Siliconen mallen

Ja. dure liefhebberij zeg maar.!
Maar kan ook uitkomst bieden bij veel replica`s
Probleem is meestal het ontbellen van de siliconen.
Kan doormiddel van een vac. pomp.welke wij als modelmakers meestal niet tot de beschikking hebben.
Maar een goede siliconen mal kan vele malen gieten goed doorstaan.
Ik weet dus uit je vraag niet wat voor materialen je wilt gaan reproduceren.

Ik ben zelf wel bezig geweest met gieten van gietgips in de siliconenmal.
Andere materiaalsoorten heb ik dus geen ervaring mee.

groet Richard
 
Siliconen mallen zijn inderdaad erg duur, ik heb te weinig ervaring met siliconen mallen en wil het niet verprutsen.
Het gaat om dit model, (is nog niet klaar)

CIMG3953.jpg


De boot bestaat uit 3 grote delen waarvan ik 14 kopieën wil maken, van polyester.
 
Kan het model nog uit elkaar?

Ik ga er even vanuit dat je lichtgewicht modellen wilt maken, dus geen volgegoten modellen. (aangezien je polyesterhars aanhaalt).

Heel in het kort:

Breng op de romp delingen (dammen) aan, bijvoorbeeld langscheeps over het midden, het dek apart, en het dak en de piloot sowieso apart.
OP de dammen pasnokken aanbrengen, bijv halfronde (houten) bolletjes, pasdeuvels, of wat dan ook.

Met een siliconen shore 22, met toegevoegd thixotropiemiddel lak je nu een aantal keren 1 deel van het model, tot je een vel hebt wat dik genoeg is (4-5mm).

Vervolgens maak je met Acrylic One en triaxiaalweefsel een steunmal voor dit deel. (2 lagen glas)

Haal nu de dammen weg, en maak de andere helft op dezelfde manier. Gebruik lossingsmiddel release-ease 200 om de siliconen niet aan elkaar te laten hechten.

Boor nu in de flenzen een paar gaten, zodat je de boel weer aan elkaar kan zetten.

In de gemonteerde mal kan je nu met polyester rompjes maken. Je mal zal icm polyester een keer of 30-50 meegaan, hou daar rekening mee.

Gebruikte materialen:
www.cesense.nl
www.acrylicone.nl
 
Ik gebruik het geregeld op mijjn werk. Ik kan volledig skiff volgen. Doe het op je gemak, bekijk wat youtube filmpjes. Het zijn veel stappen, met de juiste voorbereiding komt het goed.
Een massieve siliconemal gieten is eenvoudiger, maar gaat natuurlijk veel meer silicone vragen. Aan de andere kant: je kan minder silicone maken en volumes opvullen met allerlei. Komt allemaal mn of meer op hetzelfde neer hoor.
Met jouw geduld en skills komt dat wel goed.
Het is de moeite om merken te vergelijken, de kost valt wel redelijk mee hoor dan.
Ik vacumeer inderdaad vooraleer af te gieten, maar met een silicone die lopender is, is het niet echt nodig. Eerst schilderren en dan gieten helpt ook, je wilt immers geen luchtbellen tegen het model, voor de rest maakt het minder uit.
 
Als je de mal laat zitten kun je die weer als "dam" gebruiken. Zo krijg je een perfecte pasnaad, ook als de delen later op elkaar worden gezet als ze uit die mallen komen.
Is vrij logisch, maar er zijn mensen die in al hun enthousiasme al aan het lossen gaan voor de andere deelmal klaar is ;)
 
SImpele malletjes kun je ook al goedkoop maken door gewoon siliconenkit uit de supermarkt te gebruiken. Je kunt het model insmeren, maar ook opspuiten. Een malletje kost dan aan siliconen een paar euro en de siliconen word mooi stevig, scheurt niet en heeft een mooie viscositeit voor een middelgrote mal. Fijne details zijn véél minder mooi weer te geven dan met giet siliconen, maar het resultaat is eigenlijk verbluffend als je het gewoon wilt gebruiken om te testen/ leren.
Jakko
 
Dan heb je aardig wat verband nodig. En gips is wat aan de brosse kant, en krimpt. Acrylic One niet.

Ontgassen met vacuum kan, daarvoor staan wat setjes op de webshop van Cesense.nl

Je zal de rolbeugels wel moeten verwijderen, anders wordt het erg gecompliceerd.

Op het kleine deel met beugel, zit daar een soort bankje? Die zie ik ook liever vertrekken. Voor de rest zal het allemaal wel gaan.

En vergis je niet, 14 exemplaren is al redelijk wat. Je gaat dan al merken dat je siliconen verhardt, of dat er styreenkristallen ontstaan. Uitkoken in water schijnt te helpen. Ook de boel goed ontluchtend neerleggen helpt.

Op www.2c4.nl onder beelden vind je een afbeelding van steunkappen.
 
Laatst bewerkt:
Siliconen is pisduur, stikt en daarom zou je beter dat spul wat tandartsen gebruiken kunnen nemen.(ben even de naam kwijt, maar het was iets van algalaat oid)
Het is op waterbasis, maar heeft de zelfde eigenschappen als siliconen en kost een fractie van wat siliconen kost.
 
Je weet het weer lekker te verwoorden. Maar wellicht is het handiger als je eerst weet waarover je praat, alvorens je wat neerschrijft.

2K Siliconenrubber is nagenoeg reukloos, alhoewel ik ook types heb gehad die ofwel naar azijn roken, ofwel naar gist. Maar wat ik tegenwoordig in de handel tegenkom, is allemaal reukloos.

Alginaat is een rubber op basis van algen, en huidvriendelijk. De sterkte en duurzaamheid is echter laag. Voor een paar producten is het wellicht te doen, maar 14 producten in polyester? Ik waag het te betwijfelen.

Over de prijs: Alginaat vond ik voor ongeveer 16 euro per kg. Siliconen voor 21 euro per kg (www.cesense.nl). Qua volume scheelt het niet veel. Qua prijs ook niet.
 
Naar mijn rvaring kun je alginaat slechts gebruiken voor 1 afgietsel. Het scheurt meteen in en het hardt zodanig snel uit dat er geen tijd is om te ontluchten met alle gevolgen van dien. Voor deze toepassing zou ik het zelfs niet suggereren.
 
Daar sluit ik me bij aan. Mijn alginaat mallen scheurden, zowel dikwandige als dunne malletjes met opvul stukken. siliconen is geweldig :) Vandaag weer een afdrukje gemaakt met transparante kit van de bouwmarkt.
Jakko
 
Siliconen kit van de bouwmarkt plakt inderdaad overal aan vast, tenzij je het voorwerp waar je een mal van wil maken invet met vaseline.
Heb een aantal jaar geleden malletjes gemaakt van haaientanden, ging prima.

Maar voor dit grote model is kit van de bouwmarkt echt niet geschikt, alginaat gaat ook niet werken.
Gietsiliconen is zover ik kan zien de enige optie.
 
Mooie tutorial. Malsleutels genoeg, idd.

paar opmerkingen:

-1. Giet de siliconen in het laagste gedeelte van de mal. Dat helpt luchtbellen omhoog.
-2. Je kan de siliconen ook eerst over het model kwasten, direct daarna de rest gieten. Ook weer tegen luchtbellen.
-3. het beste werkt nog het vacumeren van de siliconen. Dan komt er echt nog enorm veel lucht uit. (In de Ce-Sense webshop, zie mijn sig, vind je vacuumkamers daarvoor)
-4. Idem als punt 2 met de hars, lastige delen kan je snel inkwasten, daarna gieten.
-5. Als zijwanden voor het maken van de mallen kan je alu plaat nemen, waarvan je de laatste 25mm om laat vouwen. Als je deze gemolenwiekt tegen elkaar zet, heb je heel snel een doos waarin je kan gieten.
 
Luchtbellen hoeven niet zo'n probleem te zijn. Rustig mengen helpt al, en je roerstaaf niet uit en in de mix slaan, zodat je er geen extra lucht in slaat.

Een ander trucje is op een stoel gaan staan, en de siliconen heel langzaam op het model te gieten. De siliconen komt er dan in een heel dun straaltje uit, en alle bubbels behalve de echt hele kleine zullen knappen.

En als je er de tijd voor hebt een siliconen nemen die pas na een paar uur uithardt en zo dun mogelijk is, zodat belletjes de meeste tijd hebben om aan het oppervlak te komen.
 
Ik was dit topic uit het oog verloren, bedankt voor het linkje, word prima uitgelegd over hoe en wat :thumbsup: Inderdaad een beetje overkill met de malsleutels :-)

Voor de mallen van de Q-Boat (romp) ga ik alleen niet die methode gebruiken omdat er dan erg veel silicone ingaat, ik ga gebruik maken van steunmallen. Misschien dat ik wel die methode ga gebruiken voor de kleine onderdelen.

Zit alleen nog een beetje in m'n maag met de hoeveelheid silicone die ik nodig ga hebben voor de boot.
Ik wil zoiezo siliconen gebruiken die een lange (niet te lange) droogtijd nodig hebben zodat ik de tijd heb om de mal te maken.
 
Hallo Robbie

Nav jou vraag zijn mijn ervaringen met Polyservice meer dan prima te noemen goede service en voorlichting
Als eerste daar gekocht het praktijkhandboek waar dus ook echt alles in staat vermeld over alle kunststoffen en berekeningen om de volumes te berekenen
was ca 32 euri
Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service.

Het nieuwe Praktijkhandboek Kunststoffen is uit! Een bijzonder praktisch boek over het werken met kunstharsen, dat zowel bij de vakman als amateur niet in de boekenkast mag ontbreken. Het Praktijkhandboek Kunststoffen bevat tal van nuttige tips, praktische voorbeelden voor het werken met polyesterhars, glasvezels, epoxylijm, polyurethaancoatings en siliconenrubber. Deze vijfde druk van het handboek is helemaal herzien; u vindt er alles over de nieuwste technieken, ontwikkelingen en producten. Het boek is 184 pagina’s dik en rijk geïllustreerd met zo’n 500 foto’s en tekeningen in full color. Een uitgebreid trefwoordenregister zorgt ervoor dat alles gemakkelijk is terug te vinden. Bestelt u alleen dit handboek? Dan ontvangt u deze per brievenbuspost.

Ik hoop dat je iets met deze info kan doen

Grt John
 
Back
Top