afstand tussen moter en regelaar

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door phil99, 27 mrt 2008.

  1. phil99

    phil99 Guest

    Kan iemand me vertellen wat de max afstand is tussen een electromoter en zijn regelaar ????
     
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Het beste is zo kort mogelijk. Soms doe ik de motor direkt op de regelaar solderen. Tussen de motor en regelaar heb je het meeste ruis waar 35mHz gevoelig voor kan zijn. Indien niet mogelijk dan is het twisten van de kabels een optie, Coax buitenkabel eromheen en aarden kan ook goed uitvallen. Een van de beste oplossingen bij edf jets is de regelaar achter de motor en in een carbon conus die de ruis afschermt. Maar dan zit je boven de 2kW te knutselen en is dit al bekend.

    Succes.
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik denk dat Erik gelijk heeft maar ik heb al eens 2 BL motoren op 1 BL regelaar aangesloten met elk 3X 20cm normale koperdraad tussen motoren en regelaar zonder merkbare problemen.
    Ontvanger was een 6 kanaals GWS ontvanger.:)
     
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Ik ook op mijn twinjet, maar dat is maar 300 Watt totaal. Ga je een beetje serieus vermogen gebruiken (dus erboven) dan zou ik er toch wat meer aandacht aan besteden. de ontvanger kan soms gemene tikken doorgeven (ervaring).
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik zat inderdaad op een laag vermogen.
    Totaal 50W.;)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Borstelloze motoren: draden zo kort mogelijk uiteraard maar inkorten is niet nodig. Indien het lang moet de draden tussen regelaar en motor verlengen, niet de draden tussen regelaar en accu.

     
  7. Frans van der Windt

    Frans van der Windt

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ben het met Ron eens draden tussen accu en regelaar zo kort mogelijk houden,
    lange draden tussen accu en regelaar geven meer kans op storing zeker boven de
    1000 watt en afschermen help niet.
    Bij mijn Mirage is de afstand tussen motor en regelaar +/- 55 cm en heb geen problemen
    met 8 lipo's en 48 Ampere zonder extra voorzieningen..

    Frans,
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ron reproduceert slechts wat de deskundigen zeggen (en kan de techno-babbel daarover goed volgen).
     
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    OP Rc grpz was er een tijd lang een discussie waarom 2+kW edf jets neerstortten. Bleek dat de Castel Creations HV110 regelaar te veel ruis produceerde en de fabrikant heeft toen zelf (toen het probleem nog niet gevonden was) een uitleg gegeven waar ik me nu toch aan hou. De ruis komt niet van de akku-regelaar af maar van de regelaar-motor. Het is dan ook niet (voor mij) verwonderlijk dat de Bob Viojet Electra (4kW edf jet) bewust dr regelaar heeft afgeschermd met carbon. Lange akkudraden zijn met grote pakketten onvermijdelijk want de lengte van de draden in het pakket mag je ook meerekenen. Dan ben je dus snel verplicht om extra condensatoren bij te zetten om je regelaar te beschermen. Dit alles geeft ook geen garantie om storingsvrij te vliegen en voor hoog vermogen setups (2+kW) worden 2.4Ghz zwaar aanbevolen, vooral omdat bij een jet alles tegen elkaar aan is gemonteerd wat bij een propkist vaak niet het geval is.

    Van het een val je dus snel in het ander probleem want 2.4gHz is nog niet sukkelproof. Daar zit nog behoorlijk wat huiswerk bij (afkloppen dat het bij mij goed blijft werken!)

    grtz, Erik
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Frappant dat het Hi Model 12A bl regelaartje nu plotseling met een grote condensator tussen de accu aansluitingen wordt geleverd.:confused::)
     
  11. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Jeti model s.r.o.

    downloads, Spin and Jeti box manual

    blz 9, remark1

    Tussen regelaar en motor dus niet verlengen als het even kan. Soms kom ik daar ook niet onderuit hoor.

    grtz, Erik
     
  12. phil99

    phil99 Guest

    Dus de afstand tussen de motoren en regelaars is minder belangrijker dan de afstand tussen de regelaar en batterij.
    Hartelijk bedankt voor de info.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2008
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motor heeft al zoveel zelfinductie, dat beetje zelfinductie van die extra draadlengte is te verwaarlozen.
     
  14. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Lange kabels bij hoge toeren (600 Watt EDF)

    Om een zwaartepunt probleem op te lossen moeten motor en accu nogal een eind uit elkaar; meer dan 50cm. Het komt het beste uit om de kabel tussen motor en regelaar te verlengen. Kan dit (behalve evt. storing) problemen opleveren met de motor timing.

    Marc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2008

Deel Deze Pagina