Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 2 nov 2004.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Inderdaad zul je de meeste kleuren zelf moeten mengen. In mijn geval is het niet zo'n probleem, ik heb maar één kleur nodig, "ei-blauw".
    Ook is deze kleur alleen maar beschreven (voor zover ik weet), er is dus niemand die de juistheid kan controleren 8)

    In het geval van militaire camouflage, wordt het gebruik (mengen) van deze verf niet eenvoudig.
    Bruikbare brandstofbestendige lak die over createx kan weet ik niet, je zou bij airbrush Almere kunnen informeren (ze sturen meteen een heleboel folders en info).

    Ik niet, jij wel :?: :wink:
    Mocht iemand zich aangesproken voel, ik houd me aanbevolen...!
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even een vraagje.
    Het stangetje voor de aansturing van de ailerons komt toch onder uit de vleugel (anders wordt het teveel gepriegel en speling.
    Wat is het beste het stangetje en de hevel haaks op de scharnierlijn of evenwijdig aan de vliegrichting?

    Mijn Heinkel P1076 zwabbert een beetje om z'n top-as en ik heb het vermoeden dat de aileronstangetjes die bij dit model niet in het verlengde van de vliegrichting staan, daar de oorzaak van zijn.
    Dit model is ca. 2x zo groot dus zal de invloed veel minder zijn, maar toch graag jullie advies.
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    OK, je moet ook alles zelf bedenken :wink:

    Pfoe, dat valt niet mee om fatsoenlijk een aileron aangestuurd te krijgen:
    Is de uitslag voldoende, maar niet te weinig;
    Is het sleufje groot genoeg, maar niet te groot;
    Loopt de servohevel van binnen nergens tegenaan;
    Kan je eenvoudig achteraf nog wat instellen;
    enz.enz. :mad:
    maar met veel gepriegel en gepruts is het gelukt en ben ik tevreden met het resultaat.
    Over het stangetje komt nog een afdekkapje waarmee de boel er -vind ik- redelijk "schaal" uitziet.

    [​IMG]



    Nu nog de kabeltjes solderen.
    Ik heb wel eens gezien dat voor alle servo's in een vleugel 1 DIN computerstekker werd gebruikt voor de elektrische verbinding met de romp (ontvanger). Hebben jullie hier ervaring mee?
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Wouter:

    Schiet nu mooi op hoor.
    Nu over die Din stekker.
    Werk uitstekend.
    Als mannetje en vrouwtje 1 maal gesloten zijn krijg je hem bijna niet meer open.
    Dus in vlucht of je niet bang tezein voor losgaan.
    Werk ook uitstekend in mijn lapidar.

    Groeten Han en succes met verder bouwen.
     
  5. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik weet niet of die Din stekkers verguld zijn?, maar dat zou wel prettig en veilig zijn. Je hebt dan altijd dezelfde verbinding. Gaat niet oxideren ofzo.

    Ik heb zelf wel ervaringen met die multiplex stekkers. (die hebben 6 vergulde pinnen :) )
    Daar kunnen dus 4 servo's op.
    Ik vind het echt fantastische dingetjes :)
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zojuist bij ACW een spinner, prop en schakelaar besteld.
    Gaat verrassend eenvoudig met PayPal 8)
    Hopen dat het snel afgeleverd wordt.

    De maiden komt langzaam in zicht :)
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Er schijnen wel vergulde exemplaren te zijn, maar die heb ik nog niet gevonden. Ik heb het voorlopig maar even opgelost met 5-polige MPX-stekkers die ik nog had liggen. Kan het altijd nog veranderen. :)
     
  8. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    5 polig?
    Is dat nog van het oude stekkersysteem van multiflex ofzo?
    Ik bedoelde eigenlijk deze:
    [​IMG]
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Klopt, Multiplex had vroeger 5 polige stekkers op verschillende kabels. En dat waren toen al goudstekkers. Ook de oude servostekkers van Multiplex waren toen al goudstekkers.
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Deze heb ik gebruikt, misschien wel oud, maar nog steeds verkrijgbaar.
    Ik vind deze wat makkelijker vast te pakken. Bij de 'groene' moet je echt aan het snoertje trekken om ze uit elkaar te krijgen en daar lijken servodraadjes mij niet geschikt voor.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    :banana: De spulletjes van ACW zijn binnen in een week!!:banana:
    Dit ga ik vaker doen - en maar $2,50 verzendkosten: dat lukt zelfs in ons kikkerlandje niet.

    Ga straks gelijk m'n credit bij PayPal weer opwaarderen :wink:
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    20 mei - dat geeft weer extra energie om met gezwinde spoed de boel af te krijgen.
    Het volgende is afgelopen dagen gedaan:
    Stekkers gesoldeerd, schakelaar en ontvanger ingebouwd.

    [​IMG]

    Bij de voorbereidingen iets te weinig rekening gehouden met de (noodzakelijke) draden die vanuit de neus (regelaar, ontvangeraccu) naar de ontvanger lopen. Doordat de bodem van de accuschacht direct aansluit op de vleugel kunnen deze kabels er net niet tussen, waardoor ze voor een deel (getwiste kabel linksonder op de foto) door de cockpit :oops:
    Maar goed, bij een volgend model beter.

    [​IMG]

    Vervolgens servo's ingebouwd en staartvlakken aangesloten

    [​IMG]

    Tot slot de prop erop gezet en de kist even (ik kon het niet laten) in elkaar gezet.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.064
    Locatie:
    groningen
    Dat ziet er goed uit! :D


    Paar kleine opmerkingen.

    Dat lusje in de kabel bij de roerhorn van het richtingroer: lijkt me dat dat voor een heeeeeeeel klein beetje speling kan zorgen. Eventje 'plat'knijpen?

    Die propellor: die zal best efficient zijn, maar ik lever (zeker met die lipo's van vandaag) graag een paar procent efficiency in, in ruil voor een echt schaal uiterlijk.

    (Ja, ik weet het, in de lucht zie je het niet, maar daar (als 'ie vliegt) zie je een hele hoop andere details ook niet. Dus da's geen argument. :nooo: )

    Maar verder: mooi. :yes:


    jan.
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jan,

    Bedankt voor de complimenten.
    Als jij een prop weet die er (meer) schaal uitziet houd ik mij aanbevolen. De diameter is in ieder geval schaal :wink:
    en btw, er komen geen lipo's in, maar 10 ordinaire sanyo 2400RC.
     
  15. Phoenix

    Phoenix Guest

    Eindelijk een goed spinnertje gevonden zie ik. Ziet er mooi uit en inderdaad de target om (schaal)kisten af te krijgen wordt 20 Mei!
     
  16. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    6 mei fly-in gmvc (te boskoop) je bent van harte welkom , met of zonder .
    Als je met je sparrowhawk komt is je deadline met twee weken ingekort ;-)
    misschien val je wel in de prijzen met zoveels moois
    gr. Alexander
     
  17. Arvid

    Arvid Guest

    Mooi he, als je um in elkaar zet :D

    Gaat zo door!
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gisteren opnieuw inkopen gedaan bij ACW: een ontvangeraccu en een andere prop. De 13X10 die ik eerst in gedachten had trekt toch wel erg veel Amps en geeft bij lage snelheden volgens motocalc 'propstall', waar ik zeker niet op zit te wachten omdat ik op ons veld waarschijnlijk geen grondstart kan maken.
    Nu dus een 12X8 besteld, die volgens motocalc over het geheel genomen beter zou moeten presteren.

    Verder wil het maar niet opschieten met de bouw. Ben bezig met het finetunen van de ailerons en flaps: andere (betere) scharniertjes erin, beide zijden gelijke uitslag, soepele werking enz. enz. Wat een vreselijk vervelend (censuur :wink: ) werk. :evil:
    Daarnaast probeer ik mijn accu's uit een winterslaap van 1,5 jaar te laten ontwaken. Ik hoop maar dat dit goed komt. :?
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.649
    Locatie:
    Dordrecht
    Kom op even doorzetten.

    Oke :? het zijn niet de leukste klusjes maar die extra aandacht verdient tie wel.

    Is de Hawk technisch bijna vliegklaar en ga je zonder wielkappen / afwerking eerst vliegen 8) of moet tie helemaal klaar voor de eerste vlucht.

    Lijkt mij dat een test rondje eerdaags wel te maken is en dat werkt heel goed voor de motivatie voor de verdere afwerking.

    Ton
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    De maiden moet binnenkort plaatsvinden.
    Kan ik zonder veel problemen de instelhoeken nog aanpassen, kijken of het landingsgestel stevig genoeg is e.d.
    Als alles volgens wens verloopt komt daarna de afwerking, daar heb ik wel weer zin in 8)
     

Deel Deze Pagina