Psygho (Emil)
Forum veteraan
Lees dit eerst! Belangrijke informatie!
Belangrijkste kenmerken van de Naza module:.
De dJI Nasa is een speciaal voor de multicopters ontwikkeld autopilot systeem, het heeft een perfecte autolevel functie, en altitude holding. Wat het vliegen met Rc multi rotors een stuk makkelijker en leuker maakt. De Naza kan gebruikt worden voor verschillende types multicopters.
De naza module heeft een aansluiting voor een gimbal, en de mogelijkheid tot remote besturing van de hoek van de gimbal tijdens de vlucht!
Ook is er een fucntie dat je de "general gains" van de naza (heeft invloed op de zelf stabilisering) ook remote kan aanpassen. Zo kun je tijdens de vlucht in alle weers-omstandigheden (wind) de optimale stabiliteit hebben. Hiervoor is wel minimaal een 6 kanaals ontvanger nodig. Een 7 kanaals is aan te raden, als je volledig gebruik wil maken van deze remote functies.
Juni 2012: Gps Update, en software /firmware update:
In juni 2012 is er een Gps/compas upgrade module bijgekomen. Hiermee kan de multirotor op zijn plek blijvne hangen en kan je gebruik maken van verschillende faisafe opties, waaronder de zo gewilde "return to home". Om dit mogelijk te maken is er ook een stukje nieuwe software, en firmware bijgekomen.
Momenteel kan je dus gebruik maken van de 2 versies van de software. Hoewel je zonder gps ook de nieuwe software kan gebruiken, zitten hier wel een paar haken en ogen aan. Globaal is er niet veel veranderd, en zijn de schermen gelijk gebleven.
In de gps update post, refereer ik ALLEEN naar de dingen welke anders zijn, of waar je meer mogelijkheden hebt gekregen om het een en ander in te stellen. Wil je dus gebruik maken om je Naza zonder gps in te stellen,met de software voor de GPS, kijk dan even voor de extra instellingen, en mogelijkheden, naar de gps update posts, hier iets meer naar onderen.
De opbouw is vrijwel gelijk gebleven, dat een complete nieuwe manual voor de GPS software versie niet nodig was... Alvast bedankt.
Nasa controlmodi:.
De Nasa module heeft twee controlmodi, welke via de zender (mbv een schakelaar) instelt.
Dit is de "Attitude" mode en de "Manual" mode.
Je kan zelfs tijdens het vliegen wisselen tussen de verschillende modi. Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen deze twee modi.
In GPS Atti mode: (alleen me toptionele aangesloten gps upgrade module)
-Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
-Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
-Gps lock
-Return to home , als failsafe optie.
-Care free funtie
-Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
-Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
-Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
-Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.
In Atti mode:
-Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
-Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
-Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
-Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
-Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
-Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.
In Manual mode:
-Geen maximale hoek, maximaal verschil in hoeken 200 graden per seconde, op alle assen.
-Niet zelf stabiliserend als je de stick loslaat, of in het midden zet.
-Geen "altitude lock".
-Diverse opties programmeerbaar, wat betreft liposave en failsave.
-Super wendbaar, dus ideaal voor snel vliegen en stunts. (flips, looping, barrels, etc)
-Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6meter per seconde.
Voorzorgsmaatregelen / belangrijke informatie:
-Selecteer een vrij (leeg) model geheugen op uw zender voor uw Naza multicopter.. Kies als type besturing ACRO (vliegtuig). Zet alle trims in het midden, en gebruik geen subtrim, of mixers!
-Ontkoppel de regelaars en accu, en alle propellors als je bezig gaat om het systeem in te stellen, dan wel te fine tunen.
-Monteer de Nasa controller niet op de kop.
-Bij het monteren van een andere ontvanger, moet je de Nasa opnieuw opstarten en de "TX calibration" doen.
-In de "TX" calibration van de Nasa software:
Gas stick (throttle) slider naar links is multi rotor naar beneden, slider naar rechts is multi rotor omhoog.
Richtings/staart Roer (Rudder) slider links is de neus van de multi rotor naar links, slider naar rechts is neus multi rotor naar rechts.
Hoogte Roer (Elevator) slider naar links is multi rotor naar achteren, slider naar rechts is multi rotor naar voren.
Rolroer/vleugel Roer (Aileron) slider naar links, is multi rotor naar links, slider rechts is multi rotor naar rechts.
- Altijd eerst de zender aan dan pas de multi rotor aan. Na het vliegen, eerst de multi rotor uit en dan de zender uit.
- De aansluitingen van poort F1 en F 2, zijn voor de gimball servo's. Sluit hier geen regelaars op aan!!
- Zet de failsave positie niet onder 10 % gas, of aan het einde van je gasstick bereik.
- Lipo onderspanningsbeveiliging zit er niet voor niets op, land zo snel mogelijk.
- Een rode knipperende led, is de "lipo safe waring", land zo snel mogelijk.
- Na het aansluiten op de accu, start het systeem met een zelfdiagnose. Beweeg tijdens deze test, de sticks van de zender niet.
-Zelf diagnose led volgorde, als alles goed is bevonden en er geen problemen zijn:
rood groen geel, rood groen geel, rood groen geel, groen groen groen groen.
Aansluit schema van de Naza module:
Verklaring aansluit schema van de Naza module:
Uitleg van de knippercodes van de versatile unit (v-sen)
CSG/CSC Codes. Commands Stick Combinations
Manieren om een CSG/CSC te geven. Dit word gebruikt om de motoren te starten en of te stoppen in de verschillende methodes.
Errror codes in de "assistant software".
CFG-ERR
Configuratie probleem. Dit kan gebeuren als je een firmware upgrade gedaan hebt, of de zender callibratie is niet goed gegaan. Eventuele oplossingen, doe de zender callibratie opnieuw, en start de Naza opnieuw op en controleer goed alle instellingen.
CN-ERR
Het serie nummer van de Naza module wordt niet herkent. Oplossing: neem contact op met de verkoper van uw module of met Dji support.
X1-ERR / X2-ERR / X3-ERR
Je hebt in de software aangegeven dat je gebruik maakt van de X1/X2/X3 maar er is geen signaal gevonden. Eventuele oplossingen: De zender staat uit, zet deze aan. Er is geen stekker aangesloten op de X1/X2 of X3 aansluiting van de Naza module. Of je hebt het vakje"disable all knob tuning"aangevinkt in de assitance software. Schakel dit vinkje uit.
PMU-ERR
Versitale Unit/ V-sen (PMU) aansluitingsprobleem. Eventuele oplossingen: Controleer alle aansluitingen tussen de accu, de Naza module, ontvanger en de versitale unit.
RX-ERR
Probleem met de verbinding tussen ontvanger en Naza module. Eventuele oplossingen: Controleer de stekkers welke van de ontvanger naar je Naza unit lopen, of deze goed en op de juiste manier en volgorde verbonden zijn.
Informatie voor het bepalen van de draairichting van een proppellor
Belangrijke info met betrekking tot de meegeleverde DJI props
Er zijn gevallen bekend van props welke mid flight stuk gegaan zijn. Hier enkele voorzorgs maat regelen:
Het gebruik met de meegeleverde DJI props:
f330-f450 met 8 inch props van DJI
Max 2300-2500mah 4S 15C lipo.
f330-f450 10 inch props DJI
Max 2300-2500mah 3S 15C lipo.
In al deze configuraties, niets extra's meenemen (payload)
Dus ook geen zwaardere accu's gebruiken!
Na een lichte crash of hard neerzetten met een prop die de grond raakt,de blad-spoed nakijken.
Is een blad hoger dan de andere blad ? Dan niet meer gebruiken.
Een stukje eruit of kras op de prop? Dan de prop niet meer gebruiken.
Onbalans in de propeller? Dan niet meer gebruiken.
Zwaardere accus? Niet de DJI props gebruiken.
GEEN borgmiddelen gebruiken,op bijna ieder borgmiddel zit iets van een oplosser,wat deze kunstof aantast.
GEEN ZAP of andere lijmen gebruiken om gespleten props of haarscheurtjes dicht te maken.
De naza f330-f450 f-550 frames zijn bedoelt voor de hobby en niet voor RACE of Pro gebruik.
Wil je er mee spotief vliegen ,spinnen , flip overs doen? Neem dan bv Graupner E-props. (zie ook de props testen!) Houd ook even rekening dat de props wellicht niet meteen op uw motor past. Hier kom ik bij de prop testen weer op terug...
Belangrijkste kenmerken van de Naza module:.
De dJI Nasa is een speciaal voor de multicopters ontwikkeld autopilot systeem, het heeft een perfecte autolevel functie, en altitude holding. Wat het vliegen met Rc multi rotors een stuk makkelijker en leuker maakt. De Naza kan gebruikt worden voor verschillende types multicopters.
De naza module heeft een aansluiting voor een gimbal, en de mogelijkheid tot remote besturing van de hoek van de gimbal tijdens de vlucht!
Ook is er een fucntie dat je de "general gains" van de naza (heeft invloed op de zelf stabilisering) ook remote kan aanpassen. Zo kun je tijdens de vlucht in alle weers-omstandigheden (wind) de optimale stabiliteit hebben. Hiervoor is wel minimaal een 6 kanaals ontvanger nodig. Een 7 kanaals is aan te raden, als je volledig gebruik wil maken van deze remote functies.
Juni 2012: Gps Update, en software /firmware update:
In juni 2012 is er een Gps/compas upgrade module bijgekomen. Hiermee kan de multirotor op zijn plek blijvne hangen en kan je gebruik maken van verschillende faisafe opties, waaronder de zo gewilde "return to home". Om dit mogelijk te maken is er ook een stukje nieuwe software, en firmware bijgekomen.
Momenteel kan je dus gebruik maken van de 2 versies van de software. Hoewel je zonder gps ook de nieuwe software kan gebruiken, zitten hier wel een paar haken en ogen aan. Globaal is er niet veel veranderd, en zijn de schermen gelijk gebleven.
In de gps update post, refereer ik ALLEEN naar de dingen welke anders zijn, of waar je meer mogelijkheden hebt gekregen om het een en ander in te stellen. Wil je dus gebruik maken om je Naza zonder gps in te stellen,met de software voor de GPS, kijk dan even voor de extra instellingen, en mogelijkheden, naar de gps update posts, hier iets meer naar onderen.
De opbouw is vrijwel gelijk gebleven, dat een complete nieuwe manual voor de GPS software versie niet nodig was... Alvast bedankt.
Nasa controlmodi:.
De Nasa module heeft twee controlmodi, welke via de zender (mbv een schakelaar) instelt.
Dit is de "Attitude" mode en de "Manual" mode.
Je kan zelfs tijdens het vliegen wisselen tussen de verschillende modi. Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen deze twee modi.
In GPS Atti mode: (alleen me toptionele aangesloten gps upgrade module)
-Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
-Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
-Gps lock
-Return to home , als failsafe optie.
-Care free funtie
-Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
-Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
-Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
-Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.
In Atti mode:
-Maximale hoek 45 graden zowel horizontaal als verticaal.
-Zelf centrerend door de sticks in het midden te zetten/los te laten. (uitgezonderd de gasstick )
-Altitude lock (werkt het beste als de multirotor minimaal 1 meter boven de grond is.)
-Lipo onderspanningsbeveiliging in 2 stappen, en failsave instelbaar.
-Zeer stabiel, maar ook erg wendbaar.
-Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6 meter per seconde.
In Manual mode:
-Geen maximale hoek, maximaal verschil in hoeken 200 graden per seconde, op alle assen.
-Niet zelf stabiliserend als je de stick loslaat, of in het midden zet.
-Geen "altitude lock".
-Diverse opties programmeerbaar, wat betreft liposave en failsave.
-Super wendbaar, dus ideaal voor snel vliegen en stunts. (flips, looping, barrels, etc)
-Stijgen en dalen met ongeveer maximaal 6meter per seconde.
Voorzorgsmaatregelen / belangrijke informatie:
-Selecteer een vrij (leeg) model geheugen op uw zender voor uw Naza multicopter.. Kies als type besturing ACRO (vliegtuig). Zet alle trims in het midden, en gebruik geen subtrim, of mixers!
-Ontkoppel de regelaars en accu, en alle propellors als je bezig gaat om het systeem in te stellen, dan wel te fine tunen.
-Monteer de Nasa controller niet op de kop.
-Bij het monteren van een andere ontvanger, moet je de Nasa opnieuw opstarten en de "TX calibration" doen.
-In de "TX" calibration van de Nasa software:
Gas stick (throttle) slider naar links is multi rotor naar beneden, slider naar rechts is multi rotor omhoog.
Richtings/staart Roer (Rudder) slider links is de neus van de multi rotor naar links, slider naar rechts is neus multi rotor naar rechts.
Hoogte Roer (Elevator) slider naar links is multi rotor naar achteren, slider naar rechts is multi rotor naar voren.
Rolroer/vleugel Roer (Aileron) slider naar links, is multi rotor naar links, slider rechts is multi rotor naar rechts.
- Altijd eerst de zender aan dan pas de multi rotor aan. Na het vliegen, eerst de multi rotor uit en dan de zender uit.
- De aansluitingen van poort F1 en F 2, zijn voor de gimball servo's. Sluit hier geen regelaars op aan!!
- Zet de failsave positie niet onder 10 % gas, of aan het einde van je gasstick bereik.
- Lipo onderspanningsbeveiliging zit er niet voor niets op, land zo snel mogelijk.
- Een rode knipperende led, is de "lipo safe waring", land zo snel mogelijk.
- Na het aansluiten op de accu, start het systeem met een zelfdiagnose. Beweeg tijdens deze test, de sticks van de zender niet.
-Zelf diagnose led volgorde, als alles goed is bevonden en er geen problemen zijn:
rood groen geel, rood groen geel, rood groen geel, groen groen groen groen.
Aansluit schema van de Naza module:

Verklaring aansluit schema van de Naza module:

Uitleg van de knippercodes van de versatile unit (v-sen)

CSG/CSC Codes. Commands Stick Combinations
Manieren om een CSG/CSC te geven. Dit word gebruikt om de motoren te starten en of te stoppen in de verschillende methodes.

Errror codes in de "assistant software".
CFG-ERR
Configuratie probleem. Dit kan gebeuren als je een firmware upgrade gedaan hebt, of de zender callibratie is niet goed gegaan. Eventuele oplossingen, doe de zender callibratie opnieuw, en start de Naza opnieuw op en controleer goed alle instellingen.
CN-ERR
Het serie nummer van de Naza module wordt niet herkent. Oplossing: neem contact op met de verkoper van uw module of met Dji support.
X1-ERR / X2-ERR / X3-ERR
Je hebt in de software aangegeven dat je gebruik maakt van de X1/X2/X3 maar er is geen signaal gevonden. Eventuele oplossingen: De zender staat uit, zet deze aan. Er is geen stekker aangesloten op de X1/X2 of X3 aansluiting van de Naza module. Of je hebt het vakje"disable all knob tuning"aangevinkt in de assitance software. Schakel dit vinkje uit.
PMU-ERR
Versitale Unit/ V-sen (PMU) aansluitingsprobleem. Eventuele oplossingen: Controleer alle aansluitingen tussen de accu, de Naza module, ontvanger en de versitale unit.
RX-ERR
Probleem met de verbinding tussen ontvanger en Naza module. Eventuele oplossingen: Controleer de stekkers welke van de ontvanger naar je Naza unit lopen, of deze goed en op de juiste manier en volgorde verbonden zijn.
Informatie voor het bepalen van de draairichting van een proppellor
Belangrijke info met betrekking tot de meegeleverde DJI props
Er zijn gevallen bekend van props welke mid flight stuk gegaan zijn. Hier enkele voorzorgs maat regelen:
Het gebruik met de meegeleverde DJI props:
f330-f450 met 8 inch props van DJI
Max 2300-2500mah 4S 15C lipo.
f330-f450 10 inch props DJI
Max 2300-2500mah 3S 15C lipo.
In al deze configuraties, niets extra's meenemen (payload)
Dus ook geen zwaardere accu's gebruiken!
Na een lichte crash of hard neerzetten met een prop die de grond raakt,de blad-spoed nakijken.
Is een blad hoger dan de andere blad ? Dan niet meer gebruiken.
Een stukje eruit of kras op de prop? Dan de prop niet meer gebruiken.
Onbalans in de propeller? Dan niet meer gebruiken.
Zwaardere accus? Niet de DJI props gebruiken.
GEEN borgmiddelen gebruiken,op bijna ieder borgmiddel zit iets van een oplosser,wat deze kunstof aantast.
GEEN ZAP of andere lijmen gebruiken om gespleten props of haarscheurtjes dicht te maken.
De naza f330-f450 f-550 frames zijn bedoelt voor de hobby en niet voor RACE of Pro gebruik.
Wil je er mee spotief vliegen ,spinnen , flip overs doen? Neem dan bv Graupner E-props. (zie ook de props testen!) Houd ook even rekening dat de props wellicht niet meteen op uw motor past. Hier kom ik bij de prop testen weer op terug...
Laatst bewerkt: