Exploderende NiMh accu! Wát een ravage...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Richard Branderhorst, 18 jun 2008.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.162
    Locatie:
    Ederveen
    Ik weet niet of dit item al bij het hoofdstuk accu's etc is voorbij gekomen, maar ik vond het gebeurde en de foto's dusdanig dramatisch dat een waarschuwing op een veelgelezen forum de moeite waard is om iedereen te waarschuwen.

    Eea schijnt al bij de autorijders al bekend te zijn, maar ik had er nog nooit van gehoord en met mij denk ik nog vele vliegers....

    Het betreft hoog capaciteits NiMh accu's

    Ik heb de foto's en het verslag van de betrokkene met toestemming hier geplaatst.
    EERSt de foto's, want daarna wil je zeker weten wat er zich heeft afgespeeld...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het verslag (enigszins geëditeerd)

    Vanwege deze cellen eindelijk eens een goede lader gekocht. Geen probleem de batterijen die ik gekocht had kon ik snel laden tot 5 A met een zeer veilige instelling van die lader. Ompolen bij het laden ging niet (veiligheid eerst) en verder zou je ook weten hoeveel je geladen had.

    Zo gezegd zo gedaan. Vorige week donderdag was het zover.
    Eerst maar het eerste pack ontladen om dan ten volle zeker te zijn alles vol te krijgen zoals berekend kon worden. 4.8 A ingesteld 15 mV delta peak ( ingesteld door de fabrikant ) 75 min laadtijd. Na 9 min en wat sec. viel de lader uit. Knopje drukken en zien dat je maar 0.428mA geladen had.
    Geen probleem terug ontladen en terug opladen zelfde manier. De tijd voor het laden werd steeds korter. En daardoor wat erin geladen was minder. Het ontladen liet zien dat het klopte met wat erin geladen was. Rekeningetje maken dus.

    Terwijl de ene aan het opladen was, ontlaadde ik de andere. Kwestie van goed bezig zijn. Zo had ik tegen etenstijd ’s avonds het ene pack drie maal geladen en het andere pack slechts twee maal. Ik was rustig de lader en ontlader aan de kant aan het leggen toen plots iets in mijn aanhangwagen ontplofte. Goed wetend wat dit was, ikke mijn aanhangwagen zo snel als mogelijk uit mijn garage gereden, kap open en ik zag een gat in de neus van de ASK13 zitten.
    De kunststof kap was ook nog gans losgeslagen van de romp en gescheurd. Plots kwam er wat rook uit het gat. Gekeken onder de kap en zag iets vonken, stekkertje uitgetrokken en de batterij voorzichtig bij zijn stekker vastgenomen. Ik had deze juist uit de romp toe er een gesist uit het pack kwam, gelijk je een stoompot hoort sissen, dit samen met wat vonkel van een kortsluiting van de gesmolten draden.
    Fracties zijn het van die seconde, heb de boel laten vallen en ben achteruit gestapt. Opnieuw twee knallen, later bleek aan de afdruk op mijn vleugel dat het pack verder ontploft was nog voor dit de bodem van de aanhangwagen raakte.

    Ik zowaar in shock van wat zich net had afgespeeld. Heel goed besefte ik dat ik net door “een oog van de spreekwoordelijke naald was gekropen”.
    Ikzelf had geen verwondingen opgelopen. Toen ik voorzichtig naderbij ging kijken was de ravage enorm. Het tweede pack zat nog steeds in de gehavende romp. Die wou ik er graag zo snel mogelijk uit. Weer opnieuw stekker eruit en voorzichtig eruit halen. Net toen ik deze beet had begon ook deze te sissen, net weer gelijk dat stoomketeltje. Heb waarschijnlijk een record tijd gelopen tot de achtertuin.
    Heb de batterij zo ver ik kon weggeworpen en daar ruim een uur laten liggen. Geen ontploffing meer, dan voorzichtig gaan kijken. Achter een plastiek bak met veiligheidsbril en twee houten stokken de schuimrubberen bekleding eraf gehaald en alles zag er normaal uit. Toch maar eens voorzichtig gevoel en de cellen waren nog zeer warm op dat moment ondanks de tijd die verstreken was.
    Heb ze dan nog één half uur in het gras laten liggen tot ze waren afgekoeld. Onder de krimpkous, die rond de cellen zit, zag je dat ze precies gelekt hadden.
    Ook aan de voor en achterkant voelde, de begin en eindcel, vettig aan. Voor mij leek het erop dat ze precies gekookt hadden en op een bepaalde manier het uitgezweet hadden. Verder is met dit pack niets meer gebeurd.

    Op het eerste ogenblik lijkt dit altijd groter dan de schade echt is. Na alles tot rust te hebben laten komen, tot na het avond eten, begin je aan de opruim.
    Dan blijkt dat er één cel uit het pack missing was. Tot op heden geen spoor. Eén cel was uit het pack door de romp geslagen en van de rest was er één die blijkbaar onbeschadigd gebleven is. Zie bijlage de foto’s. Mijn aanhangwagen was bezaaid met de inhouden en onderdelen van de verschillende cellen die ontploft waren. Met de stofzuiger heb ik dan alles proper gekregen.

    Mijn vleugel zag er na de ontploffing verschrikkelijk uit. Hierop kon je zien waar de rest van het pack ontploft was. Na het proper maken van mijn vleugel, bleken er slechts enkele schoeiplekjes over te blijven. Een gat, een duimnagel groot, was los door de vleugel heen geslagen. Die kan op een simpele manier gemaakt en met verf weggewerkt worden.
    De neus is er erger aan toe. Het is de ronde bovenzijde van de neus. Dit was het enige kunststof deel aan mijn ASK13. Hier heb ik gelukkig de mal van. Enkele matjes glasvezel en wat epoxy zullen hier de truck doen. Weer op zijn plaats lijmen en wat verf zullen voor de verdere afwerking zorgen.

    Ik heb de overblijfselen samen met het nog steeds intacte pack reeds terug naar de winkel gebracht. De zaak is in onderzoek.
    Deze week gaat ook mijn batterij beveiligingssysteem voor de ontvanger samen met deze laatste naar zijn makers in Duitsland voor nazicht en onderzoek. Dit zal moeten uitwijzen of deze aan de oorzaak zou kunnen liggen van wat gebeurde. De ontvanger gaat op zijn beurt naar zijn fabrikant.

    Al bij al is het alleen materiele schade die ik geleden heb geleden. Ikzelf ben niet gewond geraakt en acht me hiervoor zeer gelukkig. Het had net anders kunnen lopen. Over de verdere afloop zal ik later terug berichten.

    Eén wijze raad zou ik toch wel willen geven:

    Pas op als je batterijen laad, welk type het ook is!!! Het zijn niet enkel de Lipo’s die gevaarlijk zijn.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2008
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Verplaatst naar accu en laad techniek.

    ps. niet al je foto's werken, ik zie er maar 1 ;)
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    En dan zijn lipo's gevaarlijk...... ;)
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.162
    Locatie:
    Ederveen
    Satoer,
    Het lijkt me beter als dit op het algemeen forum blijft, lang niet alle vliegers kijken bij het accu forum. Het is belangrijk dat dit in brede kring bekend wordt.

    Bij mij doen alle foto's het...
     
  5. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Richard ik zie ook maar 1 foto.

    Heb 2 vragen:

    1. Weet je welk type accu het hier betreft?
    2. Waar komt het bericht vandaan?
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bij mij doet ook 1 foto het maar.

    Das mooi kloten, maar het had allemaal een stuk slechter kunnen aflopen.
    Afgelopen zaterdag stond mijn huis in de fik... Gaat snel hoor.
     
  7. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Nou, op zeker...

    Ikzelf ben brandstofrijder, maar 3 weken geleden ook getuige geweest van een ontploffing van een accupack (4200mAh, geloof ik).

    Nu kwam ik toen op het idee om electrorijders die met deze inmiddels erg hoge capaciteits accu's rijden te verplichten hun accu's op te laden in een explosieveilige "laadbak".
    Mocht een accu ontploffen, dat er geen omstanders zijn die de stukken wellicht in hun ogen krijgen, met alle gevolgen van dien.....
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.162
    Locatie:
    Ederveen
    Nu alle foto's wel te zien?
    Alex,
    Het was idd zo'n dikke NiMh cel
    Je zult de vlieger in Eole ontmoeten..
     
  9. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Yep nu zijn ze wel allemaal te zien. Wat een ravage!

    Ben toch benieuwd hoe dit nu zo heeft kunnen gebeuren.
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    sow, klinkt heftig
    ik wens je hartstikke veel succes met het herstel en nieuwe accu's ;)
     
  11. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi,

    zo te zien een intellect 4200.. deze cellen kunnen niet genoeg druk kwijt als de ventielen open gaan en exploderen. Daarom zijn ze ook verboden bij de meeste RC kampioenschappen.

    Zelf heb ik het ook meegemaakt dat mijn intellect (enige die ik had) is ontploft.. een half uur na het laden pas. Ik heb een paar dagen kunnen poetsen in huis om al het stof er uit te krijgen. Niet als te mooi dus!

    Vaak heeft het te maken met onbalans in een pakket of een "dode" cel. Deze intellect serie had daar nogal eens last van.

    Groeten Vincent
     
  12. evert_B

    evert_B

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    463
    Locatie:
    Meise
    @Vincent, Volgens mijn info gaat het om de intellect 4600 batterijen.

    Als je even googled dan vind je her en der op verschillende fora dergelijke berichten.

    --------------------------------------------------------------------------------
    Location: Slovenia
    just for remiding....
    a brand new pack intellect 4600 just 3 times cicled at home and 2 cicles in boat....
    when i managed to get to the pond....i put the boat in to the water...after 3 minutes one of the cell exploded so hard that the hood of the boat ripped off and i rescued my mono in last moment...it was filled with water

    the current was about 70Amp at the start and 40 Amp continuous...

    ps. in campogalliano italy national championship....they were exploding like crackers....i don't know what is going wrong with the cells....but gp 3700 or gp 4300 never exploded so instantly
    --------------------------------------------------------------------------------

    Ook hier op het forum: intellect-4200-wc

    --------------------------------------------------------------------------------

    Hmmm, I'm not so sure new battery technology is "safe" anymore. I've bought a couple of EP4200's and most of the packs seem fine, good power and punch, however, one of the EP packs I bought vents one cell on a 20 amp discharger with a cut off device attached to it. The cell shows ample voltage when put on a equalization tray with each cell set to .09. It wont vent on the tray. I've heard bad stories about IB cells as well, cells venting and exploding on the bench. There are also stories about EP cells exploding as well, one of which a brand new pack exploded a cell in the face of an experienced racer (correct polarity and short heat exposure). The exploded cell showed no signs of shorting...... As long as they keep pushing the boundaries of what cells are capable of I think these sorts of things will continue to happen. Just try to be safe and always take precautions while soldering, charging and discharging cells.

    RJ


    yea there was a huge row in the UK over exploding IB cells - there was a big rehaull of cells because an experianced racer charged his cells in direct sunlight and dont know the exact details but after peaking they exploded. When these cells blow up they REALLY blow up, its not like a LIPO that set alite, NIMH cells actually explode.

    Some IB cells are known for venting allot and explode more comonly than any other brand (probably because there are more of them than any other brand) but with caution and good maitnenance you should be ok.

    I use IB3800's and have never had any problems with them,(have 6 packs of them). the occassional bit of venting (very slight hiss) but its normal and as long as the vents are not blocked its safe.

    Good luck,
    Demon

    --------------------------------------------------------------------------------
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Richard, je bent lang niet de enige. Ik heb een identieke situatie gehad met Sanyo 2700 AA rommel-bucht-vuilbak cellen. Ik had de accu's in een laagje schuimrubber gedraaid tegen de trillingen. Blijkbaar werden ze hierdoor te warm en zijn ze ontploft. De volldige celinhoud hing in het voorste deel van mijn romp, en er was een groot gat geslagen in het voorste deck van de romp. Om welke lader ging het bij jou? Ik had net een nieuwe sommer miniron mobil. Achteraf gratis een checkup en update gekregen. Tegenwoordig vlieg ik haast altijd met een GP3700 voor de ontvanger. Deze cellen zijn zéér degelijk.

    Ik heb een hele reeks foto's van het voorval, maar ik kan ze hier niet meer plaatsen via de vroegere image-host?
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Mij ook bekend, ik dacht goedkoop te zijn door mimh boormachine packs min of meer te matchen..

    Gos wat bleven die 2 packs lang doorroken in het gras, zeker wel een uur!
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.162
    Locatie:
    Ederveen
    Paul
    Zo als je leest betreft het niet mijn eigen ervaring, maar dat van een BIGGS collega.
    Ik weet niet wat voor een type lader hij heeft gebruikt.
    De cellen zijn van GP, uit ervaringen van anderen blijkt dat twee types van hen een explosief karakter hebben.
    Normaal zal dit in de zweverij niet zo'n vaart lopen omdat wij (als ontvanger akku's) niet zo'n hoge capaciteit nodig hebben, tenzij je weer een snelle elektro bak hebt...

    Hoge capaciteit komt dus niet zonder risiko's, daar zijn we bij de Lipo's al achter...
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Het is naar mijn idee meer een Intellect probleem. Ook de IB1400's zijn erg slecht. Deze een tijd gebruikt voor 1:16 en daarbij ook 3 cellen van verschillende packs spontaan opgerookt. :evil:
     
  17. pataz

    pataz

    Lid geworden:
    18 jun 2006
    Berichten:
    151
    Locatie:
    zaanstad
    hoi gister lekker wezen varen met mn bootje .opeens een flinke knal onder mn kap.kap die helemaal vacuum getrokken was.2 cellen stuk. ik vaar met 14 cellen van intellect de 4200 mah.schade aan mn boot valt gelukkig mee maar was wel erg geschrokken.nu maar nieuwe cellen kopen
    groet patrick
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is mij enkele jaren geleden ook al gebeurd met Sanyo Rc 2000 Nicads. De oorzaak bij mij was een lader die op holsloeg en bleef doorladen met 5 ampere terwijl die eigenlijk had moeten afslaan.

    En tja, dan wil het wel eens knallen en dat kan grote schades opleveren. Die cellen bleven toen ook heel lang behoorlijk heet ondanks dat ik ze in een plas water gegooid had om af te koelen.
     
  19. Chrispuma

    Chrispuma

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Houten
    Hallo Mannen

    Ik heb na 3 jaar in mijn winkel nog niet iets dergelijks gezien als dit.

    Zelf heb ik RC gereden met deze cellen en het was inderdaad bekend dat ze konden exploderen omdat ze ontzettend gepushed worden om een nominaal vermogen van 1.35 v te leveren.

    Waar het vaak misgaat is bij het solderen van de + kant van de batterij.
    Ik heb bij een leverancier van mij een cursus batterijen solderen gehad en daar is wat waardevolle info uit gekomen.

    Zoals je weet heb je bij een batterij cel 2 kanten. De + en de - kant (lijkt me duidelijk)

    Aan de - kant van de batterij kan er vrij weinig misgaan maar aan de + kant daarintegen wel.
    Op het moment dat de accus gesoldeerd worden door mensen of eventueel fabrikanten moet je op een aantal zaken letten bij een NIMH cel. (ongeacht welke)

    De plus kant van de batterij is omringt door kleine openingen welke ervoor bedoeld zijn om de cel inderdaad te ontdoen van gas wat zich kan ophopen bij het laden en wat ontploffing moet voorkomen door daar doorheen te gaan lekken.

    Op het moment van solderen aan de plus kant mag je nooit deze gaatjes afdekken met soldeer of met een plaatje. lijkt logisch zal je zeggen, maar de ervaring leert dat mensen al snel te veel soldeer aan de + kant gebruiken. Op het moment dat de cel zijn druk niet meer kwijt kan, zullen ze ontploffen zoals in dit geval.

    Het is wel een triest verhaal met goede afloop maar ik denk dat ik lekker voor de lipo's ga in mijn nieuwe vliegtuig.

    Ik hoop dat het vliegtuig weer in oude glorie hersteld kan worden zodat we er op 7 september in zeeland van kunnen genieten.

    Groeten

    CHris
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Bijkomend: Accu's die je met dit soort stromen gaat laden of ontladen, NIET in schuimrubber gaan verpakken.. Sowieso is dat een beetje nonsense, accu's kunnen prima tegen trillingen, zolang de handel maar vastzit.
     

Deel Deze Pagina