KJ66 Conversies

this is the imbalance after reassembly engine..

1381173_10200928892209161_1437455109_n.jpg
 
Winter checkjessss

Zo, vliegseizoen zo goed als afgelopen, tijd voor wat winter checks. Motor uit de oranje F16 gehaald, was de tweede GR180 (s/n:002 ;) )en toch wel weer benieuwd hoe hij er uit ziet na een seizoen misbruik en aantal liters kero verstookt te hebben. De F16 heeft dit jaar iets minder gevlogen vanwege komst van de andere training bak, dit jaar met deze motor een vlucht of 40 gedaan.

Laatste vluchten van de oranje op de PH-Blue dag op Deelen:
Grotefoto-BHDU7VHN.jpg


Klaar voor de uitbouw:
Grotefoto-JGIXV6D6.jpg


Torretje heeft vlekkeloos gedraaid, ben je toch altijd weer trots op dat zo'n eigenbouw motortje je zo goed van dienst kan zijn! :D
Hier wat foto's van de onderdelen:

Buitenmantel, uitlaat. Normale verkleuringen. Ik gebruik geen inconel of andere hoogwaardige legeringen wat de fabrieks turbines wel hebben. Vandaar dat alle kleuren wat afwijken van wat je bij die motoren ziet, zéker bij de verbrandingskamer.
Grotefoto-HUHDQFKQ.jpg


Turbinewiel en NGV, ook vrij normaal, geen tekens van oververhitting:
Grotefoto-FSJGCKP8.jpg
4

Wél zichtbaar dat de lagersmering beetje riant is maar zeker niet té veel. (Beter iets te veel dan iets te weinig! ;))
Grotefoto-SKEMMHZC.jpg

Probleem is om een goede restrictor te vinden bij deze high performance motoren. Het lastige is namelijk dat je bij idle nét voldoende smering moet hebben maar als deze motor 120.000 toeren draait bij 19kg stuwdruk spuit hij ongeveer 700cl per minuut. Dat is veel meer dan een KJ66 of 12kg motor en dus krijgt ook de aftakkende smering meer vloeistof. Je zou eigenlijk een druk verdeler moeten hebben die de flow verder restricteert bij hogere brandstof drukken. Is mij té ingewikkeld, het hogere verbruik en aanslag stoort me niet zo dus houden we het lekker simpel! :cool:

Diffuser en lagertunnel, gebruikelijke aanslag:
Grotefoto-F6NWFCEX.jpg


Verbrandingskamer nog prima in orde. Ook dit is standaard roestvrij staal en geen inconel. Zolang er niet na paar vluchten gaten in zitten is het prima. Voor één inconel kamer kan ik tientallen RVS kamers maken....
Grotefoto-4KXDNQ8U.jpg


Grotefoto-378BAHWH.jpg


Sticks normaal verkleurt en weinig aanslag:
Grotefoto-8C74FH3O.jpg


Compressor kap weinig slijtage:
Grotefoto-KSNLXVEG.jpg


Één puntje van aandacht; de M3 schroefdraad in de alu lagertunnel waaraan het NGV bevestigd wordt beginnen dol te raken in het aluminium. Deels omdat ik standaard "pisbakken" aluminium gebruik en tevens omdat ik deze bij de testfase veelvuldig los-vast heb gemaakt. De M3 draad ga ik simpelweg uitboren en aangepaste M3 slagmoeren in persen. Dan slijten ze nooit meer. Dezelfde modificatie heb ik ook al bij de eerste (GR180-001) motor doorgevoerd en dat zit inmiddels alweer een jaar en 60 vluchten in de andere F16.

Van de week het zaakje weer in elkaar, testen en weer inbouwen. Op naar het volgende seizoen!

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn goede zaken Gerald.

En momenteel echt het weer om dit soort onderhoud aan te pakken.
 
Gerald, weet je de brandstofdruk bij stationair en vollast toerental ? En hoeveel ml/min smeerflow heb je nodig ? Met een druk-gecompenseerde flowregelaar zou je een heel eind moeten komen. Probleem is alleen dit in miniatuurformaat te maken. Ik heb wel een idee om dit te realiseren, maar daarvoor heb ik wat gegevens nodig. Laat maar eens wat weten.

Gr. Raymond
 
Tnx allemaal!
Gerald, weet je de brandstofdruk bij stationair en vollast toerental ? En hoeveel ml/min smeerflow heb je nodig ? Met een druk-gecompenseerde flowregelaar zou je een heel eind moeten komen. Probleem is alleen dit in miniatuurformaat te maken. Ik heb wel een idee om dit te realiseren, maar daarvoor heb ik wat gegevens nodig. Laat maar eens wat weten.

Gr. Raymond
Geen idee, al een poos niet meer mee bezig geweest en nogmaals, ik vind het prima zoals het nu is. Ik ben van principe KIS, keep it simple. Een extra radertje kan alleen maar kapot gaan, zul je net zien, heb je een betrouwbare motor, loopt hij vast omdat het drukregelaartje weigert. Maar bedankt voor je aanbod! :D


Kreeg net een PB van mede forumlid, attendeerde me op de volgende link:
W 20 gr180 turbojet drawings worm gear big engine jet model drawings-inDiecasts & Toy Vehicles from Toys & Hobbies on Aliexpress.com

Ik kan er weinig aan doen denk ik, enkel iedereen laten weten zodat de kenners niet daarin trappen. Op mijn site kun je hem nog steeds gratis en voor niets downloaden :cool:. Turbines

Groetjesss,
 
Mhhh, dat is minder :-(

Waar je misschien wel wat tegen kunt doen is tegen het oneigenlijk gebruik van de foto`s en tekening op die website.

Als jij kan aantonen dat die foto`s en tekeningen van jouw website 'gepikt' zijn (en dat kan jij) dan zou de website maker de advertentie van de aanbieder moeten verwijderen.


Hoe ver de website maker daar aan de andere kant van de wereld mee omgaat weet ik echter niet :roll:
 
Hoe ver de website maker daar aan de andere kant van de wereld mee omgaat weet ik echter niet :roll:
precies..., de foto's op mijn site zijn niet beschermt. Daarnaast, je komt daar in een web van adressen terecht waar de verantwoordelijke nergens te vinden zal zijn. Ach, dat is het risico zullen we maar zeggen. Iedereen en alles is aan te klagen maar dat gaat waarschijnlijke alleen mij geld en héél veel moeite kosten... Ik kan alleen op mijn eigen sociale media meldem dat het pannekoeken zijn.

Grt,
 
Jatwerk

Dat is wel errug grof jatwerk zeg !! :murder:
Aangezien ik bij Alibaba een account heb, heb ik dit gelijk gemeld bij de beheerder, maar ja, zoals je zelf al zegt, of ze er iets mee doen ? Toch wrang dat zo'n aso een slaatje probeert te slaan uit jou werk en ideeen.

Ik ben benieuwd...
 
in het vervolg een handtekening (watermerk) midden op je foto's zetten of de duidelijkhied verkleinen....

Heb al van meerdere fotografen gehoord dat via de wetgeving er wel iets aan te doen is, maar dat gaat flink in de beurs snijden.
 
after long time i start to upgrade my ut160
only change is comrpessor , diffuser and intake cone splitted in 2 parts
in order to re utilize all ut parts

1422551_10201130519209710_907121941_n.jpg


1477483_10201130519249711_1983824626_n.jpg
 
Dat is wel errug grof jatwerk zeg !! :murder:
Aangezien ik bij Alibaba een account heb, heb ik dit gelijk gemeld bij de beheerder, maar ja, zoals je zelf al zegt, of ze er iets mee doen ? Toch wrang dat zo'n aso een slaatje probeert te slaan uit jou werk en ideeen.

Ik ben benieuwd...


wat dacht je van mijn frema rs 40 dan?
heb ik daar ooit een cent van gekregen van jetcat?
de p20 gejat van mijn motor
dat noem ik pas jat werk
 
i think that much turbine producer copy other new producer engine changing only little parts (only for image look)
i'ts impossible to develope new project in 1 or 2 month after new arrival for another brand producer... it's a big circle..

it's no good to not pay work (frema problem)
 
the gap between compressor and intake must to be remachined it... i start with intake diameter little , in order to remachine in a second time when assembly is ok...
 
Back
Top