De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Er is weer om te laten zien

    De onderbouw heeft een kleurtje gekregen en de telefooncel zit er nu onlosmakelijk bovenop.
    Tijd om de elektronica door te brengen naar het dek.

    [​IMG]

    Om de bovenbouw er makkelijk bovenop te kunnen aan de waterkant heb ik voor een connector gekozen waarbij alles in een keer aangesloten wordt.
    De besturing zelf zit veilig in de romp.

    [​IMG]

    Nadat alles gesoldeerd was (toch een tweetal avondjes pielen) is het tijd om te testen.

    Ik heb in Dortmund een schakelunit van GEWU op de kop weten te tikken voor een leuke prijs die met behulp van twee zenderkanalen 8 functies kan schakelen.

    Ik heb hier nog geen foto van maar hieronder wel de link naar de site voor geinteresseerden. Kosten van de schakelunit: plusminus 30 euro's dus dat valt wel weer mee.
    GEWU-Shop - 8-Kanal-Schalter

    Voor de TL simulatie heb ik gebruik gemaakt van de LC-10 lichtunit van Conrad. Hiermee zijn vijf TL buizen te simuleren waarbij de vijfde ook kan flikkeren alsof hij kapot is.
    [​IMG]

    Filmpje van de werking hieronder.

    [URL="[/URL]

    Hier wat foto's van het geheel tot nu toe met de verlichting aan.

    [​IMG]

    Het zoeklicht doet het ook prima, daar kijk je met moeite tegenin en in het donker is het nog erger.

    [​IMG]

    En de TL buizen wat beter op de foto gezet. Per TL buis (stokje van een wattenstaafje) zitten er 6 st. 0805 SMD ledjes in. Dus per TL bak 12 ledjes.

    [​IMG]

    Ik heb meteen de maximale stroom gemeten met alle ledjes aan. In totaal zitten er 47 ledjes in de bovenbouw op 12 Volt aangesloten met bijbehorende weerstanden en de maximale stroom is 110 mA. Dat is dus helemaal niks!:yes:

    Tevens heb ik Hong Kong twee borstelloze motoren met dito regelaars besteld.
    Die zijn gisteren binnengekomen en ik ben nu bezig om die in romp in te bouwen.
    Eerste indruk is dat ze ondanks de helft van de grootte van de 900 BB-torque motoren die er oorspronkelijk in zaten zeker het dubbele aan vermogen hebben . De praktijk moet het uitwijzen.

    Streven is nog steeds om op Hemelvaartdag wat te kunnen laten zien in Biddinghuizen.

    Tot zover maar weer, eerst volgende week genieten van een weekje vakantie.

    Is ook leuk!:yes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Dat ziet er heel goed uit!

    Ik ben zeer benieuwd met de WSD.

    Ik probeer het zelf ook wat meer af te hebben.:yes:
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    :banana:Hoera!:yes::banana:

    2 juni is er een eerste proefvaart te vieren.

    Vandaag de aandrijving ingebouwd en in bad getest.

    Hieronder de video.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Zuid Holland
    Zo dan!! Daar gebeurd wel wat onder water zeg!!
    Geweldig.
     
  5. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Haarlem
    Zo dat is flink zeg! Ben benieuwd in Biddinghuizen! :D
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ook:)
     
  7. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nou dat is zeker wat power wat je er onder het schip hebt hangen , ze klimt het bad uit hahaha

    Ik denk dat als wat roekeloos vaart je heel het achterdek onder trekt ;)

    Gr Martin :D
     
  8. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Zuid Holland
    Net zoals ik in het echt :):)
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik hoop het wel. Heb ik al die moeite om het achterdek waterdicht te maken in ieder geval niet voor niets gedaan :D

    We gaan het beleven over anderhalve week. Al zal het achterdek dan nog niet onder komen te staan denk ik. Eerst maar eens kennis maken met haar vaareigenschappen.
     
  10. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Stellendam
    Complimenten!

    Ziet er veelbelovend uit!
    Werkt prachtig met die tandriemen!

    Gr Herman
     
  11. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat ziet er veelbelovend uit, mooi werk !!!
     
  12. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ziet er goed uit ben benieuwd!!
     
  13. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Numansdorp
    Wat een hoop geweld staat daar te draaien zeg, ben heel benieuwd wat de bollard pull gaat worden. System loopt ook mooi wat betreft geluid. Het is een hele horde die je moet nemen om de schottels goed te krijgen, maar als je zover bent.....

    Weet nog niet of ik naar Biddinghuizen kom, maar ga zeker opletten naar de 1e video van deze Mississippi!!

    Gr. Ron
     
  14. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wat een geweld komt er onder de boot vandaan zeg!!

    Ben zoals de rest ook benieuwd naar het vaarfilmpje, de achterdekafdichting zal op de proef worden gesteld denk ik ;)
     
  15. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    690
    Waar kan je dit soort stekkers kopen? ben namelijk al een tijdje opzoek naar zo iets maar kan het niet echt vinden

    groeten
    Koos
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    @ Koos82
    De stekker heb ik van mijn overbuurman, die zit in de onderwatercamera's en zit zodanig heel dicht op het vuur. Display oa levert ze maar ook Conrad zou ze moeten hebben. Dit zijn in ieder geval McMurdo stekkers.
    Hier de site van de producentITW McMurdo | 2 Part Edge DIN 41612 | DIN 41612



    Nu dat ik met het technische deel bezig ben gaan de dingen ineens heel snel.

    Komt ook omdat ik al heel wat voorwerk had gedaan aan dingen die ik nog niet af kon maken totdat bepaalde zaken beter bekend waren.
    Onder andere de aandrijving behoorde hiertoe, dat dit gelukt is hebben jullie reeds gezien, bedankt ook voor de complimenten. Een tweede zaak die nog niet af was waren de blusmonitoren.
    Al een hele tijd ligt er een flinke pomp in het vooronder die nog getest moest worden.

    Dat heb ik vandaag dus gedaan.

    Als eerste een verloop gemaakt om vanaf de pomp met twee slangen naar de blusmonitoren te komen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En daarna het water erop. Op een paar hele kleine lekkages na die makkelijk te verhelpen zijn werkt het systeem goed. Er zit bijvoorbeeld een piepklein gaatje in een van de glasvezelbochten van de monitoren, je ziet het niet maar er komt toch een heeeel klein straaltje water uit. Ga ik dichtmaken met epoxy.

    De stralen komen voor mijn gevoel overeen met de werkelijkheid. Alleen de nevel ontbreekt nog. Zo blijft er ruimte over voor het experimenteerwerk achteraf.:yes:

    Een liter water is binnen 5 seconden weg. Daarom heeft mijn partner de foto's genomen want zelf de foto's maken en de draden van de pomp met de accu verbinden voor de test binnen de 5 seconden was toch iets teveel van het goede.
    [​IMG]
    Van dichtbij gezien

    [​IMG]
    Nog geen nevel maar eerder grote druppels.

    [​IMG]
    En hier een idee van de werplengte van de stralen.

    Ik denk niet dat de monitoren werken op de WSD maar ze zullen er in ieder geval opzitten.

    En hier nog een totaalbeeld

    De zomer heeft toch zeker zijn voorkeuren, zo kan er weer eens buiten gewerkt worden.:D
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tot 2 juni.
     
  17. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Numansdorp
    Kun je meer vertellen over de gebruikte motoren en regelaars? En gaan de schottels door de seilservo rond of ga je voor en achteruit varen met 180 graden draaien?

    Gr. Ron
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Motoren zijn deze geworden:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy G46 Brushless Outrunner 670kv (.46 Glow)

    Regelaars zijn deze:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy AE-45A Brushless ESC

    In principe sturen de schottels 360 graden rond.
    Doordat de zeillier meer dan 5 slagen kan maken komt dat neer op ongeveer twee volledige rondes voor de schottels. Door elektronisch op de zender een vooruitstand en achteruitstand in te programmeren kan ik met het omzetten van een knop op de zender de schottels 180 graden draaien en de stuurrichting van schottels omdraaien (ik zet ze in reverse) zodat je achteruit net zo makkelijk vaart als vooruit... Althans.... dat is de bedoeling natuurlijk. Of het echt zo makkelijk gaat werken weet ik nog niet. Daar kom ik volgende week donderdag wel achter.:rolleyes:
     
  19. seabedassist

    seabedassist

    Lid geworden:
    28 apr 2010
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Harlingen Fryslân
    Wat een pracht schip word dit!!
    Mijn complimenten!!!

    Vriendelijke groet,
    Marco Leistra
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Afgelopen weekend gevaren met een 360° schottel besturing van Kagelmacher.
    Omdat het ook in een Fairplay ingebouwd was had ik een goed vergelijk met het systeem wat ik zelf gebruik, 2x 180° met een achteruit via de motoren.
    Ik vond dit zelf een 360° systeem wat voor modelslepers perfect zou kunnen werken.

    De sturing van de schottel zelf vind plaats via een stappen motor welke aan gestuurd wordt door een print.
    Deze print is het "hart" van het systeem. Geïntegreerd op deze print is ook een snelheidsregelaar voor borstelmotoren tot 10A. Voor brushless is er een aansluiting voorzien voor een externe (brushless) regelaar. Tevens is er een dipswitch aanwezig waarmee wat gebruikers instellingen gemaakt kunnen worden.
    Bij normaal vooruit en uitslagen tot 2x90° werkt dit systeem redelijk normaal.
    Knuppel naar voor en/of links en rechts zorgt voor de snelheid en de richting.
    Echter bij achteruit grijpt de print in, en draait razendsnel, binnen 2 seconden, de schottel 180° rond en is dan weer 2x 90° draaibaar.
    De schroeven blijven dus eigenlijk vooruit draaien, en houden dus hun meest ideale aanstroom van het water houden.

    Voordeel van het systeem vond ik dat je bij onverwacht achteruitslaan gewoon "instinctief" je knuppel achteruit kan trekken, en het schip zonder noemenswaardige richting verandering ook direct achteruit gaat.
    Ook kon ik met dit systeem manoeuvres uit halen die ik met mijn eigen Fairplay niet kan, ondanks dat in het model van Kagelmacher beide motoren en richting gekoppeld waren.
     

Deel Deze Pagina