*howto* Zelf "diopters" maken voor de fatshark base!

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door BadBert, 8 dec 2010.

1. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    EDIT: zie verderop voor een how to :)

Goede morgen!

ik ben van plan heel eigenwijs (omdat ik brildragend ben) een fatshark base te kopen, en hierin zelf diopters te plaatsen, welke ik ga maken van normale brille glazen (kunststof)

Heeft iemand hier tips voor, en/of ervaring mee??

ik dacht dat er iemand op het forum dit al gedaan had met een leesbril, maar kan dat topic niet meer vinden...

alle tips en trics zijn welkom! (wel omtrend het plaatsen van diopters...)

reden dat ik de fatshark toch kies: het grote FOV....

Overigens zijn de standaard diopters geen oplossing voor mij. Ik heb -4,5 en -4,75 (met ook nog eens aan 1 oog cilinder)

Laatst bewerkt: 25 jan 2011
  2. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik heb etzelfde probleem.
    -3.25/-3.50

3. golfje24

golfje24

Lid geworden:
    4 feb 2010
    bij mij het zelfde probleem.
    ben daarom maar een betje aan het kijken naar een lcd scherm.
    ik weet dat dit met de zon niet echt ideaal is maar moet toch wat.

groeten maurice

4. freijn

freijn

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Bert,

mijn bijdrage, maar denk dat je dat allemaal zelf al gedacht hebt...

Probeer eerst eens "ruw" of het id wel gaat werken.. Brilleglas op de juiste afstand tov je oog en Fatshark.

Dan heel goed opletten hoe je glas in de bril zit. Weet niet meer precies hoe het heet maar je glas kan ook een kromming corrigeren in je oog.
    Als je glas dus verkeerd omzit, krijg je een extra kromming.
    Zien doe je zoiets niet echt, wel krijg je hoofdpijn als je lang kijkt.

Dan zoveel mogelijk het middelpunt van het glas gebruiken.

Voorzichttig met krassen maken en slijpen...

Zou je niet naar de opticien kunnen gaan en kijken of ie te vangen is voor een bijzonder klusje ????

Sterkte ermee.... en laat het weten... of het uiteindelijk gelukt is.
    Ken ook iemand met een bril en hetzelfde probleem..

Frank

5. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    frank,

je omschrijft precies mijn gedachten ;)

We hebben voor een paar dollar een paar brillen (op juiste sterkte) met kunstof glazen besteld.
    Deze willen we in de fatsharks gaan zetten.

In het uiterste geval, zal ik inderdaad nog langs de opticien gaan, maar denk dat het dan een HEEL duur geintje gaat worden.

omdat er origineel ook diopters (lenzen) met sterkte in de nieuwste fatsharks geplaatst kunnen worden, ben ik er van overtuigd dat we dit zelf ook wel netjes passend en werkend moeten kunnen krijgen.

we'll keep y'all posted...

als er nog ideeen zijn, post ze :)

6. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Goed, de "glazen" zijn besteld... zullen eind van de week wel binnen komen.
    Als het een BEETJE mee zit, vant weekend aan de klus :) (helaas nog niet met mijn eigen bril, maar die van sven :) )

7. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    De how-to!!!

GOED, ik heb dus zelf maar de stoute schoenen aangetrokken....

via hongkong een simpel montuur met glazen op sterkte gekocht (gegevens heb ik bij mijn opticien opgevraagd). NIET ontspiegeld (dat is niet nodig), en dan kost het ding je nog geen 10 euro op de deurmat :p
    Mooi hoesje erbij, en een goed schoonmaak doekje.

HOE ben ik te werk gegaan:

1 ) meet de afstand van midden neus, tot beide pupillen op (schrijf deze appart op)

2 ) teken deze afstanden met een stip (cd marker) af op de bril op sterkte, en vertikaal gezien in het midden van het glas
    Doe dit op de voorkant van het glas overigens, dat is wat makkelijker.

3 ) maak een papieren malletje welke IN de diopterslots past van de fatshark, en netjes uit komt in de schuine randen van de fatshark.

4 ) laat deze mallen even zitten, en met dezelfde pupilafstanden vanaf het midden van de "neus" van de fatshark, tot op de mal, en zet een stip op de mal (weer verticaal in het midden)

5 ) haal de mal uit de fatshark, doe dit 1 tegelijk. Leg de mal op het JUISTE brilglas (op de voorkant van het glas, die is vlakker), met de stippen op elkaar, en de mal recht op het glas (horizontale lijn zeg maar)

6 ) Teken de mal af op het glas (weer met cdmarker)

7 ) Pak je dremel met slijpschijfje, veiligheidsbril (en een mondkapje is niet af te raden *hoest*)

8 ) slijp de afgetekende vorm uit je brilglas

Nu is je diopter voor 1 kant op zich klaar, maar je moet nog zorgen dat hij in je diopter slots schuift, als je glas te dik is hiervoor.

DUS, zet een ander stukje op de dremel (zo'n schuurtonnetje bijvoorbeeld) en maak de randen van je "diopter" 2mm breed, laag genoeg om in je bril te schuiven.

je krijgt dan uiteindelijk dus dit:

En als je hem dan in je bril plaatst, krijg je dit:

Mocht je met je wimpers tegen het glas komen, zul je wat schuim toe moeten voegen om zo de bril verder van je gezicht af te krijgen. Bij mij was dit echter niet nodig!

Doe bovenstaande ook voor het 2e glas, en vwala, diopters met jouw eigen sterkte!!!

Werkt PERFECT! De diopters op sterkte zijn zelfs te verwijderen net zoals de originele diopters, en zo is de bril dus nog steeds voor iedereen bruikbaar.
    Het is even wat werk om het netjes te krijgen, en even spannend of het allemaal wel goed uit komt ivm pupilafstand... maar het is het waard :p zo kun je als brildrager gewoon een fatshark dragen :D

LET OP dat je de posities van het glas, en links/rechts goed uit elkaar houd!!!!

Vragen? brand maar los :)

Laatst bewerkt: 25 jan 2011
  8. golfje24

golfje24

Lid geworden:
    4 feb 2010
    mooi gedaan dit hoor.
    ik heb inmiddels een lcd scherm gekocht wat met dit weer goed gaat.
    meschien van de zomer ook mijn fatshark maar eens ombouwen aangezien die nu toch doelloos ligt.

9. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    thnx!
    en met zo'n bril is het natuurlijk net wat leuker :p hahahaha

10. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Goed opgelost hoor.
    Ik moest wel even fronsen waar je opmerkt dat je met een CD marker op de brillenglazen het middelpunt markeert. CD marker is bedoeld om niet meer weg gepoetst te kunnen worden (en als je het met chemicaliën probeert loop je kans dat de plastic brilleglazen daar niet tegen kunnen). Ik zou liever een whiteboard marker gebruiken, of een andere stift die je wél kan uitpoetsen.
    Maar kennelijk heb je de inkt toch weer weggekregen?

11. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    whiteboard veeg je er al af als je er naar kijkt (of de papieren mal erop doet).
    CD marker gaat met een beetje vocht er zo van af :)

lijkt erop dat het iets aan het kunststof is van de glazen dat het toch niet permanent hecht ofzo...
    Als je het oppervlak pakt wat overblijft nadat je de glazen in 2en geslepen hebt, blijft daar de marker wel permanent op zitten overigens, dus denk dat de "gladheid" er iets mee te maken heeft.

12. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Misschien een gekke vraag maar op de meeste videocamera's zit de lens erop geschroefd. Je kan de scherpte instellen door aan de lens te draaien. Los je daar het brildragend probleem niet me op dan? Bij een kijker kan je ook de scherpte instellen naar gelang, of je nu een beetje slecht ziet of niet.

MVG. Robert.

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    De virtuele afstand van 2 meter tussen je ogen en et scherm los je daar niet mee op. ;)

14. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Pieter of Sven, hebben jullie een linkje voor me naar de diopters? Denk dat ik ze ook maar bestel.

MVG. Robert.

15. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
  16. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    thnx voor het posten sven!

En idd, de scherpte van de cam lens is puur om inperfecties aan de cam op te lossen. Door de "bolle" lens van de fatshark krijg je een heel nieuw focus probleem op een 2d plaatje. Een 2d plaatje wazig maken heeft dus geen effect.

Overigens ZOU het ook moeten kunnen dat je de originele bolletjes van de fatshark laat "verslijpen" bij een opticien, maar denk dat het duur is.
    Plus, dan is je fatshark NOOIT meer bruikbaar voor iemand anders, of je sterkte veranderd.

Deel Deze Pagina