Vacuum bagging: wat voor " zuigapparatuur" gebruik

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Berrie, 6 apr 2005.

  1. Ice

    Ice Guest

    Laatste paar weken ben ik bezig geweest met het maken van een carbon buis. Ik kwam helaas wel wat probleempjes tegen.

    Bij de ene helft had ik gelcoat gebruikt van R&G.de, deze was helaas wat "wazig". Nu is m'n buis dus een beetje dof van kleur. Ook is het carbon zelf niet goed tegen de gelcoat aangedrukt. Dit stuk buis is gemaakt bij een druk van 0,2 (proberen).

    De 2e helft is qua kleur een stuk beter aangezien ik de gelcoat niet gebruikt. Wel liggen sommige vezels bloot en lijkt het alsof er teveel epoxy is opgezogen. De druk lag ook wat hoger, 0,4 en na een tijdje 0,6.

    Ik heb gaatjes folie en breather gebruikt om dit te maken. Beide hadden 2 lagen carbon en een glasmat daartussen.

    Kan iemand mij vertellen wat ik precies fout heb gedaan? Vind het wel jammer dat er telkens iets misgaat.

    Hier wat plaatjes:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    Je zegt buis. Hoe maak je die? In een mal, rondom het product (gedeelde mal dus) of om een kern heen. (zo te zien het eerste, maar vraag het toch even)

    Als je een compleet heldere buis wilt maken, dan is gelcoat lastig. Je zal dit in een dunne laag moeten spuiten, anders krijg je direct al kleurverschil door de kwaststrepen.

    Op de eerste foto zie ik niet zoveel. Is ook lastig te fotograferen. Probeer het eens buiten, en zonder flits. Dat levert vaak duidelijker beeld op.

    Op de tweede foto valt me vooral het stuk links in het midden op. De vezel heeft daar niet aangelegen aan de mal (uitgaande van een buitenmal). Dit kan zijn oorzaak vinden in slechte inleg van de vezel (wees hier heel nauwkeurig mee, glas en koolstof rekt niet, dus de marge voor fouten is klein), slechte inleg van evt scheurweefsel, of bleedermat. Gebruik zeker de laatste in meerdere stukken. Het werkt handig om de gaatjesfolie met wat spuitlijm vast te zetten aan de bleeder, en dan in de gewenste stukken te knippen.
    Vaak kan je overigens de vezel en vacuummaterialen nog behoorlijk naar de mal masseren, als je in eerste instantie niet teveel vacuum gebruikt, (-0,1 bar relatief).

    De druk en de soort gaatjes in de folie zijn ook kritiek voor het slagen van de operatie. (icm de open tijd van de epoxy). Wat gebruik je nu?

    Tijdens het lamineren, zorg voor een goed benatte mal, druk daar je vezel in, en zorg ervoor dat de eerste laag goed nat is, en goed luchtvrij. Gebruik hiervoor een kwast en een ontluchtingsrollertje. De eventuele lucht die naderhand in het opeenvolgende laminaat zit, gaat met de overtollige hars uit het eerste laminaat naar de bleedermat.

    Een andere optie is het gebruik van Dahltexx, een membraam dat wel lucht, maar geen hars doorlaat. Ik heb het met succes gebruikt bij het maken van koolstof platen.
    Geef me een PB als je meer info wilt.
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.076
    Locatie:
    Moordrecht
    Nog wat zinvolle informatieve links voor diegenen die met een koelkastmotor aan de slag willen:

    Fridge pump can run non stop? - RC Groups

    Butin Bik - vacuum kiteboard building | 2.4 Bouwen van een vacummachine

    demontage koelkast freon e.d.

    BeneluxSpoor.net - Compressor voor je Airbrush bouwen

    Refrigerator engines

     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2008
  4. Ice

    Ice Guest

    Heeft iemand nog wat tips ivm de eerste laag die in de mal wordt gelegd? Daar zit bij mij namelijk vaak het probleem. Ik krijg die 1e laag maar niet mooi strak, zonder luchtbelletjes en open vezels etc.

    Vandaag heb ik geprobeerd om de 1e laag epoxy even te laten uitharden. Toen ik de 2e laag epoxy eroverheen smeerde en er een laminaat inlegde was deze niet meer te bewegen....Toen kon ik dus weer opnieuw beginnen.
     
  5. Ice

    Ice Guest

    Na wat zeer bruikbare tips van Skiff is het deze keer vele malen beter gelukt! Zie hier het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Knappe topic en werk, ik volg dit met interesse, want om ingewikkelde gietstukken te maken, ga ik ook vacuum nodig hebben, het giethars is wel hard in een kwartiertje.
    Een flinke koelcompressor heb al, alleen was de olie slecht. Ik heb die vervangen, maar dat is ook geen succes, er spettert olie mee via de uitlaat. Dat is geen probleem voor de werkstukken, maar wel een knoeiboel. Welke olie hoort er in een koelcompressor?
     
  7. Ice

    Ice Guest

    Zou je niet gewoon dikkere olie kunnen gebruiken? Of anders een soort van opvangbakje ervoor maken.
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De olie die ik gebruikt heb, is vrij dik. Omdat ik de compressor al gebruikt heb om te persen (geeft 16bar) heb ik er luchtcompressorolie in gedaan. Die heeft een hoog vlampunt, want in 1 trap naar 16bar wordt erg warm. Een opvang bakje, in de vorm van een cycloon zal misschien de oplossing worden.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2008
  9. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Inmiddels heb ik ook een vacuümpomp gemaakt van een oude koelkast motor voor het baggen van vleugels en rompjes.

    Als ik de slang dicht stop en de pomp laat draaien daan haalt de pomp binen een minuut een max onderdruk van -0.95 bar(metertje is van R&G). Dit lijkt me wat veel voor het maken van vleugels met een schuimkern, of is dit wel te gebruiken?
    Als ik de pomp uit zet dan zat het vacuüm in een half uur met 0,1 bar

    Ik wil de pomp regelen met een tijdschakelaar zodat hij niet de hele tijd hoeft te draaien.
    De tijdschakelaar die ik heb kan ik op de minuut instellen.

    Kan ik deze pomp op een of andere manier minder vacuüm latzen zuigen zonder dat ik weer allerlei ingewikelde dingen moet bouwen?, Het liefst in combinatie met mijn tijschakelaar.

    Wie o wie helpt mij.
     
  10. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    heeft iemand ooit een vacuum generator gebruikt? Ik bedoel zo'n klein blokje waar je met perslucht ook vacuum kan trekken (venturi)... bvb deze:
    http://www.farnell.com/datasheets/3656.pdf

    Ze zijn ook in regelbare versies te krijgen. Dan verleg je het probleem natuurlijk van vacuum pomp naar compressor, maar die laatste zijn wel wat gemakkelijker te verkrijgen...
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.076
    Locatie:
    Moordrecht
    Ja. Echter niet in een vacuumbag systeem.

    Nadelen:

    - Als er ook maar iets van stof of vuil in de vacuumejector wordt gezogen, blokkeert deze.
    - Om vacuum te genereren heb je veel perslucht nodig. Niet efficient.
    - De luchtuitlaat maakt een irritant geluid, dat slecht te dempen is.

    Voordelen:
    - geen bewegende delen in je vacuumejector. Geen slijtage.
    - Compact

    Ik kwam tot ca. 0,15 bar. (-0,85 bar)
     
  12. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    micromagic, je kan de pomp minder vacuum laten zuigen door ergens een regelkraantje te zetten waar valse lucht kan gezogen worden. De pomp moet dan wel konstant blijven draaien, anders valt het vacuum direkt weg.
     
  13. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Ik heb liever niet dat de pomp de hele nacht moet draaien, misschien moet ik dan toch maar op zoek naar een vacuüm regelaar.

    Heeft iemand nog andere iedeen waarmee ik het vacuüm zou kunnen regelen zonder hele ingewikkelde constructies en zonder dat de pomp continu zou moeten draaien?
     
  14. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Koelkasten bevatten Freon; een edelgas

    Klopt niet, edelgassen tasten de ozonlaag niet aan,
    maar freon is ook geen edelgas.

    Blijft sterk af te raden zelf een koelkast te demonteren.

    Er zijn ook "silent"compressoren te koop waar je de lucht inlaat kunt
    gebruiken als vacuum pomp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Ice

    Ice Guest

    Zelf laat ik mijn pomp een aantal uren draaien. Ik moet er wel bij vertellen dat ik m'n werkstuk de gehele tijd verwarm met een kacheltje. Vooral nu in de koude periode wil dit wel helpen.
     
  16. Ice

    Ice Guest

    Van de week de andere kant van de airbox gedaan. Deze was iets lastiger omdat de opening voor de carburateur er ook in moest. Toch is hij beter gelukt dan de bovenkant, waarschijnlijk omdat ik beter wist hoe ik 'm moest lamineren.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @ice

    Dat ziet er toch toppie uit zonder vacuumbagging het is en blijft lastig om luchtbelvrij te lamineren van koolstofmat je kunt de luchtbellen niet zien en je moet dus lamineren op je ervaring die je hebt verkregen door gewoon te proberen.

    Mooi hoor niks mis mee
     
  18. Ice

    Ice Guest

    Het ziet er inderdaad al wel redelijk goed uit maar het kan hier en daar nog wat beter. Het is trouwens wel met vacuum gedaan.

    Volgende wat ik ga maken word misschien een spatbordje. Die heeft iets meer grotere rondingen en wat minder scherpe hoeken. Die lijkt mij makkelijker te lamineren.
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.076
    Locatie:
    Moordrecht
  20. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Wil ik er nog met enige nadruk bij vermelden dat je dit dus niet zelf moet doen.
    De gassen en de olie moet door een recycling bedrijf
    met speciale apparatuur worden afgtapt.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina