Dat wordt weer lache dus. Ben benieuwd. Eerst het stabilo maar eens folieen. verstuurd met mijn smartphone
Je hebt zo wel eer van je werk, ziet er weer strak uit. Dat er zoveel mis was had ik in de eerste foto's overigens niet opgemerkt.
Hallo Teus. Op foto's zie je het vaak veel minder dan in het echt. Daarnaast had de verkoper mij verzekerd dat er nooit wat met de kist is gebeurd. Er zat namelijk nieuwe folie op de vleugel dus je kon niets zien. Ik ben te goed van vertrouwen geweest.. Maar dat even ter zijde. Hij wordt nu weer mooi en technisch in orde. Gewogen heb ik hem nog niet dat wil ik voor en na het spuiten doen. Als hij straks hopelijk lekker vliegt ben ik al het werk snel vergeten. Als hij zaterdag in de grondverf staat ziet de romp er ook hopelijk weer een stuk strak stakker uit. De oneffenheden zullen dan wel beter te zien zijn maar dat is dan makkelijker bij te werken. Ik krijg er in ieder geval nu steeds meer zin in. verstuurd met mijn smartphone
Opgelicht of niet het wordt weer een mooie kist. 1 helft van het stabilo zit weer in de folie. Ik kon het niet laten om hem even in elkaar te zetten en wilde dat met jullie delen. Wat voor registratie zal ik er op zetten? De kleur is van de k-7 G-CFOU Maar dit is een ask-18 Hoe ik aan de stickers moet komen weet ik ook nog niet maar dat is dan weer de volgende vraag.
Misschien leuk om even te laten zien hoe ik de scharnieren maak. Voor het eerst heb ik dat bij een ash-26 van 4 meter gedaan dat beviel zo goed dat ik het bij grotere kisten zo ben blijven doen. Het blijft strak zitten. Eerst wordt de onderkant gefolied. Dan de scharnieren net onder de beplanking schuin naar binnen snijden. (als je het niet schuin doe gaat de beplanking opbollen dat is helaas bij 1 scharnier gebeurd.) Je duw de ca scharnier er even in trek het er uit en folie de naad nog even na. Je laat een naadje van ongeveer 1 mm. Dan laat je een klein druppeltje ca lijm aan zowel de boven als onderkant op het scharnier vallen. Wat je morst even met aceton afnemen en de scharnieren zitten vast. Niet te veel lijm gebruiken anders smelt het schuim in de vleugel weg. Tijdens het foliën hou je het roer zo ver mogelijk gebogen strijk de scharnier randen goed aan. als je klaar ben doe je het roer recht en ga je 1 keer met de punt van de strijkbout door de naad. Dan krijg je een perfecte naad. Dan heb je als je de boel in elkaar zet de lekker eigenwijze staart van de ask 18. Ik zit me nog af te vragen of ik de spoilers werkend ga maken. De vleugel is nu zo lekker glad. En met de beide rolroeren omhoog zal hij ook erg remmen.
He handige tip. Blijven je roeren ook netjes in lijn tijdens het folien. Weet je kleurnummers toevalig vd folie. Kan ik alvast wat verf bestellen. Rob
Ja de roeren zitten netjes in lijn als je de scharnieren maar goed zet. Nu zie je 1 mm van de rand best nauwkeurig ik teken dat nooit af. De ralnummers weet ik helaas niet er staat niets op de folie en ook niet op de beschermlaag. Ik heb de foto's van het model dat ik mooie kleuren vind hebben naar Dennis gemaild. En hij heeft mij de folie opgestuurd. Als ik op de site van hobbyin kijk maar van een scherm durf ik de juiste kleur niet te zeggen. Het geel lijkt mij: 33 Cadmiumgeel Het blauwlijkt mij: 52 Donkerblauw Maar dat weet ik dus nog niet eens zeker en vraag me af of je daar wat mee kan. Ik denk dat we bij daglicht met de waaier aan de gang moeten. Of kan je aan een kleuren scanner komen? Als die tenminste zuiver zijn. Zaterdag hoop ik een paar stukken kleur mee te nemen. Ik weet niet wat jou planning na het gronden is. Hij zal als hij droog is nog wel even aan het schuurpapier moeten ruiken denk ik. Vanmiddag heb ik trouwens de vleugels nog even getest door 1 tip op de grond en hem aan de andere tip opgetild. Ik kon er aardig mee tekeer gaan dus die stresstest heeft hij met glans doorstaan.
Ik denk zaterdag in de vullende grond. Volgende week savonds schuren. Dan eerst geel, volgende dag blauw. Zal wel wat waaiers mee sjouwen.
Mooi ik ben benieuwd. De spoilers weet ik nog niet of ik ze ga gebruiken. Dus die laat ik even voor wat het is. Het hoogteroer kan ik dan nog aan sluiten. De elektronica eens een plekje geven. Dan kan ik ongeveer het zwaartepunt gaan bepalen. Ik boor er nu liever iets te veel lood uit wat ik er weer bij lijm. Dan dat ik straks uit schiet en de lak verziek. verstuurd met mijn smartphone
Niet doen om twee redenen - heb je al eens een echte ASK zien landen met zijn ailerons omhoog ?? - goed afgesteld kan je veel netter landen met, als zonder spoilers
Nee een echte heb ik nog nooit zo zien landen. Maar echte zwevers hadden tot voor kort ook nog geen elektromotor en klapprop. Het geeft me extra zender problemen vandaar de misschien tijdelijke keuze.
Achter de schermen, word ik door een door mij zeer gewaardeerd mede forumlid, aangemoedigd om de spoilers toch werkend te maken. Het probleem is het volgende: Ik heb een futaba 7c die ernstig beperkt is. Als ik de spoilers op 1 kanaal aan sluit zal naar alle waarschijnlijkheid (ik heb nog niet getest hoe de servo's ingebouwd zijn) 1 spoiler omhoog en de andere omlaag gaan. Nu kan ik een ompool snoertje kopen maar ik ben niet zo van al die snoeren en elektronica in mijn kist. Hoe moet ik dat met een mixer doen? Volgens mij moet je bij de mixers altijd een kanaal aanwijzen wat dan ook werkt. Als ik dan dus per ongeluk de betreffende schakelaar verkeerd zet werkt er maar 1 spoiler. Dat lijkt me lastig landen. Wie heeft het met de c7 het zelfde probleem op weten te lossen en hoe?
Hallo Bertus, Dat wordt een mooie zwever! Arno 888 liet deze link al eens eerder zien bij de zelfde vraag http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A71005&t=11&c=37&p=37 Succes met het sleepklaar maken groet Terence
Haha Dirk dat weet ik maar de servo's zitten er in dus die keuze heb ik niet meer. Terence. Ik wil liever zo weinig mogelijk elektronica in mijn model hebben. Alles wat er namelijk in zit kan ook kapot. Ook omdat ik ook nog een andere zender op mijn verlanglijstje heb staan. Dan kan ik beter mijn centjes niet in ompool snoertjes steken. Ik heb een simpele van hobbyking die je niet kan verstellen die werkt op zich goed maar die kan je niet verstellen. Mijn maat heeft er die je wel kan verstellen maar die zijn niet betrouwbaar gebleken. Voor ik de moed helemaal opgeef wil ik eerst de zender nog eens bestuderen. Het hoogteroer is ondertussen aangesloten. Het volgende was de sleepkoppeling daar kwam ik weer een tegenvaller tegen. In de neus aan de buitenkant zit een ruime buis en ik ging er van uit dat dat heel de lengte zo was. Helaas is het een opgelengde buis waar de koppeling zelf in zit. Op zich niet zo erg als de koppeling zelf aam de voorkant schuin gemaakt was. De lijn bleef als ik hem in de buis stak tegen de koppeling botsen. Met een boor heb ik de buis van de koppeling kunnen bewerken dat de lijn naar het midden geleid wordt. Het blijft een klein buisje maar het werkt nu goed en kan redelijk snel een lijn aan koppelen. Het kleine buisje is lastig te zien. De koolstof buis is ingekort omdat de servo's een eind naar achter zijn geplaatst. Nu aan de vleugel instellingen beginnen.
Eerst het opensnijden en de randen netjes naar beneden gefolied. Dat is gelukkig goed gelukt want daar zag ik eerlijk gezegd best tegen op. Na een lange worsteling met de zender heb ik de spoilers werkend gekregen. Er moeten nog wel strips op gemaakt worden maar ze werken wel. Er moeten nog moertjes op de spoilers want die zaten er ook niet op. Ze kunnen er nu nog af vallen. Maar het is dus gelukt.
Ik wil de strips die op de spoilers moeten komen van triplex maken die aan de boven en zijkanten worden gefolied. Om ze nu precies met de bovenkant van de vleugel gelijk te krijgen dacht ik transparante siliconen kit te gebruiken. Is dat de juiste methode of zijn er betere opties? Ik hoop dat ze dan netjes gelijk blijven zitten want ik zie geen slot op de spoilers zitten. Hopelijk worden ze er in de vlucht niet iets uit gezogen. Daar zijn de kleine cameraatjes om dat te controleren dan weer goed voor. Rob moet ik morgen de vleugels ook mee sjouwen?
Nee hoor . Alleen een accu set en een prop Oja en een vleugelbuis.... Maar showen mag altijd natuurlijk. :thumbup:
Hey Rob de buis heb ik nog niet. Ik denk dat de verkoper hem pas dit weekend als hij in Nederland is op de bus doe. Hij zou het vorige week doen maar toen was ik weg. Ik zou vanavond dan nog even gaan laden heb jij wel de juiste stekkers? (die gele die 90 amp mogen hebben) Ik geloof dat ik er doorheen ben. Heb jij wel een toerenteller en een ampere meter? Ik zal de vleugels ook mee sjouwen misschien dat je nog opmerkingen heb over de passing van vleugel aan romp. Ik zal de romp vooraf eerst nog wegen dan kan ik zien of je er niet te veel op blubberd.