Hallo, Onderstaand product is verkrijgbaar bij Hobbyking. Ik heb ook nog behoorlijk wat spanlak hier in huis. Zou dat werken? Heeft iemand hiermee ervaring? Het betreft het bekleden van een volledig beplankte vleugen. Deze carbon tissue is lichter dan papier. HobbyKing Online R/C Hobby Store : Carbon Fiber Tissue (Fine 10g/m2) 1mtr Met dank! Dag
Ik heb ook al zitten denken of het niet mooi zou zijn mijn SportWing ermee te bedekken om het schuim duurzamer te maken. Ik had gedacht aan epoxy, maar (span)lak heeft inderdaad het voordeel dat je het makkelijker kan verwerken. Het lijkt me dat het enige nadeel is, de gewichtstoename. Dus dat zou je moeten uitproberen. Het gewicht van het tissue staat er wel bij maar wat weegt de lak? Je kan een proefstukje maken... in jouw geval een plaatje balsa beplakken van 10x10 cm, voor & na wegen, dan weet je wat je toestel zwaarder zal worden (en ik ook, als je je bevindingen hier vertelt! )
Het gewicht van de tissue is bekent. Zover ik weet is papier en spanlak, zowat de lichtste methode die er is voor het bespannen van een model. Ik denk dat het vele malen lichter is dan epoxy. Inderdaad de keuze voor spanlak is de snelle en eenvoudige bewerking. Daarna kan je er direct met een bus kleurlak aan. Zonder primer. Papier en lak is glad, super finish. Maar niet bepaalt steviger... De vraag is de combi van carbon tissue en spanlak... is dit wel steviger? En wordt het glad? Iemand? Anders wordt het gewoon maar bestellen en proberen!
Het carbonvlies is al een tijdje bekend. Als je epoxy lamineerhars neemt, eventueel verdunnen met aceton, dan kom je bij een goede verwerking op een verhouding van 100:60 Dus in dit geval zo'n 16 gram per m2. Als je niet al te netjes werkt zal je op 20 gram per m2 komen, dus 1 op 1 weefsel/harder. Dat is volgens mij lichter dan oracover en spanlak tast denk ik piepschuim (elapor) aan. GJ
Ja dat dacht ik ook al -daarom had ik ook geschreven (span)lak - Maar er zijn wel meer soorten lak, en het zou handig zijn als je geen epoxy zou hoeven mixen maar gewoon door kon kwasten... zou er een lak zijn die je op elapor etc. kan gebruiken die met een carbon of glaslaag een goede verbinding vormt?
Je zou kunnen kijken of polyurethaan het elapor aantast. Dus G4. Maar ik zie het probleem niet om wat hars te mengen. Voordeel van epoxy is dat het reukloos is, kan je van PU niet zeggen, en spanlak is nog een tikkie erger. Maar je kan het beste de vlies natmaken op een stuk plastic en dan in laten trekken. Overtollige epoxy afstrijken met een oude bankpas, creditcard en dan het vlies, compleet met plastic op de vleugel leggen, aandrukken en uit laten harden. Je werkt dan zo licht als mogelijk is en je hebt weinig nabewerking, het plastic maakt de buitenkant al glad. GJ
Polyurethaan? Maar dat bruist toch op... dat wordt toch niet glad? Op mijn eerste Sportwing heb ik meerdere reparaties uitgevoerd met PURlijm, dat hecht geweldig goed op dit schuim. Maar ik zou niet denken dat je daar een gladde toplaag mee kan maken...? Ik weet uit mijn hoofd even niet meer hoe dit schuim heet, het werkt prima met epoxy en PUR, maar lost op als een gek met CA.
Nee hoor, polyurethaan bruist uit zichzelf niet. Het is een heldere dunne hars, hardt uit onder invloed van luchtvochtigheid. Gaten dichten kan je inderdaad met PU schuim, ook vloeibaar te koop (2 componenten) en ook van die spuitbussen uit de bouwmarkt. Lost op met thinner / aceton en ook secondelijm. Je kan trouwens elke hars laten bruisen door er bruismiddel aan toe te voegen. GJ
Nee hoor, de PS100 is een polyurethaan hars die je ipv G4 of Epoxy kan gebruiken. Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Hechthars PS 100
bij www.polyestershoppen.nl hebben ze hem ook, iets goedkoper geloof ik. Ik weet alleen niet of het uithardt onder een folie, ik denk het niet. Dus als je voorgaande methode hanteert, dan wel de folie verwijderen.
In mijn geval betreft het een beplankte vleugel... Dus spanlak (waar ik nog 2 liter van heb) zou geen probleem zijn. Dat met dat plastic... Die laat je dus mee uit harden en trek je na het uitharden eraf? Deze hecht dan niet aan de epoxy? Hierna heb ik dus een gladde vleugel die ik kan spuiten (na hier en daar wat bijwerken met polyesterplamuur...)
Zoals Skiff al enigszins zegt, PU hars hardt slecht uit onder plastic, ik heb ook geen ervaring met PU hars en deze methode. Bij epoxy gaat het prima. Als je wat dikker bouwplastic neemt (iets dikker dan een vuilniszak) dan kan je daar hele mooie dingen mee doen. Je kan het een beetje zien als vacuumbagging. Als je een balsa beplankte vleugel hebt zuigt ie wel de epoxy uit het weefsel, dus je zou beter eerst de vleugel kunnen behandelen zodat hij minder zuigt. Behanplaksel werkt prima of verdunde witte houtlijm. Dan maak je epoxy aan, weeg je carbonvlies en maak iets meer (20%) epoxy aan dan het weefsel weegt. ER gaat namelijk wat epoxy in de roller zitten en dat krijg je er niet meer uit. Leg op een vlakke ondergrond het plastic neer, rol dat licht met epoxy in. Dan het carbonvlies erop, het moet mooi vlak liggen. De epoxy even in laten trekken (10 minuten) en dan een beetje epoxy in het midden gieten en uitsmeren naar de kant met een plamuurrubber, creditcard of iets soortgelijks. Niet met een roller doen, dan rol je lucht in je weefsel. Doe dit net zo lang tot je hele vlies benat is. Dan pak je wat keukenpapier en dept het vlies lichtjes met het keukenpapier. Overtollige hars wordt dan opgezogen, het is minimaal maar alle beetjes helpen. Leg dan het plastic over de vleugel, doe dit eventueel met 2 personen. Druk het weefsel voorzichtig aan op de vleugel, als je de buitenschaal van de schuimvleugel nog hebt kan je die gebruiken om het weefsel aangedrukt te houden, anders moet je een andere oplossing zoeken (vacumeren). Na uitharden, maar minimaal 24 uur bij kamertemperatuur, kan je het plastic van de epoxy trekken. Je houd dan een spiegelgladde laag over. Oh, en die polyservice hars, niet doen, koop goede L285 lamineerhars, daar kan Skiff je wel aan helpen. Het is beter voor je gezondheid en de L285 hardt echt goed hard uit. GJ