Siliconen mallen

Ja. dure liefhebberij zeg maar.!
Maar kan ook uitkomst bieden bij veel replica`s
Probleem is meestal het ontbellen van de siliconen.
Kan doormiddel van een vac. pomp.welke wij als modelmakers meestal niet tot de beschikking hebben.
Maar een goede siliconen mal kan vele malen gieten goed doorstaan.
Ik weet dus uit je vraag niet wat voor materialen je wilt gaan reproduceren.

Ik ben zelf wel bezig geweest met gieten van gietgips in de siliconenmal.
Andere materiaalsoorten heb ik dus geen ervaring mee.

groet Richard

Siliconen mallen zijn inderdaad erg duur, ik heb te weinig ervaring met siliconen mallen en wil het niet verprutsen.
Het gaat om dit model, (is nog niet klaar)

CIMG3953.jpg

De boot bestaat uit 3 grote delen waarvan ik 14 kopieën wil maken, van polyester.

Kan het model nog uit elkaar?

Ik ga er even vanuit dat je lichtgewicht modellen wilt maken, dus geen volgegoten modellen. (aangezien je polyesterhars aanhaalt).

Heel in het kort:

Breng op de romp delingen (dammen) aan, bijvoorbeeld langscheeps over het midden, het dek apart, en het dak en de piloot sowieso apart.
OP de dammen pasnokken aanbrengen, bijv halfronde (houten) bolletjes, pasdeuvels, of wat dan ook.

Met een siliconen shore 22, met toegevoegd thixotropiemiddel lak je nu een aantal keren 1 deel van het model, tot je een vel hebt wat dik genoeg is (4-5mm).

Vervolgens maak je met Acrylic One en triaxiaalweefsel een steunmal voor dit deel. (2 lagen glas)

Haal nu de dammen weg, en maak de andere helft op dezelfde manier. Gebruik lossingsmiddel release-ease 200 om de siliconen niet aan elkaar te laten hechten.

Boor nu in de flenzen een paar gaten, zodat je de boel weer aan elkaar kan zetten.

In de gemonteerde mal kan je nu met polyester rompjes maken. Je mal zal icm polyester een keer of 30-50 meegaan, hou daar rekening mee.

Gebruikte materialen:
www.cesense.nl
www.acrylicone.nl