Thrustline van de zwever ASW 24 3,25m Rippin

Ik wil een motor inbouwen in deze zwever (ja ik weet het dat is heiligschennis).
Uiteraard veel draadjes gelezen maar nergens een antwoord op de volgende vraag.
Ik heb gelezen dat een down - en side thrust van ongeveer 1,5 gr voldoende is.
Ik kan natuurlijk niet in het wilde weg gaan zagen dus hoe kom ik er achter wat de 0 line/ thrustline is van deze zwever
Voor het gemak heb ik er 2 lijnen op gezet zodat dit makkelijker praat.
Wie het weet mag het zeggen.
Alvast bedankt
Ton

P1090878kopie.jpg

Om te voorkomen dat het toestel met een beetje vermogen de neus omhoog steekt heb je meestal aardig wat domping nodig.
Ik zou gaan voor de lijn van alleen de neus, dus niet eens de lijn staat-neus, maar nog iets meer naar beneden zelfs.
In de foto zou dat de lijn zijn van vleugelpen naar neustip.
Je hebt dan ook mooie aansluiting van je spinner.

Eigenlijk heb je geen downtrust, maar een motor horizontaal en een flinke invalshoek op je vleugel.

@Hans
Waarom de groene lijn
en vertel hoe en wat met een motor bovenop heb je daar voorbeelden van je maakt me nieuwsgierig.

@Harold
Dus jij gaat voor de lijn neus-vleugelpen (blauwe lijn) en dan geen downthrust meer.
Maar wel side thrust?

2 verschillende invalshoeken en ze verschillen behoorlijk van elkaar
Mogelijk zijn er mensen die de moeite willen nemen en hun zwever eens willen bekijken.

Ton
P1090878kopie2.jpg

Laatst bewerkt:
@Hans
Waarom de groene lijn
en vertel hoe en wat met een motor bovenop heb je daar voorbeelden van je maakt me nieuwsgierig.

Ton

lijn ligt van vleugel naar het stabilo in 1 lijn. en bij dit schaalmodel vlieg hij altijd met de neus naar beneden geknikt zeg maar. als je hem op de groenen lijn horizontaal waterpas houd knikt de neus iets wat naar beneden.

je hebt voor deze schaalmodellen een klapsysteem die je tussen of net achter de vleugel in de romp kan monteren, zodat je bij het op hoogte brengen de motor uitgeklapt is, en bij zweefvlucht ingeklapt om minder weerstand te hebben.

mvg Hans

lijn ligt van vleugel naar het stabilo in 1 lijn. en bij dit schaalmodel vlieg hij altijd met de neus naar beneden geknikt zeg maar. als je hem op de groenen lijn horizontaal waterpas houd knikt de neus iets wat naar beneden.

je hebt voor deze schaalmodellen een klapsysteem die je tussen of net achter de vleugel in de romp kan monteren, zodat je bij het op hoogte brengen de motor uitgeklapt is, en bij zweefvlucht ingeklapt om minder weerstand te hebben.

mvg Hans

Je maakt me nog nieuwsgieriger.
Heb je toevallig voorbeelden/ sites foto's leveranciers van dat klapsysteem?
Bedankt
Ton

Als je een neusmotor inbouwd en uw lijn is niet goed, zal de spinner een vreemde hoek maken tov de romp.
Op de foto de blauwe lijn volgen zal de spinner mooi de romp volgen.
*Elke andere hoek geeft de zwever een lelijke knik in de neus !

Mooi hoor dat klapsysteem maar een beetje te duur.
Dit eigenbouwsysteem ziet er ook wel vernuftig uit en betaalbaar.
Klapptriebwerk im Eigenbau
Ik zal voordat ik de zaag in de neus zet dat ook eens bekijken.
Ik vraag me wel af of ik dan voldoende vermogen kan creeren voor een start met een startkar.

Oke 2 mannen nu voor de blauwe lijn wat ook wel logisch lijkt.
Inderdaad de spinner zal dan mooier aansluiten maar hoe zit het dan met de down- en side thrust.
Geen down maar wel 1,5gr side?

Ton

Ton,

Je gaat toch niet voor elke vraag over deze mooie zwever een nieuw topic openen, hoop ik? ;)

Vincent

Downtrust staat met de blauwe lijn perfect.
Met mijn discus ook gevolgd en staat 100% zoals het hoort.Geen side trust gegeven !
Vermogen is niet van die aard om de zwever weg te trekken hoor.Is volgens mij meer van toepassing bij motor kisten.
Voldoende vermogen met een startkar,waarom niet ?Dit werkt zeer goed zelfs met een normaal vermogen motor.
Maar met 3,25m toch geen enkel probleem uit de hand ?

Ton,

Mijn ASW 15 (3 meter) is ook voorzien van motor in de neus, enige waar ik op gelet heb is dat hij optisch er mooi op zit. Zorg dus voor een spinner die ook enigszins de vorm van de neus heeft. Down en side-trust is goed om rekening mee te houden, maar met de moderne zender is dat prima te compenseren . .

Heb ik ook gedaan, na een paar vluchten heb ik de mixervoor hoogte en richting goed ingeregeld. Bij volgas compenseer ik de up-neiging niet helemaal zodat met een handstart de ASW mooi omhoog wegtrekt. Bij halfgas en bijna 'stationair' heb ik de mixer zo staan dat hij mooi horizontaal blijft vliegen. Handig voor een doorstart.

Succes met de bouw, dat laat je ons zien in dit draadje neem ik aan. Ben nieuwsgierig hoe de kist straks vliegt. Rippin is niet de duurste en als het dan acceptabel vliegt is dat helemaal prima!

Jacob Bos

Ik heb jullie tips (en ook het bouwverslag ASW 15) eens goed gelezen.
Voor dat ik de zaag er in zet zal ik ook nog eens even op de club na vragen.
Met deze orientatie ben ik in ieder geval weer een hoop wijzer.
Het lijkt dus de blauwe lijn te worden.
Of er een bouwverslag komt weet ik nog niet.
Eigenlijk moet eerst de trainer 1600 af en dan pas deze zwever.
Wordt vervolgd.
Nog bedankt.
Ton

Hoi,
Ja, de blauwe lijn of iets tussen rood en blauw in (zodat de spinner nog een mooie neuslijn oplevert)
Zaag hem in eerste instantie iets te weinig af, dan kun je nog wat corrigeren als het niet mooi past.
Zoals ik je al zei, als je een echt neutrale domping wilt hebben moet je méér domping geven maar dat ziet er echt niet uit. Er zijn voorzover ik weet bijna geen elektrozwevers die met vol gas geen tikje down nodig hebben. Zo'n ramp is dat niet, je went er snel aan hoor.
als je slim bent ga je voor de mooiste neuslijn - dat zal automatisch redelijk in de buurt komen.

Oke na alle tips is het moment daar.
De kop is er af.
Na veel wikken en wegen en 20 keer controleren de Dremel er in.
Bijna volgens de blauwe lijn gekozen voor het mooie smoeltje.
P1090881.jpg

Een ovaal gat is het resultaat.
P1090883.jpg

Afgekeken van de andere forumleden een M4 draadeind erin en dan richten.

De romp wordt dan weer mooi rond.
P1090893.jpg

P1090892.jpg

Het polycarbonaat motorplaatje even ondersteund met een houten plaatje om meer kracht te kunnen zetten.
P1090890.jpg

Belizell plakte helaas slecht aan de romp jammer want die vult lekker.
Dus met epoxy van HK aan de slag.
Hij ligt iets terug in de romp om straks mooi pas te maken met de prophouder.

Ton

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar de tekening of het instructieboekje van deze zwever. Kan iemand mij daaraan helpen?

Om te beginnen zou ik al erg geholpen zijn met het zwaartepunt en de roeruitslagen.

Hallo,

Al ik het zo lees ben je al aan het bouwen of heb je hem al klaar.
Zo ja dan hier natuurlijk een paar foto's plaatsen voor het nageslacht.
Ik ben geholpen door forumlid Barry (GUSTAV) die er een heeft en er nu ook mee vliegt.
[114056] tekening-asw24-3-25m-van-rippin
Het SG ligt exact onder het hart van de hoofdbuis dus op 65mm vanaf voorkant vleugel.
Roeruitslagen zijn:
Hohenruder: 10mm oben und unter
seitenruder; 30mm rechts und links
Querruder: 12mm nach oben und 7mm nacht unter

Mocht je nog meer gegevens nodig hebben of een kopie van de simpele bouwbeschrijving (6 A4) dan wil ik die wel versturen.
Geef even een pb tje met je mail en huisadres als dit van toepassing is.
Groeten
Ton

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een domme vraag waarschijnlijk.
Hoe krijg je de ovale vorm van de romp na het afslijpen weer mooi rond.
De uitleg op pagina 1 volg ik niet helemaal.
Ben

Niet dom ik heb het ook ergens gelezen hier op het forum.
Ik heb het zo gedaan zie link
[114452] thrustline-van-de-zwever-asw-24-3-25m-rippin
Bijna helemaal rond!
Door flink aan te draaien wordt de romp vanzelf rond.
Het ronde kunststof motor plaatje vormt de romp, doordat hij naar voren getrokken wordt steeds meer rond.
Daarna tussen het kruis steeds meer epoxy aan de rand aanbrengen.
Let op dit in gedeelte doen omdat de epoxy dun is en naar beneden druipt.
Als de buitenkant gedaan is dan ook de binnenkant met epoxy lijmen.
Zo duidelijk anders nog even exact beschrijven waar je het niet volgt.

Ton

Laatst bewerkt door een moderator:
Back