Watts Up RC Wattmeter & Power Analyzer

Han, heb er al eentje sinds halverwege het seizoen. Gebruik hem af en toe in m'n ThreeDee MP (Elektro Heli). Vindt deze versie beter dan die van http://www.modelavionics.com/ aangezien die niet de minimale spanning en maximale stroom 'vasthoudt'.
Met de mijne al een keer 2.2 KW :) gemeten, wist meteen waarom m'n packs het altijd moeilijk hadden. Toen toch maar in de zure appel gebeten en er een andere (lagere KV) motor voor gehaald.

Rick

Heb 'm ook uit de States laten overwaaien, is handig in gebruik, was vooral verbaasd over het stroomverbruik van mijn zelfbouw borstellozen... nu blijkt dat ik mijn GWS 3s lipootjes danig heb uitgemergeld, maar ze zijn nog niet begraven :lol:
In mijn easy-star gaat de whatt's up meter gewoon mee naar boven, dit geeft een mooi beeld van stroompieken, totaal verbruik, restspanning...

Ik ben er erg tevreden over.

Gegroet.

Zo'n Medusa ziet er ook goed en degelijk uit, lijkt mij wel wat zwaarder dan een Whatt'sUp. Waardoor lastiger om hem mee in de kist te plaatsen. Vanmiddag de Whatt'sUp onder een X400 mini-e-heli gehangen, vlieggewicht van de heli was zo'n 500+ gr. en dan gaat de Whatt'sUp nog net.
M'n lader is uitgerust met een pc-aansluiting zodoende geeft dat niet veel meer waarde (kan al zo'n 150Watt ontladen). Als de Medusa nu ook beschikte over een logger dan was het een ander verhaal.

Rick

Hallo allemaal:

Zo heb ook mijn watts up meter uitgeprobeerd.
Deze week maar eens in mijn ductwin gezet.
Maar stuit op een probleem.
Als ik 1 fan laat draaien geeft die keurig 44 a 45 Amp aan.
Maar als ik de 2de fan aansluit komt de boel nog maar half op toeren bij 48 a 50 Amp stopt 1 motor er gewoon mee en blijft de ander op 80% door lopen.
Haal ik de meter er tussen uit dan loopt alles zoals het hoort 2x 100%.
Maar verder welmakkelijk weet je of de specs wel kloppen, bij mij in dit geval wel bij een enkele motor.

Groeten Han.

@han,
wellicht zit je (net) over de maximum stroom rating heen van de whatt's up ?
Deze bedraagt 100A , dus het is kantje boord.

Hoi Brushless rules.

!00 amp kantje boord.
Hij haald de 50 amp nog niet eens.
Of de boel slaat af.
In de beschrijving staat 50 continu.
100 60 sec.
Bij mij gaat het na 1 sec al mis.
Weet ook niet wat het is.
Mischien dat de zender er tedicht bij stond.
Maar dat lijkt mij niet.

Groeten Han.

Han,

Ik denk dat je de schakelpieken over het hoofd ziet! Die 50A is de continustroom maar de schakelpieken kunnen vele malen hoger zijn en dus ruim boven die 100A uitkomen. De meetschakeling kan die snelle schakelpieken niet volgen en op het display weergeven maar daarom zijn ze er nog wel!

@han,
als 1 fan al bijna 50 A trekt dan zal de 2de fan ook 50 A trekken en 50 + 50 = .....
Ik neem tenminste aan dat je de analyzer tussen de regelaar(s) en de accu hebt zitten ?

Hallo Ernst.

Nu kom je in een gebied waar mijn verstand ophoud.
Je hebt wel vaker van die mooi antwoorden op het forum.
Als ik die dan lees denk ik vaak van het zal wel.
Probeer het vaak wel tesnappen en soms lukt dat ook wel, Maar jullie verdiepen zich daar meer in.
Het hele electronica gebeuren is altijd vaag bij mij.
Als het werkt bij mij ben ik blij.
Maar vraag hoe iets werk.

Oke maar waarom draaid de ene motor wel en gaat de ander gewoon uit.
Gebruik gewoon een Ykabeltje voor de regelaars.
Je zou dan zeggen ze krijgenallebij het zelfde singaal.

Nu evev iets vergelijksbaar wat vanmiddag hier is voorgevallen, moest gelijk aan het probllem hierboven denken.
Door het slechte weer is vandaag op vele plaatsen de stroom uitgevallen.
Maar dit ke3er was het wel heelbijzonder.
De grote halogeen lampen 100 watt branden op halve kracht.
De tl balken nu komt het 2 in iedere armatuur.
De ene helft van de armatuur brande wel en de andere kant niet en dat 9 stuks, allemaal dus.
Lijkt dus op het zelfde probleem.
Even later brande zelfs alleen de 12 volt hallogeentjes brande alleen nog zei het zwakjes.
Dus Ernst hier is simpele uitleg wel op zijn plaats.
Ik wacht geduldig af.
Zolang we stroom hebben.
Is vandaag in totaal tien maal uitgevallen soms enkele seconden.
Gelukkig dit berichtje gaat in 1 keer lukken.

Groeten Han.

Ernst Grundmann zei:
Han,

Ik denk dat je de schakelpieken over het hoofd ziet! Die 50A is de continustroom maar de schakelpieken kunnen vele malen hoger zijn en dus ruim boven die 100A uitkomen. De meetschakeling kan die snelle schakelpieken niet volgen en op het display weergeven maar daarom zijn ze er nog wel!

Ernst volgens mij meten alle 'analyzers' een gemiddelde aangezien iedere regelaar volgens het schakel principe werkt.
Neem aan dat de spec's ook op dit gemiddelde gebaseerd is en men dus rekening houdt met de piek-stromen.
Op het duitse forum www.rcline.de staat een stuk over het bouwen van een logger, in eerste instantie logde men daar ook de werkelijke stroom op het scan-moment. Dit gaf zeer vreemde resultaten, men heeft de schakeling/software aangepast zodat deze een gemiddelde bepaalde.

Rick

@han,
misschien wordt een en ander duidelijker als je eens uitlegt HOE jij je regelaars , accu , motoren en analyzer op elkaar hebt aangesloten.

Als IK het juist inschat gebruik je 1 accu, daarna 1 analyzer, vervolgens TWEE regelaars (met je genoemde Y-kabel) die elk 1 motor aansturen.

Als je nu 1 motor aansluit , laat draaien en een stroom meet van ca. 50A , dan zal de andere motor(identiek aan de eerste) DEZELFDE stroom vragen.

En nu meet je met de analyzer de SOM van de stromen en dus ca. 100A.
Aangezien dit wel heel erg veel is vermoed ik dat het anders is aangesloten.

@han,
een andere mogelijkheid schoot nog door mijn hoofd :
De stroom in de analyzer wordt gemeten door de spanning over een zogenaamde shuntweerstand te meten.
Echter , deze weerstand zorgt ook voor een spanningsval.
Wellicht wordt deze spanningsval bij zeer grote stromen zo groot, dat de onderspanningsbeveiliging van de regelaar(s) wordt aangesproken en de motor langzamer gaat draaien.

Hallo allemaal.
Als ik het bovenstaande lees denk ik dat (Brushless rules) met het laatste bericht bij het juist eind heeft.
Een andere verklaring kan ik er ook niet voor bedenken.
Het uitvalloen van de motor gaat namelijk ook terug regelend dus zonder stoten of hikjes,
Langzaam dooft het kaarsje zullen we maar zeggen.

Als ik het juist inschat gebruik je 1 accu, daarna 1 analyzer, vervolgens TWEE regelaars (met je genoemde Y-kabel) die elk 1 motor aansturen.
Het bovenstaande is juist.
En kan ook gewon 1 motor meten hoor dat is het probleem niet.
Doe gewoon allebei apart.
Maar ja je probeert wel eens wat, je denkt moet kunnen. niet dan.
Npu dit dus niet.

Blijf ik allen nog zitten met de tl balken.

Verder iedereen bedankt voor de reactie.

Groeten Han. Uit ingesneewd Epe.

Je zou eens beide motoren kunnen meten, door zachtjes het gas te vermeerderen. als je de 100 Ampere begint te naderen, dan zou ik beginnen opletten want plots kan je een rookwolkje hebben en dan is het gedaan met je shunt.

En natuurlijk, je kan beide motoren apart meten, en hen stroom optellen. maar de spanningsval op je batterijen zal minder zijn, dan met beide motoren vol gas.
Dus exact is het niet.

Hoi Val.

Het eerste heb ik ook gedaan, maar bij halfgas gaat het al mis.

En alle twee tegelijk meten is natuurlijk veel beter vandaar.
Spanning zal inderdaad verder in zakken.

Ga straks als ik klaar ben met werken een mailtje sturen naar pichler

Han.

Back