Jaaaaaaaa, Eindelijk was het zover....
Afgelopen zaterdag vroeg vertrokken van Weesp naar de hei in Ede om te gaan modelvliegen.
Na 2 uur aangekomen op de hei (normaal maar een klein uurtje rijden met de bus maar door werkzaamheden bij Amersfoort vanaf Hilversum tot Amersfoort in de file gestaan, grrr).
Op de hei was de wind harder dan verwacht en erg vlagerig door de vrij grote thermiek bellen.
Toch moest het gebeuren de Tipsy Nipper moest vliegen.
Na een aantal mislukte pogingen met het afstellen van de motor, deze sloeg steeds af na een tijdje op stationair te hebben gedraaid, heb ik de motor toch betrouwbaar genoeg gekregen met een beetje hoog stationair om de eerste vlucht tot een feit te maken.
Mijn vliegmaat een sein gegeven dat hij de camera moest pakken want nu ging het gebeuren.
Neus in de wind, volgas en de Tipsy Nipper was snel los, op een enkele hoogteroer trim klik na, vliegt het model zeer stabiel en rustig.
Na een paar FlyBy`s moest de landing weer ingezet worden. Door het hoge stationair afgestelde toerental wou de Tipsy Nipper alleen niet echt naar beneden dus de gastrim iets dicht en een nieuw landingscircuit.
Dit leek er al meer op maar was het nog niet helemaal, nog een paar toeren minder en nu ging het wel aardig.
In de laaste fase vlak voor het veld ging het echter mis, de Tipsy Nipper had net een beetje last van een harde vlagerige thermiek bel en ik had er iets te weinign vermogen op staan waardoor de kist op zijn kant werd gezet, snel volgas maar de motor pikte net niet snel genoeg op, daar was de overtrek en toen de grond.
Schade? Niet noemenswaardig, de breekbouten hebben zijn werk gedaan en de Tipsy Nipper kan de volgende keer de lucht weer in.
Een deel van de vlucht staat op video en deze zal ik tzt op het net zetten.
Ik heb er op die dag geen verde vluchten mee uitgevoerd daar de wind alleen maar verder toenam en vlageriger werd.
Er waren er meer op het veld die het niet waagde of het voor gezien hielden.
Een Piper Cub van +/- 2,8 mtr met een Quadra 36cc van een van de Gebr. Landlust had exact hetzelfde probleem op Final en is er daarna ook meegstopt (van deze kist heb ik ook een klein stukje film wat tzt op het net komt).
Al met al was het weer even lekker om op het veld te zijn (moeten ik weer vaker gaan doen) en helemaal omdat de Tipsy Nipper vliegt.
De volgende staat alweer klaar om zijn Maiden Flight te krijgen.
De Duett 2 is weer zogoed als klaar, maar zie hiervoor mijn Duett 2 thread
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2548&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Greetingz,
Berto.