Bouwverslag Fafnir.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 17 nov 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Het is allemaal begonnen toen ik enkele jaren geleden een prachtig boek op de kop tikte op de rommelmarkt te Doornik.
    Het betrof een fotoboek van een Parijsse uitgeverij uit de jaren 30 vol met kunstzinnige foto's van zweefvliegtuigen, wolken en andere luchtvaarttoestanden.
    Als je ziet met welke beperkte middelen de mensen toen in staat waren dergelijke grafische kunstwerken voor mekaar te krijgen kan men niet anders of besluiten:"vakmanschap is van alle tijden."
    Er waren in dit bewuste boek enkele foto's met een toendertijd zeer revolutionair zweefvliegtuig.
    Bij mijn aanblik daarvan kwam me de gedachte op" daar zou ik ooit nog iets willen mee doen.
    Het onderwerp van mijn gedachten was de Fafnir.
    Vandaar na twijfel, mijn latente beslissing om er nu een schaalmodel van te bouwen.



    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie kist Aurectar.
    Welke tekening ga je gebruiken?
    Hoe groot wordt de spanwijdte? VTH heeft enkele tekeningen in het assortiment.

    Ik wil dit graag volgen.

    Succes !!

    JH
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Een interessant project.
    Misschien heb je wat aan deze aanvullende informatie over de Fafnir.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Johannes
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Abo!

    Jacob Bos
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Plan Klaus Nietzer

    Hallo beste vrienden,
    Jullie belangstelling werkt aanstekelijk,dank u.
    Ariel, bedankt voor je input.
    Het zal van pas komen.

    Zoals je kunt merken komt mijn plan van een Duits modelbouwtijdschrift uit 1979.
    De tekenaar van het plan is Klaus Nietzer
    Het betreft een semy-schaalmodel.

    Schaal 1/5
    Spannw: 3800mm
    Lengte: 1580mm
    Vleugelopp: 88dm2
    Vleugelbelasting: 33gr/dm2
    Profil: aangepaste Benedek

    Het plan lijkt op het eerste gezicht zeer overzichtelijk.
    Dit wordt een kolfje naar mijn hand.
    De grootte is idiaal en hoeft voor mij ook niet groter.
    Ik moet hem ten slotte toch in mijn Peugootje krijgen,begrijp je.
    Op een site heb ik daar ergens modellen van zwevers gezien van 8m
    met alles erop en eraan, precies echt.
    Prachtig werk, maar ergens zou ik in op dit niveau opteren voor een echt vliegtuig te bouwen,
    Nu, elk zijn mening daarover.
    Hangt allemaal af hoeveel tijd en euro's je er aan wilt spenderen, denk ik.
    Aan dit model zal ik al meer dan genoeg werk hebben.
    Ik zal me er niet aan opjagen, in geen geval.
    Bouwen moet ten slotte genieten blijven.
    Zo, genieten van het hout in je vingers te voelen, in alle rust.

    Eerst zal ik het plan grondig analiseren en wie weet (nog niet zeker) enkele wijzigingen aanbrengen.
    Zeker zal ik de hoofdverbindingspen in verenstaal iets dikker maken om extreem ruwe sleepomstandigheden op te vangen.
    Op het plan staan er 2 verenstalen staven van diam:5mm.
    Dit wordt in mijn versie voor de hoofdpen heel wat dikker.
    Wat dit betreft ga ik een marge inbouwen zonder te overdrijven.
    Om de stevigheid te optimaliseren zal ik het toestel met zijde bespannen
    Net zoals bij mijn Bergfalke.

    Mvg,
    Aurectar


    [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,

    De Fafnir staat ook op mijn wensenlijstje. Maar eerst de Genesis II.
    Vandaar dat ik al wel het eea. aan info heb, en zeeer geïnteresseerd jouw bouwdraadje zal volgen.

    Hierbij nog wat extra documentatie. Weliswaar niet de schaal van jouw Fafnir, maar groter. Toch interessant vanwege de vele foto's en oplossingen ...
    RETROPLANE.net :: Voir le sujet - Fafnir - Christian
    en
    RETROPLANE.net :: Voir le sujet - FAFNIR 5,50 mts. modelo 1933

    Deze heeft wel ongeveer het formaat dat jij wilt bouwen:
    RETROPLANE.net :: Voir le sujet - Fafnir 4m - Cem

    Ik had al gemeld dat ik de DXF-files van de 5m50 versie van Vince Cocket heb. Hierbij nog een link naar een foto-serie van de bouw. Erg mooi!
    FotoPlayer

    Succes.
    Dirk.
     
  8. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Geweldig mooie kist die ook erg op de Slingsby Petrel lijjkt, zo'n beetje mijn favoriet op vintage gebied.

    Bij deze een abo!
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2010
  9. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Prachtig, dit soort zwevers.

    Dit is de mijne, met kunstof romp:

    [​IMG]

    Ik weet niet of dit zelfbouw is, of een bouwpakket wat eens op de markt was. Ik heb hem gebruikt gekocht in niet te beste staat.
    Vliegt prachtig.

    Taco.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Gelijkenis

    Veel zwevers uit de jaren 30-40 zijn geinspireerd op de Fafnir.
    Mvg,
    Aurectar

     
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    3800mm

    Dit is dezelfde of diegene die ik ga Bouwen.
    Dit is de Fafnir van Klaus Nietzer van spannw:3800mm.
    Er bestaan twee versies van.
    Een met houtbouwromp en één (de uwe) met kunststofromp.
    Vertel a.u.b. wat meer over je vliegervaringen met deze kist.
    Ik ben benieuwd daar iets meer over te horen.
    Mvg,
    Aurectar







     
  12. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Over de vliegervaringen kan ik niet zo heel veel vertellen.

    Om te beginnen heb ik eens geprobeerd deze zwever aan een stiek te starten, maar dat liep verkeerd af. Dat was plakken geblazen.

    Verder heb ik eens een vlucht gemaakt door de kist te laten slepen. Dit ging heel goed, maar doordat de vleugelpennen iets ruimte hebben, fladderen de vleugels wat. Langzaam slepen is dan een hele verbetering. De zwever ligt heel mooi stabiel en rustig.

    Ook heb ik de fafnir een keertje op de Wasserkuppe gevlogen. Dat was ook heel mooi. Er was toen nog een fafnir, geheel uit hout. Ik zal kijken of ik daar een foto van heb. Ook op de wasserkuppe had ik er last van dat de vleugelpennen te los zitten ( ik heb 2 x 4 mm. staal per vleugelhelft).

    Je zult veel plezier aan de fafnir beleven, dat weet ik zeker.

    Taco.
     
  13. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Zo kocht ik hem:

    [​IMG]


    En dit het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Taco.
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Prachtige projecten.

    Hallo Dirk,
    Dit zijn allemaal prachtige projecten, zonder twijfel.
    Mijn constructie zal zeker heel wat eenvoudiger zijn.
    Je kunt de bouw van de Fafnir op verscheidene niveaus benaderen.
    Mijn keuze (3800mm) is er één binnen mijn mogelijkheden.
    Ik ben tenslotte geen professioneel vliegtuigbouwer, begrijp je.
    Pas op, alle respect voor die mannen.
    Het zijn cracks in hun soort.

    Maar heb je al het project van RETROPLANE.net :: Voir le sujet - Fafnir - Christian doorgenomen.
    Ik beheers redelijk goed de taal van Molière en heb bij deze het volgende vernomen.

    De modelbouwer (Christian) in kwestie legt de lat zodanig hoog dat hij op een gegeven moment ten gevolge faalervaringen bij de bouw van zijn vleugel een inzinking krijgt en gans zijn vleugel in mootjes hakt.
    Gevolg, jammer genoeg een bijna-depressie.
    Gans modelbouwend Frankrijk moet er blijkbaar aan te pas om die kerel er mentaal weer bovenop te helpen.

    In die optiek kun je begrijpen wat ik bedoel "nooit zaken doen die boven je mogelijkheden liggen".
    Je moet altijd vermijden in overdrive te geraken.
    Voor mij is modelbouw een hobby.
    Er mag ergens wel een uitdaging aan verbonden zijn maar het moet ergens toch intens genieten blijven.
    In mijn geval mag zwevers bouwen geen reden worden om door het lint te gaan , zoals het bij Christian het geval was.

    Mvg,
    Aurectar


     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2010
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Aurectar,

    Je hebt helemaal gelijk hoor. Doen zoals je het zelf kunt en wilt. Het is uiteindelijk een hobby, die moet ontspanning leveren. Stress kun je op het werk al genoeg oplopen.
    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet ongelooflijk mooi is wat die kerels daar bouwen.

    Mijn belangrijkste bedoeling was jou op die sites te wijzen. Ook al ga je zelf niet zo groot en/of gedetailleerd bouwen. Je kunt er wel veel info vandaan halen, en veel tips hoe iets op te lossen. Goed te horen dat je voldoende met het Frans overweg kunt. Dan heb je ook echt wat aan die site(s).

    Ja, ik ken het draadje van Christian ook van voor tot achter en terug. Een mooie kist, goed bouwdraadje, ik wil hem zelf ooit ook bouwen ...
    Waarschijnlijk weet je ook dat ik nogal wat Franse contacten heb. Ik heb wat met de Franse taal, heb me ooit aangesloten bij een Franstalige mailgroep, ik heb met mijn Möwe meegedaan met de eerste 'Retroplane'.

    Ik houd je bouwdraadje angstvallig in de gaten. Tismaardattuhetweet! ;)

    Gr. Dirk.
     
  16. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Heb het draadje even doorgekeken en inderdaad zeg, het knapt op een gegeven moment bij die man! En als je die romp zag en de vleugels zover hij op dat moment was! Ik wou dat ik de rust en mogelijkheden had om zo mooi te bouwen. Wel goed om te zien hoe het forum hem er weer bovenop probeert te helpen. Als ik het goed begrijp is hij ook weer verder gegaan met bouwen.
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Sites Retroplane.

    Het is natuurlijk formidabel wat die kerels voor mekaar krijgen.
    En het is zoals je zegt interresant om even te gaan grasduinen in die sites.
    Dat doe ik regelmatig.
    Die sites waren trouwens medebepalend voor de profielkeuze en zwaartepuntsituering van mijn Bergfalke.
    Ja, daar je kun je behoorlijk wat aan opsteken.
    Dirk, wat heb jij in gedachten voor de vleugelverbinding van dit project.
    Ik had gedacht van de diameter van de hoofdpen met een paar mm dikker te maken.

    Op het plan staat er 2 maal 5mm verenstaal.

    Knikvleugeltje heeft me al te kennen gegeven dat zijn pennetjes van 4mm verenstaal trillingen veroorzaken. Zie vorige berichten.
    Ik wil dat mijn toestel de soms extreem ruwe sleepomtandigheden moet aankunnen.

    Ondanks het besef dat mijn Bergfalke wat dit betreft nog geen probleem opgeverd heeft ben ik toch van plan om in geval van de Fafnir een redelijke veiligheidsmarge in te bouwen.

    Mvg,
    Aurectar





    .
     
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Aurectar,
    Ik zou gewoon voor de 5 mm pennen gaan. Ik heb zelf de Reiher van Klaus Nietzer (door iemand anders gebouwd) en die heeft ook een vleugelspanwijdte van 3800 mm. Er zit natuurlijk altijd wel iets speling op de pennen maar dat is niet bezwaarlijk. De speling zit er in omdat de messing bussen in de romp vrij kort zijn.

    Kijk anders nog maar eens naar deze filmpjes:
    YouTube - Kanaal van tubbellebunk
    YouTube - Kanaal van tubbellebunk
     
  19. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    En, stel dat de belasting te hoog wordt, dAn is het beter dat je pennen verbuigen dan dat je vleugel breekt. Toch ?
    Prachtige kist, bij deze ook een abbo'tje ;)
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Aurectar,

    3m80 spanwijdte en 5 mm pennen is in mijn beleving VEEEL te weinig.

    Natuurlijk hangt het af van hoe je omhoog wilt gaan. Als dat 100% zeker uitsluitend slepen is, zou het nog kunnen. Maar een looping zou ik er niet mee durven maken. Zelfs niet heeeel voorzichtig ... Bij ons zit 4 à 5 mm op 2-meter-kisten!
    8 mm rond staal is wel voldoende denk ik. Niet voor heftige acro, maar dat doe je toch niet met zo'n kist (3 looping en je moet weer landen). :confused:

    Nadeel van 8 mm rond staal is dat het zwaar is. En jij hebt er 2 nodig (of 1 hele lange) met zo'n brede romp tussen beide vleugels.

    Ik denk dat ik voor kool-buis zou gaan. 10x4mm (10x8 + 8x6 + 6x4 in elkaar gelijmd) of massief. Gewone vliegerwinkel kool buizen is goed genoeg.
    Goed binnen- en buitenkant schuren voor het in elkaar verlijmen ivm. resten lossingsmiddel uit de fabricage.
    Al je niet voor massief gaat, dan de binnenste buis opvullen met epoxy-glass-bubbles om inknikken te voorkomen.

    N.B.
    Het bespannen met zijde is een goede keuuze. Het is erg sterk. Als je de zijde ook nog eens combineert met het aloude japanse papier krijg je ook nog een flink stuk torsiestijfheid toe. Eerst een laag papier aanbrengen op de vleugel, daarna de zijde. Die kun je dan erg mooi glad en strak krijgen, wat de sterkte weer verhoogt.
    Als laatste laag iets anders aanbrengen dan de spanlak, want spanlak kan niet goed tegen water (nat gras, condens, ...).

    Gr. Dirk.
     

Deel Deze Pagina