Ongeveer met windkracht 3 met de wind mee een looping geprobeerd met easystar maar de wind voorkwam de draai van vertikaal naar onderste boven. Moet het hoogteroer groter gemaakt worden?
Als je hem nou eens met de neus ín de wind maakt, dan duwt de wind de neus achterover. Misschien een strak plan??
Easystar moet probleemloos loopen. Wind is niet anders dan lucht die zich verplaatst ten opzichte van de grond. Een vliegtuig ziet geen wind, maar iemand op de grond wel. Moeilijk verhaal, maar komt er op neer dat als je wind mee vliegt al snel het idee hebt dat je heel hard gaat (t.o.v. de grond), maar in werkelijkheid is je luchtsnelheid mischien nog laag.. Genoeg snelheid maken door iets aan te duiken en dan vlot up geven is het recept voor een looping. Vaak is vol up niet eens nodig, maar als je het heel geleidelijk up geeft, dan loopt de snelheid er eerst uit en heb je geen energie om rond te komen. Handigste is inderdaad tegen de wind in, want dan ziet het er vanaf de grond rond uit. Maak je een looping met de wind mee, dan verplaatst het en kom je niet op je begin punt uit waardoor je looping meer lijkt op heuveltje op koppeltje duiken. Probeer maar eens een cirkel te tekenen (met ogen dicht) terwijl iemand het papier wegtrekt.
Hoeft niet aan het vliegtuig te liggen, met de heli heb ik precies hetzelfde fenomeen... Loopings maken gaat het best tegen de wind in, wil je ook tegen de wind in loopen zul je meer vermogen moeten installeren En hiervoor heb je gewoon meer ervaring nodig om het er goed uit te laten zien.
Meer vermogen is onzin, gewoon doen zoals Harold dit al schreef. Iets aanduiken om snelheid te maken en dan vlot up trekken. Een looping maken vanuit horizontale vlucht is eigenlijk net zoiets als 2 meter hoog springen vanuit stand. jaja, het kan wel, maar dan zijn het over het algemeen overgemotoriseerde kunstvlucht bakken, voor de standaard gemotoriseerde trainers is het aanduiken en vlot up trekken. Ga je in een trainer meer motor vermogen duwen dan krijg je vaak ook problemen erbij.
Zoals Harold al zei ... in de lucht is er geen wind. Dat is een groot en hardnekkig misverstand bij vele modelvliegers. In dit draadje ook weer een paar mensen. (Het misverstand is mij ooit ook aangepraat en ik heb ook moeten begrijpen dat het anders zit.) Hier het draadje waarin het uitgelegd wordt: grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind "de draai van vertikaal naar onderste boven" werd niet gemaakt omdat de gang er uit was. Je Easystar viel gewoon naar beneden, wat jij interpreteerde als "de wind". Voor je looping aanduiken dus. Het heeft niets met vermogen te maken. Een zwever zonder motor kan ook loopings maken.
Om het een beetje aanschouwelijk te maken... Stel dat je Easystar normaal gesproken 30km/u vliegt. Er staat een windje van 20 km/u. Als je tegen de wind in vliegt lijkt het alsof je bijna stil staat, over de grond ga je dan maar 30-20=10 km/u. Met de wind mee lijkt het een raket; je gaat dan ineens 30+20=50km/u. Vijf keer zo hard over de grond dus, terwijl je snelheid door de lucht precies hetzelfde is.. Wat veel vliegers onbewust doen is tegen de wind in harder gaan vliegen, bijvoorbeeld 40km/u. Over de grond is dat dan 40-20=20km/u. Met de wind mee gaan ze langzamer vliegen, zeg 25km/u. Over de grond is dat 20+25=45km/u. Nog steeds een heel verschil maar het lijkt "beter te kloppen". En nu de loopings....tegen de wind in is de snelheid door de piloot al (onbewust) opgevoerd, looping gaat makkelijk. Met de wind mee is de snelheid er wat uit, looping lukt niet.
klopt.. tegen de wind in vlieg je onbewust eerder voluit dan met wind mee.. maar een goede en correcte looping is vanaf de grond gezien mooi en netjes rond tegen de wind in doet de heli dit bijna uit zichzelf. Alsof de wind hem alvast de goede kant op duwt als hij naar boven gaat. Terwijl met de wind mee met veel meer vaart (in de lucht gezien) lijkt dezelfde looping vanaf de grond gewoon op een komma Alleen als ik bovenin echt actief pitch (gas) bij geef, kan ik hem rond krijgen, maar dat zou volgens jullie dus eigenlijk niet nodig moeten zijn Dus, hoe krijg je hem mooi rond vanaf de grond gezien, zonder de kist meteen te overpoweren?
Wat bedoel je met "in de lucht gezien? Is dat grondsnelheid of luchtsnelheid....? Je echte luchtsnelheid is vanaf de grond heel moeilijk in te schatten door wat ik eerder met een voorbeeldje uit heb gelegd. Vrijwel iedereen laat zich daardoor foppen (daar hoef je geen beginner voor te zijn ), daar is ook niks mis mee. Als je maar snapt dat het komt doordat JIJ de snelheid verkeerd inschat, niet doordat het toestel last heeft van de wind. In ieder geval, als je met wind een normale looping (of horizontaal rondje) draait zal het er inderdaad uitzien als een komma. Dat kun je enkel voorkomen door tegen de wind in harder te gaan vliegen en met de wind mee langzamer. Juist wel...Maar dan vlieg je een looping die vanaf de grond rond is, als je in het toestel zou zitten zou het een langgerekte druppel zijn Dat kan zoals gezegd enkel met een varierende snelheid. De vraag van topicstarter ging er echter over dat hij met de wind mee geen looping kan maken. Dat komt dus door wat ik eerder beschreven heb (te lage luchtsnelheid door gezichtsbedrog - je lijkt hard te gaan maar dat is niet zo), en niet door het vliegtuig.
Maar net het omgekeerde is dus wat je moet doen. Elk vliegtuig heeft in horizontale vlucht een minimale vliegsnelheid (= snelheid tov van de lucht waarbij het vliegtuig net 'niet uit lucht valt', zgn stallspeed of overtreksnelheid). In het voorbeeldje: Veronderstel dat je met de wind mee heel wat trager zou gaan vliegen om de snelheid tov de grond ongeveer gelijk te krijgen als in het geval van wind tegen. Laten we zeggen luchtsnelheid 10 km/u, en dus grondsnelheid 30 km/h. Als je minimale vliegsnelheid dan op 15 km/h ligt, dan valt je vliegtuig dus uit de lucht...
psies. En dat is meteen de reden dat veel vliegtuigen in het landingscircuit als rotte peren naar beneden komen.....waarop heel vaak geroepen wordt dat het vliegtuig met de wind mee zo slecht vliegt
En dan zijn we meteen bij één van de basisregels van het fixed wing vliegen: steeds opstijgen en landen tegen de wind in, omdat de luchtsnelheid dan steeds hoger ligt dan de grondsnelheid...
Dan had ik hem toch goed begrepen Ik ben zelf bezig met vliegtuig leren vliegen, en dan kom je erachter dat van heli naar vliegtuig overstappen qua landen en windinvloeden toch wel wat voeten in de aarde heeft Met mn flybarless heli zonder stabilisatie moet ik ook ernstig rekening houden met de luchtsnelheid tov het model, als dit verandert schiet dat ding opeens de andere kant op (gedraging van fbl zonder stab) EN bij vliegtuigen is dit toch weer een heel stuk belangrijker om in de gaten te houden..
Wat er bij helivliegen nog bij komt is dat het effect 90° verdraaid optreedt. Veronderstel zijwind van links: - Een rotorblad wat van 5u over 6u naar 7u draait (rotor bekeken als een klok vanaf de bovenzijde) heeft dan 'wind op' = hogere luchtsnelheid, meer lift - Een rotorblad wat draait van 8u over 9u naar 10u ondervindt geen invloed (want evenwijdig met windrichting), hetzelfde voor het blad dat draait van 2u over 3u naar 4u - Een rotor blad wat draait van 11u over 12u naar 1u heeft dan 'wind af' = lagere luchtsnelheid, minder lift De heli kantelt dus voorover wanneer niet bijgestuurd wordt...
Net nog met Realflight een easystar geprobeerd met 5 m/s wind. Loopen lukt gewoon ongeacht windrichting niet wat je zou verwachten maar wat RF dan niet doet is de vleugeldruk voor en achter incalculeren. Zet een easystar rechtop in een windtunnel en de voorvleugel doet de neus van de wind wegduwen.
maar zo werkt het ook niet. Een vliegtuig zit niet vast aan de grond. Realflight is geheel realistisch wat dat betreft. Maar doordat je de grond niet goed kunt zien raak je niet in de war door de snelheid ten opzichte van de grond. Zoals je in realflight vliegt zou je in het echt ook moeten doen. Dat is echter veel moeilijker omdat je ogen je bedriegen.
Beetje off topic, maar dit is volkomen NIET waar..... Een heli rolt "van de wind af", als hij al een neiging vertoont, zowel flybar als FBL electronica onderdrukken het verschijnsel behoorlijk sterk (flybar) tot volledig (FBL). Uitsluitend een non-E-stab heli laat zich er stevig merkbaar door beinvloeden, maar zoals gezegd, die rolt "van de windvlaag af": een rechtsdraaiende hoverende non E-stab heli die een windvlaag van voren krijgt, komt achterover, met een kleine afwijking naar LINKS, een linksdraaiende komt achterover en een klein beetje naar rechts. Een heli die een windvlaag van rechts krijgt, rolt naar links (en een heel klein beetje voor of achterover afhankelijk van de draairichting). Geloof me vrij: ik vlieg zowel links als rechtsdraaiende 2, 3 en 4 blads helis ongestabiliseerd. Dat wat ik beschrijf, is wat ze ECHT doen. Geen theoretische beschouwing, maar gewoon "de sticks loslaten en kijken wat er gebeurt".... Alle merken, alle soorten bladen, ze doen precies hetzelfde, de een wat sterker dan de ander, maar ze doen het allemaal.
Dat klein beetje voorover/achterover is dus het effect wat ik hierboven heb beschreven (maar dan voor het geval zijwind van rechts ipv links). Dit geldt uiteraard alleen voor de rotor. Allicht spelen er nog andere invloeden mee die een volledige heli 'van een windvlaag doen afrollen'.