ron van sommeren
Forum veteraan
De stroom in/door de motor veroorzaakt spanningsverliezen in de wikkelingen. De motor 'voelt' die spanning niet meer, voor de motor lijkt het alsof de accu-spanning wat is gezakt.... wat ik vernomen heb om het aantal omw/min te berekenen is het aantal kv x voltage. Als ik 2900kv x 7,4V doe kom ik uit op 21460 omw/min ipv 19300. Zou jij mij anders kunnen uitleggen hoe jij op 19300 omw/min komt.
Eigenlijk is de formule
toerental = Kv x (spanning - Im x Rm) (nullaststroom I0 laat ik buiten beschouwing)
waarbij
Im = stroom in Ampère.
Rm = totale elektrische weerstand in Ω (Ohm).
Het is meteen duidelijk dat bij hogere stromen het toerental zal dalen. Ook duidelijk dat een lage weerstand beter is. Zou het hele systeem ideaal zijn, Rm = 0Ω, dan zou toerental niet zakken. Nog leuker, heli's zouden dan geen toerentalregeling nodig hebben, toerental blijft automatisch gelijk bij wisselende belastingen.
Uitgebreider/beter verhaal door Joachim Bergmeyer. Het gaat over brushed motor maar aangezien brushless motoren gewoon brushed motoren zijn met elektronische commutatie (de regelaar) i.p.v. mechanische (koolborstels en collector) is het verhaal voor brushless motoren hetzelfde.
Inside Story - February 2003 - RC Groups
flbeagle.rchomepage.com/research/4_consts_paper_ver_02.pdf