Turnigy Mega 400W lader, welke voeding?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Xplorer, 1 sep 2010.

1. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Ik heb na +/- 4 wkn gelukkig mijn Turnigy mega 400W lader binnen alleen heb ik nog geen voeding.

Ik heb hem zojuist ter controle werking nog even aan de autoaccu gehangen en daar werkt hij goed, komt maar tot 9,3 A maar dit zal aan het vermogen van de autoaccu liggen denk ik.

Nu heb ik dus nog een passende voeding nodig maar kom er echt niet uit. Het mag er een zijn die je zelf in moet bouwen maar laat hem aub niet te gek duur zijn.

Het moet dus een voeding zijn 230 naar 12v met minimaal 400W vermogen en hij moet minimaal 20A continu kunnen leveren.....

Wie oh wie heeft de oplossing voor mij...

THNX

2. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Heb je de kommentare wel eens gelesen over deze lader.?

Mvg Johan

3. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    ja heb ik, daarom heb ik hem ook eerst aan de auto-accu gehangen zodat ik tenminste zeker wist dat hij niet bij de eerste aansluiting zou ontploffen ;)...

So far so good, dus nu een voeding kopen....

4. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    400 watt bij 15V

Zal hij ongeveer 320 watt afgeven op 12V

Dus moet je al een voeding van 30A hebben.

Mvg Johan

5. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    hmmmm 30A Leg uit, kan ik dan btw niet beter een 13,8 volt voeding nemen?

Groet

6. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
  7. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    400Watt : 13,6Volt = 29,4 Ampere

Mvg Johan

8. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
  9. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    OK, omdat de voeding 13,8 volt levert en de lader 400 watt trekt heb je dus een 30A voeding nodig.....is het dan niet meer interessant om te weten hoeveel watt een voeding kan leveren? Snap hier niets van.... ;)

10. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Ok bedankt ik snap er echt helemaal niks van hoe ik die pc voeding om kan bouwen tot een 12 of 13,8 volt voeding voor mijn lader en dus ga ik er wel voor om een bestaande voeding te kopen maar wtf..... 130 euro??? had gehoopt dat ik voor een eurootje of 70 wel een voeding had waarme eik deze lader voldoende kon voeden.....

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. kenwood96

kenwood96

Lid geworden:
    16 nov 2008
    een pcvoeding ombouwen is echt een eitje, én ze zijn zéér accuraat én goedkoop!

Haal eender welke "hobby" voeding uit z'n jasje, 9/10 is het een pcvoeding.

12. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    is deze niet iets? is niet duur en kan 32A leveren op 13,8 volt max 350 watt maar meer kan de lader toch niet trekken op 13,8volt...??

13. fr0stbyt3

fr0stbyt3

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Check es de post van Nard Cox in deze zelfde sectie van 't forum ;) :)

14. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Je lader kan met max 400Watt laden bij een input via de voeding van min. 15V.

Stel, je laadt een 6S Lipo met 400 Watt. Da's dus maximaal zo'n 25V en dus 16A. Stel dat jouw voeding 15V kan leveren aan de lader, dan vraagt de lader 400w/15V=27A van de voeding.

Wat jij niet snapt is dat de lader zelf in staat is het voltage te verhogen van 15v naar 25V, waardoor de amps op de voeding toenemen.

Als je nu een 13,8V voeding koopt, kan de lader de 400Watt niet halen.

15. kenwood96

kenwood96

Lid geworden:
    16 nov 2008
    nice! compact en handig om ergens in te schroeven!

16. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Ok bedankt voor de uitleg.

Nu heb ik een paar opties, wanneer ik de voeding van Hitachi op marktplaats koop kan ik deze instellen tot 14,7v waardoor de lader bijna 400W zou kunnen leveren maar!!! deze voeding kan max. 350W leveren. en dus is 350W de limiet van de lader en de voeding moet op zijn max werken.

De ander optie is om een voeding a la die van Nard Cox te kopen maar deze kan max. 12,xx volt output leveren waardoor de lader (op 12 volt) max. 320 watt kan leveren.

Ik heb dus de keuze om ofwel een voeding op zijn max te laten draaien en te laden met max. 14A of een voeding te kopen welke niet maximaal belast hoeft te worden en met max. iets minder dan 13A te laden.... de kosten voor de voeding zijn ongeveer gelijk....

17. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Je kan het beste een computer voeding gebruiken, die zijn stabiel en relatief goedkoop! Tja wanneer je een lader koopt die veel vermogen kan leveren dan zal de voeding dat OOK moeten kunnen leveren. Plus een beetje meer in verband met de onvermijdelijke verliezen.
    Een Computer voeding dus maar pas wel op. Het vermogen dat op zo'n voeding staat is het vermogen dat de complete voeding kan leveren, dus niet alleen de 12V!

Neem als voorbeeld een willekeurige 500W voeding.
    Deze kan leveren:
    -12V - 0,3A = 3,5W
    +12V - 25A = 300W
    +3,3V - 24A = 80W
    +5V - 24A = 120W
    +5Vstb - 2,5A = 12,5W
    In totaal is dat dus 516W.
    Als je goed kijkt zie je dat de 12V "slechts" 300W kan leveren. Houdt daar dus rekening mee bij het kiezen van de juiste voeding!

Er is nog een tweede probleem en dat is dat vooral de grotere voedingen (meestal vanaf 500W of zo) heel vaak meer dan één 12V uitgangen heeft. Dat staat op het label en als het goed is ook bij de specificaties van de voeding als je die via het internet gaat zoeken.
    Hier bedoel ik niet het aantal draadjes waar 12V op staat, dat zijn er nog veel meer. Ik bedoel echt afzonderlijke voedingen. Elk een eigen gelijkrichter en een afvlak condensator.
    De ene voeding zal bijvoorbeeld het moederbord van de computer van spanning voorzien en de andere alle harde schijven en DVD speler/brander. Die voedingen mag je meestal NIET zo maar parallel zetten in verband met de spanningsregeling in de voeding. Zou je dat wel doen dan bestaat er een kans dat de voeding erg instabiel wordt.

Dus als je een voeding koopt moet je niet alleen op het vermogen van de 12V voeding letten maar ook of dat door één 12V voeding wordt geleverd of door meerdere. Al met al lastiger dan veel mensen zich realiseren.

18. Xplorer

Xplorer

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Hoi Ernst,

Dank voor je reactie, ik heb inmiddels een voeding van en HP proliant dl380g4 server besteld zoals ook beschreven staat in het topic "goedkoper PSU".
    Deze zal morgen binnenkomen dus ik ben erg benieuwd, hij kan in ieder geval 575 watt leveren op een uitgang van 12 v met max volgens mij iets van 48A...

groet Guus

19. Seeyah

Seeyah

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Xplorer: Is 575 het totale vermogen van de psu of enkel van de 12v? Als 575W het totale vermogen is dan ga je geen 48A op de 12v uitgang krijgen aangezien er ook nog een deel van het vermogen op de 5V en de 3.3V staat ;)

ik geef dit enkel als opmerking aangezien ik niet meteen vond welke psu je gebruikt ;)

20. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009

Deel Deze Pagina