Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arthur Costerus, 16 sep 2012.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    De Cockpit

    Heren,

    Wederom wil ik jullie vragen met mij mee te denken.
    Ik heb een kunststof cockpit canopy (lexaan of PET). Die ga ik mooi op maat knippen. De bedoeling was om deze op de kist te plakken.

    Nu lijkt het mij mooi om de canopy open en dicht te kunnen doen, met als doel de aan- en uitschakelaar voor de electronica hieronder te stoppen (in het dashboard bijv.)

    De eerste gedacht die ik heb, is om met aluminium/blik een stripje onderlangs te lijmen om zo de canopy wat stevigheid te geven. Vervolgens zal hij aan de voorkant scharnierend verbonden moeten worden en aan de achterkant moet iets van een sluitmechaniek komen.

    Uw mening en ervaringen zijn wederom gewenst.
     
  2. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
  3. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.039
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Een clubgenoot van me gebruikt wel eens de alu rand van een jasbeschermer (fiets)
    Die kun je soms een eindje meebuigen met de vorm van de canopy en geeft een beetje stevigheid.

    Succes met die mooie toestel!
    Frank
     
  4. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Goede Tip! Daar kan ik er meer van gebruiken.

    Thanx!
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    Over het kleurschema, wordt de onderkant hetzelfde?

    Zo ja, ben je niet bang dat onder/ boven een beetje slecht zichtbaar wordt?

    Aan de andere kant wil het oog ook wat, en wat het oog ziet is goed in dit geval :D
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Teunis,
    Als je de tekening goed bekijkt, dan is de bovenste, rechter vleugel de weergave van de bovenkant (TOPVIEW). De onderste vleugel is de onderkant (bottom view)

    Dank!

    Overigens in het plaatje staan de rolroeren nog als 1 kleur, maar ik trek de kleuren van de vleugel door naar de rolroeren. Dat lijkt me rustiger.
    De bovenkant van de vleugels is dus overwegend wit, met een oranje stiping, de onderkant is de inverse hiervan (Oranje met een witte striping). Ik hoop zo een donkere onderkant te creëren die goed te zie is tegen de helverlicht, bloedhete zomer die we te gemoed gaan.
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Goede vooruitzichten Tuur!

    Zelf was ik al aan het uitdocteren om mijn toestellen te voorzien van regenscherm om toch elk weekend eens een vluchtje te kunnen maken.:)

    Mooi schema dat je gaat maken op je toestel.

    Johan.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat was me al opgevallen..
    De reden dat ik het vraag, is dat ik iets dergelijks op mn f18 heb
    Onder en bovenkant zien er ernstig anders uit, maar dit is op afstand dus gewoon niet te zien

    Aan de andere kant, als je het toestel in de gaten houd komt het zowieso goed ;-)
     
  9. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Tja, de herfst/winter heeft ons vliegveld behoorlijk naar de knoppen geholpen en ook de Mollen doen hun best om ook ons veld ondergronds toegankelijk te maken...

    Dank, Net begonnen met met het stabilo folieën en scharnieren! Mooie fase. Er komt resultaat aan!
     
  10. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Mijn zeer beperkte ervaring en die van onze vliegende clubgenoten is dat voor de grote hoogtes het helpt als de kleur donker is. De rode kleur van mijn EON600 is mij erg goed bevallen op 350 meter hoogte.

    Cleopatra zal de 350 meter niet halen denk ik...

    grt
    Arthur
     
  11. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Heeft iemand een idee hoe ik mooie letters/tekst op de kist kan krijgen. Waterslide decals zie ik niet zo zitten, maar iets van een folie/stikker laten snijden of zo? Weet iemand wie me daar bij kan helpen (plotterwelt?)?
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk dat je Johan zeker daarvoor wel kan benaderen. Die had idd het een en ander staan.
    (Anders moet je naar een autobeletteringsbedrijf stappen).
    Een van de betere zelfklevende folies is Oracal, dat plakken ze op all weather panels. Dat weerstaat ook langdurig methanol/nitro resten en residuen... Is een vinyl. Oracover heeft ook een zelfklevende folie. Daar heb ik geen ervaring mee. Oracal heb ik wel mee kunnen werken... daar had ik wat restanten van voorhanden...
    Gr Bas
     
  13. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    gewichten

    Via een PB kreeg ik een vraag of de Venture 60 verkleind kan worden en/of er een elektro versie van gemaakt kan worden. Hiervoor wilde hij de gewichten weten.

    Er zijn genoeg voorbeelden van de Venture 60 als Elektro:
    John's eV60
    Lloyd's eV60
    Mike's eV60

    De gewichten van mijn kist zoals het er nu voor staat:
    Romp: 614 gram
    vleugel (incl twee rolroer servo's): 833 gram
    Stabilo/richtingsroer: 235gram
    totaal: 1682 gram

    Daar komt nog bij:
    Motor + motorsteun
    brandstoftank
    2 staartservo's

    Verder heb ik NIET licht gebouwd, dus voor een elektro kan hij een stuk lichter.

    groet,
    Arthur
     
  15. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Status update.
    Ondertussen staat het folie ijzer roodgloeiend. De vleugel zit in de folie. 1 rolroer moet nog worden voorzien van scharnieren. De staart sectie zit ook in de folie. De romp moet nog en alle stuurstangen moeten nog gemaakt worden. Op de motorkap wil ik eerst van die oracover smeer-strijk lijm meuk smeren voordat ok die folie, maar de firma lindinger moet dat nog even brengen.

    Kortom, nog genoeg te doen.

    [​IMG]

    Vrolijk kerst allemaal!
    Groet
    Arthur
     
  16. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Scharnieren lijmen

    Scharniertjes lijmen blijf ik een spannende aangelegenheid. Gelukkig is er op het forum veel over te vinden en ook de clubgenoten hebben al vele tips gegeven.

    Toch is het mij gelukt om al een paar fouten te maken. Bij het inlijmen van de hoogteroer scharnieren heb ik de epoxy aangebracht in de scharniersleuf en heb ik het folie boutje gebruikt om de epoxy wat vloeibaarder te maken en zo in het sleufje te laten stromen. Toen ik de scharnieren er in wilde zetten was de epoxy al dusdanig gehard dat de scharnieren er niet meer in konden. De warmte had de verharding van de 30min epoxy verkort tot ongeveer 10 minuten. Stom. Had ik moeten weten.

    Na veel gepulk heb ik de epoxy er uit kunnen pulken en de scharnieren in kunnen lijmen. Wat ik lastig vond was om de lijm in de sleufjes te krijgen. Uiteindelijk bracht een klein injectie spuitje de oplossing.

    Hierbij dan zoals ik de rolroeren in gelijmd heb. Deze methode werkt bij mij erg goed.

    Als eerste hoe het sleufje er uit ziet. Als eerste heb ik alles in de folie gezet. Daarna op de plaats waar reeds de sleufjes waren, een sneetje gemaakt in de folie en met de foliebout of een warm mesje/schroevendraaier, de folie naar binnen gevouwen.
    [​IMG]
    Scharnieren lijmen by flying-rcmodels, on Flickr

    Vervolgens het scharniertje gepast. Het scharniertje moet er nog goed in kunnen glijden.
    [​IMG]
    Scharnieren lijmen by flying-rcmodels, on Flickr

    Om te voorkomen dat de epoxy/lijm in de scharnieren loopt en daarmee stroef laat lopen, of zelfs vast plakt, smeer ik het centrum rond de scharnierpin in met vaseline.
    [​IMG]
    Scharnieren lijmen by flying-rcmodels, on Flickr

    [​IMG]
    Scharnieren lijmen by flying-rcmodels, on Flickr

    Vervolgens heb ik wat epoxy aangemaakt en in het spuitje gedaan
    [​IMG]
    Scharnieren lijmen by flying-rcmodels, on Flickr

    Ook op de plaatsen op het rolroer waar ik geen epoxy wil heb ik vaseline gesmeerd.
    [​IMG]
    Scharnieren lijmen by flying-rcmodels

    Vervolgens met het spuitje de sleufjes gevuld met epoxy en de scharnieren er in gezet
    [​IMG]
    Scharnieren lijmen by flying-rcmodels, on Flickr

    Nadat het rolroer voorzien is van de scharnieren plaats ik het rolroer in de vleugel zonder lijm. Nu zorg ik ervoor dat alle scharnieren even diep in het rolroer zitten en dat alle scharnierpennen op 1 lijn liggen door het rolroer te bewegen in de uiterste standen.
    [​IMG]
    Epoxy laten drogen by flying-rcmodels

    Als de epoxy is uitgehard haal ik het rolroer er weer uit, stop epoxy in de vleugelkant en stop het roer weer terug.

    En Klaar is Klara!

    grt
    Arthur
     
  17. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
    Doe je ook nog wat aan borging?
    Vroeguueeeh, lijmde ik die scharnieren erin met epoxy, om ze daarna te borgen met een coctailprikker of een spelt.
    Boorde dan een gaatje dwars door het scharnier en hierin stak je dan de prikker met wat lijm daarna vlakmaken met hout.
    Dit deed je dan aan zowel de vleugelkant als aan de roerkant.

    Nog netter ging dit door eerst de achterkant te voorzien van folie dan scharnier en dan de rest voorzien van folie, zag je het niet meer dit deed je dan ook voor het roer.
     
  18. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er nog geen moment over na gedacht heb. Bij mijn trainer heb ik alle scharnieren met kleine spijkers geborgd, maar dat is echt geen porum. Je methode van folieen en dan borgen en weer folieen is een mooie, maar voor mij te laat.
    Ik vraag me af hoe groot de kans is dat alle scharnieren te gelijk er uitvliegen. Er zitten nu 4 scharnieren op ieder rolroer...

    Misschien dat ik nog wel een speldje er door prik. dat moet voldoende "fail-safe geven denk ik zo.
    Bedankt voor de "waarschuwing in ieder geval!
     
  19. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mwahhhhrg... Borgen... hoeft bijna eigenlijk niet altijd... als je verlijmd met epoxy of hinge-glue in zo een geval als deze. De scharnieren zijn geperforeerd.
    Als er iets los gaat... is het de hele achterlijst... met of zonder borgpennen... of gaat bij de klapper van de week het scharnier zelf stuk op het pennetje van het scharnier :(
    Voor het gevoel kan het geen kwaad te borgen. Maar dit laat echt niet meer los...

    Praktijk... Was het een hele "#&^(#" klus deze scharnieren verlijmd met epoxy bij de revisie van m'n Calmato destijds weer netjes los te werken... heul erg goed vast...

    Als de achterlijst een heel dun latje is met weinig balsa-vlees, dan is een door en door cocktailprikkertje te overwegen, geeft het leun en steun.

    CA scharnieren willen nog wel eens fabrieks-af niet 100% verlijmd zijn. Om dan risico uit te sluiten steek je er een borging door.

    Zou je DuBro penscharnieren nemen (stift), zijn deze bijna niet te borgen. Zit er iets van een weerhaak/ribbel in. Daar blijft de hinge-glue of epoxylijm dan aan hangen verlijmd met het hout. Komen alleen met extreem geweld los in bouwhokken...

    Mooie kleurtjes!

    Goede Kerst!
     

Deel Deze Pagina