Vanaf ik mij een beetje bewust werd dat ik leefde en begrip begon te krijgen op het leven is mij maar een der dingen bijgebleven op gebied van luchtvaart, dat was de ontwikkeling van de X15. [URL=" American X-15-"Promo Film"-1960 - YouTube[/URL] Ondanks de televisie niet optimaal was als heden ten dage, kon de ontwikkeling van dit toestel wel enigsinds gevolgd worden in het nieuws. Dit was voor mij de aanstoot om ook met vliegende dingen te beginnen, zeer tegen de zin van mijn ouders, zij hadden liever dat ik mijn centjes die ik verdiende tijdens de vakantie bij een hovenier anders zou besteden. Had toen het geluk om een handeltje over te nemen die stopte met de hobby, Drie vrije vlucht toestellen, voorzien van 2x 1,5 cc Taifoon diesels met telemetrie van 10 seconden, telemetrie is natuurlijk een groot woord voor timer. Eentje was nergens van voorzien, maar was vliegklaar. Ook was er een heli bij, De rotor bladen zouden aangedreven worden door een Cox 049 die onderaan op een plaatje werd gemonteerd, de sentrifugaal kracht van de motor zou dan de rotors laten draaien, heb dit nooit beproefd, Was toen al blij dat mijn Cox 0,80 zijn dienst deed op een Bearcat rondvlucht van 30 cm met nylon stuurlijntjes, die zo kort waren dat je al na drie minuten dronken was. Het lijkt een stukje nostalgie, maar geloof mij, als je ouder word ga je er steeds meer over denken. Johan.
1969 zagen we de maanlanding bij mijn oom in Parijs, die daar als GWK (grondwerktuigkundige) gestationeerd was. Die hield van vliegtuigen, en deed ook enigszins aan modelbouw. Daar is het eigenlijk begonnen: we plakten kleine balsa 'Wurfgleiter' in elkaar, die we met een lang elastiek het zwerk in schoten. Erg veel plezier gehad! Tevens hing ik daar eindeloos over de reling van het balkon, in de hoop dat de bloedmooie, kastanjebruin-harige Francoise vanaf de vierde verdieping op mij neer zou kijken en net zo verliefd zou worden op mij als ik op haar. (Nee, dat is uiteraard niet gebeurd. Mijn ouders en oom en tante hebben wel erg gelachen.) jan.
Ik was inmijn jeugd verzot op de SR71 Blackbird en door het gebrek aan internet moest ik het doen wat de bieb voor mij kon betekenen. Opvallend is dat er tot op vandaag nog niet veel beters is dan het geheimzinnige Aurora project. Laatst zag ik bij Banana hobbies een RTF ding van de blackbird voor een acceptabele prijs maar het RC vliegen zit niet zo in mijn bloed.....
Toen ik tien jaar oud was lag was ik helemaal leip van bootjevaren (in het echie, niet eens modelbouw) en had de buurman een pracht van een houten toer/speedbootje met een Ducati aanhangmotor erachter. Ik mocht vaak mee en dan mocht ik vaak een s tukkie sturen. In die tijd lag deze in de etalage van de lokale modelbouw winkel: Die moest en zou ik hebben, maar met 1 gulden zakgeld in de week ging dat niet lukken. Het gevoel van "pech hebben" was onbeschrijfelijk toen het ding verkocht was voordat ik halverwege was met sparen.... Afgelopen maand kwamen ze opeens als dooie vogeltjes uit de lucht vallen op e-bay, en aangezien de dertiende maand net binnen was: Ben er best wel happy mee.... De zwarte gaat werken voor de kost (heb ik de vorige eigenaar beloofd), de andere twee zijn "absoluut ongebruikt en nagelnieuw" (rood/witte) danwel "waarschijnlijk nog nooit gestart maar niet 100% zeker" (bruin/witte) en daarvan weet ik nog niet of ik ze ga starten of niet. Groet, Bert
Beste Brutus. Je hebt je jeugdsentiment gevonden. Maar ik ben wel heel benieuwd wat voor motortjes dat zijn. Zover ik begrijp aan je verhaal zijn het brandstof motortjes? Ben eigenlijk reuze nieuwsgierig hoe zo iets er onder de kap uit ziet.
Voorlopig heb ik alleen nog maar de zwarte binnen. Daar zit gewoon een verbouwd ouderwets vliegtuigmotortje van 2.5 cc in, nog lekker ouderwets metgelapte ijzeren kamzuiger Zat oorspronkelijk nog geeneens waterkoeling op. heeftde vorige eigenaar zelf geknutseld uit een bourdonse buis... het gietwerk is ongeloofelijk filigraan: de motorkap is een gietstuk ongeveer vuistgroot, en weegt maar 66 gram. Ik ben echt hoogst verbaasd hoe goed men toen (50 jaar geleden, toen gietmallen maken allemaal nog handwerk was en CAD-CAM nog niet bestond) al het aluminium spuitgiet proces beheerste. De motor is lichtjes sleets, maar voelt nog absolut redelijk aan. De carburateur komt van een moderne OS omdat de originele ontbrak (en sowieso waardeloos was). Detail foto's: Groet, Bert
Gaaf dingetje! Ik ga even googelen wat een gelapte ijzeren kamzuiger en een bourdonse buis zijn . . . jan.
Gelapt betekent dat het zuigertje heel voorzichtig pasgeschuurd is op de bus en de zuiger en bus zijn dus een bij elkaar horend individueel setje). Een kamzuiger is een zuiger met een richel er bovenop, die het verse gasmengsel richting de kop kaatst (anders zou het rechtsstreeks de uitlaatpoort in verdwijnen, en het verbrande mengsel van de vorige arbeidsslag gewoon in de cylinder achter blijven). Was "vroegâh" het meest gebruikelijke spoelsysteem omdat het veel makkelijker te maken is dan Schnürle spoelpoorten. Een bourdonse buis is een platte buis met een bocht er in, zoals ook in manometers zit als drukgevoelig element. De oorspronkelijke eigenaar heeft uit zo'n bourdonse buis een koelmantel gemaakt (deze versie is origineel lucht gekoeld via een fannetje wat onder het vliegwiel zat, maar dat werkte niet zo heel best....) Ik heb zojuist het ding aan het lopen gehad, maar bij laag gas komt de koeling niet op gang (de pick-up zit niet helemaal jofel achter de schroef), bij volgas is de emmer waarin ik de motor laat werken binnen 3 seconden tot onder de schroef leeg.... Beetje lastig testen en afstellen zo zonder koeling, en ik ben best een beetje bang de motor te oververhitten. Hij begint overigens, heel gek, weer wat compressie terug te krijgen.... De koeling zal ongetwijfeld werken bij varende boot, want testen met een waterslangetje laat zien dat de koeling al vanaf ongeveer 3~4 km/u op gang komt. Maar het lukt me nog niet om dat in een waterbak te simuleren.... Groet, Bert
Nee.... de uitlaat komt gewoon aan de onderkant van de motorkuip, naast de staart uit. Erger, is vrijwel ongedempt. De motor maakt dus aardig wat kabaal. De motor op de bovenste foto van post #5 schijnt enige geluidsdemping in de staart te hebben. Ik wil nog wel ooit eens zelf een aanhang motor construeren waarbij de uitlaatgassen net als origineel via de holle schroef naar buiten komen. Dan zouden we gelijk van een hoop geluidsproblemen af zijn.... Ondertussen leer ik steeds meer.... die koelmantel waarvan ik dacht dat het een stukje huisvlijt was, guess what? Ik zie op e-bay een andere Fuji te koop staan, met een tot in detail gelijke koelmantel, dus blijkbaar was het een after-market onderdeel van een andere fabrikant (Fuji zelf had een watergekoelde cylinderkop in het assortiment om het koelprobleem op te lossen). Voorlopige video van de testrun waarin eindelijk de waterkoeling goed werkt: http://youtu.be/2leq6qdWTSo Groet, Bert