Tipsy Nipper, BosModelAir

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Net voordat ik mijn Duett crashte was ik begonnen aan de bouw van een Tipsy Nipper.

Deze kist krijgt een spanwijte van +/-1200mm en een OSmax 6,5cc 2-takt onder de motorkap.

Na een paar uurtjes knutselen,
Tipsy-Nipper-00.jpg

Tussen de opbouw van de Duett 2 door rommel ik er wel nog wat aan maar de Duett 2 heb momenteel mijn voorkeur dus het zal nog wel eventjes duren voor de Tipsy Nipper af is.

Groet,
Berto.

Laatst bewerkt:
Berto
Leuk model de Tipsy Nipper, aan de tekening en de constructie te zien, lijkt het dat je de tekening van de RBC Nipper hebt uitvergroot (super) en dat maakt mij nog meer geintereseerd hoe dit model in dit formaat zal gaan vliegen. Vlieg zelf namelijk regelmatig met de kleine Nipper met speed 400 electromotor en vind dit een heerlijk modelletje.
Heb een verslagje op een ander forum gezet van mijn RBC Nipper misschien leuk om even te kijken, staan ook wat plaatjes van het grote voorbeeld en als je meer plaatjes wil van het grote voorbeeld in verschillende uitvoeringen, laat dat even weten dan zal ik deze scannen en plaatsen.
http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?s=&threadid=730&perpage=12&pagenumber=1

Dus wat mijn betreft DUET opzij en door met de Nipper en eehhhh niet vergeten wat plaatjes te plaatsen

Veel succes

Ton

Lukt dat, zo'n vleugel ed "in de" lucht te bouwen?
Lijkt mij moeilijk om zo recht te bouwen..

@ Ton,

Het klopt de tekeningen zijn van RBC en dan 1,5x vergroot.

Qua voorbeeld heb ik niet echt foto`s nodig daar ik 3 full size Tipsy Nippers toch wel 1x in de week (meestal vrijdags) voorbij zie rijden, tanken en vliegen.
Maar toch bedankt.

Groet,
Berto.

Hier ff een fotootje van de Nipper.
Het schiet niet erg op maar we komen er wel.
Tipsy-Nipper-0.jpg

Groeten,
Berto.

Laatst bewerkt:
hè hè,

Hij is bijna af hoor.

Wat er nog moet gebeuren is:
-landingsgestel monteren,
-motorkap maken,
-cockpitkap maken,
-Bacardi Breezer in letters op de vleugel en romp plaatsen.

En dan........................... de maiden flight.

Ik hou jullie op de hoogte, en hier nog een paar fotootjes:
Tipsy-Nipper-1.jpg

Tipsy-Nipper-2.jpg

Tipsy-Nipper-3.jpg

Groeten,
Berto.

Laatst bewerkt:
Nou hij is af hoor (bijna dan),

Hij staat op z`n pootjes, de motor heeft gedraaid en de roeren etc. zijn afgesteld.

De maiden flight kan beginnen........
Misschien dat ik maandag eerder vrij neem om dat mar eens te doen.

Zag net dat ik de eerste post over de Tipsy Nipper al op 10-10-2002 gepost had.

Waarom duurt het dan zo lang??????

Nou tussendoor heb ik mijn gecrashte Duett opgebouwd en gewijzigd in Duett 2, ben veel bezig geweest met mijn grootste hobby Windsurfen, ben verhuisd en de laatste weken veel bezig met de bouw van de ASK-16 van mijn vliegmaat...........

Wat moet er nu eigenlijk nog gebeuren:
-maken van een cockpitkap,
-Bacardi Breezer op de romp en vleugels plakken.
-motorkap in de juiste kleur spuiten.

Dit staat echter een eerste vlucht niet in de weg, dus kom maar op.

Hier een paar fotootjes:
Tipsy-Nipper-4.jpg

Tipsy-Nipper-5.jpg

Tipsy-Nipper-6.jpg

Ben ik nu werkloos op modelbouwgebied???????

Dacht het niet!!!!!

Dit staat er nog op de blouwplank:
-de ASK-16 van mijn maat (motorzwever, span 3 mtr met stoorkleppen),
-mijn Snoopy 2 TailWheel versie (soort Big Lift, span 2.8 mtr, motor +/-20cc viertkat of Zenoah)
-de TopFlite P-51d Mustang 1:7 die toch onderhand ook maar weer eens opgebouwd moet worden.

Dus ik ben nog wel even onder de pannen.

Groeten,
Berto.

Laatst bewerkt:
en het cocpitkapje dan??
waar heb je die stikkers weg??
jmmr dat het motor kapje een andre kleur heeft

@ Raymon

Wat ik al zei:
Wat moet er nu eigenlijk nog gebeuren:
-maken van een cockpitkap,
-Bacardi Breezer op de romp en vleugels plakken.
-motorkap in de juiste kleur spuiten.

Dit staat echter een eerste vlucht niet in de weg, dus kom maar op.

Eerst ff vliegen dan komt de "final touch"

Grt,
Berto.

Jaaaaaaaa, Eindelijk was het zover....

Afgelopen zaterdag vroeg vertrokken van Weesp naar de hei in Ede om te gaan modelvliegen.

Na 2 uur aangekomen op de hei (normaal maar een klein uurtje rijden met de bus maar door werkzaamheden bij Amersfoort vanaf Hilversum tot Amersfoort in de file gestaan, grrr).

Op de hei was de wind harder dan verwacht en erg vlagerig door de vrij grote thermiek bellen.

Toch moest het gebeuren de Tipsy Nipper moest vliegen.

Na een aantal mislukte pogingen met het afstellen van de motor, deze sloeg steeds af na een tijdje op stationair te hebben gedraaid, heb ik de motor toch betrouwbaar genoeg gekregen met een beetje hoog stationair om de eerste vlucht tot een feit te maken.

Mijn vliegmaat een sein gegeven dat hij de camera moest pakken want nu ging het gebeuren.

Neus in de wind, volgas en de Tipsy Nipper was snel los, op een enkele hoogteroer trim klik na, vliegt het model zeer stabiel en rustig.

Na een paar FlyBy`s moest de landing weer ingezet worden. Door het hoge stationair afgestelde toerental wou de Tipsy Nipper alleen niet echt naar beneden dus de gastrim iets dicht en een nieuw landingscircuit.

Dit leek er al meer op maar was het nog niet helemaal, nog een paar toeren minder en nu ging het wel aardig.
In de laaste fase vlak voor het veld ging het echter mis, de Tipsy Nipper had net een beetje last van een harde vlagerige thermiek bel en ik had er iets te weinign vermogen op staan waardoor de kist op zijn kant werd gezet, snel volgas maar de motor pikte net niet snel genoeg op, daar was de overtrek en toen de grond.

Schade? Niet noemenswaardig, de breekbouten hebben zijn werk gedaan en de Tipsy Nipper kan de volgende keer de lucht weer in.

Een deel van de vlucht staat op video en deze zal ik tzt op het net zetten.

Ik heb er op die dag geen verde vluchten mee uitgevoerd daar de wind alleen maar verder toenam en vlageriger werd.
Er waren er meer op het veld die het niet waagde of het voor gezien hielden.

Een Piper Cub van +/- 2,8 mtr met een Quadra 36cc van een van de Gebr. Landlust had exact hetzelfde probleem op Final en is er daarna ook meegstopt (van deze kist heb ik ook een klein stukje film wat tzt op het net komt).

Al met al was het weer even lekker om op het veld te zijn (moeten ik weer vaker gaan doen) en helemaal omdat de Tipsy Nipper vliegt.

De volgende staat alweer klaar om zijn Maiden Flight te krijgen.

De Duett 2 is weer zogoed als klaar, maar zie hiervoor mijn Duett 2 thread http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2548&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Greetingz,
Berto.

HèHè, eindelijk heb ik de videocamera van m`n broer kunnen misbruiken om de video van de Tipsy Nipper op de PC te zetten.

Zie hier het resultaat van de eerste vlucht van de Tipsy Nipper:
Filmpje is verwijder maar wil je hem zien stuur mij een mailtje......

Greetingz,
Berto.

Zag er niet slecht uit Berto maar zoals je zelf zei de landing was iets minder.

Kan ook liggen aan de grote V stelling die trouwens bij de echte ook zo gigantisch was.

Stevo

Goh het heeft even geduurd :| het heeft eigenlijk heel lang geduurd :oops:

Maar dan is nu toch eindelijk de Tipsy Nipper voorzien van een cockpitkap, dit zal het vlieggedrag toch wel wat ten goede komen want de opstaande romprug was wel een grote verstoorder.
Binnenkort eens even kijken of het echt beter vliegt, hier al vast de nieuwe foto`s.
Tipsy-Nipper-7.jpg

Tipsy-Nipper-8.jpg

Groet,
Berto.

Laatst bewerkt:
Ik heb net de eerste vlucht van de Tipsy Nipper ge-upload en die is hier te bekijken:
Tipsy Nipper, eerste vlucht 0min 32sec / 1mb

We gaan maandag weer vliegen en dan hoop ik op meer foto`s en video`s van onze kisten.

Greetingz,
Berto.

Wat gaat er nou mis op de video? Je hoort een harde 'tik' in de lucht, vervolgens duikt hij de grond in op final.

Verder leuk dat dit project uiteindelijk toch nog gevlogen heeft!

Hee Jorrit,

De tik in de lucht is niet wat je denkt.

De tik die je hoort vlak voordat de kist uit de lucht valt is eigenlijk de tik die je hoort wanneer de kist werkelijk de grond raakt.

Op 1 of andere manier is tijdens het bewerken het geluid verschoven ten op zichte van het beeld :?

Nu lijkt het alsof er iets afbreekt en daardoor crasht maar de werkelijke oorzaak is gewoon pilots error :oops:

Een nieuwe kist, eerste vlucht en te langzaam binnenkomen was de oorzaak.

Grt.
Berto.

Back