Is te veel afterrun olie schadelijk voor de motor?

Even een vraag naar aanleiding van een discussie enige tijd geleden over motorproblemen en het gebruik van afterrun.

Jaren geleden vertelde de verkopen om na iedere dag rijden 3 druppeltjes after run (tornado) in de motor te doen. Dit deed ik dan ook. Later vertelde iemand dat je er gerust meer mocht indoen. Vanaf dan deed ik er toch wat meer in (7 - 8 druppels of zo). Nu heb ik ergens gelezen (vind de exacte site niet meer terug...) dat te veel after run gebruiken ook niet goed is en zelfs schadelijk voor de motor kan zijn en dit onafhankelijk van het merk nitro.

Wat is er hiervan waar? Kan het dus schadelijk zijn om na een dag racen een goeie kwak afterrun in de motor te doen en hem even om de startbox laten ronddraaien (of met de hand als het kan)?

Na mijn weten kan dit niet schadelijk zijn hoor.
Het smeert de boel alleen maar,...

ik zelf rijd ook met tornado en ook gebruik ik after run omdat ik dat prettiger vind. Afterrun is gemaakt om een residu achter te laten in de motor.

Het enige nadeel zal zijn dat de motor bij grotere hoeveel heden, wat moeilijker start....

Zelf doe ik altijd mijn carbschuif dicht en vul hem dan tot de rand en doe hem vervolgens op de startbox even rond draaien

Greetz Michiel

Tja , er gebeurt niets

je motor word alleen verweert van water wat in methanol zit dacht ik.

Wat mij wel is opgevallen , dat wanneer je er een zooitje afterrun olie

in de motor hebt gedruppeld , dat hij iets moeilijker start.

Overigens , Afterrun olie is duur, je moet gewoon een auto materialen

zaak binnen lopen , en vragen om Automatische Versnellingsbak olie.

En als het mogelijk is kijk je of de olie ROOD van kleur is. Deze olie

heeft de zelfde werking als afterrun olie , maar is een stuk goedkoper

Ik heb zelf een liter gekocht en ongeveer 7 euro voor betaald , dus reken

maar uit

andry zei:
Overigens , Afterrun olie is duur....

Ik doe ook net als Chielos niet te moeilijk, spuit een straaltje in de carb, en bovenin de cilinder, draai het ff door met de hand en dan even op de startkist.
Met een flesje afterrun, doe ik dan....... 2 jaar!.....
ach, dus is het niet zo duur.......

andyr74 zei:
Even een vraag naar aanleiding van een discussie enige tijd geleden........... Nu heb ik ergens gelezen (vind de exacte site niet meer terug...) dat te veel after run gebruiken ook niet goed is en zelfs schadelijk voor de motor kan zijn en dit onafhankelijk van het merk nitro......

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat als er veel afterrun in de motor zit en je de volgende keer gaat starten, de motor teveel compressie heeft, en dus de drijfstang kan beschadigen.....

wat ik doe om dit te voorkomen elke keer als ik ga rijden is het volgende.

- Ik doe brandstof in de tank,
- haal de gloeiplug eruit,
- haal het drukslangetje van mij uitlaat af,
- blaas in het slangetje tot er brandstof in de motor komt,
- druk de motor op de startkist, en kijk of er een mooie "brandstofnevel" uitkomt,
- plug erin, drukslang weer aan uitlaat en starten maar.......

groot voordeel van deze start wijze is dat de motor ALTIJD meteen start.......

in de handleiding van mijn Traxxas Revo, en op de instructie-DVD, wordt WD-40 aanbevolen.
motor schoonmaken; plug eruit: in cylinder spuiten, luchtfilet eraf, in carb spuiten, motor even rond laten draaien...
stinkt/rookt wel weer bij starten...zeker als je er wat veel in spuit...maar kan me niet voorstellen dat ietsje meer kwaad zou kunnen.

Probleem via de plug is dat er altijd rondom de plug vuil ligt en dat zo mogelijk de motor in komt. Olie kan je het beste via de carburateur of via de uilaat gat (mits je een makkelijk te demonteren uitlaat hebt) in demotor spuiten.

Te veel is niet schadelijk maar de motor kan moeilijk starten, in het geval van een trekstarter kan dat schaselijk voor de trekstarter zijn. In dat geval even de plug eruit en dan een paar keer trekken om overtollige olie makkelijk eruit te blazen.

Ik wil de zooi niet verzieken ofzo, maar hier zijn volgens mij al best veel onderwerpen over. :wink: Ga even naar het zoek gedeelte en typ "afterrun" in....

Mooie uitleg van Rick V:

Laat je motor gewoon lopen (stationair), en haal de luchtfilter eraf.. en laat dan gewoon afterrun in je carberatuur druppen tot je motor afslaat....

Zelf gebruik ik dus geen afterrun, dus 'k zou niet weten of 't goed werkt op die manier.. maar 1 ding is wel zeker, de afterrun zit op alle plekken waar de brandstof ook zit, en dat is dacht ik wel de bedoeling...

@Andry, het is het bestanddeel "nitro" dat het water aantrekt... vandaar dus de tip om afterrun te gebruiken omdat deze een fijn filmlaagje over de delen van de motor doet! Waar olie zit kan geen roest optreden!

Zoals Roelof al aangaf, teveel kan gene kwaad, alleen opletten bij starten dat je door een vaporlock de boel niet kapot trekt!

ik lees hier dat bij jullie de motor wat moeilijker start als je afterun hebt gebruikt... ik heb juist het idee dat mijn motor veel makkelijker start als ik afterrun heb gebruikt.
verder spuit ik ook aardig wat in de motor, gewoon ff flink knijpen, en dan een paar keer aan de trekstarter trekken. voordeel in dit geval is wel dat je kan voelen wanneer de motor verzopen is (of het nu met brandstof of afterun is :wink: )

Jaah ik wist niet precies wat nou water aantrok

ik dacht dat het methanol was maar kan ook beide zijn

Methanol neemt zeer snel vocht op maar ook sommige (vooral synthetische) oliën zijn hygroscopisch ofwel kunnen ook vocht opnemen.

Zeker als je auto in de schuur moet staan of net in de regen hebt gereden is een goede afterun noodzakelijk.

nou ik rijd regelmatig ook in de regen en ik gebruik dus nooit afterrun
olie alleen als hij in de winter word weg gezet
maar de binnen kant van mijn motor is egt heel mooi schoon heb
geen enkele aanslag in me motor dus ik wil ook wel graag weten
waarom ik er dan wel afterrun olie in moet gooien??

met wat voor nitro rijdt .je bij tornado is het aanbevolen.

Los van het verhaal over het aantrekken van vocht, en het neutraliseren van het salpeterzuur wat vrij komt bij verbranding bij nitromethaan,

Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Das toch al genoeg reden om het voor je (dure) autotje te gebruiken?

Back