F
fireforx309
Guest
kijk , zo kan het ook, je hoeft niet altijd je brevet te halen met een 4 asser schuimpje!
proficiat!
proficiat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, met de bespanning breng je de tipverdraaiing aan.Of stijk je de Oracover dusdanig dat de vleugel door de spanning tordeert ?
Ook. Bij de VZG in Ede, maar ik ben ook een fervent wildvlieger op diverse locaties bij mij in de buurt.Arjan: waar vlieg je ? Een club ?
Of stijk je de Oracover dusdanig dat de vleugel door de spanning tordeert ? Kan misschien wel met een vleugel zonder D-box.
Alvast bedankt....
Ik had de plannen voor de Medicine Man al wat langer op mijn computer staan. Enkele weken geleden heb ik een CNC portaalfrees gekocht en de bouw van de MM leek mij een leuk eerste project.
Wat heb ik met de CNC frees gemaakt:
- de ribben - afwijkend van de orginele bouwplannen heb ik voor de vleugelvoorrand een rond balsahout gebruikt. Omdat ik het met CNC fress maak geen probleem om nette rondingen te maken
- de staart - de losse onderdelen heb ik van pasdelen voorzien zodat de samenbouw eenvoudiger is
- het hoogte en richtingsroer - het richtingsroer heb ik uit één deel gefreesd en van gaten voorzien ter gewichtsbesparing (en omdat het met de CNC frees zo makkelijk kan)
- de rompdelen
- een dun onderprofieltje voor de klep - gemaakt van 1mm triplex zodat de bolling mooi blijft
- de neus - vier versies. De eerste helemaal met de hand, toen van CNC gefreesde 6mm delen die met de hand in vorm geschuurd zijn, daarna 2 versies in 3D die in 2-en gedeeld zijn. 1x in de langsrichting, 1x in de dwarsrichting. De 3D versie die gedeeld is in de langsrichting vond ik het beste geslaagd omdat daar ook nog een pasdeel aan zit dat in de romp valt
Wat ik ook nog moest leren was het bespannen met folie en ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind om te doen. Ik gebruik Hobbyking folie.
En hier zijn de fotos:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Van links naar rechts: 100% handwerk, van 6 CNC delen gemaakt en geschuurd, van 2 dwarsgedeelde delen gemaakt (onbewerkt).
![]()
De langsgedeelde 3D CNC gefreesde neus
De vleugel van mijn MM weegt 124 gram en is met epoxy en glasvezeldoek in het middendeel versterkt.
Nu wacht ik nog op wat onderdelen uit HK (servos, roerstangen, ontvangeraccu e.d.) zodat ik de MM af kan maken.
Als je mijn CNC frees wilt zien: [185573] cnc-6040-a
Hello all,
Sorry, I am from the Himalayas and though I have been to the Netherlands several times, I don't speak Dutch.
Anyway I have started on the Medicine Man 60". Right away I have a problem, question. The wood grain for F-1 and F-2 runs horizontal. Shouldn't it be vertical for shear strength? I don't think there'll be any compressibility issues in the nose versus wing spar, but still...
Aeronautics Professor Mark Drela discusses structural design and integrity of wood in the April, May, and June issues of Radio Controlled Soaring Digest in 2005. They can be downloaded from the site:
RC Soaring Digest magazine
Best
Vik
Also, Thor,
what are your MM's airframe empty weights, without cover, radio, battery, etc.