Ombouw Bruder CAT 320 Excavator

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in dit deel van het forum, dus even een intro:

Mijn naam is Lex Verkuijl, en ben hoofdzakelijk met schepen bezig, daarbinnen weer 'gespecialiseerd' in duikboten en sinds kort Vintage Outboard modellen. Wat doe ik dan hier? Nou, de technische modelbouw trekt mij ook erg. En op een gegeven moment heb ik in mijn hoofd gekregen dat ik een rupsgraafmachine wil gaan bouwen. Vanwege de technisch interessante aspecten van zo'n ding, 'graaf-gerelateerd' heb ik er verder (nog) niet zoveel mee.... Maar het moet wel een low-budget project worden. En dan komt een Bruder CAT 320 ombouw in beeld. (zag net dat Bv3l ook net zo'n projectje gestart is ...) Na wat te hebben rondgesurfd op zoek naar informatie ben ik afgelopen weekend met de ombouw begonnen.

De uitgangspunten zijn naast het low-budget punt dat het wel een goed functionerende machine moet gaan worden. Ik hou bijvoorbeeld niet van losse scharnierpunten en schokkerige of slingerende bewegingen. Voor de hydrauliek nabootsing denk ik het eerste aan (zelfbouw) spindelsystemen en en die van CTI. Tot ik Magom tegenkom. En aansluitend ook veel draadjes in verschillende fora met de voor en nadelen. De nadelen denk ik omheen te kunnen werken, of anders, mee te kunnen leven. Voor de prijs van een CTI spindelsysteem heb je ook een zo'n hydraulisch Magom systeem (één, zoniet het grootste voordeel ;) ). En een hydraulische opbouw is ook weer meer naar het origineel. De rupsaandrijving en rotatie wil ik met omgebouwde servo's gaan doen. En ik wil er een geluidsmodule in plaatsen.

Ik zal hier geregeld wat schrijven, en mochten jullie tips en/of ideeën hebben hoor ik het graag. Zeker als ik bepaalde zaken vooral NIET zou moeten doen, voor mij is het de eerste keer dat ik zo'n model (om)bouw.

Goed, het begin:

P1110651a%20(Small).JPG


Avondje demonteren:

P1110672%20(Small).JPG


De Magom hydraulica:

P1120170%20(Small).JPG


Voelt op zich goed aan. Alleen het lakwerk op de cylinders is niet echt best, tijdens transport zijn er her en der plakjes kaal geslagen.

Eerste bouwwerk; de giek verstevigen. Alle in de weg zittende schotjes en oneffenheden weggedremeld en daarna heb ik verstevigingen uit 1,5mm aluminium gemaakt:

P1120196%20(Small).JPG


Waarvan er hier één ingelijmd wordt:

P1120199%20(Small).JPG


Tot zover de start. Ben benieuwd hoe het gaat lopen!
 
Laatst bewerkt:
Hé Lex, dat is weer iets heel anders!
En dit model kan alleen van binnen naar buiten lekken, en niet andersom, zoals bij de duikboten. ;)
Ik ben benieuwd wat voor eigenbouw electronica hierin gaat komen!
Maar je post toont wel aan dat je jezelf wel heel goed hebt ingelezen.
Groet,
Cor
 
Hallo lex,

Ziet er al goed uit, ik ben benieuwd wat de ervaringen gaan zijn met de Magom hydrauliek.

Succes,Charlotte :bye:
 
Iedereen dank voor de reacties!

Ik ben inmiddels met de giek bezig geweest en heb alle lagerpunten opgeboord ter voorbereiding van de lagers. Alle draaipunten krijgen messing lagerbussen en draaipennen. Voor de hoofdlagering van de giek had ik nog twee sinterbrons lagers uit een oude elektromotor liggen. Die passen exact in de ronde 'pasbussen' in de giek. Ik lijm ze erin, en met een bus ertussen komt alles straks lekker stevig te zitten. Asje is 5mm dik.

P1120202%20(Small).JPG
 
hey een oude bekende naam van het forum. ook daar is het virus al toegeslagen.

leuk om te zien dat je je gaat begeven in de truckers wereld lex ;) Misschien ook een artikeltje voor de modelbouw aktueel? ;)
 
Hoi Alwin, leuk dat we elkaar hier weer tegenkomen! :D Er komt in ieder gevan een jou bekende MS module in de machine ..

Ik loop tegen een eerste probleempje aan. De hydraulische cilinders zijn te dik om netjes naast de giek te kunnen laten lopen:

P1120207%20(Medium).JPG


P1120205%20(Small).JPG


De dikke kraag zou smaller moeten zijn, zo kunnen de cilinders er niet naast staan. Naar buiten verplaatsen is ook geen optie, bij de cabine heb ik maar net 0,5 mm ruimte vrij tussen wand en cilinder.... Er loopt een 'felsrand' aan de giek van 1mm dik, die ga ik denk ik waar dat nodig is eraf schuren, En ook kan er een halve millimeter gewonnen worden door de kop van één van de inbusboutjes aan de cilinder af te vijlen. Voor de rest zal ik denk ik vals moeten spelen door de bevestigingen dan maar een tikje scheef te zetten. Of ik moet de giek op die plaats iets smaller maken onderaan .... door voordat de delen samengelijmd worden iets materiaal in het midden weg te vijlen. zou ook nog weer 1-2mm kunnen schelen, dan ben ik er denk ik.
 
Wat je ook kan doen, is de cilinders omdraaien, dus met de stang aan de onderzijde, dan hoeft de kop niet langs de giek te kunnen. Dat doet Liebherr vanaf de R954 grootte.
 
Op zich een goed tip, dank je. Maar dan krijg ik het probleem beneden, dan loopt de kop klem tegen de cabine. Als Magom nu gewoon hun 12mm cilinders had geleverd in de set voor die twee hefcilinders ... :(

Misschien nog een optie, al doe ik dat niet graag. Als ik de tekening van zo'n cilinder bekijk is er materiaal genoeg om een 1 - 1,5 mm van de zijkant van de kop af te vijlen voordat er mechanische en/of afdichtingsproblemen ontstaan.

Magom%20cilinder.JPG


De schroef die daar zit offer je dan op, maar op zich zou dat met de relatief lage druk waarmee de pomp kan werken niet zo'n probleem zijn. Of zie ik dat verkeerd?
 
Het is niet alleen de druk die hier belangrijk is, maar de kracht die op de [bouten van]het kopdeksel komt.
En omdat het ringvormige oppervlak van de stangkant van de cilinder veel kleiner is dan aan de zuigerkant, is die kracht dus veel kleiner dan de kracht aan de zuigerkant en je kunt dat makkelijk uitrekenen:
Kracht = π/4 {zuigerdiameter² - stangdiameter ²}*druk.
Dus dat is niet zoveel, als het maar minder is dan de breeksterkte van de overgebleven schroefjes ;)
En dan nog: deze kracht treedt pas op als je de boom helemaal naar onderen intrekt, en dat komt zelden voor.
Alleen als je de giek helemaal naar boven uitdrukt, krijg je de volle belasting van de zuigerkant op die kop

Cor
 
Dat kan ook. Je moet er wel voor zorgen dat de kop minimaal breder blijft dan de buis, omdat de kop op de buis gesoldeerd zit (denk ik) en je toch wel 0,75mm wanddikte moet overhouden. Hoe dik zijn de boutjes die er in zitten? je loopt alleen gevaar als de cilinder tegen et einde van de slag komt, dan loopt de zuiger tegen het deksel, en met het gewicht van de giek erbij, kan er nog wel een redelijke piekkracht optreden. Zorg er in ieder geval voor dat de cilinders gelijktijdig helemaal uitgeschoven zij, zodat de ene niet de andere uit elkaar kan trekken.
 
Ik heb ook Magom gemaild met het probleem en kreeg zeer snel antwoord terug. Hun oplossing is om de cilinders dus scheef te monteren ... is dus niet mijn oplossing ;)

Ik neem de gok. Heb de koppen van de cilinders 1 - 1,5 milimeter gevlakt aan de zijkant en de rand van de giek er af gevijld waar dat nodig was. Ze lopen nu in de juiste positie 0,5 vrij van de giek, operatie geslaagd (foto's volgen) Ik moet nu alleen de cilinders opnieuw zwart spuiten. Maar dat is sowieso geen slecht idee, het verfwerk (zo noem ik het dan maar) van Magom is niet al te best. Ik had die optie beter over kunnen slaan en ze ongespoten kunnen laten versturen... Ach, al doende .... :cool:
 
De beloofde foto

P1120208%20(Small).JPG


Het boutje is net niet half doorgeschuurd.

Verder even met het onderstel bezig geweest. Het bestelde tandwiel voor de tandkrans was binnen, en met wat nabewerking op de draaibank past het perfect.

P1120210%20(Small).JPG


Het kogellager is ook via Magom gekocht. Past zuigend in de opening, een bovendeel voor naar de machine moet ik nog draaien.

P1120212%20(Small).JPG


P1120214%20(Small).JPG


Net, maar dan ook maar net genoeg materiaal over .... Het is van origine een 85 tands module 1 hoofdtandwiel van een .50 heli.
 
Ja lijkt er op van wel. Brushless, en deze met overdrukventiel. Geadviseerde regelaar 60 ampère ... U zei? Wat zijn ze van plan zeg?

Heb ik mijn setje net drie weken te vroeg besteld ... ?? Hmmm. Na ja, ik kijk wel, de oude pomp moet als het nodig is ook naar BL om te bouwen zijn. Met de nadruk op 'als het nodig is'. Met de borstelmotor lijkt het me wel een kortere bouw, die precies in de CAT past.
 
Back
Top