Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Even ter verduidelijking ik had het niet over vervangen met hetzelfde maar vervangen door een ander type, maar goed ik begrijp dus dat als je je papieren hebt gehaald je zelf motoren en ander klein spul mag vervangen door hetzelfde type als je het maar noteert in je OM, iets vervangen door een ander type vraagt een nieuwe keuring toch?
Wat kost zo'n keuring totaal met alles wat er bij komt kijken?
 
Hoi,
de certificering van het BvL maakt onderscheidt in een minor- of een majorupgrade. Bij een minor upgrade (bijv het vervangen van een motor, prop, etc) dien je een en ander op te nemen in je OM alszijnde een onderhoudsupgrade. Bij een Major upgrade, bijv van een Wookong naar een UAV controller dient de set opnieuw gekeurd te worden.

Daar ligt een mooie taak voor een NL certificeringsbedrijf met 'gewone' tarieven..WIE??
 
Even ter verduidelijking ik had het niet over vervangen met hetzelfde maar vervangen door een ander type, maar goed ik begrijp dus dat als je je papieren hebt gehaald je zelf motoren en ander klein spul mag vervangen door hetzelfde type als je het maar noteert in je OM, iets vervangen door een ander type vraagt een nieuwe keuring toch?
Wat kost zo'n keuring totaal met alles wat er bij komt kijken?

Wat ik er van begrepen heb zo rond de 1900 pond
 
Even ter verduidelijking ik had het niet over vervangen met hetzelfde maar vervangen door een ander type, maar goed ik begrijp dus dat als je je papieren hebt gehaald je zelf motoren en ander klein spul mag vervangen door hetzelfde type als je het maar noteert in je OM, iets vervangen door een ander type vraagt een nieuwe keuring toch?
Wat kost zo'n keuring totaal met alles wat er bij komt kijken?

Ja tenzij het de veiligheid verhoogt.

Stel dji komt weer met een bug melding en ze adviseren de fw te upgraden dan is dat geen enkel probleem.

Wel ff melden in je log
 
Even ter verduidelijking ik had het niet over vervangen met hetzelfde maar vervangen door een ander type, maar goed ik begrijp dus dat als je je papieren hebt gehaald je zelf motoren en ander klein spul mag vervangen door hetzelfde type als je het maar noteert in je OM, iets vervangen door een ander type vraagt een nieuwe keuring toch?
Wat kost zo'n keuring totaal met alles wat er bij komt kijken?

Niet helemaal.
Het ligt wat lastig om dit goed uit te leggen. Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken:

A) Als je je toestel voor een BvL gaat laten keuren is het advies hem zo standaard mogelijk te laten opgebouwd voor gebruik met je zwaarste PayLoad! Dit laatste is erg belangrijk (leg zo uit waarom).
Je toestel dient aangemeld te worden middels een Form-1 (EuroUSC document). Dit document omvat zo veel mogelijk informatie aangaande je toestel. Kort samengevat: Welke merk, welke fabrikant, welke configuratie, etc.
De keuring betreft de vliegwaardigheid. Binnen deze term is je Payload van ondergeschikt belang mits een en ander je toestel niet zwaarder maakt dan de opgegeven MTOM. Anders gezegd komt het er op neer dat als je een toestel hebt met bijv een MTOM van 6.8 Kg op basis van je toestel + payload en je zou met meerdere gimbal configuraties werken dan is dat mogelijk mits deze onder het MTOM gewicht blijven. Men gaat er nl van uit dat een lager gewicht minder risico geeft.

In principe geld de vuistregel dat zolang je vliegtuig (Multi/Fixedwing etc) niet verandert er geen nieuwe keuring nodig is. Wel dien je vooraf te vermelden waar je zoal mee vliegt (Bijv Zenmuse Z15 + GH3 / AV200 + HDR-CX730e etc).

B) Als je je toestel fysiek verandert van bijv een 550mm frame naar een 800mm frame, veranderen tevens je MTOM etc... In dat geval dien je je toestel opnieuw te laten keuren om zo een BvL te ontvangen.

Heel lang verhaal kort:
Het is vergelijkbaar met een auto. Die staat op kenteken op basis van de configuratie. Zit er een 1.6L motor in en vervang je die door een 2.0L wordt het voertuig opnieuw gekeurd etc...

Kortom,
kleine aanpassingen zijn geen probleem. Fysieke aanpassingen die de eigenschappen veranderen leiden tot een herkeuring.

Gr Norbert
 
Toevallig vandaag Form1 ingediend, die vraagt niet naar payload maar naar de 'kale' configuratie, oftwel het BEW (Basic Empty Weight). Toegeven, het formulier is verwarrend, ik kom uit de luchtvaart en daar wordt met duidelijke termen gewerkt maar ik lees er dat uit. Ook daar mag er wel enige standarisatie komen als ze zo graag met de 'echte'luchtvaart mee willen doen..
 
Toevallig vandaag Form1 ingediend, die vraagt niet naar payload maar naar de 'kale' configuratie, oftwel het BEW (Basic Empty Weight). Toegeven, het formulier is verwarrend, ik kom uit de luchtvaart en daar wordt met duidelijke termen gewerkt maar ik lees er dat uit. Ook daar mag er wel enige standarisatie komen als ze zo graag met de 'echte'luchtvaart mee willen doen..

Ik schreef net: Binnen deze term is je Payload van ondergeschikt belang mits een en ander je toestel niet zwaarder maakt dan de opgegeven MTOM.

Tijdens de cursus is de procedure uitvoerig besproken en daar is tevens aangegeven dat de MTOM middels Form 1 dient te worden opgegeven en dat dat een erg belangrijk iets is.

Tevens gaven ze aan dat het tarief max 1900 pond (Engelse) is en dat dit bedrag lager is naar gelang het toestel 'bekender' is. Als voorbeeld noemden men dat een S800 een bekende 'vaste' configuratie kent en dat een zelfbouw toestel zoals bijv een CW relatief onbekend is. Laatstgenoemde zal dus eerder in de 1900 pond grens liggen dan de 'bekende' toestellen.
 
Tevens gaven ze aan dat het tarief max 1900 pond (Engelse) is en dat dit bedrag lager is naar gelang het toestel 'bekender' is.
Dan hebben ze mij toch iets anders verteld:
Please see below the costs for Assurance of Airworthiness:

Assurance of Airworthiness - Individual Design & Construction Assessment (IDCA). Held on the same day as the BNUC-S™ Part 2 Flight Test Examination - subject to confirmation

- Manufacturer provides Certificate of Conformity (CofC) - transfer fee ea £175
- Manufacturer provides System Configuration information – price from: ea £950
- Manufacturer does not provides System Configuration information – price from: ea £1,900
- Self-Build from RTB kit or RTF kit or own sourced components - price from: ea £1,900
- IDCA Certificate already provided by EuroUSC™ - transfer fee ea £125

Kind regards,
Koral

Koral Neil
LUASS Administrator, EuroUSC
 
Laatst bewerkt:
Is er dan geen duidelijke lijst die aangeeft wat wel en wat niet een nieuwe keuring vraagt?
Ik vind een kleine en/of een fysieke aanpassingen wel een hele vage indicatie!!

Kan mij bv voorstellen dat een andere prop plaatsen een kleine aanpassing is maar als je dat bv doet met een prop die verkeerd om is (veel voorkomende fout) heeft dat aardig wat fysieke gevolgen, en zo kan ik me legio voorbeelden voorstellen die grote gevolgen kunnen hebben dmv kleine aanpassingen.

Klein waar gebeurd voorbeeldje uit de praktijk, bij ons op de club was er iemand die de jesus bolt van zijn heli dol draait, de beste man gaat vervolgens zonder enig overleg even naar de Gamma om de hoek om een nieuw boutje te halen en vliegt een half uurtje later weer vrolijk rond, een ieder die een beetje verstand van heli's heeft begrijpt wat er kon gebeuren en dat gebeurde dus ook!!

Wat ik hier mee wil zeggen is dat als dit niet goed dicht getimmerd is er ons nog heel wat te wachten staat!! en nu ben ik totaal niet benauwd voor de piloten met een modelbouw achtergrond die een sociale opvoeding (essentieel met dit soort speelgoed) op een club genoten hebben maar wel voor de mensen die vanuit een foto/video achtergrond besluiten dat ze ook de lucht in moeten, er zullen er best wel een paar in het lokaal tijdens de cursus bij gezeten hebben toch? en anders gaan ze zeker nog komen.

We hebben dus zometeen piloten in de lucht hangen met alle papieren op zak + de benodigde verzekeringen en ontheffingen maar die totaal geen affiniteit hebben met de techniek die ze gebruiken en ook nog eens de sociale opvoeding van een club cq mede piloten missen, deze mensen gaan en mogen dus kleine aanpassingen uitvoeren aan hun toestel, ik zie de kranten koppen al, jullie ook?
 
Is er dan geen duidelijke lijst die aangeeft wat wel en wat niet een nieuwe keuring vraagt?
Ik vind een kleine en/of een fysieke aanpassingen wel een hele vage indicatie!!

Kan mij bv voorstellen dat een andere prop plaatsen een kleine aanpassing is maar als je dat bv doet met een prop die verkeerd om is (veel voorkomende fout) heeft dat aardig wat fysieke gevolgen, en zo kan ik me legio voorbeelden voorstellen die grote gevolgen kunnen hebben dmv kleine aanpassingen.

Klein waar gebeurd voorbeeldje uit de praktijk, bij ons op de club was er iemand die de jesus bolt van zijn heli dol draait, de beste man gaat vervolgens zonder enig overleg even naar de Gamma om de hoek om een nieuw boutje te halen en vliegt een half uurtje later weer vrolijk rond, een ieder die een beetje verstand van heli's heeft begrijpt wat er kon gebeuren en dat gebeurde dus ook!!

Wat ik hier mee wil zeggen is dat als dit niet goed dicht getimmerd is er ons nog heel wat te wachten staat!! en nu ben ik totaal niet benauwd voor de piloten met een modelbouw achtergrond die een sociale opvoeding (essentieel met dit soort speelgoed) op een club genoten hebben maar wel voor de mensen die vanuit een foto/video achtergrond besluiten dat ze ook de lucht in moeten, er zullen er best wel een paar in het lokaal tijdens de cursus bij gezeten hebben toch? en anders gaan ze zeker nog komen.

We hebben dus zometeen piloten in de lucht hangen met alle papieren op zak + de benodigde verzekeringen en ontheffingen maar die totaal geen affiniteit hebben met de techniek die ze gebruiken en ook nog eens de sociale opvoeding van een club cq mede piloten missen, deze mensen gaan en mogen dus kleine aanpassingen uitvoeren aan hun toestel, ik zie de kranten koppen al, jullie ook?

in feite is elke verandering een afkeur.

als er in de manual staat : props : 15x5,5 16x5 Merk : ACME
dan mag er ook alleen deze 2 gemonteerd worden.
anders hoe wil jij controleren na een voorval met een defecte prop in vlucht welke gemonteerd had moeten worden?.


zelfe geld voor accu,s

als de bouwer voorschrijft : gensace 10000 6S OR 11000 6S.
mogen deze ook alleen maar gebruikt worden.

dus de manual is ook in feite de onderdelen manual.
ga je hier buiten is het afkeur...

als jij in de manual schrijft met deze knop gaat die 125meter de hoogte in , moet hij dit ook doen.
dus denk na bij het schrijven , wat je erin zet.
zou gewoon vermelden wat interessant is niet meer en ook niet minder.
de meer er instaat , word dit ook allemaal getest.
 
Ik blijf er bij dat alles nu zwaar overtrokken is met onnodige hoge kosten, wat er uiteindelijk toe leid dat we gelegaliseerde piloten hebben/krijgen die alleen op auto-pilot kunnen vliegen en als er wat mis is met hun toestel onwetend toch die schroevendraaier gaan hanteren.

Ik geef je op een briefje dat dit uiteindelijk nogal wat gaat veroorzaken, die zogenaamde piloten gaan brokken maken dat staat voor mij al vast en de media duikt daar gretig bovenop en blaast alles nog eens maximaal op met als resultaat dat er zometeen geen mens meer is die jou toestaat om in zijn buurt of omgeving te vliegen ook al heb je wel verstand van zaken dat doet er dan echt niet meer toe.

Het had zo simpel kunnen zijn,

KNVVL heli brevet
Vaste hoogte restrictie van max 50m ingebakken in de FC
Kaart van NL met wat rode cirkels
Max 15Kg AUW
 
Is het nu anders dan?

Weet je überhaupt wat het halen van een heli brevet inhoudt?

Ik heb iig 1000% meer vertrouwen in een multicopter piloot met een KNVVL heli brevet op zak verkregen via een club waar hij ook die o zo belangrijke sociale opvoeding heeft genoten dan iemand die legaal enkel op GPS/altitude hold kan vliegen.

Slager die z'n eigen vlees keurt?
Hetzelfde als de ANWB die rijexamens gaat afnemen.

Groet,

Ad Bakker
 
Slager die z'n eigen vlees keurt?
Hetzelfde als de ANWB die rijexamens gaat afnemen.

Groet,

Ad Bakker

En door wie wil je anders dergelijke examens laten afleggen? De KNVvL heeft alle expertise aan boord, da's ook de insteek die ik richting het ministerie heb geventileerd. De KNVvL kan hier een veel grotere rol in spelen, incl. de mijns inziens broodnodige technische keuring.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
Is het nu anders dan?

Weet je überhaupt wat het halen van een heli brevet inhoudt?

Ik heb iig 1000% meer vertrouwen in een multicopter piloot met een KNVVL heli brevet op zak verkregen via een club waar hij ook die o zo belangrijke sociale opvoeding heeft genoten dan iemand die legaal enkel op GPS/altitude hold kan vliegen.

En door wie wil je anders dergelijke examens laten afleggen? De KNVvL heeft alle expertise aan boord, da's ook de insteek die ik richting het ministerie heb geventileerd. De KNVvL kan hier een veel grotere rol in spelen, incl. de mijns inziens broodnodige technische keuring.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

KNVvL zou hier inderdaad een plek kunnen hebben naast de huidige partij(en).
 
Slager die z'n eigen vlees keurt?
Hetzelfde als de ANWB die rijexamens gaat afnemen. ...
KNVvL heeft belang bij goed en veilig vliegen Ad. De vergelijking gaat niet helemaal op, geen openbaar terrrein, maar race-licenties worden ook gegeven door de betreffende 2- en 4-wiel bonden.
 
Is het nu anders dan?

Weet je überhaupt wat het halen van een heli brevet inhoudt?

Ik heb iig 1000% meer vertrouwen in een multicopter piloot met een KNVVL heli brevet op zak verkregen via een club waar hij ook die o zo belangrijke sociale opvoeding heeft genoten dan iemand die legaal enkel op GPS/altitude hold kan vliegen.

Geef het maar op, de conformisten zullen toch niet toegeven dat ze lijden aan het Stockholm Syndroom inzake deze certificering.

GPS vliegers gaan grote schade maken een onze hobby en bijverdiensten, helaas. Er gaat een keer een "RPAS" onderuit en de piloot had "alles goed voor elkaar".
 
Back
Top