Clik! 124 gram AUW + Strecker modificatie foto's / info

Discussie in 'F3P' gestart door Koen, 13 sep 2007.

  1. Koen

    Koen Guest

    Bert heeft me dit ooit verteld...
    ...ik meen me dit te herinneren, maar kan de plank volledig mis slaan:

    Mijne 80cm span 124 gram, jouwe 87 cm span = 1,0875 groter, immers 1,0875 X 80cm = 87 cm, dus mag de jouwe voor zelfde vleugelbelasting (1,0875 X 1,0875) X 124 gram = 1,1826 X 124 gram = 146,6 gram wegen...

    Ben ook wel benieuwd hoe je dit moet berekenen, dus wie o wie?
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nobody?(jaja, ik ben ongeduldig :oops: )

    Grt.
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Met 146 gram heb je dezelfde vleugel belasting. Maar let op waar gevlogen wordt. Onder een laag plafond is het snel op met de ruimte. Vandaar dat in de kleinere ruimtes vaak met kleinere modellen gevlogen wordt.
     
  4. Koen

    Koen Guest

    Thx Bert!

    En Alex, hoeveel weegt je 87cm Clik?
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    148 grammetjes, maar ik heb 'm nog even nagemeten, hij is bijna 88cm zelfs :D Zaterdag ga ik 'm indoor flink aan de tand voelen, vandaag kwamen er 4 nieuwe accu's binnen van ACW, ik heb nu totaal 7 accu's dus :D

    Grt.
     
  6. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg
    Hallo!

    Ik zag een paar keer de vraag in dit draadje waar de Clik! te koop is. Ik heb er een aantal in bestelling staan bij de ontwerper in alle drie de kleurvarianten die binnenkort binnenkomen. Stuur me even een PB als je meer details wil en interesse hebt.

    Gr
    ruud
     
  7. Koen

    Koen Guest

    PB sent...
     
  8. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Oegstgeest
    Horen de vertical fins op de leadingedge in vliegrichting te staan, of staan deze onder hoek?
    Volgens mij staan de stippellijntjes nml. onder een hoek!
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die side-force-generators? Bij mij lopen ze evenwijdig aan de romp, lijkt me niet de bedoeling dat deze niet evenwijdig zouden lopen?

    Grt.
     
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ze bouwen zo veel extra weerstand in bij die dingen dat het me ook niets zou verbazen dat deze met de achterkant naar binnen gericht zijn!
    Het lijkt er op de de aangegeven stippellijntjes dat wel staan nml.
    Dus ik heb ze maar in de richting van die lijntjes geplakt.

    Martijn
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt hoor, ik heb ze wel recht gezet, gewoon voor extra draagvlak in meskant.

    Grt.
     
  12. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    De fins die op de tip zitten moeten evenredig lopen met de romp.
    Ze dienen niet om extra oppervlakke te creëren bij meskant maar als extra stabilisatie.

    Wanneer je b.v. uit een looping door je eigen turbulentie komt zal de clik niet of nauwelijks waggelen door de tips.


    [​IMG]
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Door meer draagvlak wordt hij toch stabieler :wink:

    Maar ze moeten dus inderdaad gewoon evenwijdig aan de romp, dan heb ik ze gelukkig goed zitten :D

    Grt.
     
  14. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Wil je dit dan even uitlegen?
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb altijd begrepen dat de stabiliteit gunstig wordt beinvloed door (o.a.) meer draagvlak, maar ik ben ook geen aerodynamica-expert, dus als iemand denkt dat het anders is (met argumenten) dan vind ik dat ook prima :D Hoe dan ook, ze zullen ook een positieve bijdrage hebben in meskant, net als bijvoorbeeld de hoge romp van de Bling Bling V3....

    Grt.
     
  16. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dat kan lichter :lol: deze week nog alle uurtjes in mijn Q500 steken ( zondag mijn 1ste wedstrijd ) :oops:

    Volgende week ga ik de Clik bouwen..


    Ba®t
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
  18. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Wormer
    Hoi Koen,
    hoeveel uitslag heb je op de roeren, hoeveel exponentieel gebruik je, en waar ligt het zwaartepunt?
    En waar heb je de accu's gekocht? :D

    Groeten van Erik
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Koen heeft zijn accu's bij Aircraftworld vandaan, ik ook tegenwoordig :D

    Mijn uitslagen; alles maximaal met standaard servohevels en de roerhevels zo dicht mogelijk bij de scharnierlijn. Expo is altijd persoonlijk, maar in mijn geval; ailerons 80%, elevator 60%, rudder 60%.

    Bert vertelde mij dat het CG op 78mm ligt voor de inkeping van de ailerons. In de praktijk gewoon alles zo ver mogelijk voorin inbouwen, en het klopt precies :D

    Grt.
     
  20. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie

Deel Deze Pagina