem 1) los je in geen van beide gevallen op, de lengte van de draden is hierin eigenlijk vrij irrelevant. Of ze nu lang of kort zijn, de inschakelklap ga je toch krijgen. Dit is te voorkomen door bv. gebruik te maken van een weerstandje, een 'anti-blitz' schakeling, of een regelaar met ingebouwde 'anti-blitz'.

    Hier voorbeelden:
    vonk-vermijden-bij-aansluiten-accus-met-hoge-spanning

    Het verlengen van motordraden zal geen timingsproblemen geven, tenzij je bv. er anderhalve meter van maken. Het verkorten van motordraden kan theoretisch wél timingsproblemen geven, echter geven fabrikanten aan dat dit allemaal zo'n vaart niet zal lopen.

    Verder is er geen nadeel aan het verlengen van de motordraden, voor normaal, non-FPV, gebruik.

    Er is wel een nadeel aan het verlengen van je accukabels, namelijk dat de condensatoren op de regelaar het in het dagelijks gebruik, niet meer aan kunnen en kapot gaan.

    Daarom adviseert ook elke fabrikant om niet de accudraden te verlengen, maar de motordraden.

    Een wat meer technische onderbouwing, of een begin daarvan, staat in het RCU draadje:
    Voor FPV vliegers geldt op dit geheel een uitzondering. Motordraden kunnen een storingsbron zijn voor je videolink. In dat geval kun je ervoor kiezen tóch de accudraden te verlengen, echter plaats dan extra condensatoren aan regelaarkant in de leiding. Dit dienen low-esr condensatoren te zijn die het voltage ruimschoots aankunnen en voldoende capaciteit hebben.

    Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ook het RC Universe draadje van Ron van Sommeren:
    too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups

    Zie hier wat de echte experts, dus mensen die daadwerkelijk zelf regelaars maken er van zeggen:

    Dit zijn dus allemaal mensen met verstand van zaken, voor wie het het vakgebied is, en wie ook daadwerkelijk ESC's ontwikkelen en produceren. Deze zeggen allemaal hetzelfde, namelijk: motordraden verlengen, niet accudraden.

    Iedereen die wil reageren op deze posting wil ik verzoeken om EERST het RCUniverse draadje van Ron van Sommeren even GOED te lezen.

    Korte samenvatting:
    - bij non-FPV, altijd motordraden verlengen en niet accudraden
    - indien (bij FPV, of om andere redenen) je toch de accudraden verlengt, plaats dan extra condensatoren aan ESC zijde.

    Dit is het advies wat alle bewezen experts op ESC gebied zeggen en eveneens het standpunt van alle ESC fabrikanten.

    Daarnaast wordt dit advies onderschreven door zowel forumgebruiker Corrien (=NL servicedienst voor een groot deel van de in NL verkrijgbare ESC's) als Ron van Sommeren (=bewezen specialist op gebied van electromotoren).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Tsja, na zo'n vooringenomen reactie die opeens heel anders beargumenteerd is dan de eerdere reacties (voortschrijdend inzicht?) kan Henri het weer niet laten om mij te schofferen. Ik verzoek dan ook de mods om zijn reactie aan te passen of te verwijderen, kennelijk is Henri niet in staat een normale discussie te voeren.

    Een ding is zeker, en ik zal dat morgen sluitend beargumenteren (mits Henri op normale wijze een discussie kan voeren, anders haak ik af) het verlengen van de motordraden is *nooit* een goed idee, bij FPV niet, maar ook bij regulier RC vliegen niet. Er zijn echter een aantal zaken waarop gelet dient te worden, zo zwart-wit als Henri het hier beargumenteert is het niet, da's te kortzichtig.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Bovenstaande reactie staat EXACT hetzelfde in als alle voorgaande reacties, het enige wat ik heb toegevoegd, omdat jij je daar nogal druk over scheen te maken, was de inschakelpuls. De rest is nagenoeg 1 op 1 gelijk, inclusief quotes uit het RC Universe draadje. Het staat je vrij de moderatoren te verzoeken mijn eerdere postings op dit punt terug te halen, dan kan iedereen zien dat daar exact hetzelfde staat.

    Ik heb je naam weggehaald, voor de nieuwsgierigen, het 'schofferen' waar Sander op doelt, bij de zin 'iedereen die wil reageren verzoek ik eerst', stond eerst 'iedereen die wil reageren, met name Sander Sassen..'

    Daar is niets schofferends aan, maar aangezien jij het toch zo meent te moeten opvatten, heb ik het weggehaald. Wel typerend dat je een lange posting vol on-topic informatie en links met informatie, geheel wilt verwijderen, omdat je naam 1 keer genoemd wordt, op een beleefde en niet schofferende manier. Maar goed.

    Verder graag inhoudelijk reageren ipv gelijk weer met modder beginnen te gooien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2010
  14. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Heren, elkaar bij naam noemen is niet nodig. Wil je reageren is dat je goed recht, graag zelfs maar blijf bij het onderwerp. Onderbouwing met argumenten is iets waar we veel aan hebben, zeker de mensen die het niet zo goed begrijpen. Modder gooien begrijpt elk forumlid dus hoeven we niet meer te demonstreren.
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als ik dan wel een verzoek mag plaatsen tav het 'onomstotelijke bewijs' wat morgen geleverd gaat worden.

    Wil dat bewijs onomstotelijk zijn, wat natuurlijk prachtig zou zijn, elke discussie minder in de modelbouw is er eentje, dan dient dat niet te bestaan uit een eigen postulaat gebaseerd op vermoedens, gevolgd door een aantal simulatie-experimenten om het eigen gelijk aan te tonen. Graag zou ik in dat bewijs dan ook de statistische gegevens uit de praktijk willen zien, alsmede een verklaring voor hoe het dan toch kan dat alle andere experts, dit foute, kortzichtige advies zo geven.

    Lijkt mij geen onredelijk verzoek, om verdere vervuiling van dit draadje te voorkomen.

    Verder ook wel geinig..

    Poll: Wat te verlengen? Motordraden of accudraden

    motordraden
    accudraden
    anders, nl

    Tussenstand:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2010
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik verleng altijd de accu draden.

    Heb er nog nooit een nadeel door ondervonden.

    Zelfs de Seawind waar de 5S4900 helemaal in de neus van de romp ligt was er geen probleem bij het vliegen.
    Regelaar zat achter de motor in de motorkap , lengte tussen regelaar en lipo zeker 60 cm.
    Kabels hat ik wel iets dikker genomen als de kabel aan de regelaar en lipo.

    Mvg Johan
     
  17. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ik zie discussie niet als vervuiling. Vroeger dachten ze dat de aarde plat was. Iedereen die anders beweerde was gek of erger. Net als de electronenstroom waarvan altijd werd aangenomen dat deze van plus naar min liep maar in feiten van min naar plus loopt :teacher:

    Stel je open voor andere meningen en onderbouw kritiek, het mag best hoor, oneens zijn met elkaar ;)
     
  18. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vlieg ook al +5 jaar met accu draden die dubbel zo lang zijn. Nog niets van gemerkt.
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.726
    Locatie:
    Ede
    zat ik er dus naast inductie ipv weerstand vernield de regelaar .
     
  20. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik denk niet dat het bijster zinvol is als iedereen hier die om het even welke draad dan ook verlengd heeft, en daar geen problemen mee ondervind, dat hier komt melden.

    Dat het ook anders kan, zijn ook bewijzen voor te vinden. Er zijn regelaars die doorfikken met verlengde accudraden, verlengde motordraden en zelfs verlengde ontvangerdraden. Dat op zichzelf bewijst niet zoveel, spullen kunnen kapot en gaan ook niet altijd kapot als ze verkeerd gebruikt worden.

    Let ook op dat het ook van je vliegstijl afhankelijk is. Vlieg je stevig door met regelmatig vol gas, zullen zaker minder snel kapot gaan, omdat het probleem dan minder optreedt.

    Bedenk je ook dat de motordraden al veel langer zijn dan het stukje wat uit je motor steekt. Die draden zitten gewikkeld in je motor, meerdere meters. Als je dat begrijpt, begrijp je ook waarom het al dan niet verlengen van die draden, niet zoveel invloed zal hebben..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2010
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina