Membraanhuis Zenoah ZG20 (walbro carborateur)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door MichielNED676, 26 apr 2010.

1. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Heren het volgende:
    Op het dekseltje (met de 4 schroefjes) van het membraamhuis zit een gaatje voor de luchtdruk. Nu heb ik de carborateur in de romp en heb op het gaatje een messingbuisje gesoldeerd om de lucht via een slangetje ter hoogte van de inlaat vast te zetten. Mijn vraag is: maakt het iets uit of het gaatje (met buisje) onder, boven, links of recht zit? Het zat in iedergeval naar onderen.

Grt
    Michiel

2. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Dat maakt niks uit Michiel .

Mvg Johan

3. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Mooi!!! Dan hoef ik niets aan te passen. Bedankt voor je antwoord.
    Grt Michiel

Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  4. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Ik ben met dezelfde klus bezig; hardsolderen (zilver, zoals de uitlaatbochten) of is tin voldoende? Erg warm wordt het daar hopelijk niet, maar voor de stevigheid?

Dank,

Hugo

5. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Gewoon soldeer is genoeg als je rond het gaatje even schuurt met de dremel en dan een servo huls met een stukje messing buis er op soldeert.

Deksel wel er even afschroeven voor het solderen. ;)

voorbeeld:

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Inderdaad, gewoon soldeer is voldoende.

Ik heb dit zelf eens gedaan bij een DA150; (die er niet veel beter door draaide, maar dat lag aan de motor zelf...)

7. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Maar hem dan aansluiten op een kelk vind ik niet goed , bij elke gas wisseling heb je weer een druk verschil wat je juist wil verhinderen .

Zo kan het ook niet optimaal werken .

Mvg Johan

8. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zucht................

Misschien moet je 3W dan vertellen dat ze verkeerd bezig zijn, al hun boxers hebben nu een dergelijke kelk;) (en mijn huidige boxers lopen perfect, beter kan haast niet eens naar mijn mening)

9. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Daar hoef je niet voor te zuchten Alex .

De inloop procedure van 3W volg je toch ook niet .

Mijn (ex) DA150 loopt als een trein op de grote decathlon en die krijgt de referentie druk uit de romp .

Ik zeg ook helemaal niet dat het niet werkt , maar voor mij is het onlogisch de referentie druk daar te halen waar nog meer drukverschillen zijn.

En vooral als een motor dan niet voor 100% is in te stellen zou ik er maar eens logisch over nadenken. :D

Mvg Johan

10. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Leg me het verband eens uit wat dat met die kelk doorverbinding te maken heeft?

Die motor heeft destijds genoeg vluchten gemaakt zonder die kelk en doorverbinding, uiteindelijk lag het kennelijk aan de motor zelf, maar hij liep zeker niet slechter met kelk en doorverbinding;)

Als een merk als 3W al jarenlang dergelijke kelken verkopen (en soms standaard meelevert) dan kun je er rustig vanuit gaan dat daar over is nagedacht (ook al vind jij het niet "logisch"). Aangezien bij mij en iedere andere 3W eigenaar met een dergelijke kelk de prestaties zeer goed zijn, heb ik geen enkele twijfel bij zo'n kelk met doorverbinding (1 van mijn 3W 157'ers heeft er dik 150 vluchten op staan, als het niet goed had geweest had ik dat uiteraard al lang een keer gemerkt)

11. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Wat een reacties zeg.

Wat is dan de beste plek om het slangetje naar toe toe leiden? Op dezelfde hoogte van de inlaat of bijvoorbeeld een stuk aan de zijkant. Heeft iemand een foto van de plaats van het slangetje?

Grt
    Michiel

12. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als je meer wilt weten over de werking van de Walbro carburateurs en de functie van de diverse gaatjes en kanaaltjes dan moet je eens HIER kijken. Dit is het complete service manual van de membraan carburateurs van Walbro zelf! Zeer leerzaam en volgens mij ook een goede hulp bij het goed afstellen van de carburateur.
    Pas op het is waarschijnlijk een vrij trage server want het laden van de pdf duurde hier wel even. ;)

13. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Het ene neem je klakkeloos aan zonder er over na te denken en het andere doe je niet zoals ze voorschrijven (waarscheinlijk ook zonder er over na te denken :D)

Ik ga niet een slangetje op het deksel monteren omdat ik wisselende drukken heb op de membraam om hem dan aan te sluiten in de luchtstroom van de carburateur , die heeft nog meer wisselende drukken .

Michiel , in de cataloog van TC (download) op bladzijde 77 staat een voorbeeld hoe ik het ook maak .

Mvg Johan

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Volgens mij is er een groot verschil tussen hoe een motor feitelijk gebouwd is, en over hoe je hem dan vervolgens naar eigen inzichten laat inlopen. 3W motoren zijn feitelijk zo gebouwd, dat die kelk gewoon is doorverbonden met dat dekseltje, bij IEDEREEN over de HELE wereld werkt dit perfect en is iedereen tevreden. Nu komt meneer Plotterwelt vertellen dat dat onverstandig is, en dan wordt mij verweten dat ik niet nadenk? Beetje krom, vind je niet;) Over die hele inloopdiscussie; in dat andere draadje gaf je zelf al aan dat je bij een simpele tweetakt niet allerlei bijzondere dingen hoeft te gaan doen zoals andere olie gebruiken. Maar nu probeer je mijn ongelijk (op een compleet ander punt) hiermee te bewijzen terwijl je het er toch echt mee eens was een paar dagen geleden:confused:

Heb je 3W al bericht dat ze al jarenlang en 100000'en motoren lang verkeerd bezig zijn?;) (jouw Duits is beter dan dat van mij, dus wellicht aan jou de schone taak om dit te doen)

15. rwijnhov

rwijnhov

Lid geworden:
    3 nov 2008
  16. jvenant

jvenant

Lid geworden:
    14 jan 2007
    Dan doe ik ook nog een duit in het zakje,

Als je goed kijkt naar die PDF blz 7 & 8 en kijkt wat er gebeurd bij de druk verschillen dan begrijp je ook wat er gebeurd.

Je kan in mijn ogen niet spreken van referentie druk want de buiten lucht druk veranderd steeds...........

De werking van die extra kelk in samen werking van het aansluiten van het vacum druk van het carter zorgt dat de brandstof aanvoer beter gereguleerd open en dicht gaat waardoor de motor beter aftestellen zal zijn en betrouwbaarder zal lopen.

De lage lucht druk van de inlaatkelk zorg er dus voor dat de branstof toevoer afgesloten wordt. Het druk verschil van de normale buiten lucht zal zeker niet zo snel zijn als het druk verschil van de inlaat kelk.

in mijn ogen kan je makkelijk zonder en dit compenseren met een andere H naald instelling, maar met zal zeker ook voor delen hebben.

idd dit stuk omschijft precies waar de inlaat kelk voor bedoelt is :

Many Walbro carb users complain of shifting mixture strength with the plane in the air, or under certain flight conditions.
    Nearly all of these problems are caused by pressure changes of the air inside the plane cowl.
    The walbro carb is of floatless design that is originally used for handheld tools. The Walbro was never meant to fly, bit despite that fact, it's use is widespread both in model engines, and in ultralights.
    Instead of the float that in a carb normally regulates the level of the fuel flowing to the jets, the Walbro (or other pumper carb types) has a regulating membrane, that allows fuel to the jets at the same rate as the jets demand the fuel. The regulating membrane acts just like the float. It has to, because it replaces the float
    On one side of the regulating membrane (the wet side) is the spring loaded fuel admission needle. On the other side of the membrane The dry side) is the outside air. If fuel is used up from the wet side, the outside air pushes the membrane inward. In doing so, the membrane operates the fuel admission needle. Fuel now flows from the fuel pump into the fuel chamber, and pushes the membrane back, until the fuel chamber is filled again. That is the time the outside air is in equilibrium with the fuel pressure, and fuel flow into the chamber stops

Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  17. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    En die is ook de mening dat de 3W variant niet optimaal is.

TC geeft als voorslag de referensdruk uit de romp te halen om een constanter loop te krijgen als er problemen zijn met de afstelling en zelfs de motor in de lucht uitgaat .

Mvg johan

18. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Er zijn veel toestellen waarbij er tijdens het vliegen (door de vorm van de motorkap e.d.) veel turbulente luchtwervelingen binnenin de motorkap ontstaan, waardoor de motor slechter gaat draaien en (ik heb het zelf ook meegemaakt) zelfs kan afslaan. Dit is per toestel verschillend, een kelk met luchtfilter laat dat probleem in ieder geval verdwijnen. Er zijn uiteraard ook genoeg kisten waarbij het probleemloos werkt zonder kelk, maar een extra reden om het op die manier te doen, is dat een kelk met filter iets stiller is, en er kan nooit rommel in je motor terecht komen:)

19. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Met een kelk kan je de naalden beter afstellen en uit de carburateur word geen benzin getrokken door de propellor stroom of wind .

En een filter er nog bij maakt hem misschien iets stiller en houd hem vrij van vuil.

Maar als je een probleem met de referentie druk hebt los je het daar mee niet op. ;)

Mvg Johan

20. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Mijn ervaring is van wel;) Soms zit de carburateur zo gepositioneerd dat de propellor/vliegwind direct tegen het gaatje in het deksel aan blaast, hierdoor verslechtert de motorloop enorm. Door op dat gaatje (bij 3W zit standaard al een aansluiting) dan een nippel te maken en met een slangetje dit aan de kelk te bevestigen is het probleem opgelost. Hij hoeft niet per sé aan de kelk vast te zitten, als hij maar uit de turbulentie weg is. Ga me nu niet vertellen dat aansluiten aan de kelk niet helpt, er zijn hele internationale forums over volgeschreven dat dat wel degelijk helpt... (en los van verhalen of forums, zelf heb ik het nu 3x voor gehad, en verschillende mensen in mijn omgeving ook)

Deel Deze Pagina