Manual / bouwverslag DJI flame wheel F450 (F330)+ instellen Naza Controller + GPS upgrade + Demo en

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 5 mei 2012.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Lees dit eerst! Belangrijke informatie!



    Belangrijkste kenmerken van de Naza module:.

    De dJI Nasa is een speciaal voor de multicopters ontwikkeld autopilot systeem, het heeft een perfecte autolevel functie, en altitude holding. Wat het vliegen met Rc multi rotors een stuk makkelijker en leuker maakt. De Naza kan gebruikt worden voor verschillende types multicopters.

    De naza module heeft een aansluiting voor een gimbal, en de mogelijkheid tot remote besturing van de hoek van de gimbal tijdens de vlucht!

    Ook is er een fucntie dat je de "general gains" van de naza (heeft invloed op de zelf stabilisering) ook remote kan aanpassen. Zo kun je tijdens de vlucht in alle weers-omstandigheden (wind) de optimale stabiliteit hebben. Hiervoor is wel minimaal een 6 kanaals ontvanger nodig. Een 7 kanaals is aan te raden, als je volledig gebruik wil maken van deze remote functies.

    Juni 2012: Gps Update, en software /firmware update:
    In juni 2012 is er een Gps/compas upgrade module bijgekomen. Hiermee kan de multirotor op zijn plek blijvne hangen en kan je gebruik maken van verschillende faisafe opties, waaronder de zo gewilde "return to home". Om dit mogelijk te maken is er ook een stukje nieuwe software, en firmware bijgekomen.
    Momenteel kan je dus gebruik maken van de 2 versies van de software. Hoewel je zonder gps ook de nieuwe software kan gebruiken, zitten hier wel een paar haken en ogen aan. Globaal is er niet veel veranderd, en zijn de schermen gelijk gebleven.

    In de gps update post, refereer ik ALLEEN naar de dingen welke anders zijn, of waar je meer mogelijkheden hebt gekregen om het een en ander in te stellen. Wil je dus gebruik maken om je Naza zonder gps in te stellen,met de software voor de GPS, kijk dan even voor de extra instellingen, en mogelijkheden, naar de gps update posts, hier iets meer naar onderen.

    De opbouw is vrijwel gelijk gebleven, dat een complete nieuwe manual voor de GPS software versie niet nodig was... Alvast bedankt.







    Nasa controlmodi:.
    De Nasa module heeft twee controlmodi, welke via de zender (mbv een schakelaar) instelt.
    Dit is de "Attitude" mode en de "Manual" mode.
    Je kan zelfs tijdens het vliegen wisselen tussen de verschillende modi. Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen deze twee modi.


    In GPS Atti mode: (alleen me toptionele aangesloten gps upgrade module)
    -Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
    -Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
    -Gps lock
    -Return to home , als failsafe optie.
    -Care free funtie
    -Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
    -Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
    -Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
    -Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.


    In Atti mode:
    -Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
    -Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
    -Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
    -Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
    -Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
    -Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.

    In Manual mode:
    -Geen maximale hoek, maximaal verschil in hoeken 200 graden per seconde, op alle assen.
    -Niet zelf stabiliserend als je de stick loslaat, of in het midden zet.
    -Geen "altitude lock".
    -Diverse opties programmeerbaar, wat betreft liposave en failsave.
    -Super wendbaar, dus ideaal voor snel vliegen en stunts. (flips, looping, barrels, etc)
    -Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6meter per seconde.







    Voorzorgsmaatregelen / belangrijke informatie:
    -Selecteer een vrij (leeg) model geheugen op uw zender voor uw Naza multicopter.. Kies als type besturing ACRO (vliegtuig). Zet alle trims in het midden, en gebruik geen subtrim, of mixers!

    -Ontkoppel de regelaars en accu, en alle propellors als je bezig gaat om het systeem in te stellen, dan wel te fine tunen.

    -Monteer de Nasa controller niet op de kop.

    -Bij het monteren van een andere ontvanger, moet je de Nasa opnieuw opstarten en de "TX calibration" doen.

    -In de "TX" calibration van de Nasa software:
    Gas stick (throttle) slider naar links is multi rotor naar beneden, slider naar rechts is multi rotor omhoog.
    Richtings/staart Roer (Rudder) slider links is de neus van de multi rotor naar links, slider naar rechts is neus multi rotor naar rechts.
    Hoogte Roer (Elevator) slider naar links is multi rotor naar achteren, slider naar rechts is multi rotor naar voren.
    Rolroer/vleugel Roer (Aileron) slider naar links, is multi rotor naar links, slider rechts is multi rotor naar rechts.


    - Altijd eerst de zender aan dan pas de multi rotor aan. Na het vliegen, eerst de multi rotor uit en dan de zender uit.

    - De aansluitingen van poort F1 en F 2, zijn voor de gimball servo's. Sluit hier geen regelaars op aan!!

    - Zet de failsave positie niet onder 10 % gas, of aan het einde van je gasstick bereik.

    - Lipo onderspanningsbeveiliging zit er niet voor niets op, land zo snel mogelijk.

    - Een rode knipperende led, is de "lipo safe waring", land zo snel mogelijk.

    - Na het aansluiten op de accu, start het systeem met een zelfdiagnose. Beweeg tijdens deze test, de sticks van de zender niet.

    -Zelf diagnose led volgorde, als alles goed is bevonden en er geen problemen zijn:
    rood groen geel, rood groen geel, rood groen geel, groen groen groen groen.







    Aansluit schema van de Naza module:

    [​IMG]






    Verklaring aansluit schema van de Naza module:
    [​IMG]






    Uitleg van de knippercodes van de versatile unit (v-sen)

    [​IMG]







    CSG/CSC Codes. Commands Stick Combinations

    Manieren om een CSG/CSC te geven. Dit word gebruikt om de motoren te starten en of te stoppen in de verschillende methodes.
    [​IMG]







    Errror codes in de "assistant software".

    CFG-ERR
    Configuratie probleem. Dit kan gebeuren als je een firmware upgrade gedaan hebt, of de zender callibratie is niet goed gegaan. Eventuele oplossingen, doe de zender callibratie opnieuw, en start de Naza opnieuw op en controleer goed alle instellingen.

    CN-ERR
    Het serie nummer van de Naza module wordt niet herkent. Oplossing: neem contact op met de verkoper van uw module of met Dji support.

    X1-ERR / X2-ERR / X3-ERR
    Je hebt in de software aangegeven dat je gebruik maakt van de X1/X2/X3 maar er is geen signaal gevonden. Eventuele oplossingen: De zender staat uit, zet deze aan. Er is geen stekker aangesloten op de X1/X2 of X3 aansluiting van de Naza module. Of je hebt het vakje"disable all knob tuning"aangevinkt in de assitance software. Schakel dit vinkje uit.

    PMU-ERR
    Versitale Unit/ V-sen (PMU) aansluitingsprobleem. Eventuele oplossingen: Controleer alle aansluitingen tussen de accu, de Naza module, ontvanger en de versitale unit.

    RX-ERR
    Probleem met de verbinding tussen ontvanger en Naza module. Eventuele oplossingen: Controleer de stekkers welke van de ontvanger naar je Naza unit lopen, of deze goed en op de juiste manier en volgorde verbonden zijn.







    Informatie voor het bepalen van de draairichting van een proppellor

    Het volgende:
    De bolle kant van de propeller is de voorkant. Deze kant bepaalt welke kant de prop op moet draaien om lift te genereren. Houd u zich aan het schema van de motoren volgorde, en hun draairichting. Je plaats de prop welke past bij de draairichting van de motor! Eerst controleren of de motoren nummering klopt,en de draairichting van de motor, en dan pas de bijbehorende prop plaatsen!
    Hier een plaatje , hoe je kan zien wat de "voorkant" van een prop is.

    LET WEL HET GELD HIER ENKEL VOOR MULKTICOPTERS!!
    [​IMG]







    Belangrijke info met betrekking tot de meegeleverde DJI props
    Er zijn gevallen bekend van props welke mid flight stuk gegaan zijn. Hier enkele voorzorgs maat regelen:

    Het gebruik met de meegeleverde DJI props:

    f330-f450 met 8 inch props van DJI
    Max 2300-2500mah 4S 15C lipo.

    f330-f450 10 inch props DJI
    Max 2300-2500mah 3S 15C lipo.

    In al deze configuraties, niets extra's meenemen (payload)
    Dus ook geen zwaardere accu's gebruiken!

    Na een lichte crash of hard neerzetten met een prop die de grond raakt,de blad-spoed nakijken.
    Is een blad hoger dan de andere blad ? Dan niet meer gebruiken.
    Een stukje eruit of kras op de prop? Dan de prop niet meer gebruiken.
    Onbalans in de propeller? Dan niet meer gebruiken.
    Zwaardere accus? Niet de DJI props gebruiken.
    GEEN borgmiddelen gebruiken,op bijna ieder borgmiddel zit iets van een oplosser,wat deze kunstof aantast.
    GEEN ZAP of andere lijmen gebruiken om gespleten props of haarscheurtjes dicht te maken.


    De naza f330-f450 f-550 frames zijn bedoelt voor de hobby en niet voor RACE of Pro gebruik.
    Wil je er mee spotief vliegen ,spinnen , flip overs doen? Neem dan bv Graupner E-props. (zie ook de props testen!) Houd ook even rekening dat de props wellicht niet meteen op uw motor past. Hier kom ik bij de prop testen weer op terug.....
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2013
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    We beginnen met de f450.

    We beginnen met de doos waarin alles is verpakt:
    [​IMG]



    De inhoud van de doos:
    [​IMG]



    We hebben de armen, de twee centerplates, en de twee zakjes met schroefjes nodig. De rest laten we in de doos.
    [​IMG]



    We pakken de vier regelaars en de bottomplate:
    [​IMG]



    Schema van de aansluitingen:
    [​IMG]



    Note:
    Als je niet gebruik maakt van de standaard DJI regelaars en motoren, of je soldeerd de motor draden aan de regelaars, dient u rekening te houden met het volgende:

    Zorg ervoor dat u de benodigde aantal regelaars en motoren hebt voor uw configuratie. Markeer welke regelaar, (met dus de gesoldeerde motor) welke kant op draait. De draairichting kan je veranderen door 2 van de 3 motor draden te verwisselen. Het maakt niet uit welke motor draden dit zijn.

    Stel de regelaars als volt in:
    -Geen lipo/accu beveiliging! (anders heb je kans dat 1 motor uitvalt in vlucht!)
    -Geen softstart!
    -Geen governor mode!
    -Timing indicatie: laag/low= inrunners, Med/middel=4-6 polige buitenlopers, en high= meer dan 6 polige motoren.

    Houd vanaf nu dan ook extra rekening met de montage van de armen,vanwege de volgorde van de motoren, en hun draairichting, te zien in onderstaand schema!
    [​IMG]



    We gaan verder,met als basis het originele DJI materiaal..
    Vertin de solderpads op de bottomplate voor het solderen van de regelaars.
    [​IMG]




    BELANGRIJK:
    De rode draad, van de regelaar, is de plus (+). Dit is de spanningsvoerende draad. Op de bottomplate/power distributie board, is het aangegeven met een +.

    De zwarte draad, is de massa of min (-). Dit is aangegeven met een - op de bottom plate/power distributie bord.

    Het spreekt vanzelf dat alle rode kabels van de regelaars op de plus moeten, en de zwarte kabels op de min. Doe je dit niet, dan maak je kortsluiting!

    Voor een nette afwerking van de regelaars tegen de onderkant van armen, monteer je de regelaar zo dat de platste/egaalste kant, naar boven wijst. Mocht je dat vergeten, is dat geen probleem, en draai je zelf straks de regelaar, met de platte kant naar boven. Hierdoor komt er wel wat spanning op de draden, iets wat ik liever probeer te voorkomen....Echter dit is zo weinig dat dit geen kwaad kan.

    Soldeer de rode kabel van de regelaar op de vertinde + pad, en de zwarte kabel van de regelaar op de vertinde - pad.
    [​IMG]


    Doe dit met alle resterende regelaars. Dus eerst de pads vertinnen, dan pas de kabels op de juiste pads solderen.
    [​IMG]



    Controleer goed, of alle kabels op de juiste pads gesoldeerd zijn. Het zal er ongeveer zo uit moeten zien:
    [​IMG]



    Vertin de pads van de batterij aansluiting, op de bottomplate/distributieboard.
    [​IMG]



    Soldeer op deze pads, een rode en een zwarte draad, van ongeveer 20 cm. de rode op de +, de zwarte op de -. Aan het uit einde van deze twee draden komt straks een stekker om de accu aan te sluiten.
    [​IMG]




    Belangrijk:
    Als je alle soldeerpunten gedaan hebt, vergeet niet deze punten te isoleren, met bv "hotglue" , tape, of kit, of iets anders.
    Hiermee voorkom je dat de punten bloot zijn, en voor eventuele kortsluiting kunnen zorgen! Vanwege de betere zichtbaar heid, is dit in dit verslag NIET gedaan. Doet u dit zelf WEL!



    Nu hebben we het doosje nodig, waar onder andere de naza controller inzit.
    [​IMG]



    We zoeken de versatile unit (VU / V-sen)
    Deze voorziet de Naza controller van voeding, en geeft via de led de configuratie, foutmeldingen en flightmodi aan. Daarnaast bevat het een USB aansluiting voor eentuele firmware updates,en het instellen van de flightcontroller.
    [​IMG]



    De versatile unit heeft een rode en zwarte draad en is geschikt voor een spanning van een 2s tot 6s lipo. In ons geval mag deze rechtstreeks op de power distributieboard worden gesoldeerd. Dit kan op 1 van de 4 motor draden, of op de batterij aansluiting. Ook hier geld dat de rode draad de + is en de zwarte draad de -.
    [​IMG]



    Nadat de VU unit gesoldeerd is, zal het er ongeveer zo uitzien. Let op de kleuren van de draden. Zwart op zwart, rood op rood.
    [​IMG]



    De Naza controller zelf. De kant van de motor aanluitingen (M1, M2 , M3, M4 , M5 , M6, F1, F2) geeft de voorkant aan. Deze moet in de richting van de voorkant van de multirotor komen.
    [​IMG]



    Standaard wordt er een 3M dubbelzijdig plakkertje meegeleverd, om de controller op de bottomplate te bevestigen. Dit zal op zich prima werken. Persoonlijk lijkt mij dit plakkertje aan de dunne kant, ik heb ervoor gekozen om een iets dikkere variant te gebruiken. Maar ook gyropads zullen ook prima werken. Ik heb liever dat de controller zo veel mogelijk gedempt is.

    Het feit wil, dat de naza zelf al de "mems units" gedempd heeft "opgehangen". Ook de specs van het product maken hier melding van. Overdaad schaad zeggen ze wel eens.Dus is het de vraag of een extra foampad wel gewenst is. Bij testen bleek dat een stugge foampad, prima werkt.

    Wel moet ik bekennen dat het verschil dan tussen wel (een stugge pad) of geen pad gebruiken, dus niet uit maakt, iig niet merkbaar. Met een hele zachte pad (zals je soms bij gyro's vindt) vererger je juist de trillingen, en moest de gain wat lager. Gebruik dus enkel een stugge foampad als je niet voor de meegeleverde variant gaat!



    Hier zie je het verschil tussen de originele bijgeleverde pad, en mijn variant...
    Gebruik een stugge pad, als je niet de bijgeleverde pads gebruikt!
    [​IMG]



    Plak het stugge foampje op de onderkant van de Naza controller
    [​IMG]



    Nu is het tijd om de ontvanger te pakken, en aan te sluiten op de Naza controller.
    Omdat je natuurlijk verschillende merken en type zendersets hebt, is hier niet echt een standaard voor te vinden. Op spectrum ontvangers staat bijvoorbeeld de functie van het kanaal, terwijl op Graupner ontvangers alleen de kanaalnummers van de ontvanger staan. Voor andere merken, weet ik het zelf niet eens, hoe ze de de codering hebben. Kijk hiervoor, bij de manual van uw zenderset, welke functie van de zender, op welk kanaal van de ontvanger zit.
    Mocht je dit niet hebben, kan je ook met een losse servo kijken, welk kanaal op welke stick funtie reageerd. Dit noteer je zodat je weet, welke functies op welk kanaal zitten. Dit om straks de naza controller goed in te kunnen stellen, met de "assistent software"



    Men pakt de ontvanger welke je wilt gebruiken voor dit model (in mijn geval de spectrum, maar kan ieder merk/type zijn).
    [​IMG]



    Zoek het zakje met de mannetje-mannetje servo stekkers.
    [​IMG]



    Belangrijk:
    De stekkertjes hebben een lipje aan de kant van het oranje draadje. Bij sommige ontvangers, is er geen uitsparing voor dit lipje. De stekker zal dan niet passen in de ontvanger. Knip met een klein nagelschaartje / lexaanschaar voorzichtig het lipje weg.

    Hier links de originele, en rechts de op maat geknipte:
    [​IMG]

    Hier een close-up van de weg geknipte kant. Knip enkel het randje weg!
    [​IMG]



    Belangrijk:
    Minimaal heb je 4 kanalen(5 is beter) nodig om de Nasa te kunnen besturen.
    4 kanalen voor de besturing ( throttle, aileron, ellevator, rudder )
    1 schakel kanaal voor het wisselen van de flightmode ( attitude/manual)
    Optioneel kunnen er maximaal nog 2 kanalen om de gains (gevoeligheid) via de zender in te stellen. Hiervoor heb je dus minimaal een 6 of 7 kanaals zender en ontvanger set nodig. Zou je nog ijvoorbeeld verlichting of zo willen schakelen dan heb je nog 1 extra kanaal nodig. Gebruik je enkel 4 kanalen, dan zal de naza "vast"zitten in "atti mode"



    Verschillende Zender modi,en de bijbehorende fucntie (mode 1 tot 4)
    Nog even de gebruikte termen en de reactie van de multirotor:

    Throttle/Gas= Multicopter laten stijgen en laten dalen.
    Rudder/staart roer= neusvan de multi rotor naar rechts en links bewegen.
    Elevator/hoogte roer=Multi rotor naar voren en naar achteren bewegen.
    Aileron/rolroer=Multirotor naar links en en naar rechts bewegen.


    Ook om te zetten in een schema:
    [​IMG]




    Steek de servo stekkertjes in de juiste volgorde in ontvanger ( minimaal 4, maximaal 7 )
    [​IMG]



    Belangijk:
    Er zijn vele mogelijkheden voor het wegbouwen van de versatile unit (v-sen) en de ontvanger, al dan niet met sattelieten. Ieder zal een andere manier van wegbouwen hebben, de getoonde manier hoeft niet de beste manier voor u te zijn, nogmaals dit is slechts een voorbeeld.



    Draai de bottomplate/powerdistributieboard om, en steek de kabels van de versatile unit door het gat. Zorg ervoor dat de LED (wit vierkantje op de v-sen unit) naar boven gericht is.
    [​IMG]



    Voor de montage van de armen, hebben we het zakje met de M2.5x5 nodig.
    [​IMG]



    Belangrijk
    Tegen het eventuele lostrillen van de schroefjes in de armen, kun je een beetje locktide gebruiken, neem de blauwe variant. Zelf heb ik de voorkeur voor Bison Lockbond wat te koop is bij de doe het zelf zaak en/of bouwmarkt.
    Deze is op suikerbasis, en tast daarom geen kunstof aan. Is met normale gereedschap makkelijk zonder beschadigen los te draaien. Gebruik een klein beetje, een kwart druppel is meer dan genoeg op deze kleine schroefjes!

    Voor het gebruik van locktide dient u eerst de schroefdraadbusjes in de armen vetvrij te maken. Gebruik hiervoor geen rem reiniger, of andere bijtende vloeistoffen! Medicinale alcohol van 70% of 90% voldoet prima. Door middel van een wattenstaafje gedrenkt in de alcohol is dit makkelijk te doen. Vergeet ook de busjes van de motoren niet! Nu kunt u er nog makkelijk bij.

    Er zijn 4 armen geleverd, waarvan 2 ieder een andere kleur hebben. Deze dienen om aan te geven wat de voor en/of achterkant van de quad is. Kies zelf de kleur voor de voor en achterkant. In dit geval wit als achterkant, en rood als voorkant.


    De bottomplate/power distributieboard kan op 2 manieren gemonteerd worden. De lange zijde in de lengte richting, of de lange zijde in de breedte richting. Deze keus is wederom weer persoonlijk. Kies dat wat het beste bij u past. In dit geval is er voor de lengte richting gekozen.



    Zorg dat de bottomplate met de solderingen naar de onderkant is. (dit hadden we als het goed is al)
    Begeleid de voedingsdraden en signaaldraad van de regelaar tussen de uitsparing van de twee opstaande delen van de arm. Zie ook de foto hieronder.



    Monteer de armen met de 2 uitstekende delen op de bottomplate, door middel van de M2,5x5 boutjes.
    [​IMG]



    Doe dit voor alle vier de armen.
    [​IMG]



    Belangrijk:
    De Naza control unit werkt het beste als hij op het zwaartepunt van het model wordt gemonteerd. In de praktijk is gebleken dat dit niet super precies komt. Maar houd het zo precies mogelijk. (bij het teveel uit het COG zitten van de module, kan er wel drift op treden!!) Wat wel van belang is, is dat hij recht, paralel, aan de voorkant van het model gemonteerd wordt. Houd er rekening mee, dat de voorkant van de Naza (M1, M2, M3, etc) naar de voorkant van het model wijst, en dat hij recht gemonteerd zit.


    Hier zie je de uitgelijnde, gemonteerde Naza controller.
    Aan de achterkant van de Naza module zie je, de aangesloten stekkertjes welke van de ontvanger af komen.
    U is het schakelkanaal om te schakelen tussen manuel en attitude mode.
    (de rode armen geeft de voorkant aan)
    [​IMG]




    Draai het geheel om, het zal er zo ongeveer uit moeten zien.
    [​IMG]



    Tekening van het schema wbt motoren nummering, en hun draai richting.
    [​IMG]



    Sluit de stekkers van de regelaars aan op de motoren uitgang van de Naza volgens bovenstaand schema.
    [​IMG]



    De 920 KV motor van Dji.
    [​IMG]



    Voor het monteren van de motoren, gebruiken we de M3x8 boutjes.
    [​IMG]



    Monteer de stekkers van de motor in de richting van de regelaar.
    [​IMG]



    Doe dit met alle resterende motoren. Houd rekening met het schema!
    [​IMG]



    Bind de draden van de regelaars een beetje bij elkaar, zodat het niet buiten de platen van het frame komt.
    [​IMG]



    Het aansluitschema van de versitale unit, op de Nasa module.
    [​IMG]



    Sluit de breedste stekker van de vsen aan op de led ingang van de nasa. Op X3 komt de smalste stekker van de versitale unit. En eventueel de X1 en X2 voor de remote gain instellingen.
    [​IMG]



    Voor het monteren van de topplate gebruiken we M2.5x5
    [​IMG]



    Lijn de gaten in het topplate uit met de armen.
    [​IMG]



    Monteer alle boutjes op de juiste plekken.
    [​IMG]



    Belangrijk
    De plek van de accu kan verschillen, dit is erg persoonlijk, er zijn meerdere goede manieren. Dit is slechts een voorbeeld.

    Plak een stukje klittenband, voor het vastzetten van de accu.
    [​IMG]



    Maak een trekontlasting voor de solderingen van het powerboard.
    Bijvoorbeeld door een ty-wrap.
    [​IMG]



    Net als met de Naza controller en de accu, is het wegbouwen van de V-sen unit persoonlijk. Dit is slechts een voorbeeld en hoeft niet uw ideaal te zijn!


    Belangrijk:
    Let erop dat de draden nergens tegen aan schuren. Eventueel kunt u ze wat bescherming geven door middel van een sleeving en of cable wrap. Daar waar de draden in aanraking komen met het powerboard, of andere scherpe randen, kunt u deze (waar mogelijk) afronden met een stukje schuurpapier.



    Monteer de Versitale Unit door middel van dubbelzijdig (foam) tape, aan de onderkant van de achterzijde op het powerboard zodat de led naar de grond schijnt.
    De plaatsing is ook hier weer persoonlijk..
    [​IMG]


    Note:
    Het DJI frame is wel vrij laag aan de onderkant. Op deze manier heb je niet veel speling vanaf de grond tot de led van de versitale unit. Als je op erg oneffen terrein land, kan het zijn dat je op de led land. Houd hier rekening mee!
    Ik vlieg enkel op gras, en vlakke bestrating, dus hier heb ik geen last van.



    Schuif de regelaar iets naar achteren, zodat de kabels van de regelaar zonder strak te staan naar het powerboard loopt.
    [​IMG]



    Zet de regelaar vast aan de onderzijde van de arm, met behulp van tie wrap. Eventeel op een stukje faomtape.
    [​IMG]



    Leid de motordraden door de arm naar de regelaar toe, en sluit deze op de regelaar aan.
    Het geheel ziet er dan zo uit.
    [​IMG]



    Belangrijk:
    Het controleren van de draairichting van de motoren (zonder props),doen we later als klaar zijn met het instellen via de assistent software. Als u geen gebruik maakt van DJI motoren en of regelaars, of van regelaas en motoren ZONDER connector aansluiting, dan heeft u dat als het goed is al gedaan!



    Voorzie de lipo accu van wat klittenband.
    [​IMG]



    Plak de lipo op de bovenkant van het klittenband en doe de accu strap van DJI om de accu heen, zie foto.
    Sluit de accu pas aan, als u de props van de motoren hebt gehaald! het instellen in de assistent software gebeurt vanwege veiligheid zonder gemonteerde props.
    Zet altijd eerst de zender aan en dan pas de multicopter.

    Belangrijk:
    Vergeet niet de accu stekker te monteren op de losse draden van het power board!


    Sluit de accu aan en zet de accu vast met de Dji magic strap
    [​IMG]


    U bent nu klaar om de quad in te gaan stellen, met de Assistent Software!
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2012
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Voor de GPS update, en de nieuwe functies en instellingen van de nieuwe software zie de laatste post!

    Het instellen met behulp van de Assistant Software:

    Sluit de Naza controller en de versitale unit aan op de ontvanger, regelaars en eventueel de gimbal servo's volgens onderstaand schema. Zorg ervoor dat er geen propellors op de motoren zitten!
    [​IMG]

    Download de laatste versie van de assistant software. En de usb driver voor de Naza, en pak deze uit in een apparte map. Sluit de Naza via usb op je pc aan, en zet de multicopter aan. (door middel van accu aan te sluiten)
    Als Windows de driver automatisch wil installeren, klik je op cancel, en stuur je hem handmatig naar de map waar je net de software hebt uitgepakt. Voor Windows 7 cancel je dit ook, en voer je hem handmatig naar de map waar je de driver hebt staan. Of dubbelklik,"driversetup.bat" en volg de stappen.


    Bij het eerste gebruik van de assistant software zul je je moeten registeren. Je wordt vanzelf gevraagd bij het eerste gebruik of je al een account hebt, of dat je er een wil aanmaken. Volg de stappen op het scherm. Na activatie van je account via email kun je de software pas gebruiken. Het kan even duren voordat je de link in de email krijgt.


    Als alles goed is geinstalleerd, en de usb stekker zit via de computer op de versitale unit,zal de led van de v-sen groen oplichten. Het scherm zal er dan zo ongeveer uit zien.

    De betekenis van diverse meldingen:
    Mc output off= is de Naza module stuurt geen signalen naar de computer.
    Achter de control mode staat welke modes actief is. (in dit geval attitude)
    [​IMG]


    Controleer eerst of u de laatste soft-/firmware hebt.
    Doe dit door: Tool --> check voor updates.
    [​IMG]


    Is dit niet het geval, installeer dan de firmware update. (tools--> firmware update)
    [​IMG]


    Klik op "firmware upgrade", hij zal zoeken naar de firmware en deze downloaden ( step 1 ). Klik op "upgrade" en volg de aangegeven stappen. (step 2)
    [​IMG]


    Druk op het tabje "motormixer", als deze niet al actief is, en selecteer "quad- rotor X4" Mocht je een andere setup hebben , kies je hier natuurlijk je gewenste setup! Ook zie je meteen de volgorde van de motoren, en hun draairichting.
    [​IMG]


    Belangrijk
    Selecteer een vrij (leeg) model geheugen op uw zender. Kies als type besturing ACRO (vliegtuig). Zet alle trims in het midden, en gebruik geen subtrim, of mixers.



    Vervolgens gaan we naar het tabje "Tx Cali"
    Hier stellen we in:
    1: Reciever type (ontvanger type)
    Kies hier je type ontvanger "tradition" voor alle ontvangers behalve "d-bus", logisch gevolg als je een d-bus ontvanger hebt, kies je voor "d-bus".
    [​IMG]

    2: Cut off type (manier van starten en stoppen van de motoren.)
    Kies hiervoor "immidiately". Dit is veruit de meest gangbare manier, voor het starten en stoppen van de motoren.
    [​IMG]

    3: Command sticks calibration
    Druk op start. (rode omlijnde knop)
    [​IMG]

    De balkjes beginnen automatisch heen en weer te bewegen.
    [​IMG]

    Nu moet je de sticks in alle vier de uiterste hoeken drukken, zodat de software weet wat het maximale bereik ligt van de zender en de centerpunten.

    Houd er rekening mee dat:
    Throttle/Gas= Balkje van links =(gas laag) balkje naar rechts = (vol gas)
    Rudder/staart roer= Balkje gelijk met de stickbeweging van de zender (Links is links, rechts is rechts)
    Elevator/hoogte roer= Balkje links =hoogte roer laag, balkje rechts =hoogte roer hoog
    Aileron/rolroer= Balkje is gelijk met de stickbeweging (links is links, rechts is rechts )
    Mocht dit niet zo zijn, kun je met de knoppen "norm" / "rev" de functie omkeren. (norm = normaal, rev = reverse).
    Als alles goed is en werkt zoals het hoort, klikt u op de knop calibration finish.
    [​IMG]

    4: Sticks monitor (de eventuele kanalen voor de remote gains, maximaal 2)
    Voor deze functie te kunnen gebuiken heeft u minimaal en 6 of 7 kanaals zender nodig.
    Sluit op de X1 (en eventueel X2) ingang van de Naza op de vrije ontvanger kanalen aan. Wijs op de zender een draaiknop, een trimswitch of een (vrije) mixer toe op de betreffende kanalen. Zie ook uw boekje/manual van de zender. Als alles goed is ingesteld in de zender, zie je hier de waardes.
    [​IMG]

    Stel de eindpunten zo in dat het hele bereik van de slider gebruikt wordt. Het moet traploos regelbaar zijn, van de minimale waarde:
    [​IMG]

    Tot de eindpunten van de maximale waarde, Zodat dat het voledige bereik van de slider heeft.
    [​IMG]

    5: Control mode switch Manual/Attitude mode. (de 2 standen schakelaar voor het instellen van de vlucht modus)
    Neem voor deze functie een 2 standen schakelaar op de zender. (bv Flaps/gear, etc) En programmeer de eindpunten zo dat bij de ene schakelstand het balkje op de M komt.
    [​IMG]

    En in de andere stand op het balkje van de A.
    [​IMG]

    De fail save is ervoor dat de multicopter, bij geen signaal of heftige storing, automatisch land. Om dit in te stellen moet de ontvanger geprogrammeerd worden. Dit om bij storing of geen signaal een vaste positie uit te sturen op het kanaal van de geprogrammeerde "2 standen schakelaar". Niet iedere zender kan dit. Sommige zenders kunnen dit met een omweggetje. Kijk in de manual van uw zender, of doe een oproepje op 1 van de bekende modelbouwforums, of neem contact op met het service center van uw zender merk. En leg uw "probleem" uit..

    Stel de fail save positie zo af dat het balkje onder de fail save knop komt te staan. zie onderstaand plaatje.

    [​IMG]

    Als alles werkt zoals het hoort ga je naar het tabje "Autopilot".



    Autopilot

    In dit scherm stellen we de diverse waardes in voor het gedrag van de autopilot, De remote adjust, als je deze gebruikt.
    Pitch = beweging van voren naar achteren en omgekeerd
    Rol = beweging van links naar rechts en omgekeerd
    Yaw = het draaien om de as (de neus sturen).
    Vertical = De beweging van boven naar beneden en dit voor de altitude hold functie.

    [​IMG]


    Basic Gain:
    De bovenste waardes voor pitch, rol en hight (vertical) zijn allemaal van invloed op de "zelf stabilisering". Hoe hoger je de waardes zet, des te feller reageert de Naza op veranderingen, van buitenaf.

    Attitude gain = de reactie van de sticks op de multicopter in attitude mode ( hoe de multicopter reageerd op de sticks input).Hoe groter de waarde hoe actiever en sneller hij levelt nadat je de sticks hebt losgelaten. Langzaam stabileren, en slecht "remmen"gain is te laag.
    Ontstabiel, schudden, een "houterig" gevoel/gedrag"= gain te hoog.

    Standaard instellingen zijn (als u niet op "default" drukt):
    130 130 120 130
    120 120

    Standaard instellingen,als u wel op default drukt:
    1000 100 100
    100 100

    Belkangrijk:
    Op diverse fora's en plekken op het internet wordt de volgende setup als hele goede startpositie aangemerkt. Deze geeft meestal zowel bij rustig weer als tot windkracht 5, een prima vlieggedrag en hoogtelock..
    Ook voor deze F450 dus een prima startpunt:
    140 140 120 130
    120 120



    De remote gaines instellen (optioneel)
    Het beste kun je zorgen dat beide sliders van X1 en X2 in de sticksmonitor in het midden staan.
    Voordat je de X1 en X2 toewijst aan 1 van de 2 remote adjusts functies. Het voordeel is nu dat je zowel naar beneden, als omhoog bij kan stellen, en dat op neutraal stand je dus je beginwaardes hebt, als referentie. Dit doe je door naar het tapje "txcali "te gaan en de sliders van X1 en X2 door middel van de zender in het midden te zetten.
    [​IMG]


    Onder het tabje autopilot kun je de "basic gains" en de "altitude gain" op remote adjust zetten. Kies uit het drop down menu, het juiste kanaal om deze "remote gain" aan te passen. Je kan meerdere gains onder 1 (knop/schuif/trim/mixer, etc) zetten door dezelfde functie te kiezen bij de verschillende gains. Zie als voorbeeld ook onderstaande screenshot.
    [​IMG]




    Gimball
    Sluit de gimball servo's aan op de F1 en F2 poort van de Naza module

    [​IMG]

    Hier stellen we de volgende dingen in:
    1 gimball switch
    "On" voor aan (gimbal aanwezig), "off" voor uit. (gimbal niet aanwezig)

    2: serval travel limit
    -Max= maximale waarde, center is midden, en min is de minimale waarde
    -Pitch = naar voren en naar achteren kantelen
    -Rol = naar links en naar rechts kantelen

    Stel de waardes zo in dat ze vrij kunnen bewegen, en de servo niet verder wil dan dat hij mechanisch kan. (binden)
    Plaats de multirotor waterpas. Met de center waardes kun je nu de vaste hoek ten opzichte van de grond instellen.

    3: Automatic control gain
    Hier kun je de reactie instellen van de te corrigeren hoek. Hoe hoger de gain, hoe groter de hoek wordt. Stel dit zo goed mogelijk af. Zodat de hoek ten opzichte van de grond gelijk blijft (of zo klein mogelijk) ook al beweegt de multicopter. Met de opties "Norm" of "Rev" kun je de richting van compenseren veranderen. In het geval dat hij precies verkeerd om corrigeerd, kun je dit dus aanpassen.

    4:Manual control speed
    Hiermee stel je de snelheid van de servo's in, hoe groter de waarde, hoe sneller de servo zal werken/corrigeren. Probeer het verschil in beweging van de quadcopter en de gimball, ten opzichte van de grond, zo klein mogelijk te houden. Dit vergt nogal wat test werk, voordat je de beste setting gevonden hebt.

    Manual pitch control (handmatige hoek verstelling)
    Ook is het mogelijk om "manual pitch control " te hebben via X1. Hiermee kan je bijvoorbeeld een draaiknop toewijzen op X1, en deze gebruiken om tijdens de vlucht de camere van hoek te laten veranderen. Let wel dat u verder niets anders toewijst op deze functie!! Heel handig als u in de lucht foto's of films, wil maken met verschillende hoeken. Zo kan u tijdens de vlucht een foto maken van de grond, en later ook gewoon vooruit, of zelfs naar boven, of alles wat er tussen zit. Om toch nog wat variabele gains te hebben, kunt u het beste dan de "basic gains" voor "Roll" en "Pitch"op functie kanaal X2 zetten....


    Vervolgens ga je naar het tabje "Voltage "


    Voltage Monitor
    De Naza module heeft 2 stappen van lipo bescherming. De eerste stap is het snel knipperen van een rode led op de v-sen module, de tweede stap is het automatisch landen van de multicopter, dit is aan en uit te schakelen.

    [​IMG]

    In dit scherm stellen we de volgende dingen in
    1. protection switch
    On = lipo beveiliging actief
    Off = lipo beveiliging uit.

    2. Battery
    Current voltage. Hier staat de actuele spanning van de lipo. Wijkt deze af van wat je met de multimeter gemeten hebt, klik dan op calibration, en pas de waarde aan welke je op de multimeter gemeten hebt.
    Battery type. Selecteer hier het type lipo welke je gebruikt.

    3. First level protection
    No load : Vul hier de spanning zonder belasting in.
    los : Voltage daling tijdens het vliegen.
    loaded : De berekende waarde van de spanning tijdens de vlucht. Bij dit voltage zal de rode led gaan knipperen. Ofwel de eerste stap van de onderspanningsbeveiliging.

    4. Second level protection
    No load en los: Vul hier de gewenste waardes in, om bij loaded de gewenste spanning te hebben wanneer de tweede stap (automatisch landen) moet worden geactiveerd.



    Nu alles is ingesteld klik je met de muis op de "write" button. Alle ingevoerde waardes zullen opgeslagen worden en hierna kunt het programma sluiten.
    [​IMG]


    Haal de accu van de controller los, en Trek de usb stekker uit de V-sen module.
    U bent klaar met instellen..


    Belangrijk!
    We hebben nog niet gecontroleerd of de motoren in de juiste volgorde draaien!
    Gezien de DJI regelaars, en motoren met busjes, en stekkertjes geleverd word, is dit zeer makkelijk achter af, als laatste te doen. Gebruikt u andere regelaars, of soldeerd u de regelaars aan de motoren , kunt u dit beter van te voren doen!!
    Zie ook de diverse passages eerder, in dit verslag!


    Het controleren van de richting van de motoren:

    Belangrijk:
    Zet eerst de zender aan, en dan pas de Multirotor.

    Met de CSC commando kunt u de motoren starten.
    [​IMG]

    Start de de motoren en kijk of ze de goede kant op draaien.
    Dit doe je zonder props, met bv een stukje tape aan de motor te plakken.
    Draait een van de motoren de verkeerde kant op, dan kunt u heel makkelijk 2 van de 3 draden van de motor op de regelaar verwisselen. Het maakt niet uit welke 2 dit zijn.

    Pas als alle motoren de goede kant op draaien, kunt u de Multirotor uit doen,en dan de zender. Nu kunt u veilig de propellors monteren.

    Belangrijk:
    Meestal staat er wel bij of de props een links of een rechtsdraaiend model is. Maar soms ook niet. En das best lastig.
    Gelukig is hier een simpele standaard regel voor:

    De bolle kant van de propeller is de voorkant. Deze kant bepaalt welke kant de prop op moet draaien om lift te genereren. Houd u zich aan het schema van de motoren volgorde, en hun draairichting. Je plaats de prop welke past bij de draairichting van de motor! Eerst controleren of de motoren nummering klopt,en de draairichting van de motor, en dan pas de bijbehorende prop plaatsen!

    Hier een plaatje , hoe je kan zien wat de "voorkant" van een prop is.
    [​IMG]


    belangrijk:
    Lees ook even de side note met betrekking tot de DJI meegeleverde props!
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2012
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    De eerste vlucht, en het fine-tunen van de multicopter

    Nu alles ingesteld is, is het tijd voor de eerste vlucht en als deze goed is verlopen, het fine tunen van uw multicopter.




    De eerste vlucht: (in Atti mode)

    - In Atti mode knippert er een gele led. (zie ook de led codes voor een uitgebreide uitleg!)
    - Zet uw zender aan, dan pas sluit u de accu aan op uw Multicopter.
    - Start de motoren door middel van een van de 4 mogelijke CSC / CSG / Command Stick Combinations.
    - Na het starten van de motoren, geeft u langzaam gas, maar niet genoeg om los te komen. (Maar wel boven de 10%)
    - Geef nu iets meer gas , zodat de multirotor "licht "begint te worden,en test voorzichtig eerst alle bewegingen
    - Als alle testen wbt bewegingne goed zijn gegaan, geeft u meer gas totdat de multicopter los komt van de grond.
    - De multicopter zou bij half gas zijn "hoogte lock" moeten hebben.
    - Bij meer dan "half gas", zou hij moeten stijgen, en bij minder dan "half gas" zou hij moeten dalen.








    Het fine tunen van uw multicopter

    Stel de gain bij met kleine stapjes. Maximaal 10 tot 15% per keer.
    Een goede basis gain om mee te beginnen is:

    140 140 120 130
    120 120




    Wat algemene info:

    Lastig is te zien wanneer de gain te laag is, dat vertaalt zich als een "dweilig" gevoel. De multicopter reageert niet lekker. Of is lastig onder controle te krijgen. Hij schiet door op bewegingen, en laat zich lastig "level"te krijgen.


    Een te hoge gain, is wel makkelijk te zien. Hij zal gaan occileren.Dit betekend heen en weer bewegen. Dit kom omdat hij dan teveel corrigeert, en hij dus door schiet naar de andere kant. Ook dit word weer te sterk gecorrigeerd, en zo zit je vast in dit cirkeltje. Zeker als je veel te veel gain hebt, kan hij echt onbestuurbaar worden!

    Een goede gain is eingelijk gewoon zover doorgaan tot hij net occileert (3 tot 5 keer per seconde), en dan 15 tot 20% terug dat hij niet meer zichtbaar occileert.
    Pas dit vervolgens toe op alle assen...


    Baic Gains:
    De bovenste waardes voor pitch, roll en height zijn allemaal van invloed op de "zelfstabilisering". Hoe hoger je de waardes zet, des te feller reageert de Naza op veranderingen, en hoe meer hij deze wil "tegenwerken"

    Met de onderste waardes voor pitch en roll en de waarde voor yaw kun je instellen hoe fel de multi reageert op je eigen input via de zender

    Attitude gains:
    De reactie van de sticks op multicopter in attitude mode.
    Grotere waarde voor actiever, en sneller levelen na dat je de sticks los gelaten hebt.

    Langzaam stabilizeren,en slecht "remmen" = gain te laag
    onstabiel,Schudden, een "houterig" gevoel= gain te hoog

    Height gains:
    Dit is de gain voor de "hoogte lock" functie. Pas deze zo aan dat de multicopter tijden een route vliegen , zo weinig mogelijk hoogte verschil laat zien. Standaard staat deze behoorlijk goed, maar als je een zelfbouw hebt, of je hebt hem zwaarder, zou het nodig kunnen zijn deze aan te passen... Het is evne kiken naa rwelke kant dit moet. Verstel hem in een richting, word het erger, dan moet hij de andere richting op, word het beter?, dan ben je goed bezig.





    Zelfcentrerende sticks ?
    Gas in het midden is "altitude hold" in Attimode:
    Nu staat mijn gas op een ratel/schuif). Lastig, "gokken" wat precies het midden is. Nu had ik dat opgelost door wat "expo" te geven op de zender, zodat hij minder gevoelig is rond het midden... En af en toe alels evne los, en kijken of de led ook 1x knipperde, zo keek ik of het gas in het midden stond... Beetje omslachtig, maar het werkte wel....

    Maar toch miste ik iets... Met het gemak van bouwen, rond vliegen, en afstellen, was het gas toch wat anders dan de rest.... Wat minder gemakkelijk... Zeker nu met de gps add-on ook getest is..

    Gezien ik voor nu enkel de "Atti mode" gebruik heb ik eens een idee-tje waar ik al een paar dagen mee liep in de praktijk uitgevoerd:

    Ik heb vandaag mijn zender weer terug gebouwd naar centrerende sticks!
    OMG! wat is dat relaxt vliegen! ZA-LIG! Doordat de stick zelfcentrerend is, is hij heel makkelijk te regelen qua hoogte! Wat een feest.
    Ik wil niet meer terug naar de schuif of ratel! Jammer dat voor de vliegtuigen, en heli's "iets" anders ligt, maar voor de multicopter, ZALIG! Echt je moet het eens proberen, om het te ervaren... Pure fun! Het voelt allemaal zo natuurlijk aan... Sluit nu helemaal aan bij de rest van de gedragingen.... Een dikke plus!

    Belangrijk:
    Houd natuurlijk wel rekening met het feit dat het wat lastiger is met disarmen, of even snel op de grond zetten.
    Spontaan wegvliegne zal hij niet doen. Immers,in het midden blijft hij op hoogte, dus de motoren draaien wel maar hij stijgt niet tot nauwelijks op,(minder dan 2cm) en blijft gewoon bij de grond....

    Het is even wennen, met landen, even 4 tellen de stick naar benee houden ze zijn disarmd...
    Hoewel ik ze nu ook extra op een switch heb staan, net als met de heli (th hold) Dat heb ik altijd , ook al op mijn vliegtuigen, dus eenmaal dat aangewend is het niet zo raar hoor... Hoewel een nokje op de zender beter zou zijn, dan "voel" je hem ook in het midden... Voor nu gebruik ik dit eerst evne om te zien hoe het bevalt
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2012
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Props testen:
    Ik heb de beschikking gekregen over Graupner E props in de volgende inch maten:

    8x5 inch
    9x5 inch
    10x5 inch
    11x5 inch

    Dji f450 artf set, met de Dji naza controller, en 3s 2200mah 25c accu, weegt vliegklaar 960 gram.
    Payload: Hobbyking power analyzer weegt 136 gram, totaal dus 1096 gram.

    Belangrijk:
    Hoewel de power analyzer redelijk nauwkeurig is,en achteraf door mezelf iets is aangepast, wijkt hij wel iets af. Maximaal een halve ampere, op 20 ampere. Dit heb ik getest met mijn (gecalibreerde) fluke meter(s). Dit geeft uiteindelijk een afwijking van "slechts" 2,5 procent.
    Niet erg belangrijk omdat ALLE metingen met DEZELFDE meter en accu zijn gedaan. Dit op dezelfde dag, en dus weersomstandigeheden. Dit alles binnen een tijdsbestek van minder dan 5 minuten.. Hierdoor zijn de resultaten gelijk, en de afwijking constant. Zodoende dus prima te gebruiken voor de test.



    De test opstelling:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]





    Vlieg eigenschappen

    Met de 9x5 was de quad stiller, maar een stuk trager.Opspinnen ging iets vlotter. En de gain kon een stuk hoger. Wat ook een nog iets stabilere quad opleverde dan met de 10x5 prop. Prima voor wind stil weer... Correcties gingen traag,en het draaien om de as (yaw) verliep ook langzaam...

    Met de 10x5 props is het ideaal vliegen, zeer hoge stabiliteit. Vlotte besturing, en de yaw rate is naar behoren, ook met windkracht 4 is het nog prima vliegen op att mode!

    Met de 11x5 prop moest de gain wat omlaag. Correcties op de yaw , gingen vrij snel. Wel was het veel instabieler. Ik vermoed dat de props, in elkaars luchtstroming kwamen, en zodoende elkaar tegen werkten... Het opspinnen koste meer moeite dan met de 10x5 props.


    Stroom opname
    Stroom verbruik gemeten op 1,50 meter hoogte in att. mode, op een 3s 2200mah 25c lipo.

    8x5 prop Niet getest bij afwezig heid van een 4s lipo. (de 8 inch is dus enkel voor een 4s lipo!)
    9x5 prop 12,9 Amp.
    10x5 prop 11,6 Amp
    11x5 prop 12,6 Amp

    Conclusie, de 10x5 inh Graupner E prop is de winnaar, op zowel verbruik, als vlieg eigenschappen.





    Update 24-11-2013

    Bij het meten is gebruik gemaakt van een Unisens module op een f450 dji quad, met gps. Beide testen zijn gedaan met een 3s 3200mah rc python plus accu, achterelkaar, (dus in een tijdsbestek van minder dan 15 minuten op dezelfde dag zelfde plek, zelfde weer, zelfde temperatuur) )en heb het gemiddelde genomen van 5 metingen, onderling waren de afwijkingen minder dan 0,1 ampere. De metingen zijn om en om genomen, om zaken als opwarmen en efficiëntie te vermijden.. Als er al een afwijking in zat is deze constant geweest,en dus prima bruikbaar voor een vergelijkbare en eerlijke test.

    Gemfan 10x5 carbon versterkt (multirotorparts) versus Graupner E prop:
    Lijken identiek komen goed gebalanceerd, net als de graupners, (echter dien je altijd na te balanceren op bv een DU-BRO balancer!) Ze zijn goed stijf en voelen degelijk aan. Voelen hetzelfde en vliegen prima Ze zijn echter een heel stuk voordeliger!, maar op onze quad iets minder efficient. Nu zegt dit niet zoveel, het kan best zijn dat ze bijvoorbeeld met wat meer payload weer zuiniger zijn. Met full climb doen ze niet voor elkaar onder wat betreft het aantal ampères wat het trekt..

    Getest met een 3200mah 3s accu op hover:
    (unisens voor amperage telemetrie, dus NIET met de set zoals boven op de foto te zien is!)
    Gemfan= 11,4amps
    Graupner 10,5 Amps




    Belangrijk, past iedere prop op mijn motor???:
    Houd er rekening mee, dat het zo kan zijn dat een prop niet meteen past!
    Dit zie je veel bij vliegtuigen, en ook bij multicopters, is dit geen uitzondering! (we gebruiken inmmers vliegtuig props)
    Het is belangrijk dat u kijkt wat propmaat is van uw prop meenemer, en wat de asgat is van uw prop.
    Mocht het propgat te klein zijn heb je hier ruimers voor. Ga niet boren want dat werkt niet!!!
    Is het gat te groot, gebruik dan reducers/sleeves.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2013
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Diverse filmpjes, en uitleg op film:

    Filmpje van de maiden flight..:
    Bekijken op 720P Niet in 1080i/p

    Telefoon opname van geluid klopt niet, dat is in het echt heel anders, die hoge fluittoon, en wind geruis hoor je dan eigenlijk niet.
    Heeft mijn telefoon altijd last van met Bl motortjes... Mijn hd camcorder heeft daar geen last van...




    Fototje, jamer van het wegvallen van de details.. zo blijft er "niets" over van de echte foto...
    [​IMG]



    Hier nog even een forward flight testje...


    Bekijken op fullscreen, en dan kiezen voor 720P voor het beste resultaat ;)

    Helaas te weinig tuimte, maar hij pakt snel snelheid op, en dat in atti. mode....
    Valt me niets tegen!




    Ook gewoon even rustig gevlogen. Staan vele objecten, dus kon niet te gek gaan doen...



    Gain instellen, voorbeeldje van te hoge gain, te lage gain, en goede gain..
    Lastig is te zien wanneer hij te laag is, dat vertaalt zich als een dweilig gevoel. Goede gain is eingelijk gewoon zover doorgaan tot hij net occileert (3 tot 5 keer per seconde), en dan 15 tot 20% terug dat hij niet meer zichtbaar occileert.
    Pas dit toe op alle assen...





    Vliegen in dikke straffe wind... Nu met de keycam.. Moet wel even betere tape hebben, de cam crashte naar beneden en de quad vloog rustig door...
    Maar ook met veel wind, en harde vlagen, prima bestuurbaar..

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    GPS Update

    De gps wordt verpakt in dit doosje
    [​IMG]



    De inhoud van het doosje
    [​IMG]



    Het geheel uitgepakt
    [​IMG]



    Zorg dat je de volgende onderdelen hebt
    [​IMG]



    Centreer dubbelzijdig stukje tape op de aluminium houder
    [​IMG]



    Centreer de houder op de onderkant van de gps antenne
    [​IMG]



    Belangrijk
    De gps module bevat ook een kompas. Deze reageert op alles van ijzer en/of ijzerhoudende materialen en of voorwerpen.
    Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je bij de montage, van de gps, geen montage materiaal gebruikt waarin ijzer zit verwerkt. Dit omdat het de werking van het kompas kan verstoren. Veilige materialen zijn: Non ferro metalen, zoals goud en zilver, platina, diamant, maar in ons geval waarschijnlijker alluminium, rvs, carbon, nylon.....
    Monteer de module ook niet te dicht bij elektronische apparatuur, zoals motoren, regelaars waar spoelen en of magneten inzitten.



    Zoek een plekje voor het voetje van de module
    [​IMG]



    In mijn geval heb ik voor nylon boutjes en alluminium ringetjes gekozen.
    [​IMG]



    Met een proxon de te lange boutjes ingekort.
    [​IMG]



    Vanuit een andere hoek gezien
    [​IMG]



    Belangrijk
    Zorg er geod voor dat het carbon staafje goed in de beide houders zitten. Lijmen of kitten of epoxie is een prima middel. Persoonlijk houd ik het liever demontabel en heb ervoor gekozen een klein stukje glasvezel versterkt tape te gebruiken, hiermee zit het stevig vast, maar blijft het demontabel. Wel zo prettig! Doe dit aan beide zijden van de pootjes en druk deze stevig vast in de houder.



    Klein stukje glasvezel om het carbonnen pootje van de gps houder.
    [​IMG]



    Maak ruimte vrij voor de aansluiting van de gps module op de Nasa controller (exp.)
    Zie ook het aansluitschema
    [​IMG]



    Steek de stekker van de gps module in de Nasa controller
    [​IMG]



    Werk de bekabeling netjes weg, zodat deze niet in de propellors kan komen.
    [​IMG]




    Monteer alles af, en werk alles netjes weg, en dat zou er ongeveer zo uit kunnen zien.
    [​IMG]




    Detail opname van de gemonteerde gps.
    [​IMG]




    BELANGRIJK:
    Zorg ervoor dat de pijl naar voren staat, dit is ook te zien aan het punt waar de kable uit de gps unit komt. Deze moet nar voren wijzen.


    Sluit de Nasa module aan op je pc, via de usb kabel en start de Nasa software op.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het instellen van de gps in de assistent software



    Belangrijk
    De nieuwe software (benodigd voor het instellen van de gps module) verschilt niet zo heel veel van de vorige versie, heb je geen gps dan sla je de stappen waarin de gps voorkomt over, dit geld ook voor bepaalde instellingen waar de gps deel van uit maakt. Failsave opties, etc

    Voor het instellen van de diverse flightmodie maak je gebruik van een drie standen schakelaar. Bij het hebben van geen gps kun je de middenste stand gebruiken voor remote failsave.
    In het geval dat ej geen gps hebt, ziet de Nasa module dit automatisch. Indien je in de software aangeeft dat hij in gps mode zit, zal hij automatisch naar "Atti"mode gaan. Dit is in de software niet te zien, maar werkt wel zo.
    Ik vermeld alleen de schermen welke anders zijn dan de vorige versies van de software of de functies die specifiek met de gps/ kompas te maken hebben.




    Mounting:
    Hierin vul je de gegevens in voor wat betreft de plaatsing van de gps module
    [​IMG]




    TX callibration
    Bij punt 5 stellen we onze drie punts schakelaar in. Het midden van de schakelaar moet op punt a komen (atti mode), de andere twee standen respectievelijk op gps (atti mode+ gps) en m ( manual mode).


    Hier stel je het midenpunt van de schakelaar in
    [​IMG]


    Hier stellen we de end point van de schakelaar in op gps mode
    [​IMG]


    Als laatste de andere end point op de m
    [​IMG]





    Autopilot
    Nieuw is optie nummer 2 als je een gps hebt, kun je kiezen tussen landen of go -home end landing.
    Het enige nieuwe is dat je nu kan kiezen dat de multirotor automatisch naar zijn begin positie terug keert, bij de optie "landing" zal hij gewoon direct gaan landen.
    [​IMG]



    Intelligent orientation control
    Door middel van het kompas hebben we enkele leuke opties gekregen "homelock" "courslock" en "off" deze bedien je met de remote switch op ingang x2 van de Nasa module. In mijn geval gebruikte ik eerst de X2 als tweede remote gain instelling. Er is geen andere manier om deze functie te gebruiken dan X2. Kortweg het schakelen van deze functie gaat via X2, zorg ervoor dat je X2 dan ook niet gebruikt als bijvoorbeeld remote gain.



    Stel de end points (uiterste waarden) van de schakelaar zo in dat het midden van de schakelaar op courslock staat, de andere twee punten op home lock en off.


    Instelling van de schakelaar op home lock
    [​IMG]


    Het middenpunt van de schakelaar op courselock
    [​IMG]



    Het andere uiterste schakelpunt van de schakelaar op off
    [​IMG]





    Courselock:
    Hiermee heb je de zogenoemde"carefree"functie, ofwel een virtuele neus. De virtuele neus blijft altijd naar voren staan, onafhankelijk van waar de echte neus is. Zolang je de multicopter voor je hebt, is de besturing altijd hetzelfde. Van je af is naar voren, links is link, rechts is rechts, en naar achteren is naar achteren. Ook al draai je express de multicopter 45, 90 180 etc graden. De besturing blijft hetzelfde zolang je multicopter voor je is, erg handig met bijvoorbeeld video opname maken.



    Homelock:
    Bij activatie van homelock, trekt hij een lijn van het startpunt (daar waar je opgestegen bent) naar waar je nu bent, en dat is dan de richting van de virtuele neus.
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2012
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het werken met de GPS en Compas, en de bijbehorende mogelijkheden.





    Calibratie van de gps en compas module.

    Belangrijk
    Zorg ervoor dat je bij de callibratie niet te dicht in de buurt bent van magnetische straling, grote metalen opjecten, hoogspanningsleidingen en andere soort gelijke opjecten. Vlieg ook niet in deze gebieden. Dit kan de werking van de gps en kompas verstoren. Vertrouw nooit alleen op de gps of kompas, zorg voor een spotter of vlieg niet buiten gezichtsveld.




    Plaatje uitleg horizontaal en verticaal om je as draaien:
    [​IMG]




    1:
    Beweeg de schakelaar voor het instellen van de vlucht modie (atti mode + gps/atti mode/manual) 6 tot 10 keer tussen positie 1 en positie 3.
    Een gele led zal continu branden.

    2:
    Pak de quad in je handen en zorg ervoor dat je hem horizontaal vast hebt (zoals hij normaal vliegt, bovenkant boven, onderkant onder) draai langzaam een rondje om je as, totdat de groene led brand.. (zie ook de afbeelding plaatje 1)

    3:
    Pak de quad verticaal beet ( X arm(en) naar boven, X ar(men) naar beneden, X arm(en) aan de zijkanten) en draai wederom een rondje om je as, de groene led zal nu uit gaan.. (zie ook de afbeelding plaatje 2)


    4:
    Als de led uitging is de calibratie succesvol verlopen, als de rode led knippert moet je de procedure opnieuw doen.
    Het is mogelijk om dit direct weer te doen, door weer 1x te wisselen tussen positie 1 en 3. Maar soms werkt dit niet, en is het beter de accu los te maken, en helemaal opnieuw te beginnen..


    Tip:
    Soms gaat het wat lastig om in calibratie mode te komen

    -Schakel van positie 3 en 1, als van 1 naar 3 niet lukt.
    -Schakel van positie 1 en 3, als van 3 naar 1 niet lukt.
    -Beweeg 10 snel achtereen van positie 1 en 3, en wacht hierna even een 2 tot 5 seconden.
    -Beweeg 10 snel achtereen van positie 3 en 1, en wacht hierna even een 2 tot 5 seconden.
    -Beweeg AL TIJDENS OPSTARTEN van de naza tussen positie 1 en 3 voor een keer of 10.
    -Beweeg AL TIJDENS OPSTARTEN van de naza tussen positie 3 en 1 voor een keer of 10.






    Led codes met betrekking tot het Gps/Compas:

    De led zal knipperen, en wisselen tussen de kleuren. Dit om aan te geven in welke mode je zit, en hoeveel gps satelieten hij gevonden heeft. Hoe meer satelieten hij heeft, hoe nauwkeuriger de GPS zal zijn. Vanaf een 7 satelieten zal er geen rode led meer tussen zitten en heb je een goed signaal.



    Een overzicht van de led codes:
    [​IMG]



    Belangrijk:
    Het kan zijn dat na een tijdje, je het gevoel hebt dat hij beter zijn positie vasthoud, dan dat hij deed toen de rode led net uit ging.(dus bij 7 gevonden sattelieten) Dit is prima mogelijk, omdat er meestal wel meer dan 7 satelieten te vinden zijn. Hoe meer hoe nauwkeuriger, weten we al. Met mijn gsm, en andere gps houdende apparaten,, heb ik ook heel vaak 8 of soms wel 10 satelieten. Echter die laatste 2 tot 3 satelieten duren wel erg lang in verhouding met de eerste 7. Soms heb je plekken dat ik er 9 heb, en sommige stukken krijg ik er niet meer dan 7.
    Je hebt met deze module totaal geen indicatie meer na deze 7 gevonden sattelieten, of hij er toevallig nog een paar extra heeft kunnen vinden...
    Daarnaast kan het zo zijn dat het op een bepaald stuk wel 9 of 10 hebt ,en ergens anders "maar" 7. Of nog minder, als je tussen gebouwen en bergen, zit. Houd dus rekening met de led codes! Want de ontvangst kan erg verschillen!








    Afwijking in het "recht-uit" vliegen, met aangesloten gps/compas module.

    Het is mogelijk dat er een kleine afwijking zit in het recht uitvliegen. Dit kan meerdere oorzaken hebben, en duidt niet op een defect. De oplossing is vrij simpel. Verdraai de richtng van de module.

    Vliegt de quad naar links ?,verdraai dan de module iets naar rechts. En dit geld natuurlijk ook andersom. Hiermee corrigeer je de vliegrichting. Wijkt na het verdraaien teveel af naar de andere kant ? Zet dan hem weer iets terug. Net zolang dat hij recht vliegt, of dat je er tevreden mee bent.
    Zie ook onderstaand plaatje voor iets meer uitleg.


    [​IMG]










    Uitleg gebruik van Intellegent Orientation Control


    Course lock gebruik:
    1. Opslaan van neusrichting
    a. automatisch: multirotor, slaat de neusrichting op in 30 seconden. Neus moet de eerste 30 seconden dus in dezelfde richting wijzen. De groene led knippert snel, als hij de neus positie opgeslagen heeft.
    b. handmatig: Beweeg de x2 schakelaar 3 -5 keer snel tussen off and course lock. De groene led knippert snel, als hij de neus positie opgeslagen heeft.

    2. Vliegen in course lock:
    Nadat je de neus positie hebt opgeslagen in stap 1, en de multi rotor is in atti of gps atti mode, schakelaar x2 naar course lock. Je vliegt nu in course lock mode.

    3. Verlaten van course lock mode:
    a: schakel x2 naar de uit positie (beste manier)
    b: Schakel over op manual mode.

    4. Opnieuw gebruiken van course lock:
    Schakelaar x2 op uit, vluchtmodus schakelaar naar atti of gps atti, dan schakelaar x2 naar course lock.






    Homelock gebruik

    1. Sla je begin positie op:

    a. automatisch, wacht met opstijgen totdat er 6 of meer satelieten gevonden zijn (zie ledcodes) dan slaat hij automatisch je positie op.

    b. Handmatig, als er 6 of meer satelieten gevonden zijn (zie ledcodes) schakel je x2 tussen courselock of home lock, of als je een 2 positie schakelaar gebruikt tussen off en home lock 3 -5 X. Een groene led zal knipperen als je home positie opgeslagen is.


    2. Homelock gebruiken :
    Schakel x2 schakelaar naar homelock. Dit werkt alleen als er voldaan is aan de volgende dingen.
    - Home positie is correct opgeslagen.
    - 6 of meer satelieten zijn gevonden.
    - je bent in gps atti mode.
    - Multi rotor is meer dan 10 meter verwijderd van het opgeslagen home point.
    Tijdens homelock knippert de led langzaam geel en groen.


    3. Beeindig homelock:
    Er zijn drie methodes.
    1: Schakel x2 naar de uit positie (beste manier).
    2: Schakel vlucht mode schakelaar naar manual mode.
    3: Vlieg de multirotor, binnen 10 meter van het opgeslagen home point.

    4. Opnieuw gebruiken van homelock:
    Schuif de x2 schakelaar naar de uit positie. Als hij voldoet aan de 4 punten genoemd in stap 2, schakel dan x2 schakelaar naar homelock.




    Schematische uitleg en bijbehorende besturingen, met gekoppelde zender commando's:
    [​IMG]








    Failsave: go home and landing

    Als je deze optie gebruikt,en je zit onder de 20 meter, zal de multi copter eerst naar ongeveer 20 meter hoogte gaan. Vervolgens naar het opgeslagen homepoint vliegen, en dan pas landen.
    Als je hoger zit dan 20 meter, zal hij direct door vliegen naar het opgeslagen homepoint om vervolgens te gaan landen.




    Schema van het RTH gebruik:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2012
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Diverse GPS filmpjes


    Loiter filmpjes: (ofwel gps vliegt op zich zelf, zonder input van de zender)

    F450, naza met gps in harde wind!

    Watch @720P @ full screen!



    .
    .
    .
    .
    .

    .
    .
    .
    .
    .








    Return To Home (RTH)








    WeedWacker ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Filmpje met een onboard go pro cam en GPS:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik bouw nog wel eens een quad in opdracht.
    Dit gaat tegen onkostenvergoeding en een vrijwillige "bouw bijdrage"... (pm voor meer info!)

    Hier een maiden van zon bouwsel:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. dickgerritsen

    dickgerritsen

    Lid geworden:
    26 dec 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Munstergeleen
    Autopilot en antenne ontvanger graupner.

    Met dank aan dit bouwverslag aardig op weg gekomen. De quadcopter gebouwd en een paar testvluchtjes gemaakt. Door schade en schande wijzer geworden. Zit nu met 2 vragen:

    Autopilot Naza: Het lukt me met geen mogelijkheid de autopilot fine te tunen. Zodra ik een setting wijzig wordt deze rood weergegeven. Altijd een slecht teken. Op geslagen wordt de setting dan ook niet. Blijft op default staan: 100%. De quadcopter geeft nu een dwijlerig gedrag te zien.

    Het afstellen van de autopilot heeft toch niets te maken met een extra kanaal dat moet worden aangesloten? Ik heb iniddels wel de reactietijd van de zender (een graupner) van 2 op 1 kunnnen zetten (nog niet getest wat het effect is).


    Antenne ontvanger graupner: De antenne van de ontvanger van de graupner ben ik kwijt geraakt. Weggeslagen tijdens een crash denk ik. Inmiddels zelf iets van een antenne gemaakt. Of deze goed werkt betwijfel ik, ik heb de indruk dat de quad nog al eens in failmode komt. Hoebelangrijk is de antenne die door de leverancier wordt verkocht? Hoe kan ik zelf een beter alternatief maken dan dat ik nu heb gedaan?

    Alvast bedankt voor ieder die meedenkt.

    ....motorrijden is makkelijker dan vliegen....
     
  14. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Hallo Dick,

    je Naza staat op dat moment in failsafe. Zorg dat je zender aanstaat, en de Naza in de modus Manual, Atti of GPS. Als je de waarde verandert wordt hij rood, zodra je op de knop write drukt wordt de waarde verandert en is hij ook niet meer rood.
     
  15. Stealth17

    Stealth17

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    53
    Bedankt voor dit uitgebreide bouwverslag Emile! Mijn pakket zou vandaag of morgen moeten arriveren en ik zit nu nog met een paar vragen:

    1. In de DJI Handleiding noemen ze een aantal tools:
    - Screw glue - is dat Loctite? En zo ja, welke raad je aan?
    - Soldeerbout - welk wattage is het best voor deze build?

    2. In je bouwverslag noem je hotglue, tape, of kit, om soldeerpunten te isoleren. Ik ben hier niet bekend mee. Wat kan ik het beste gebruiken en waar is dat verkrijgbaar?

    3. Ik zag dat je gyropads gebruikt om de Naza op te hangen. Wat zijn gyropads?

    Excuus voor de vele vragen, maar het is de eerste keer en ik ben een complete beginner ;).

    Groeten,
    Michiel
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ja lockbond blauw is prima, en is in een klien flesje te koop bij praxxis en gamma.
    Borgt wel, en is normaal los te krijgen...

    hotglue is hete lijm.(xenos 5 euro graaibak, action etc), Ik isoleer ze voor mezelf niet, maar het is beter het wel te doen, plastidip werkt ook..

    Naza heeft plakkers bijgeleverd. Kan je gewoon gebruiken, anders dik stug faom werkt ook prima.
     
  17. Stealth17

    Stealth17

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    53
    Ok thanks voor je snelle antwoord! En de soldeerbout? Wat(t) heeft je voorkeur?
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Met een 40 tot 50 watt red je het wel.. Zelf heb ik een 48watt velleman, en die kan alles to iig 14awg draad. 12awg is lastig met de connectoren op je lipo...

    Mijn Weller wtcp 2002 van ook 50 wat doet dat dan wel weer prima op 12 awg (is ook iets andere prijsklasse!)
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx..Johan, ;) ik was net aant zoeken naar dat draadje..om dat evne in me edit te posten...
     

Deel Deze Pagina