2 Lipo's tegelijk laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door stephan_eggy, 11 okt 2008.

1. stephan_eggy

stephan_eggy

Lid geworden:
    29 apr 2008
    Ik heb 4 lipo's. (2s, 5000Mah).
    En een Ultramat 14 lader met 1 balancer.

Kan ik op een of andere manier beide packs tegelijk opladen met deze lader?

Of heb ik dan echt een andere lader met een extra balancer nodig? Zoja, welke laders kunnen dit? En kunnen dan ook echt daadwerkelijk 2x 5amp geven. Of zelfs 4 packs?

2. hezik

hezik Guest

Je kunt ze per twee opladen door er voor het laden een 4s 5000Mah pakket van te maken (dus de twee pakketten in serie te zetten). Dit is echter niet aan te raden als je de pakketten ook niet in serie leegvliegt (sterker nog, het is af te raden).

Reden hiervoor? een balancer kan maar een klein beetje onbalans wegwerken. Je kunt in de situatie terecht komen waarin het verschil van ontladen zijn tussen de twee pakketten zo groot is, dat je balancer het niet meer aankan.

Als je wilt investeren in een andere lader die 2s cellen met 5A kan laden en dan 2 tegelijk, zou je naar de Graupner Ultra duo kunnen kijken:

Alleen die is niet goedkoop, iets van 350 euro ofzo.

Als ik jou was, zou ik er een Robbe compact duo-power 6S EQ lader bijkopen.

Deze kost rond de 90 euro, kan 12v en 220v aan, heeft een ingebouwde balancer en kan je pakketten met 5A laden (2s pakketten).

Dan heb je dus 2 laders en kun je dus 2 pakketten tegelijk laden. Heel strikt genomen dan dus zelfs 4 pakketten tegelijk (2 maal 2 in serie) maar dat wel met bovenstaande kanttekening.

3. Funky

Funky

Lid geworden:
    20 jan 2008
    Alternatief : Hyperion, de duo, het nummer ontsnapt me even. Kost 200€ maar je hebt wel een aparte voeding nodig. Maar kan wel redelijke laadstromen leveren.

4. stephan_eggy

stephan_eggy

Lid geworden:
    29 apr 2008
    Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik trek de beiden accu's wel tegelijk leeg (traxass e-revo op 14.8 volt).

Staan de pakketten dan in serie? Want dan zou ik ze ook zo op kunnen laden. Een verloopstekker voor het laden heb ik zo gesoldeerd (goudcontacten) moet dan alleen wel even een schema hebben :) . Zou dit dus kunnen?

5. hezik

hezik Guest

Ja, je vliegt dus eigenlijk met een 4S pakket, 14.8 volt komt overeen met een 4s pakket. Je hebt dus weliswaar 2 maal een 2s pakket maar gebruikt ze als een 4s pakket.

Je zou ze ook echt samen kunnen voegen en omsolderen naar een 4s pakket, maar ja, je kunt ze dan dus wel in serie laden.

Aansluiten als volgt. De min van pakket 1 aan de min van de lader. De plus van pakket 1 aan de min van pakket twee. Dan de plus van pakket twee aan de plus van de lader. Zo zou je ze ook aan moeten sluiten als je gaat vliegen (maar dan aan de regelaar, uiteraard).

De balanceerstekkertjes is iets lastiger, daar zou je een verloopje voor moeten maken. Van het 2e pakket kun je dan het 1e draadje van de balanceerstekker (vanaf de min gezien) weg laten vallen.

Enige waar je op klem zou kunnen lopen, is het laadvermogen van je huidige lader. Ik weet niet hoeveel Watt hij is, maar als hij 50Watt is, heb je dus niet genoeg vermogen om een 4S pakket nog met 5A te laden. Immers.. 4s is maximaal 4*4.2 = 16,8 volt. P=U*I, dus I=P/U, oftewel I= 50/16,8 = 3A. Omdat de laadstroom toch afneemt tegen het einde van het pakket, zul je met iets boven de 3A kunnen laden. Om een 4S pakket met 5A te kunnen laden heb je een lader nodig met een vermogen van ongeveer 80 Watt.

Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2008
  6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ]
    Uitleg klopt, alleen rijd hij en vliegt niet.. nou ja, soms misschien.
    traxass e-revo is een autootje.

7. hezik

hezik Guest

Ah maar dan vliegt ie er gewoon heel laag mee ;)

8. stephan_eggy

stephan_eggy

Lid geworden:
    29 apr 2008
    Ja ik vlieg er ook af en toe mee nu hij brushless is, en niet eens altijd laag ;).

Wat voor laadkabel moet ik maken om beide packs te laden? En hoe doe ik het met balanceren, er zijn nu immers 2 balanceerkabels

9. WilcoD

WilcoD Guest

Staat hier geschreven Stephan.
    Beide balance kabeltjes samenvoegen en van het 2e pakket de min vergeten zo tel je mooi je aantal cellen op.

Min van het 1e pakket gebruiken en de plus van het 2e pakket denk ik

10. WilcoD

WilcoD Guest

Iemand een sluitend antwoord hoe je dit aanpakt met balanceren?

11. T.h.o.m.a.s.

T.h.o.m.a.s.

Lid geworden:
    27 sep 2005
    teken op een papiertje effe een schema dan zal het snel duidelijk zijn welke draadjes je wel en niet meer nodig hebt . ik heb voor men brushless bigscale vier packs van zes cellen aan elkaar gehangen 6s4p dus , dat werkt allemaal perfect !

http://www.bigscale-trucks.be/media/Electro Truck 2008/photos/electro_5.jpg

het lijk wel messy , maar het zijn ook heel veel draadjes en uit elke accu komen er 2 dikke draden plus 7 kleine

Laatst bewerkt: 15 okt 2008
  12. WilcoD

WilcoD Guest

Voor een beginner en electro noob is dit al best lastig kan ik je zeggen.

13. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ik heb ook een Ultramat 14 met Lipo Balancer 5 en het is mij prima gelukt om twee 2S1P 3200mAh accu's in serie te laden met een zelfgemaakt balancerkabeltje en een verloopje om beide accu's in serie te zetten). De onbalans bij het in serie laden heb je alleen als je laadt zonder balancer.

Echter... De balancers kunnen hun functie maar uitoefenen met een beperkte stroom. Voor de Balancer 5 is dat 200mA. Mocht er dus een wezenlijk verschil tussen de cellen van beide 2S-pakketten zitten, dan duurt het een eeuwigheid voordat de balancer die gelijk heeft getrokken. Bij accu's met een grote capaciteit is de kans groot dat dat langer duurt dan elk pakket individueel laden als 2S1P.

En die Ultra Duo Plus 50 is een toppertje. Heb ik ook aangeschaft vanwege het laden van meerdere 4S1P 3400mAh's voor mijn vliegtuigje en diverse accu's voor de autootjes. ;)

14. stephan_eggy

stephan_eggy

Lid geworden:
    29 apr 2008
  15. hezik

hezik Guest

Dat zou kunnen werken, alleen niet zomaar. Als je namelijk gewoon 2 accu's inprikt, zet je de cellen parralel.

Je zou dan je 1e accu op een 'normale' stekker kunnen duwen, en zult dan voor de 2e accu het witte chassisdeel van het printje af moeten halen zodanig dat je die balanceerstekker zo in kunt prikken dat de 1e aansluiting overlapt met de laatste aansluiting van het andere pack. Als je mij nog kunt volgen.

16. stephan_eggy

stephan_eggy

Lid geworden:
    29 apr 2008
    Hoi Hezik,

Volgens mij volg ik je, je zorgt er gewoon voor dat je de 2 stekkers "naast" elkaar in 1 aansluiting prikt? Dan kan ik denk ik net zo goed een verloopstekker maken met nieuwe aansluitingen.

Ik ben ook bezig geweest met een schema voor het laden in serie, klopt het zo?

17. hezik

hezik Guest

Het probleem met 'naast elkaar inprikken' is dat het 1e draadje van het 2e pack wegmoet. Omdat je de packs in serie aansluit, is het 1e draadje op de balanceraansluiting van het 2e pack, gelijk aan het laatste draadje op de balanceraansluiting van het 1e pack, en dus overbodig.

je plaatje:

18. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ik vrees dat dat in een knal gaat resulteren (of een foutmelding op je lader). Net als bij de accu's die je in serie zet, moet je ook de laatste balancerdraad van de ene accu verbinden met de eerste van balancerdraad van de tweede accu (da's waar de + en - in serie gezet worden).

Vergeef me mijn beperkte creativiteit in MS Paint. ;) :oops:

Van de tweede accu gebruik je dus één draad niet van de balanceraansluiting. Laat deze ook echt los omdat je anders het risico loopt dat er hoge laadstromen door het dunne draadje gaan lopen. :?

-edit-
    Waar in het tekeningetje lader staat komt deze uiteraard op de acculaadaansluiting van de balancer. De balancer zelf komt op de Ultramat 14.

Laatst bewerkt: 15 okt 2008
  19. hezik

hezik Guest

Die verbinding is niet nodig, die is er namelijk al op het moment dat je accu's in serie zet.

Heb je geen klein pakketje ergens liggen wat je open kunt maken om te zien hoe het zit? Dan is het je waarschijnlijk in 1 oogopslag wel duidelijk..

20. hezik

hezik Guest

Zoiets zou het moeten worden, als het een beetje duidelijk is. Ik heb voor elk pack de cellen even afzonderlijk getekend:

Het komt er op neer dat je in de balanceeraansluiting de 1e min wilt hebben en vervolgens de 4 plussen van alle cellen.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina