Leuk die parkflyer, maar waar is het park? Nieuwe vliegclub in Bussum?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Martin7182, 23 sep 2011.

1. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Het zoveelste draadje over wildvliegen? Nee! Ik vlieg wel wild, maar dat komt omdat ik nog niet lid ben van een club.

Sinds enige tijd ben ik verslaafd aan rc-vliegen. D.w.z. verslaafd aan het idee van rc-vliegen, want in de praktijk komt het er niet zo snel van. Het begon allemaal met een Easystar als verjaardagskado en sinds die tijd heb ik wat kleine parkflyers bijgekocht en bijgebouwd. Nu is het probleem dat er in de buurt geen veldje te vinden is waarop ik m'n verslaving kan botvieren en dat begint een beetje irritant te worden. Er is genoeg ruimte, meer dan genoeg zelfs, maar het is of een natuurreservaat waar alleen wandelen op de paden is toegestaan (de heide) of er staat een groot hek omheen (de sportvelden).
    De boswachter die mij vorig jaar van de hei stuurde vroeg zich af hoe zo'n easystar in de lucht blijft, want "ik hoor helemaal geen motor". Precies, die hoor je ook niet! Het geluid komt in ieder geval niet boven dat van het auto-, trein- en vliegverkeer uit. M'n Easystar moest toch het veld ruimen, want hij leek teveel op een roofvogel. ("die zitten hier ook, stuurt u ze soms ook weg?" :wink:). M'n zelfbouw "stealth" deltavleugel; ulra-klein, amper zichtbaar, onder de boomtoppen gevlogen met volkomen geruisloze motor, en gevlogen op een heel erg leeg deel v.d. hei (speciaal km gelopen daarvoor), werd toch ook binnen 10 minuten opgemerkt door bromsnor met scherpe verrekijker. Nu was de mededeling dat je alleen mag wandelen op de paden. Niets anders dus. Het is eigenlijk toch van de gekke dat die 20 hertjes op de hei vrijelijk kunnen doen en laten waar ze zin in hebben op hun 500ha heide, terwijl ik alleen iets te zeggen heb over de 100 vierkante meter waar ons huis op gebouwd is. Maar ja het zijn de regels he, en daar wil ik me toch aan houden.
    Buiten de randstad zie je wel vaak sportvelden die vrij toegankelijk zijn. Je mag er wettelijk gezien misschien niet op, maar men gedoogd een enkele vlieger wel. Hier kennen we zulke sportvelden niet; de velden hier hebben allemaal een groot hek met van die punten d'r op. Soms een bordje "welkom" en dan daaronder "verboden toegang" met het onvermijdelijke hangslot. Nou kan ik best goed klimmen, maar ik wil het gewoon netjes houden. Een stadspark zoals b.v. Goffertpark kennen we hier evenmin. Het grootste vrij toegankelijke veld in de buurt is misschien 40x40 meter met hoge bomen er omheen. Echt te klein dus of je moet een heel goede piloot zijn.

M'n huidige oplossing is dan maar de auto pakken en zo'n 20 minuten karren om een leuk plekje te vinden. In totaal kost me dat dus 40 minuten en dat vind ik eigenlijk iets teveel om b.v. na het werk even een half uurtje te vliegen. Ik zie me nog wel eens lid worden van een club, maar het wordt altijd zo'n onderneming om even te kunnen vliegen.

Wat ik zou willen is een klein veldje in de buurt. 100x50 meter is in principe genoeg. 100x100 meter is beter.

Oplossingen? Het schijnt dat je boven prive grond mag vliegen mits je toestemming hebt van de eigenaar. Ik zou eens een boer kunnen vragen. Of als ik nou een weiland in de buurt koop, dan ben ik zelf de eigenaar ;). Kunnen we anders niet weer een club op de hei beginnen in Bussum? Of is dat onmogelijk in dit drukke deel van het land? Vroeger zat hier in de buurt een modelvliegclub, maar het schijnt dat die (vanwege geluidsoverlast?) z'n biezen heeft moeten pakken. Vroeger werd er wellicht gevlogen met lawaaiige verbrandingsmotoren, dus de geluidsoverlast kan ik me wel voorstellen. Maar tegenwoordig is dat niet aan de orde als je uitsluitend elektrisch vliegt. Een groot toegankelijk park in de buurt is ook prima. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?, alle ruimte is al vergeven.

:( De rc-hobby is toch een beetje teleurstellend. In dit deel v.h. land tenminste. Als iemand tips of suggesties heeft, dan hoor ik dat graag!

Bedankt,
    Martin

2. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Op zich als je enkel maar "schuimpjes" hebt, en kliener materiaal, is het kopen van een weiland op zich niet eesn zo gek!

3. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Ik zou zeggen als het weiland toegankelijk is, dus geen hek waar je over zou moeten klimmen ofzo, geen dieren of gewassen staan en je niemand tot last bent of in gevaar brengt dat je er toch prima kan vliegen. Het best is natuurlijk toch even vragen als je een idee hebt wie de eigenaar kan zijn en dan heb je een veld om te vliegen zonder dat het geld kost.
    Als ik boven een weiland sta te vliegen en een boer gaat er aan het werk dan houd het op en vertrek ik gewoon maar ik heb van de boeren nooit negatieve reacties gehad.

4. paramarc

paramarc

Lid geworden:
    30 jan 2011
    Vroeger heb ik vaak genoeg wildgevlogen met een easystar, op de heide tussen Hilversum en Bussum. Die bromsnor ben ik overigens nooit tegengekomen :D In de buurt van Bussum zijn wel een paar clubs te vinden binnen een straal van 20 km, het klopt dat je dan wat langer in de auto zit maar sinds ik lid ben van een club vlieg ik nooit meer wild. Je vliegt vaak met meerdere mensen (gezellig) en vliegt een stuk ontspannender (je doet het op een terrein waar je echt mag vliegen, geen enkele bromsnor kan je wegsturen) Bovendien helpen clubgenoten je met het vliegen, bouwen en oplossen van technische problemen. Het kost wat meer tijd om op het veld te komen, maar je krijgt er een hoop voor terug.

5. DJLeonardo

DJLeonardo

Lid geworden:
    24 jun 2009
    Tja, Nederland is vol. Ik vlieg nu een paar maanden bij een club en ik vind het super gezellig. Ik rij mijn auto's wel in het wild en ook daar is het bijna onmogelijk een goeie plek te vinden. Ik zou wel op veel plekken kunnen rijden maar ik wil ook niemand tot last zijn en rijden waar het niet mag. Datzelfde geldt dus voor vliegen met als verschil dat je veel sneller opgemerkt wordt en het belangrijkste: als het fout gaat kan de schade best groot zijn. Als je dan fout zit heb je een probleem. Dat is geen reden om niet te gaan wildvliegen want ik wil het zelf ook gaan doen. Alleen niet in dichtbevolkt gebied zoals de randstad want zoals je al zegt, er is geen plekje te vinden.

6. struggleforlife

struggleforlife

Lid geworden:
    19 feb 2011
    Ik herken wat je zegt. Na het werk even een half uurtje vliegen, lekker, maar daarvoor wil je geen drie kwartier in de auto zitten.
    Dus als je de middelen hebt: koop een weiland! En nodig andere mensen uit om op je weiland te komen (electro) vliegen. Dan heb je het beste van 2 werelden: dichtbij huis plus de gezelligheid van mede-vliegers.

7. DJLeonardo

DJLeonardo

Lid geworden:
    24 jun 2009
    Of: huur een weiland. Want dat is wat wij doen en dan heb je een club....

8. ketnet

ketnet

Lid geworden:
    30 dec 2007
    Nederland vol??
    We waren effe in Terneuzen om te skien, man man wat een ruimte!! en door die velden lopen mooie wegen, perfect om wild te vliegen..
    man dan zou je Belgiƫ eens moeten zien... Lintbebouwing, serres etc....
    niet te geloven... ofwel zit je met buren binnen de 400 meter ofwel heb je in mijn regio de CTR vd luchthaven Oostende.
    Deze bestrijkt +-40km vd kustlijn, terwijl onze "kust" 65km is.. fijn is anders.
    Wij zijn dus ook genoodzaakt geweest om Nitro te verbannen, puur om probs te vermijden, hoewel zowieso bijna iedereen aant overstappen was naar E.
    Aan Alleen vliegen heb je niet veel vind ik...veel leuker met company of in e club, wat zeveren en dollen, bijpraten over wat en hoe, andere moves zien (en nadoen ;-) ) en vooral elkaar helpen! (en pintje drinken ;-) )
    Wij huren nu ook een weiland, beste oplossing, en die boer heeft zelfs al een kot en elektriciteit gezet!

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja, voor wildvliegen heb je vrije ruimte nodig..
    Als geboren Bussumer begrijp ik je probleem.
    Alleen, toen ik er nog woonde, mocht je op de hei van alles doen, ook modelvliegen.
    Inmiddels woon ik in Hilversum. Toen ik begon met modelvliegen vloog ik af en toe op de hei tussen Hilversum en het vliegveld; is dicht bij mijn huis, mag eigenlijk niet maar nooit problemen mee gehad (zolang je niet echt hoog gaat zitten de sportvliegtuigen zelfs op circuit hoog genoeg om ze niet tegen te komen).
    Maar ik ben toen ook wel meteen lid geworden van de G&E VVM, dat is de club die net over de Stichtse Brug aan de oostkant vliegt, en het is ook de club die ooit een vaste plek op de hei tussen Bussum en Hilversum had. Is voor mij ook 20 minuten rijden (en voor jou nauwelijks meer denk ik), inderdaad niet handig voor even na het werk (tja ik werk niet meer...), maar zoals iemand anders hierboven al schreef, er staat een boel tegenover...
    Af en toe vlieg ik ook bij een vriend in Loenen, die een weiland achter zijn huis heeft. Handig, maar toch heel anders dan op de club.

Overigens... dat stukje hei langs de Franse Kampweg, tegenover de oude watertoren, is dat ook al off limits?

10. PH7CW

PH7CW

Lid geworden:
    11 aug 2007
    Inderdaad Martin, als je volgens de regels wil leven is veel van de ruimte al geclaimt als "natuurgebied" :( daar mag je alleen lopen en niets anders.
    Zelf heb ik ook in die omgeving gezocht maar niets gevonden dat geschikt was om zo even te gaan vliegen.

Wat Bart al aangeeft zou de G&E VVM een oplossing kunnen zijn. Als het even mooi weer is zie ik daar regelmatig activiteiten op het veld. Dus dat zou je kunnen overwegen. Vanaf de A27 ziet het er best gezellig uit ( disclaimer: ja ik let ook op het verkeer ;) )

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Eigenlijk is het een erg mooi veld, met een prima clubhuis. Die waterpartijen eromheen hebben soms de neiging om vliegtuigen aan te trekken, maar daar hebben we dan weer een bootje voor...

12. PH7CW

PH7CW

Lid geworden:
    11 aug 2007
    Martin,
    Hier is de link van deze club.

13. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Idee

Je bedoelt hier?:

D'r staat volgens mij een bordje natuurreservaat inderdaad. Sssstt!
    Het lijkt erop dat alles groter dan 40x40m, ofwel vrij toegankelijk is maar alleen voor wandelaars, ofwel niet toegankelijk en afgeschermd met hekwerk. Vroeger was alles beter! Ze waren toen niet zo benauwd en op de regeltjes. Tegenwoordig moet de natuur volgens zich volgens heel precieze regels ontwikkelen en is er geen plaats voor storende factoren, hoe klein ze ook zijn. Ik word oud haha.

Tussen Hilversum en het vliegveld zou ik echt niet durven. Die 1:1 zwevers komen daar echt laag over. Bovendien staan daar ook vast bordjes van natuurmonumenten. Als ik elders in het land ben sta ik altijd te kwijlen van zoveel ruimte. Idem als ik video's van andere rc-vliegers bekijk. Waarom kan dat hier niet? :mad:

Ik stel voor om het stukje hei tegenover de oude watertoren te bombarderen tot het "Groot Bussums Dorpspark" :banana::banana::banana:. Vlak maken, gras erop, 2x2 doelpalen erbij. En iedereen gewoon lekker doen waar hij/zij zin in heeft; voetballen, vliegeren, rc-vliegen, rc-rijden. Voor het wild dat er nu zit is het toch een doodlopend stukje natuur. Lawaai is daar ook geen probleem want je komt echt niet boven de autoherrie uit met je schuimpje. Ook niet met je nitro- verbrandingsmotor overigens.
    Nou nog iemand vinden die het idee kan uitvoeren. Claimen v.d. grond is geen probleem; dat hebben anderen voorheen ook gedaan :wink:.

Martin

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Erik en anderen, bedankt voor jullie suggesties!

Deze club weet ik te vinden. Ben er zelfs wel eens wezen kijken. Maar voorlopig blijft het daarbij. Ik heb geen zeeen van tijd over naast m'n werk & sport. Misschien iets voor later...

Martin

15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Zo, dat plekje had je dus ook al bedacht... Die EasyStar van jou heeft rolroeren zo te zien? :D:D
    Als ik op de Hoorneboegse hei vloog, was mijn belangrijkste kopzorg meestal niet de vliegtuigen, maar de honden... de kunst was zo dichtbij te landen dat je je toestel eerder te pakken hebt dan zij. In de praktijk zijn er altijd meer honden dan vliegtuigen!

16. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    wild vlkiegen met toestemming van landeigenaar ,is geen enkelprobleem .

maar ik was al lid op elten na een half jaartje gastvliegen .maar dat is vanuit ede naar elten ook gauw 40 minuten heen en weer 40 minuten terug .
    bere goede club met een toplocatie .
    alleen voor door de weeks na het werk was het net niet wat .
    dus na verzoek ook lid geworden op de ginkelse heide van de vzg (dat is 10 minuten vanuit mijn huis )
    totaal kost mij dit dus nu inclusief de daec verzekering(beter dan de knvvlstruikrovers)een 95 euro per jaar,dus dat is 2lidmaatschappen waarvan de een automatisch een verzekering is wereldwijd . nu zit er ook op mijn wa vezekering een clausule voor modelvliegen . dus wat verzekeringstechnisch betreft zit ik gebakken .
    plus dat een modelvliegveld beter is om van te starten of te landen (geen lantaarnpalen op kniehoog gras )

dus mijn mening is ,gewoon lid worden van een club ,ook al is dit 40 minuten rijden ,je vliegt toch meestal in de weekeinden .

17. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Nee, het is een mp Fox zonder rolroeren. De nogal wilde vlucht is een combi van slechte piloot, instabiel toestel en wat wind. De Fox staat erom bekend dat je 'm snel moet vliegen om tipstalls te voorkomen. Ik had hem echter gebouwd als een EZ* met een (te kleine) prop op de rug. De pylon ving nogal wat wind. Maar ja, je eerste zelfbouw knutselwerkje dat ook nog in de lucht blijft, Ben je natuurlijk trots op :D

18. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Je bent natuurlijk ook altijd welkom op onze club in huizen!
    Ik vlieg er zelf al jaren en je bent van harte welkom om eens een rondje mee te vliegen!

Electro of brandstof, word allemaal gedaan!

Pb maar als je eens wat wil afspreken!

Www.mch-huizen.nl

19. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Bedankt Melvin, dat zal ik zeker eens doen! Als je met dit monster voorbij komt dan wijk ik wel ff uit met m'n 100g schuimpie :D.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. PH-MEL

PH-MEL

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Nou, dat zou ik maar doen ja! ;-)

Nee, met deze kist vlieg ik niet in huizen! Ik ben bezig met een tweede lidmaatschap bij een andere club waar turbine gevlogen mag worden.
    Het veld in huizen is daar niet echt geschikt voor!

Ideaal veld voor parkflyers en brandstof kisten tot 2 m, er wordt ook heel veel gevlogen met zwevers.

Wij hebben hiervoor ook een fietslier oftewel een omgebouwde hometrainer!

Verder gewoon een leuk veld van een 200 meter lang! Kom gewoon eens kijken! Sterker nog, ze zijn nu aan t vliegen ;-)

Deel Deze Pagina