To retract servo or not to retract servo, that's the question

Hoi,

ik ben met een toestel bezig met een mechanisch intrekbaar landingsgestel. Als het volledig in- of uitgeklapt is, zitten de mechanieken vergrendeld en wordt de servo niet belast. Nou kan ik een speciale retract servo kopen, die 180 graden draait, maar die servo's die ik bij HC vind kunnen niet snelheidgeregeld worden. Ze klappen gewoon om bij een bepaalde pulsfrequentie. Wat is er tegen een gewone servo te gebruiken, lekker sterk en liefst digitaal, mechanisch dezelfde slag laten maken, en de snelheid lekker te vertragen met een stukje electronica of, zoals in mijn geval, via de zender?

Dank voor input,

Hugo

Voor zoiets een gewone servo gebruiken levert één moeilijkheid: de slaglengte.

Nu is daar al solderende wel wat aan te knutselen, maar dat zal vermoedelijk niet de bedoeling zijn. Nu zijn er digitale, programmeerbare servo's. O.a. Hitec heeft diverse typen in het programma, waarbij je de slaglengte, draairichting en ook de snelheid kunt instellen. Uiteraard heb je daarbij ook een programmeerapparaat nodig, dus goedkoop is deze oplossing niet.

Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels het idee om met een krachtige standaard servo te gaan werken, want er komt geen belasing op de servo als het geheel ingetrokken of uitgeslagen is. Ik heb dus geen 180 graden nodig voor de vergrendeling / ontlasting, alleen de 26mm slag van de retracts. Dan kan ik de slag gewoon met de zender regelen (endpoint functie), en voor de snelheid van de servo wil ik met de Landtastic aan de gang.

Hugo

Er zijn ook kant-en-klaar printjes te koop met de benaming 'servo-slow'. Als het Landtastic-projectje het niet helemaal wordt kun je daar naar uitwijken.

Oh, meteen nog een vraag, jij bent toch ook de goeroe op het gebied van Futaba? Ik dacht dat ik met mijn T7C de snelheid van de retract-actie kon instellen, maar ik kan het in de handleiding niet direct vinden (vandaag Landtastic en zo). Kijk ik er overheen, of zit het er inderdaad niet in?

Dank,

Hugo

Kijk ik er overheen, of zit het er inderdaad niet in?
Volgens mij zit het er niet in. Nu ken ik van elke zender de software slechts tamelijk oppervlakkig, dus de handleiding moet hierover uitsluitsel geven.

Evt hebben ze bij HK ook servo vertragers.
Een servo die je vertraagd gaat meer stroom verbruiken hebben ze mij verteld omdat hij elke keer start en stopt.

Als je idd de slag niet nodig hebt kun je net zo goed een standaard servo gebruiken.
Zelf heb ik gister een staandaart HS755 omgebouwd naar 180gr (volgens aanwijzingen van Corien) omdat ik 6 cm slag nodig had en de kracht om het wiel in te trekken. ( nieuwe-beech-d17-staggerwing-1-3-5-met-moki-215-a )

Laatst bewerkt door een moderator:
Hugo, ik zou sowieso de retract servo's, ongeacht welk systeem je kiest, van een eigen accu voorzien. Mocht er iets misgaan met de retracts dan heeft de besturing daar geen last van.

Dat klinkt slim. Moet ik dan met diodes aan de gang, of min polen aan elkaar, die van de ontvanger naar de servo onderbreken en die van de extra accu aan de servo?

Dank,

Hugo

Minnen aan elkaar (van servo, ontvanger en accuutje), oranje servo-draad naar de ontvanger en de plus van de servo aan de plus van het accuutje, maar niet aan de ontvanger.

Back