Hallo, Ik ben nieuw op het forum, nadat we voor onze kleine een RC auto gekocht hebben (Traxxas Rustler xl5) is het virus bij mij ook aangelagen en heb ik mezelf een HPI Bullet flux st besteld. Ik zit er nog op te wachten want hij was niet op voorraad Nu had ik op de HPI site alvast het PDF manual gelezen en snap het nu even niet meer en met google kom ik er ook niet achter. In het begin van manual staat dat je met deze ESC 6 tot 9 cells NIMH accu's kan gebruiken maar aan het eind staat dat de fan van de ESC maar 6 cells accu's kan gebruiken omdat de fan maar 7.2v is Hoe kan ik hier nu een 8.4v Nimh accu aan hangen? Of kan dat geen kwaad en heb ik het verkeerd begrepen? Alvast bedankt!
die fan kan maar maximaal zoveel volt hebben. Als je met 8,4 wilt rijden moet je volgens mij een andere fan erop zetten of zo'n apparaatje ertussen zetten dat het voltage voor de fan op maximaal 7,2 v begrenst, dan zou je wel op 8,4 v kunnen rijden. Ik denk dat het geen kwaad kan, maar dat moet nog even iemand anders bevestigen. veel plezier met de leukste hobby ter wereld!
Ik heb met dezelfde ESC een tijdje met 3s gereden, ik zou het gewoon doen tot je de fan sloopt en dan voor een paar euro van ebay een 3s fan plukken...
Volgens mij kan het toch geen kwaad hoor. Heb op de traxxas esc ook eens een ventilator aangesloten op 2s en 3s. en hoorde en voelde geen verschil.. En moest die stuk gaan, ze kosten echt niet veel
Volgens mij regelt de bec, de fan van de traxxas, dus dat kan , kloppen dat je geen verschil hoort en voelt van de toeren, van 2s en 3s lipo.
Oke duidelijk, wel stom dat ze zo iets niet zo maken dat er enkel 7.2v op de fan kan komen Thanks allemaal!
lijkt mij dat er wel zoiets in zit, als die regelaar meer dan 8,4v aankan. bedenk ook dat een opgeladen lipo ook 8,4v is en niet 7,4.
Bedenk je ook dat een net opgeladen 6 cell NiMh richting de 9V gaat en bij een 7 cell zal dat dus over de 10V gaan.
Bullet ST Hallo, Zojuist heb ik mij aangemeld voor dit forum. De afgelopen jaren heb ik diverse (ca. 8) RC auto's aangeschaft, voornamelijk Tamiya en Carson. Vorige week heb ik in Zwitserland een HPI Bullet ST aangeschaft met een Spektrum DX3S Transmitter. Ook heb ik een aantal LiPo accu's aangeschaft (Orion Rocket Pack 4000). Afgelopen weekeinde weer terug van vakantie en gaan rijden. Vooral met de LiPo accu wist ik niet wat mij overkwam. Wat een enorme snelheid en wat een geweldige alleskunner deze auto. Maar, na een kleine crash werkt de auto niet meer. Alleen de besturing doet het nog, maar de motor niet. Mijn vermoeden is dat de ESC niet meer functioneert. Deze wordt namelijk heel erg warm als er een accus is aangesloten (ook al staat de auto uit). Mijn vraag is nu of iemand weet wat het probleem kan zijn. Zou de ESC inderdaad defect kunnen zijn (maar werkt de besturing dan nog wel), of zou het toch aan de motor liggen. En heeft iemand een idee waar ik onderdelen voor de HPI Bullet kan bestellen? Voorts heb ik nog de volgende vraag: Is het noodzakelijk om de instellingen op de ESC te veranderen zodra ik van accu wissel (van LiPo naar NiMh en andersom). Alvast enorm bedankt voor jullie reactie.
@ Altijd jong; Heeft je esc een zware klap gekregen tijdens de crash ? Misschien heeft de regelaar kortsluiting of is er een condensator stuk gegaan.. Op hoeveel cellen rijdt je ? Als je op 3s rijdt is het wel handig dat je van mode verandert. Als je in Nimh mode rijd met lipo's dan heb je geen cut-off. Dus wordt de kans aanzienlijk hoger dat je je lipo's te diep gaat ontlaadden! En dat er lipo's gaan sneuvelen
Olii, Allereerst dank voor je reactie! De kans is groot dat de ESC inderdaad toch een behoorlijke klap heeft gekregen. Als er inderdaad een condensator kapot is gegaan of er is kortsluiting geweest, dan neem ik aan dat de ESC vervangen moet worden, toch? De LiPo accu's hebben 2 cellen. Volgens mij is het veranderen van de instelling op de ESC alleen van belang om te voorkomen dat de accu's te veel worden ontladen. Of is dit niet juist? Als de ESC vervangen moet worden, weet jij dan waar ik deze kan bestellen? Ik heb via google gekeken, maar kan niets vinden (althans niet in Nederland).
voor zon nieuwe auto kan je toch wel voor garantie gaan voor de esc? weet je zeker dat je lipo niet leeg is? kan je het eventueel meten hoeveel de spanning is
@ Altijd jong : Ik zou eerst eens de condensatoren nazien. Als er een deukje inzit ofzo zijn deze al omzeep! Deze kan je gewoon in de alledaagse electro winkel kopen. Check wel welke waarden er op de condensator staan! En ze vervangen is gewoon ff wat soldeerwerk Voor de esc zoek ik ff een online winkel voor je op. Als je naar een hpi dealer gaat krijg je normaal een esc onder garantie terug als je het factuur nog hebt hoor. EDIT: http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=36515 Dat is in de UK. Je kan gewoon ook de regelaar vervangen door een Mamba monster regelaar van Castle Creations. Deze is krak hetzelfde alleen in een ander jasje. Die regelaar vind je bij vrij veel modelshops. Of anders gezegt , ze kunnen er wel altijd aangeraken
Ik weet wel zeker Blokkeert de motor niet ergens? Dat wekt ook altijd wel wat warmte op. Anders ebay afstruinen, heb je voor een paar euro dezelfde esc